פירוט שאלות לרפלקציות פסגה באר שבע – פעילות א סכרונית

משימה לפעילות א סכרונית בהשתלמות – פסגה באר שבע

כיתבו את שאלות הרפלקציה במשוב עמיתים בסוף בשיעור שלימדתם מאתר אוריגאמטריה.

  • מומלץ להקליט את השיעור בטלפון הנייד שלכם ( ההקלטה תאפשר לכם לשמוע את השיעור בזמן כתיבת הרפלקציה). הקשיבו לתשובות של התלמידים ותוכלו ללמוד על התובנה הגיאומטרית שלהם.
  • הרפלקציה תעלה רק לאחר שאני ראיתי ואישרתי למרות שכתיבת הרפלקציה נעשית ישירות באתר.
  • כיתבו את  הרפלקציה במשוב עמיתים הנמצא בתחילת כל שיעור.
  • דוגמא למשוב עמיתים:

* התמונה לכתיבת רפלקציה אינה קישור, כדי לכתוב רפלקציה הכנסו לשיעור שהעברתם, היכן שכתובות מטרות השיעור יש המקום לכתיבת הרפלקציה.

 

שאלות לכתיבת הרפלקציה:

1. כיתה
2. נושא השיעור בגיאומטריה.
3. האם לימדתם את הנושא לפני כן?הסבירו
4. מהם המושגים שנלמדו בשיעור?הסבירו
5. האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי? הסבירו
6. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של התלמידים?הסבירו
7. האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי? אם כן הסבירו
8. האם סייעתם לתלמידים? אם כן באיזה אופן
9. האם היה שיח מתמטי בכיתה? אם כן הסבירו
10. מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות?הסבירו
11. מה היה חסר בפעילות? הסבירו
12. האם האתר המתוקשב סייע לכם? הסבירו
13. אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב על הפעילות.
הפעילות שתגישו תהיה חלק מרכזי מעבודת סיכום ההשתלמות.
______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה:ויקטוריה ל.

כיתהח
נושא השיעור בגיאומטריה: משולש שווה שוקיים וקווים מיוחדים בו.
בנושא משולש שווה שוקיים נגעתי בכיתה ז’ כשלימדתי מיון משולשים. שם לא דובר לעומק על משולש זה ותכונות בו. זהו השיעור הראשון המעמיק בנושא זה. נושא הקווים המיוחדים במשולש נלמדו בשיעור לפני כן.
המושגים החדשים בשיעור זה היו:זווית הראש, זוויות הבסיס, שוקיים, בסיס.
הפעילות חידשה לתלמידים את התכונות של קווים מיוחדים במשולש שווה שוקיים היוצאים מזווית הראש.
התלמידים העידו כי פעילות בפועל-התנסות וגילוי התכונות ע”י קיפולי נייר שימשו והיוו הדגמה מוחשית, חקר וגילוי של תכונות אלה במקום לקבל מוכן ולנסות ללמוד, להבין ולדמיין. התלמידים למדו וגם מאוד נהנו מהפעילות.
ניצלתי את הפעילות לדיונים בנושאים נוספים אשר התחדדו אצל התלמידים בפעילות זו. התלמידים חיזקו את הידע בידיעות העבר ולמדו והפנימו תכנים חדשים.
חלק מהתלמידים לא הצליחו להבין איך לקפל נכון והיכן להעביר את הקווים המיוחדים. הדגמתי להם על הקיפולים שלי עד שהצליחו לבדם.
 לאורך כל השיעור ערכנו דיון על צורות שהתקבלו, תכונות ואיך הגענו לתובנות אלה.
החלק המשמעותי היה להגיע למצב שתלמידים גם לומדים וגם נהנים, מבינים ומפנימים ויודעים איך ליישם. הם ידעו לבד, בעזרת הפעילות, לגלות ולנסח משפט על קווים מיוחודים במשולש שווה שוקיים. גילו סוגים שונים של מש”שים.
 לי היה חסר להדגים לגבי קווים מיוחדים היוצאים מזוויות הבסיס. וגם איך במשולש קהה זווית לקפל כדי להראות שגובה, תיכון וחוצה זווית היוצאים מזווית קהה אינם מתלכדים. היה רק שרטוט באחת משקופיות האחרונות.
האתר המתוקשב עוזר מאוד גם למורה שלא צריך להיות בלחץ לזכור כיצד מקפלים והיכן כדאי להכניס דיון וגם לתלמידים להסתכל איך לקפל נכון ולבדוק את עצמם . האתר מאוד ידידותי, צבעוני ויפה.
הילדים ככ התלהבו, נהנו ולמדו שהחלטתי להעביר את הפעילות בשתי כיתות ח שלי שהן ברמות לימוד שונות ותגובות והתובנות היו זהות בשתיהן.
גם רכזת המקצוע הייתה אצלי בחלק קטן של השיעור, התלהבה גם ומאוד רוצה שנכניס אוריגמטריה ללימוד בכיתות האחרות.

