מתודות לשיעורי אוריגאמטריה בבתי הספר

מתודות מומלצות להוראת תכנית אוריגאמטריה
1. הפעילות המתוקשבת מציגה: שאלה לדיון: המבקשת מהתלמידים למצוא את התשובה בעזרת הנייר המקופל
תשובה: אותה מומלץ להציג לאחר שהתלמידים ענו על השאלה ונערך דיון בכיתה
משימה: עבודה בזוגות או בקבוצות
הוראת הקיפול: מוצגת באנימציה ומאפשר לכל מורה להשתמש בכלי של קיפולי הנייר מבלי להיות מומחה באוריגאמי
2. בכל שיעור מוצגות המטרות של השיעור וקישור לציוני דרך בתכנית הלימודים במתמטיקה של משרד החינוך.
3. במהלך הפעילות מומלץ להחליף את השימוש במילה ‘הצלחת’? במילה ‘מצאת’? או ‘גילית’? הסיבה לכך היא שהמילה ‘הצלחתי’ טומנת בחובה ציפיות ואכזבות התלויה ביכולתו של התלמיד ‘גיליתי’ או מצאתי מאפשר לתלמיד תהייה וחקר מבלי לחשוש מחוסר הצלחה או אכזבה.
4. לאחר שהתלמידים קיפלו מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם קיפלו על פי ההוראה, חשוב לעבור בין התלמידים עם הנייר שלכם ביד כך שבכאשר תצטרכו לסייע לתלמידים תוכלו להדגים עם הנייר שלכם, מבלי לגעת בנייר של חברכם.
5. כאשר מלמדים תלמידים עם בעיית קשב וריכוז או קשיים נוספים, מומלץ לעבוד באופן אישי עם הילד ורק לאחר שהילד רכש ביטחון ביכולתו אפשר לצרף לקבוצה.
6. תלמיד המסרב לקפל – ייתכן שתלמיד יסרב לקפל בשל ניסיון העבר שלו והחששות מכישלון, מומלץ לומר לו ‘הנייר מונח על השולחן אבל אתה לא חייב לקפל”. במרבית המקרים התלמיד יקפל ולאחר חוויה חיובית התלמיד ישתף פעולה ואף יצפה לשיעור מומלץ לשתף אותו גם בדיון על הגיאומטריה.
7. חלוקת הנייר : מומלץ ליצור את מניפת הדפים, ולתת לילדים לבחור את הצבע על פי בחירתם.
במידה ואין מספיק זמן נהפוך את המניפה לצד הלבן ונבקש מהתלמידים לבחור נייר בדומה להגרלה, מה שיוצא זה בסדר.

8.מילים לחיזוק התלמידים שמומלץ לדעת: איצ´י באן – אתה אלוף ביפנית.
סוגוי– מדהים נהדר ביפנית.
סוגוי– מדהים נהדר ביפנית.
מומטאז´– מצוין בערבית.
9.משפטים שמומלץ לוותר עליהם ´לא ככה, לא נכון, תדייק , לא טוב´ … משפטים שנאמר במקום: ´ יפה מאוד, תפתח את המשולש ותקפלו´….
10.אסור בתכלית האיסור לגעת בעבודה של התלמיד לא נתקן ! ולא נשפר!
הדגמה תהיה רק עם הנייר דל המורה!
תיקון ושיפור יוצר חוסר בטחון ותחושה שהתלמיד אינו מספיק טוב, עלינו להראות לתלמיד שהוא יכול לבד ושהעבודה שלו טובה. גישה זו יוצרת מוטיבציה בקרב הילד.
להצלחה יש טעם של עוד… חשוב להיפרד לנצח מהנטייה מהרפלקס לגעת או לתקן!


נדגים אך ורק כמו בתמונה המסומנת כ- ג´

11. דיוק: ככול שנקפיד ונלחץ את התלמיד לדייק כך נפגע ביכולתו למצות את היכולת שלו לדייק.
כשתלמיד שואל: ‘המורה זה מדויק’? מומלץ לשאול אותו ‘מה הוא חושב’? ולהציע לו לדייק אם מרגיש שצריך לדייק.



12.שפת ההוראות: חשוב להשתמש במונחים בגיאומטריה כשפת הוראות.
בתהליך הקיפול ננחה בשפה המתארת את המצולעים דבר המסייע רבות בלימוד ובהכרת מושגים בסיסיים בגיאומטריה.
נתאר: “צלע במקום קו (במידה ומדברים על הצלע) ´קדקוד´ במקום פינה, דלתון במקום עפיפון, גם אם הילדים אינם מבינים מהו דלתון, חשוב לקרוא לו בשמו.
13. פירוק והרכבה: פירוק והרכבה של מצולעים מסייע לתלמידים לפתח תפיסה מרחבית וכיוונית ולזהות את המצולעים גם בטרנספורמציה.

14. תוצאה מידית: תהליך דינמי של למידה והתנסות אישית חיובית.