פירוט שאלות לרפלקציות פסגה באר שבע – פעילות א סכרונית
משימה לפעילות א סכרונית בהשתלמות – פסגה באר שבע
כיתבו את שאלות הרפלקציה במשוב עמיתים בסוף בשיעור שלימדתם מאתר אוריגאמטריה.
|
* התמונה לכתיבת רפלקציה אינה קישור, כדי לכתוב רפלקציה הכנסו לשיעור שהעברתם, היכן שכתובות מטרות השיעור יש המקום לכתיבת הרפלקציה.
שאלות לכתיבת הרפלקציה: |
1. כיתה |
2. נושא השיעור בגיאומטריה. |
3. האם לימדתם את הנושא לפני כן?הסבירו |
4. מהם המושגים שנלמדו בשיעור?הסבירו |
5. האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי? הסבירו |
6. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של התלמידים?הסבירו |
7. האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי? אם כן הסבירו |
8. האם סייעתם לתלמידים? אם כן באיזה אופן |
9. האם היה שיח מתמטי בכיתה? אם כן הסבירו |
10. מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות?הסבירו |
11. מה היה חסר בפעילות? הסבירו |
12. האם האתר המתוקשב סייע לכם? הסבירו |
13. אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב על הפעילות. |
הפעילות שתגישו תהיה חלק מרכזי מעבודת סיכום ההשתלמות. |
______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה:ויקטוריה ל.
כיתה: ח |
___________________________________________________________________________________________________ |
שם המורה: מור י. כיתה: ד נושא השיעור: מיון משולשים על פי אורכי הצלעות וסוגי זוויותהאם לימדתם את הנושא לפי המצופה: ראשית אומר שזו לא הפעם הראשונה שאני מעבירה לכיתתי שיעורים באורגאמטריה ובנוסף לימדתי את הנושא הזה בכיתתי בעבר, גם בשנה שעברה וגם בשנה הזו. המושגים שנלמדו בשיעור: האם הפעילות חידשה ידע מתמטי: מה למדתם על התובנה הגאומטרית של הילדים: האם היה שייח מתמטי: מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות: תלמידי כתתי מאוד נהנו מהשיעור, וגם מהשיעורים הקודמים שהעברתי. הם מחכים לשיעורים והדבר הכי חשוב מבחינתי שכולם כולל כולם לוקחים חלק פעיל בשיעור. |
_______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה: אסלם ש.
כיתה ח העברתי את השיעור לתלמידים חלשים מאוד בשיעור הנדסה, זה לא היה קל להם להבין ולמיין סוגי המשולשים,אמרו שהם לא אוהבים הנדסה אבל אחרי פעילות באורגמטריה בקשו ממני עוד שיעור אהבו ונהנו מאוד. הכנתי עם התלמידים מודדים (לכל תלמיד מודד) ושאלת שאלות על המשולש באופן כללי ,מאיפה נמצא המושג משולש ? רק כמה תלמידים השיבו. ההתחלה היתה במשולש ישר זווית הבאנו דף מרובע צבוע קפלנו אותו מראש לראש וגזרנו בחצי ,כל תלמיד עבד באופן פרטי ואני הסתובבתי להמשיך עם כולם ,סמנו המודד על הזווית הישרה וכך התלמידים הסיקו שזה משולש ישר זווית.אבל היה אצלם בלבול הם אומרים משולש ישר זוויות ,סמנו המודד על כל הזוויות כך הבינו שאי אפשר לומר משולש ישר זוויות אפשר רק זווית ישרה אחת. שאלתי מה זאת זווית קהה? הם לא ידעו ,הסברתי שמידתה גדולה מ 90 וקטנה מ 180 בנינו משולש קהה זווית ובדקו שזה נכון. במשולש חד זוויות, הם זכרו אותו וגם השתמשנו במודד ובדקנו ומצאנו שכל זווית חדה קטנה מ 90 . |
_______________________________________________________________________________________________ |
שם המורה: מור עזראי