 

___________________________________________________________________________________________________

שם המורה: מור י.
כיתה: ד
נושא השיעור: מיון משולשים על פי אורכי הצלעות וסוגי זוויותהאם לימדתם את הנושא לפי המצופה:
ראשית אומר שזו לא הפעם הראשונה שאני מעבירה לכיתתי שיעורים באורגאמטריה ובנוסף לימדתי את הנושא הזה בכיתתי בעבר, גם בשנה שעברה וגם בשנה הזו.

המושגים שנלמדו בשיעור:
משולש ישר זוויות, משלוש שווה שוקיים, משלוש ישר זוויות שהוא גם שווה שווקים, משולש שונה צלעות, משלוש קהה זוויות, משלוש קהה זוויות שהוא גם שווה צלעות, משלוש חד זוויות ומשלוש חד זוויות שהוא גם שווה שווקים.

האם הפעילות חידשה ידע מתמטי:
אני חושבת שהפעילות לא חידשה ידע מתמטי, אך עם זאת היא כן חידדה לתלמידים את המושגים בצורה מוחשית יותר ואכן עזרה לתלמידים שהתקשו לדייק ולהבין את המושגים בצורה ברורה יותר. בנוסף התלמידים הצליחו לראות את ההבדלים בין המשולשים והדבר עזר מאוד.

מה למדתם על התובנה הגאומטרית של הילדים:
מה שלמדתי על התובנה של הילדים זה שילדים שלא הצליחו להבין את החומר הנלמד בצורה תאורטית קלטו אותו באופן מוחשי בצורה טובה יותר. הדבר העיקרי שעזר לתלמידים זה ההשוואה בין המשולשים והחקירה שלהםהאם הפעילות חידשה ידע פדגוגי:
הפעילות לא חידשה ידע פדגוגי, עם זאת היא נתנה לי דרכים נוספות בהן אני יכולה להעביר את הנושא לתלמידים, ורעיונות לשאילת שאלות.האם סייעתם לתלמידים:
בגלל שזו לא הפעם הראשונה שאני מעבירה שיעור באורגאמטריה לתלמידי הם ידעו שאני לא מסייעת להם בקיפולים בזמן השיעור והם מתמודדים לבד ואכן כך היה.

האם היה שייח מתמטי:
במהלך השיעור אכן היה שייח מתמטי, בין התלמידים בכיתה ובזמן ההסברים.
לדוגמה:
– זו זווית חדה.
-הצלעות האלה שוות בגודלן
– זה משולש שווה שוקים
– תבדוק עם המודד איזה זוויות זו
– יש זוויות אחת קהה ושניים חדות
-עכשיו צריך לבדוק את אורכי הצלעות

מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות:
החלק המשמעותי ביותר עבורי היה חקירת המשולשים, התלמידים חקרו את המשולשים והשוו בניהם וכך גילו נותנים ואת סוגי המשולשים בעצמם.האם היה חסר לכם משהו בשיעור:
לי באופן אישי לא היה חסר דבר בשיעור זה, הוא סיכם את הנושא בצורה חוויתית, כפית ומעניינת. הייתי מאוד מרוצה בסוף השיעור וגם הילדים.האם האתר המתוקשב עזר:
האתר עזר לי מאוד, לאורך כל השיעור ולפניו. ההנחיות המוצגות באתר לילדים ולמורה מאוד ברורות ומקלות על התהליך. האתר נוח מאוד לשימוש.

תלמידי כתתי מאוד נהנו מהשיעור, וגם מהשיעורים הקודמים שהעברתי. הם מחכים לשיעורים והדבר הכי חשוב מבחינתי שכולם כולל כולם לוקחים חלק פעיל בשיעור.

