הוראת הגיאומטריה באמצעות אוריגאמטריה – פיתוח חשיבה גיאומטרית
סיליבוס והגשת עבודה
מנחה: מירי גולן
בודק העבודות : ד”ר ג’וני אוברמן
מטרות ההשתלמות
1. מתן כלי עזר למורים להוראת הגיאומטריה וטיפוח תובנה גיאומטרית בקרב תלמידיהם. |
2. הבניית דרך הוראת הגיאומטריה בבית הספר היסודי על בסיס התנסויות של התלמידים עם קיפולי נייר. |
3. הכרת מתודות להוראה מתכנית אוריגאמטריה התומכות בחיזוקו של הדימוי העצמי של התלמיד – הוראה דיפרנציאלית. |
4. מתן כלים לשימוש בסביבה מתוקשבת להוראת הגיאומטריה. |
ראשי פרקים מרכזיים
1.חקר המצולעים |
2. חקר המרובעים – מתודות אוריגאמטריה – הכנה למפגש א סכרוני |
3. מפגש א סכרוני – כתיבת רפלקציה |
4. סיכום רפלקציות שהגישו המורים – הוראת נושא המדידות |
5.הוראה דיפרנצאלית ופרסונלית – סיכום ההשתלמות |
מפגשים
נושא |
היכרות עם נושא הגיאומטריה כפי שבא לידי ביטוי בתכנית הלימודים במתמטיקה לבתי הספר היסודיים והתנסות ראשונית בתכנית אוריגאמטריה. |
התפתחות החשיבה הגיאומטרית: רמות ההתפתחות של החשיבה הגיאומטרית.(ואן הילה) מהי תובנה גיאומטרית?
חקר המרובעים באמצעות תכנית אוריגאמטריה וקבלת כלים להתנסות בכיתת הלימוד – הכנה למפגש א סכרוני |
מפגש א סכרוני
כלים לטיפוח תובנה גיאומטרית: פיתוח יכולת הנמקה והצדקה על ידי הסתמכות על קיפולי נייר. חקר המרובעים באמצעות תכנית אוריגאמטריה. רפלקצית עמיתים מההתנסות בכיתת הלימוד. |
סיכום הרפלקציות
מדידות על פי תכנית הלימודים כיתות א-ו |
מתן כלים ללמידה דיפרנציאלית על פי תכנית אוריגאמטריה
סיכום ההשתלמות וההתנסות של המשתלמים |
דרישות וחובות
מרכיבים יישומיים לחינוך והוראה: (תיאור אופרטיבי – מה ידעו המורים בסיום ההשתלמות)
א. יתנסו בהוראת גיאומטריה באמצעות אוריגאמי – אוריגאמטריה |
ב. ילמדו לעבוד בסביבה מתוקשבת ויכתבו רפלקציה על הפעילויות בכיתת הלימוד. |
ג. יקבלו כלים פדגוגים המעצימים את התלמידים. |
ד. יכירו את התפיסות המוטעות בהוראת הגיאומטריה ואת תכנית הלימודים בגיאומטריה. |
הנחיות להגשת העבודה למשתלמים לצורך קבלת ציון
*הגישו את העבודה באמצעות המודל
עמוד שער: שם הקורס, שם המרצה, שם המשתלם\ת, מספר ת.ז
היקף העבודה: לפחות 2-3 עמודים |
צרפו לעבודה את הרפלקציה שכתבתם. |
כיתבו מה למדתם על החשיבה הגיאומטרית של התלמידים בעקבות השיעור שלימדתם, ולאחר כתיבת הרפלקציה. |
צרפו לעבודה את הרפלקציה שכתבתם. (משתלמת שתגיש יותר מרפלקציה אחת תקבל בונוס לציון). |
כיתבו מה למדתם על החשיבה הגיאומטרית של התלמידים בעקבות השיעור שלימדתם, ולאחר כתיבת הרפלקציה. |
סכמו את השיח המתמטי שהופיע ברפלקציה שכתבתם ומהו תרומתו לטיפוח החשיבה הגיאומטרית של התלמידים. |
האם רכשתם כלים פדגוגים בהשתלמות שהשפיעו על ההוראה שלכם בכיתה. |
מה היה החלק המשמעותי ביותר עבורכם לאחר ההתנסות בכיתה? הסבירו |
כיתבו רפלקציה על ההשתלמות. |
רקע תאורתי: לצרף בעבודה קישור למאמרים קישור לתאורייה של ואן הילה , קישור למאמרים נוספים. |
לשאלות: מירי גולן
052-4267484