כיתה: ו’ האם לימדתם את הנושא לפניכם? מה המושגים שנלמדו בשיעור? האם המשימה לימדה את התלמידים משהו חדש? בתחילת המשימה עסקנו בשטח וההיקף של הדף המשובץ. והאם יש להם היקף ושטח זהה. לאחר מכן, לאחר הקיפול הראשון, שוב נשאלה השאלה מה השטח וההיקף. היו תלמידים שענו אוטמטית שהשטח וההיקף יהיו חצי. לאחר בירור על ידי חישוב הופתעו התלמידים שהשטח אכן חצי מהשטח הקודם, אך ההיקף לא. היה יפה לראות את זה. תמיד נושא שטח פנים זה נושא שמשקיעים עליו מחשבה רבה איך להעביר וללמד. עצם זה שהתלמידים הם אלה שיצרו את הקיפולים וראו שלב אחרי שלב, הביאה אותם לתובנה גיאומטרית טובה וברורה יותר. השיח בכיתה היה פורה מאוד. התלמידים כל הזמן שאלו שאלות וכל הזמן נשאלו שאלות על ידי הערות שכתובות באתר למטה. לא הרגשתי שהיה חידוש פדגוגי, אך אין ספק שקיפולי הנייר הם כלי נהדר הממחיש את הנושאים השונים בגיאומטריה. האתר סייע רבות להצלחת השיעור. גם לפני השיעור שעברתי על ציוני הדרך, וגם במהלך ההוראה. אין צורך לזכור מה יש לשאול ומתי, הכל מסודר ומאורגן בשיעור עצמו. בסוף השיעור התלמידים שאלו מתי אערוך שוב שיעור שמכיל קיפולי נייר. תודה רבה. |
_______________________________________________________________________________________________
שם המורה: דורית א. הנושא הנלמד– מרובעים ג’ |
_______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה: לידר ט. כיתה: ג נושא השיעור: מיון משולשים לפי זוויות וצלעות. הנושא נלמד לפני והפעילות נעשתה כתרגול והטמעת הנושא בקרב התלמידים.המושגים שנלמדו בשיעור זה הם: זוויות, צלעות, משולש שווה צלעות, משולש שונה צלעות, משולש שווה שוקיים, משולש חד זווית, משולש ישר זווית, משולש קהה זווית. כמו שכתבתי לעיל, הפעילות נעשתה כתרגול והטמעת החומר הנלמד וזאת כמובן לאחר הקנייה שנעשתה במליאה. הנושא מוכר וידוע לתלמידים אך יחד עם זאת השיעור חידש להם ידע מתמטי; לפני שיעור זה, התלמידים התקשו להבין את העובדה שלמשולש יכולים להיות 2 שמות. לדוגמא: משולש שהוא חד זווית, הוא גם שווה שוקיים. לאחר שיעור זה, התלמידים הצליחו להבין זאת. לסיכום, הנושא נלמד בצורה מיטבית ונכונה, וזאת בזכות הפעילות שבאתר. התלמידים נהנו מאוד מהשיעור ושאלו אם אפשר ללמוד עוד בסגנון זה. |
_______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה:אדוה א.
נושא השיעור- מדידת אורכי קטעים ביחידת מידה מוסכמת |
_______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה: רון ה. כיתה: ד’ נושא השיעור: מיון משולשים על פי אורכי הצלעות וסוגי זוויות. האם לימדת את השיעור לפני כן? כן, בשיעורים הקודמים הילדים נחשפו למושגים והגדרות גאומטריות. שיעור זה מטרתו להטמיע את הנלמד בשיעורים הקודמים. מהם המושגים שנלמדו בשיעור? משולש ישר זווית, משולש שווה שוקיים, משולש שונה צלעות,משולש ישר זווית, משולש קהה זווית, משולש חד זווית. האם הפעילות חידשה ידע מתמטי? לדעתי, הפעילות לא חידשה ידע מתמטי אך היא חידדה לעמוק את המושגים שנלמדו באופן מוחשי ונראה לעין, כי ברגע שהילדים הכינו בעצמם עם הדרכה שלי הם זיהו את המושגים לבד וציינו בכיתה. מה למדתם על התובנה הגאומטרית של הילדים? שמחתי לראות כי עד היום הילדים למדו את המושגים בע”פ ולא ידעו לבצע משימות עד לרגע שהמחשתי יחד איתם את המושגים. הילדים הצליחו להבחין את ההבדלים בין המשולשים. האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי? חד משעמית כן, היא נתנה לי דרכים להעביר את הנושא עם הגדרת המושגים בצורה נכונה. האם סייעתם לתלמידים? מכיוון שהאתר המתוקשב מפורט וממחיש לילדים בצורה של תלת מימד, היה יותר קל לילדים לבצע את המשימה. היו פעמים שהיו ילדים שהזדקקו לעזרה אך לא נגעתי להם בדפים הייתי לידם והסברתי עם הדף שלי. האם היה שיח מתמטי? בהחלט, במהלך השיעור היה שיח מתמטי בין התלמידים לביני. לדוגמה: משולש חד זווית ניתן לראות זווית חדה אך גם יש זווית קהה. מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות? החלק המשמעותי שהילדים הבחינו בין המשולשים שיצרו וידעו לשייך לכל משולש את התכונות שלו והגדרתו המלאה. האם האתר המתוקשב עזר? חד משמעית כן, אתר מדהים שיש בו הנחיות למורה בכל שלב ושלב. האתר עזר לי מאוד. |