_______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה: אסלם ש.

כיתה ח

העברתי את השיעור לתלמידים חלשים מאוד בשיעור הנדסה, זה לא היה קל להם להבין  ולמיין סוגי המשולשים,אמרו שהם לא אוהבים הנדסה אבל אחרי פעילות באורגמטריה בקשו ממני עוד שיעור אהבו ונהנו מאוד.

הכנתי עם התלמידים מודדים (לכל תלמיד מודד) ושאלת שאלות על המשולש באופן כללי ,מאיפה נמצא המושג משולש ? רק כמה תלמידים השיבו.

ההתחלה היתה במשולש ישר זווית הבאנו דף מרובע צבוע קפלנו אותו מראש לראש וגזרנו בחצי ,כל תלמיד עבד באופן פרטי ואני הסתובבתי להמשיך עם כולם ,סמנו המודד על הזווית הישרה וכך התלמידים הסיקו שזה משולש ישר זווית.אבל היה אצלם בלבול הם אומרים משולש ישר זוויות ,סמנו המודד על כל הזוויות כך הבינו שאי אפשר לומר משולש ישר זוויות אפשר רק זווית ישרה אחת.

שאלתי מה זאת זווית קהה? הם לא ידעו ,הסברתי שמידתה גדולה מ 90 וקטנה מ 180 בנינו משולש קהה זווית ובדקו שזה נכון.
בשלב זה הבינו התלמידים כי אפשר שתהיה זווית קהה אחת בלבד בכל משולש.

 במשולש חד זוויות, הם זכרו אותו וגם השתמשנו במודד ובדקנו ומצאנו שכל זווית חדה קטנה מ 90 .
בכל שיעור בדקנו עם המודד ובקיפול ומצאנו  משולשים וזוויות השיתוף של התלמידים בקיפולים עזר מאוד להבנת החומר ושהם היו פעילים  במהלך השיעור.

_______________________________________________________________________________________________
שם המורה: מור עזראי

כיתה: ו’

האם לימדתם את הנושא לפניכם?
עסקנו בהגדרת קוביה, במספר הפאות, קודקודים, וצלעות. אך לא עסקנו בשטח פנים של הקוביה.
לכן בשיעור הזה עסקנו בשטח פנים של קוביה.

מה המושגים שנלמדו בשיעור?
שטח, היקף, שטח פנים.

האם המשימה לימדה את התלמידים משהו חדש?
כן, את נושא שטח הפנים.

בתחילת המשימה עסקנו בשטח וההיקף של הדף המשובץ. והאם יש להם היקף ושטח זהה. לאחר מכן, לאחר הקיפול הראשון, שוב נשאלה השאלה מה השטח וההיקף. היו תלמידים שענו אוטמטית שהשטח וההיקף יהיו חצי. לאחר בירור על ידי חישוב הופתעו התלמידים שהשטח אכן חצי מהשטח הקודם, אך ההיקף לא. היה יפה לראות את זה.

תמיד נושא שטח פנים זה נושא שמשקיעים עליו מחשבה רבה איך להעביר וללמד. עצם זה שהתלמידים הם אלה שיצרו את הקיפולים וראו שלב אחרי שלב, הביאה אותם לתובנה גיאומטרית טובה וברורה יותר.

השיח בכיתה היה פורה מאוד. התלמידים כל הזמן שאלו שאלות וכל הזמן נשאלו שאלות על ידי הערות שכתובות באתר למטה.
השיח כלל:
-איך זה הגיוני שקיפלנו לחצי והשטח קטן בחצי אבל ההיקף לא?
– כמה פאות לקוביה
– איך מחשבים שטח פנים של הקוביה, ולמה?

לא הרגשתי שהיה חידוש פדגוגי, אך אין ספק שקיפולי הנייר הם כלי נהדר הממחיש את הנושאים השונים בגיאומטריה.

האתר סייע רבות להצלחת השיעור. גם לפני השיעור שעברתי על ציוני הדרך, וגם במהלך ההוראה. אין צורך לזכור מה יש לשאול ומתי, הכל מסודר ומאורגן בשיעור עצמו.

בסוף השיעור התלמידים שאלו מתי אערוך שוב שיעור שמכיל קיפולי נייר.

תודה רבה.

_______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה: דורית א.

הנושא הנלמד– מרובעים ג’
שכבת גיל – קבוצה פרטנית 5 תלמידים מאתגרים.
התלמידים נבחרו לאחר מבחן מיפוי בנושא תכונות משפחת המרובעים ואותרו כמתקשים.
מטרת השיעור הייתה שהתלמידים ירכשו מושגים ומבנים בתחום משפחת המרובעים.
המושגים שחזרנו עליהם במהלך השיעור: מצולעים, צלעות, זוויות, קו סימטריה, ישרים מקבילים.
הפעילות חידדה ידע קודם שלא הוטמע בקרב אותם תלמידים, חשוב לציין שתוך כדי עשייה והמחשה באמצעות קיפולי הנייר, ניכר שהתלמידים מגלים הבנה בחומר הנלמד.
החלק המשמעותי ביותר בשיעור היה שהתלמידים למדו, יישמו, והבינו את הנלמד בדרך חוויתית ומשמעותית. חלק ניכר מההנעה שלהם במהלך השיעור הייתה ההנאה מהשיעור!
לסיכום: התלמידים נהנו מאוד בשיעור זה. הלמידה בקבוצה פרטנית אפשרה לי לתת מענה כמעט אישי לכל אחד מתלמידי הקבוצה.
– האתר המתוקשב עזר מאוד להבנת החומר הנלמד. האנימציה באתר הייתה מוחשת וברורה דבר שעזר מאוד להנאה מיטבית מהשיעור.

_______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה: לידר ט.
כיתה: ג
נושא השיעור: מיון משולשים לפי זוויות וצלעות.
הנושא נלמד לפני והפעילות נעשתה כתרגול והטמעת הנושא בקרב התלמידים.המושגים שנלמדו בשיעור זה הם: זוויות, צלעות, משולש שווה צלעות, משולש שונה צלעות, משולש שווה שוקיים, משולש חד זווית, משולש ישר זווית, משולש קהה זווית.
כמו שכתבתי לעיל, הפעילות נעשתה כתרגול והטמעת החומר הנלמד וזאת כמובן לאחר הקנייה שנעשתה במליאה. הנושא מוכר וידוע לתלמידים אך יחד עם זאת השיעור חידש להם

ידע מתמטי; לפני שיעור זה, התלמידים התקשו להבין את העובדה שלמשולש יכולים להיות 2 שמות. לדוגמא: משולש שהוא חד זווית, הוא גם שווה שוקיים. לאחר שיעור זה, התלמידים הצליחו להבין זאת.
התובנה הגאומטרית של התלמידים מתרחשת בצורה טובה יותר כאשר משתמשים בהמחשות. כאשר ממחישים את ההסבר, הם מצליחים להבין את הנלמד בצורה טובה יותר. כך עם נושא 2 השמות למשולש, כשלימדתי נושא זה במליאה ללא המחשה, בעזרת הספר והלוח, רוב התלמידים לא הצליחו להבין את הנושא לעומק, לאחר השיעור עם קיפולי הנייר, מרבית הכיתה הצליחה להבין אותו וליישם את הנלמד.
הפעילות אכן חידשה ידע פדגוגי: בעזרתה הצלחתי להסביר נושא שלא היה ברור לתלמידים ואכן זה צלח. למדתי שבעזרת המחשות ניתן לגרום לתלמידים להבין את הנלמד בצורה טובה יותר. בעזרת האתר הצלחתי לסגל לעצמי דרך הוראה נוספת וטובה.
חלק מן התלמידים הסתבכו עם קיפולי הנייר לקראת אמצע הפעילות כשהקיפולים נהיו טיפה מסובכים יותר והם נזקקו לעזרתי. לא נגעתי בדפי הנייר שלהם, אלא הראיתי שוב ושוב על הנייר שלי ועזרתי בעזרת הסברים מילוליים ואכן התלמידים הצליחו ובכוחות עצמם!
השיח המתמטי בכיתה היה פורה ומעשיר מאוד. התלמידים השתמשו בביטויים מתמטיים כגון: זוויות, צלעות, קהה זווית, חד זווית ועוד…
עבורי, החלק המשמעותי בפעילות היה כשהבחנתי כי התלמידים הבינו את הנושא וזאת לאחר שהוא לא היה מובן לחלוטין בזמן הקנייתו במליאה.
בפעילות עצמה לא היה חסר משהו משמעותי, אך במידה והייתה עוד מורה/סייעת שיכולה לעזור לתלמידים באופן פרטני זה יכל לתרום מאוד לשיעור.
האתר המתוקשב סייע מאוד לשיעור, לאורך כל השיעור נעזרנו בו ופעלנו לפיו. הסרטונים שחוזרים על עצמם תורמים מאוד לתלמידים האיטיים יותר ולהצלחת השיעור.