______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה: מרינה ב.
כיתה: ב. נושא השיעור: סיכום מצולעים. האם לימדתם את הנושא לפני כן? נושא מצולעים נלמד בכיתה א. מהם המושגים שנלמדו בשיעור? סוגי מצולעים, פירוק, הרכבה, מחומש, משושה, צלע, קודקוד, משולש, מרובע, מתומן, משובע. האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי? מה למדת על תובנה הגאומטרית של התלמידים? למדתי שתלמידים מאוד יצירתיים, ולומדים באופן משמעותי דרך התנסות בהרכבת מצולעים אופן עצמאי. האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי? האם סייעתם לתלמידים? אם כן באיזה אופן? עזרתי לתלמידים, הסברתי, הדרכתי, תמכתי בתהליך הלמידה, הייתי גורם מתווך במשימות, כיוונתי ועודדתי למידה משמעותית. האם היה שיח מתמטי בכיתה? מה היה החלק משמעותי עבורכם בפעילות? נמקו מה היה חסר בפעילות? הייתה חסרה עבודה בקבוצות, פעילות צוות. האם האתר המתוקשב סייע לך? סייע לי ולתלמידים להבין מה מהות הפעילות. אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב את הפעילות. |
______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה: מאיה א. כיתה: ו’ האם לימדתם את הנושא לפני כן? אמנם באתר השיעור מתוכנן לכיתה ד’ אך אני החלטתי לבצע את המשימה בכיתה ו’. במסגרת שיעורי גיאומטריה, הכרנו את הגופים. חקרנו את מבנה כל אחד מסוגי הגופים.בדקנו מה המבנה של הקוביה? כמה צלעות ( מקצועות), כמה פאות וכמה קודקודים. לא עסקנו בחישוב פנים השטח של הקוביה. מהם המושגים שלמדנו בשיעור? חזרה על חלקי הקוביה- מקצועות, קודקודים, פאות, מהו שטח? מהו היקף? והמושג החדש – ” שטח פנים”. האם היתה למידה חדשה בעקבות השיעור? בוודאי. במהלך השיעור עלו שאלות לדיון, מה ההיקף? מה השטח? וכיצד נחשב את שטח הפנים? מה זה בכלל שטח פנים? איך זה אפשרי שהשטח הוא חצי מהשטח הקודם ובעצם ההיקף לא השתנה. אופן ההדגמה של כל שלבי הקיפול, עזרו לתלמידים להגיע למסקנות בתחום הגיאומטריה בצורה נכונה ומדוייקת. האם היה שיח מתמטי? במהלך כל השיעור, שוחחנו בשפה מתמטית, שיימנו את מרכיבי הקוביה. תוך כדי השאלות המנחות שהופיעו בחלק התחתון של השיעור. לא היה חידוש פדגוגי במיוחד במהלך השיעור. האתר היה חידוש עבור התלמידים אשר סייע להם באמצעות ההמחשה והאנימציה לקפל שלב אחרי שלב ולענות על השאלות לדיון. לי כמורה, האתר הוא אמצעי מאוד טוב, כי אני לא צריכה לזכור מה לעשות, כמה לקפל ובאיזה כיוון. התלמידים נהנו מאוד, פירגנו לעניין שהמשימה עוררה בהם. ביקשו ממני לערוך עוד משימות כאלו. במסגרת שעות המצויינות,המנהלת שלי רכשה לכיתות ד’, ה’, ו’, את האתר ואני הולכת ליישם מספר משימות, בהתאם לתכנים שנלמדים בכיתות. תודה, מאיה. |