לסיכום, הנושא נלמד בצורה מיטבית ונכונה, וזאת בזכות הפעילות שבאתר. התלמידים נהנו מאוד מהשיעור ושאלו אם אפשר ללמוד עוד בסגנון זה.

_______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה:אדוה א.

נושא השיעור- מדידת אורכי קטעים ביחידת מידה מוסכמת
כיתה– א
נושא השיעור-מדידת אורכי קטעים ביחידת מידה מוסכמת
לימדתי את הנושא לפני, הפעילות באה כהטמעת הנושא.
המושגים שנלמדו בשיעור הם: קטע, מדידה, מדידה לפי יחידת מידה (ס”מ), מודד, צלע, ישר, משבצת, סרטוט.
ידע שהפעילות הקנתה:
כאמור, הנושא נלמד בכיתה לפני מספר שיעורים.
השיעור תרם לתרגול ולהטמעת הנושא בכיתה.
במהלך הפעילות התלמידים תרגלו פעם נוספת את המדידה באמצעות המודד שהוכן מראש, ספרו משבצות לאורך הקטע, סרטטו קטעים באורכים נדרשים (התלמידים היו אקטיבים לאורך כל השיעור)
כידוע בגיל הרך יש צורך בהמחשות. בפעילות זו יש מגוון המחשות למושגים הנלמדים אשר הטמיעו את הנושא הנלמד.                                        ההמחשות המצויות בפעילות מסייעות להבנת הנושא בקרב תלמידים אשר התקשו להבין דרך החוברת בה לומדים בכיתה.
התובנה הגאומטרית של התלמידים בנוגע למהו קטע התקבעה טוב יותר במהלך השיעור מכיוון שהתלמידים התנסו במדידת וסרטוט קטעים פיזית.
העברתי את השיעור בקרב תלמידים בגיל הרך, נעזרתי בעזרתן של תלמידות מכיתות בוגרות על מנת לקפל את הניירות של התלמידים, להדגים קיפול ולסרטט את הקטעים על פי המידות.
במהלך השיעור התלמידים השתמשו במושגים אשר נכתבו לעיל.
כאשר השתמשו במילה קו תיקנתי למילה קטע. כאשר השתמשו במילה לצייר הקפדנו להשתמש לפועל לסרטט.
מאוד אהבתי לראות את התלמידים פעילים בשיעור, עובדים, יוצרים, מנסים, שוגים ומתקנים. כאשר התלמידים נחשפו ל”קסם” בסוף הפעילות שמחתי לראות את ההתלהבות על פניהם והבנתי כי הפעילות הייתה משמעותית עבורם, משהו מעט שונה משיעור רגיל.
אני חושבת שהפעילות הייתה מותאמת לגיל התלמידים ולתכנית הלימודים. הפעילות כללה בתוכה מושגים נלמדים וזימנה שיח מפרה בכיתה. חשוב לציין שעלה קושי לעקוב אחר צעד של כל תלמיד ותלמיד ולעתים נאלצתי לתקן על מנת שיווצר התוצר הסופי. מה שעזר לי להתגבר על קושי זה הוא העזרה שקיבלתי מהתלמידות הבוגרות אשר היו נוכחות ועברו בין התלמידים על מנת להסביר פעם נוספת ולסייע. בנוסף, האתר המתוקשב עזר אף הוא להמחיש ולתהלך את כל השלבים צעד אחר צעד. היו תלמידים שכלל לא נזקקו לעזרתי. האתר מציג שקופית אחר שקופית בצורה מסודר ומדורגת כך שהפעילות הייתה מובנת. לדעתי בשיעורים הבאים שאעביר בכיתה אוכל לעקוב יותר בקלות אחר עבודות התלמידים מכיוון שהם כבר התנסו ומכירים את אופי השיעור.
לסיכום, נהניתי מאוד ללמד את הנושא הנלמד בדרך זו שהיא לא שגרתית. הפעילות מזמנת יצירתיות בקרב התלמידים ומשרה אווירה של למידה חווייתית ומשמעותית.