______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה: חן ב.
כיתה: ג- כיתת תקשורת, 9 תלמידים. (7 לומדים לפי תוכנית לימודים כיתה ג’, 1 בתוכנית לימודים כיתה א’ ו1 בתוכנית לימודים כיתה ב’). נושא השיעור בגיאוומטריה: מיון סוגי משולשים על פי זוויות וצלעות. האם לימדתי את הנושא לפני כן: כן, לדמנו סוגי זוויות- ישרה, חדה, קהה, שטוחה. סוגי משולשים ומיון משולשים לפי זוויות וצלעות זה הנושא האחרון שלמדנו. דרך שבילים. המושגים שנלמדו בשיעור: זווית ישרה, זווית חדה, זווית קהה, משלוש שווה שוקים (יחסית נושא חדש), משולש ישר זווית, משולש חד זווית,משולש קהה זווית. האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי? כן. כבר לפני הפעילות ידעתי שיש צורך לחזק את הנושא (לאחר שביצעו מבחני מחצית). הפעילות חידדה להם את הנושאים שלמדו, אך אני עדיין חושבת שדרוש המון חזרה מכיוון שיש לתלמידים נטייה לשכוח ולהתבלבל. בנוסף, דרך השיעור הקנתי משולש שווה שוקיים. הם כבר נחשפו לזה לפני מספר שבועות אבל שכחו לגמרי. בשיעור היו הרבה הזדמנויות ללמד משולש שווה שוקיים בגדלים שונים. השיעור איפשר להדגים בצורה מאוד יפה שמשולש ישר זווית לדוגמא, נשאר עדיין משולש ישר זווית גם אם אני מסובבת אותו או הופכת אותו. אני חושבת שזה מאוד עזר להם. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של התלמידים? האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי? כל הפעילות עצמה היא ידע פדגוגי חדש. שימוש באוריגמי ללימוד גיאומטריה. מאוד כיף וממש בעד להמשיך ללמד בדרך זאת. האם סייעתם לתלמידים? סייעתי לתלמידים לפי השיטה שמירי לימדה אותי- לא לתקן אלא להסביר ולתת להם לתקן לבד. גם הבאתי את אותה הנחייה לסייעות. האם היה שיח מתמטי בכיתה? כן. כפי שציינתי קודם. השיח היה לפי זוגי זוויות- ישרה (90 מעלות), שטוחה (180 מעלות), חדה (קטנה מזווית ישרה פחות מ90 מעלות) וקהה (גדולה מזווית ישרה >90 וקטנה מזווית שטוחה 180> ). ריבוע (זוויות ישרות ושווה צלעות), הבדלים בין ריבוע למרובע. משולש חד זווית/קהה זווית/ישר זווית/שווה שוקים, מחומש. מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות? החלק המשמעותי היה ללמד שיעור בדרך מעניינת ומגוונת שגרמה לכל התלמידים להיות מרוכזים לאורך כמעט שני שיעורים ללא הפוגה (כמעט ולא קורה אף פעם). ללמוד דרך עזרים ודרך נסיון אישי תחושתי זה בהחלט עוזר ומעניין, במיוחד שיש לא מעט תלמידים שמאוד אוהבים אורגמי. בשיעור גם התלמידים השתתפו גם התלמידם שבקושי מדברים, כי היה להם חשוב להיות חלק וגם לי. מה היה חסר בפעילות? היה לי חסר להכין לכל אחד מד זווית ומד צלעות. זה לא היה פתוח באתר. הכנתי לי אחד ואפשרתי לכולם להשתמש וגם הדגמתי. לדעתי המד לא מספיק טוב להם, הם צריכים מודד זוויות שקוף. האם האתר המתוקשב סייע לכם? מאוד! הלוואי שיהיה לי את האתר פתוח תמיד. זאת דרך ממש טובה ללמד גיאומטריה וממש מגוונת ומגייסת ללמידה. האוריגמי מזמן שיח ולמידה על מלא סוגי משלושים, זוויות ומצולעים. למדנו כל כך הרבה מהשיעור. היה ממש מעולה. קשיים שצפו: לתלמידה מהכיתה היה ממש קשה להבין את היא עושה את הקיפולים- לראות וליישם. הייתי קצת מופתעת כי ישד לך כישרון באומונות וחשבתי שיהיה לה יותר קל אבל מתסבר שלא. |