_______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה: רון ה.
כיתה: ד’
נושא השיעור: מיון משולשים על פי אורכי הצלעות וסוגי זוויות.
האם לימדת את השיעור לפני כן? כן, בשיעורים הקודמים הילדים נחשפו למושגים והגדרות גאומטריות. שיעור זה מטרתו להטמיע את הנלמד בשיעורים הקודמים.
מהם המושגים שנלמדו בשיעור? משולש ישר זווית, משולש שווה שוקיים, משולש שונה צלעות,משולש ישר זווית, משולש קהה זווית, משולש חד זווית.
האם הפעילות חידשה ידע מתמטי? לדעתי, הפעילות לא חידשה ידע מתמטי אך היא חידדה לעמוק את המושגים שנלמדו באופן מוחשי ונראה לעין, כי ברגע שהילדים הכינו בעצמם עם הדרכה שלי
הם זיהו את המושגים לבד וציינו בכיתה.
מה למדתם על התובנה הגאומטרית של הילדים? שמחתי לראות כי עד היום הילדים למדו את המושגים בע”פ ולא ידעו לבצע משימות עד לרגע שהמחשתי יחד איתם את המושגים. הילדים הצליחו להבחין את ההבדלים בין המשולשים.
האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי? חד משעמית כן, היא נתנה לי דרכים להעביר את הנושא עם הגדרת המושגים בצורה נכונה.
האם סייעתם לתלמידים? מכיוון שהאתר המתוקשב מפורט וממחיש לילדים בצורה של תלת מימד, היה יותר קל לילדים לבצע את המשימה. היו פעמים שהיו ילדים שהזדקקו לעזרה אך לא נגעתי להם בדפים הייתי לידם והסברתי עם הדף שלי.
האם היה שיח מתמטי? בהחלט, במהלך השיעור היה שיח מתמטי בין התלמידים לביני.
לדוגמה: משולש חד זווית ניתן לראות זווית חדה אך גם יש זווית קהה.
מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות?
החלק המשמעותי שהילדים הבחינו בין המשולשים שיצרו וידעו לשייך לכל משולש את התכונות שלו והגדרתו המלאה.
האם האתר המתוקשב עזר? חד משמעית כן, אתר מדהים שיש בו הנחיות למורה בכל שלב ושלב. האתר עזר לי מאוד.
______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה: מרינה ב.

כיתה: ב.

נושא השיעור: סיכום מצולעים.

האם לימדתם את הנושא לפני כן? נושא מצולעים נלמד בכיתה א.

מהם המושגים שנלמדו בשיעור? סוגי מצולעים, פירוק, הרכבה, מחומש, משושה, צלע, קודקוד, משולש, מרובע, מתומן, משובע.

האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי?
הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי, התלמידים למדו ליצור מצולעים חדשים באמצעות התכונות והידע שנוסף הוא מה הבדל בין מצולע לצורה שאינה מצולע, התייחסות לתכונות המצולעים ולהגדרה שמצולע היא קו שבור סגור. עצם הבניה של מצולעים חדשים מחזקת את הבנת התכונות של כל מצולע שהתלמידים השתמשו בו בהרכבה.

מה למדת על תובנה הגאומטרית של התלמידים? למדתי שתלמידים מאוד יצירתיים, ולומדים באופן משמעותי דרך התנסות בהרכבת מצולעים אופן עצמאי.

האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי?
כן, למדתי לראות כל תלמיד כלומד עצמאי תוך זיהוי נקודות החוזק והתורפה ומתן מענה בהלימה לקשיים.

האם סייעתם לתלמידים? אם כן באיזה אופן? עזרתי לתלמידים, הסברתי, הדרכתי, תמכתי בתהליך הלמידה, הייתי גורם מתווך במשימות, כיוונתי ועודדתי למידה משמעותית.

האם היה שיח מתמטי בכיתה?
היה שיח מתמטי תוך התייחסות לשאלות מנחות: מה בנית? האם זה מצולע? על סמך מה הגעת למסקנה? מה שם המצולע? אילו שמות המצולעים אתה מכיר? האם אפשר לבנותם?

מה היה החלק משמעותי עבורכם בפעילות? נמקו
הילדים התנסו בפעילות באופן מוחשי, באמצעות דפים בצבעים שונים, הרכבת מצולעים ויכולת להסביר מה הם בנו יצרו, למידה תוך כדי התנסות.