______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה: אורטל י.
רפלקציה-שיעור ראשון -כיתה ג ע”י קיפולי הנייר התלמידים למדו על תכונות המרובעים השונים והצליחו חלקית לזהות את סוגי המרובעים. סיוע לתלמידים במהלך השיעור– מכיוון שזהו השיעור האוריגמטריה הראשון, עזרתי מעט לתלמידים בקיפול הנייר, אך בעיקר הפנתי את תשומת ליבם לאנימציה. שיח מתמטי– זיהוי מרובע, 4 קודקודים ו-4 צלעות, ההבדל בין ריבוע למרובע, ישרים מקבילים ומאונכים. החלק המשמעותי עבורי בפעילות– שכלל התלמידים היו חלק מהפעילות כולל המאתגרים. התלמידים למדו בדרך חווייתית ומאתגרת ואף בסוף השיעור שאלו מתי נעשה שיעור דומה שוב. השיעור היה מאתגר עבורי מכיוון שזוהי הפעם הראשונה שהעברתי שיעור גאומטריה ע”י קיפולי נייר, אך יחד עם זאת מהנה מאוד. שמחתי לראות את השתתפות כלל תלמידי הכיתה ועוד יותר את הציפייה שלהם למהלך השיעור. |
______________________________________________________________________________________________
|
שם המרה: שמרית מ.
הנושא הנלמד: מרובעים וישרים מקבילים הפעילות הייתה נהדרת ומפרה. התלמידים מאוד נהנו וגם אני כמורה תודה רבה! |
______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה : רינה ר. כיתה א’ הנושא הנלמד : מרובעים ג’ מטרת השיעור : התלמידים ירכשו מושגים בתחום משפחת המרובעים. המושגים שהשתמשנו בהם בשיעור : מצולעים , צלעות , קודקודים, מרובעים, מלבן , ריבוע. הפעילות חידדה לתלמידים את המושג מרובע , ואת ההבדל בין מלבן , וריבוע. החלק המשמעותי בשיעור היה שהתלמידים למדו את החומר בדרך חוויתית ומשמעותית. לסיכום התלמידים למדו ונהנו מאוד בשיעור המיוחד. האתר המתוקשב עזר מאוד להבנת החומר |
______________________________________________________________________________________________
|
שם המורה: ליבנה ב. א.
כיתה: ד’ נושא השיעור: מרובעים סיימנו ללמוד בכיתה את משפחת המשולשים, קיימנו חזרה משנה שעברה והעמקה – שרטוט משולשים עם שתי התניות (ע”פ צלעות וע”פ זוויות). פתחתי את נושא מש’ המרובעים באמצעות חשיפה למרובעים שונים דרך אוריגמטריה. המושגים שנלמדו בשיעור זה הם: סוגי משולשים (באמצעות מדידה בעזרת המודד), סימטריה, סוגי צלעות, סוגי קדקודים, שיום מרובעים ותכונות המרובעים. הפעילות בהחלט חידשה לילדים ידע פדגוגי וגם חידדה והעמיקה בידע הקודם. פתחנו את נושא מש’ המרובעים בצורה נפלאה, הילדים נחשפו להגדרות המרובעים השונים ולתכונותיהם והצליחו לזהות ולשיים מרובעים שונים. כמו כן אפילו הצלחנו לדבר על ההקשרים בין המרובעים כהכנה לכיתה ה’. למדתי שהתובנה הגיאומטרית של הילדים מתחדדת ומעמיקה כאשר הלמידה מתקיימת בדרך מוחשית ואף מתעצמת כאשר זה מתרחש בדרך חווייתית. בנוסף לכך גיליתי כי למרות שאנו מחדדים שוב ושוב להשתמש בשפה מתמטית תקינה, עדיין קשה להם מאוד להמשיג בעצמם ולהביא לידיי ביטוי המושגים שנלמדו. היה חסר לי בפעילות יותר עמידה על תכונות המשולשים שהרי זה הנושא המקדים למש’ המרובעים וההקשר שבין משולשים למרובעים. כן עשיתי זאת בכיתה במהלך השיעור, אך לא בעזרת הכוונה של השיעור המובנה. אני רוצה להוסיף ולומר שהילדים נהנו בצורה בלתי רגילה, הם הפעילו ופיתחו מיומנויות נוספות מעבר לאלו הקשורות לתחום המתמטיקה. למשל: אומנות, יצירתיות, מוטוריקה של קיפול נייר, דיוק וכדומה. הילדים לקחו כל כך הרבה ידע ותובנות מהשיעור שאני לא בטוחה שהייתי מצליחה להעביר באמצעות שיעור רגיל. החשוב מכל הוא שזה שיעור מהסוג שהילדים לא ישכחו לעולם ועל כן הידע הנלמד בו ייטמע היטב בזיכרונם. אהבתי מאוד. |