מה היה חסר בפעילות? הייתה חסרה עבודה בקבוצות, פעילות צוות.

האם האתר המתוקשב סייע לך? סייע לי ולתלמידים להבין מה מהות הפעילות.

אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב את הפעילות.
יציאה מחוץ לכיתה, חיפוש מצולעים ומתן שמות: חלון- מרובע, דלת – מלבן, בלטות – מחומשים, משולשים. התלמידים מחפשים מצולעים בבית הספר ובחצר, ומציגים מה הם מצאו. שם המצולע והסבר, על סמך מה קבעו, תוך ניהול שיח מתמטי.

______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה: מאיה א.
כיתה: ו’
האם לימדתם את הנושא לפני כן? אמנם באתר השיעור מתוכנן לכיתה ד’ אך אני החלטתי לבצע את המשימה בכיתה ו’. במסגרת שיעורי גיאומטריה, הכרנו את הגופים. חקרנו את מבנה כל אחד מסוגי הגופים.בדקנו מה המבנה של הקוביה? כמה צלעות ( מקצועות), כמה פאות וכמה קודקודים. לא עסקנו בחישוב פנים השטח של הקוביה.
מהם המושגים שלמדנו בשיעור? חזרה על חלקי הקוביה- מקצועות, קודקודים, פאות, מהו שטח? מהו היקף? והמושג החדש – ” שטח פנים”.
האם היתה למידה חדשה בעקבות השיעור? בוודאי. במהלך השיעור עלו שאלות לדיון, מה ההיקף? מה השטח? וכיצד נחשב את שטח הפנים? מה זה בכלל שטח פנים? איך זה אפשרי שהשטח הוא חצי מהשטח הקודם ובעצם ההיקף לא השתנה. אופן ההדגמה של כל שלבי הקיפול, עזרו לתלמידים להגיע למסקנות בתחום הגיאומטריה בצורה נכונה ומדוייקת.
האם היה שיח מתמטי? במהלך כל השיעור, שוחחנו בשפה מתמטית, שיימנו את מרכיבי הקוביה. תוך כדי השאלות המנחות שהופיעו בחלק התחתון של השיעור.
לא היה חידוש פדגוגי במיוחד במהלך השיעור. האתר היה חידוש עבור התלמידים אשר סייע להם באמצעות ההמחשה והאנימציה לקפל שלב אחרי שלב ולענות על השאלות לדיון. לי כמורה, האתר הוא אמצעי מאוד טוב, כי אני לא צריכה לזכור מה לעשות, כמה לקפל ובאיזה כיוון.
התלמידים נהנו מאוד, פירגנו לעניין שהמשימה עוררה בהם. ביקשו ממני לערוך עוד משימות כאלו. במסגרת שעות המצויינות,המנהלת שלי רכשה לכיתות ד’, ה’, ו’, את האתר ואני הולכת ליישם מספר משימות, בהתאם לתכנים שנלמדים בכיתות. תודה, מאיה.
______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה: חן ב.

כיתה: ג- כיתת תקשורת, 9 תלמידים. (7 לומדים לפי תוכנית לימודים כיתה ג’, 1 בתוכנית לימודים כיתה א’ ו1 בתוכנית לימודים כיתה ב’).

נושא השיעור בגיאוומטריה: מיון סוגי משולשים על פי זוויות וצלעות.

האם לימדתי את הנושא לפני כן: כן, לדמנו סוגי זוויות- ישרה, חדה, קהה, שטוחה. סוגי משולשים ומיון משולשים לפי זוויות וצלעות זה הנושא האחרון שלמדנו. דרך שבילים.

המושגים שנלמדו בשיעור: זווית ישרה, זווית חדה, זווית קהה, משלוש שווה שוקים (יחסית נושא חדש), משולש ישר זווית, משולש חד זווית,משולש קהה זווית.

האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי? כן. כבר לפני הפעילות ידעתי שיש צורך לחזק את הנושא (לאחר שביצעו מבחני מחצית). הפעילות חידדה להם את הנושאים שלמדו, אך אני עדיין חושבת שדרוש המון חזרה מכיוון שיש לתלמידים נטייה לשכוח ולהתבלבל. בנוסף, דרך השיעור הקנתי משולש שווה שוקיים. הם כבר נחשפו לזה לפני מספר שבועות אבל שכחו לגמרי. בשיעור היו הרבה הזדמנויות ללמד משולש שווה שוקיים בגדלים שונים. השיעור איפשר להדגים בצורה מאוד יפה שמשולש ישר זווית לדוגמא, נשאר עדיין משולש ישר זווית גם אם אני מסובבת אותו או הופכת אותו. אני חושבת שזה מאוד עזר להם.

מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של התלמידים?
הבנתי שלרוב התלמידים מאוד קשה בתובנה הגיאומטרית. קשה להם לזכור מה מגדיר כל מצולע או כל זווית ותמיד יש צורך לחזור על החומר, גם על מה שלמדנו בכיתה א’ וב’ כל הזמן כי אחרת הם שוכחים.
היה להם מאוד קשה להבין שאותו משולש ישר זווית נשאר ישר זווית גם כשאני מסובבת אותו או הופכת אותו. אני מרגישה שעדיין התלמידים לא שולטים בסוגי זוויות, קשה להם למיין וגם אם אנחנו נעזרים במודד זוויות עדיין הם לא ממש מבינים, גם אם הם יודעים את ההגדרה באופן מושלם.
הם מדגימים לי כל פתיחת שיעור זווית חדה, קהה, ישרה ושטוחה עם הידיים אבל לא תמיד עושים את ההשלכה על דף העובודה.

האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי? כל הפעילות עצמה היא ידע פדגוגי חדש. שימוש באוריגמי ללימוד גיאומטריה. מאוד כיף וממש בעד להמשיך ללמד בדרך זאת.

האם סייעתם לתלמידים? סייעתי לתלמידים לפי השיטה שמירי לימדה אותי- לא לתקן אלא להסביר ולתת להם לתקן לבד. גם הבאתי את אותה הנחייה לסייעות.
בהתחלה התלמידים ישר ביקשו עזרה ואמרו שהם לא יכולים. התעקשתי שאף אחת לא עוזרת ולאפשר להם להתמודד לבד, כמובן שהסתובבתי בניהם והדגמתי במקביל. בסופו של דבר כולם הצליחו את המשימות אבל היה לא פשוט, לקח כמעט שני שיעורים. החוסר דיוק לפעמים השפיע ויצר תסכול. עשיתי את המקסימום כדי להראות להם איך לתקן. עשיתי לייק למי שהצליח וחכיתי עד שכולם יצליחו.
אם מישהו לא עשה מדוייק ושאל אותי אם זה בסדר, שאלתי אותו מה הוא חושב- רובם בהתחלה ענו שזה בסדר לדעתם- אבל זה היה ממש לא. אז ביקשתי מהם להסתכל על הלוח ולבדוק אם הם עשו כמו שביקשו. זאת פעם ראשונה שהם נחשפים לשיטת לימוד הזאת, היה מרתק.

האם היה שיח מתמטי בכיתה? כן. כפי שציינתי קודם. השיח היה לפי זוגי זוויות- ישרה (90 מעלות), שטוחה (180 מעלות), חדה (קטנה מזווית ישרה פחות מ90 מעלות) וקהה (גדולה מזווית ישרה >90 וקטנה מזווית שטוחה 180> ). ריבוע (זוויות ישרות ושווה צלעות), הבדלים בין ריבוע למרובע. משולש חד זווית/קהה זווית/ישר זווית/שווה שוקים, מחומש.

מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות? החלק המשמעותי היה ללמד שיעור בדרך מעניינת ומגוונת שגרמה לכל התלמידים להיות מרוכזים לאורך כמעט שני שיעורים ללא הפוגה (כמעט ולא קורה אף פעם). ללמוד דרך עזרים ודרך נסיון אישי תחושתי זה בהחלט עוזר ומעניין, במיוחד שיש לא מעט תלמידים שמאוד אוהבים אורגמי. בשיעור גם התלמידים השתתפו גם התלמידם שבקושי מדברים, כי היה להם חשוב להיות חלק וגם לי.

מה היה חסר בפעילות? היה לי חסר להכין לכל אחד מד זווית ומד צלעות. זה לא היה פתוח באתר. הכנתי לי אחד ואפשרתי לכולם להשתמש וגם הדגמתי. לדעתי המד לא מספיק טוב להם, הם צריכים מודד זוויות שקוף.

האם האתר המתוקשב סייע לכם? מאוד! הלוואי שיהיה לי את האתר פתוח תמיד. זאת דרך ממש טובה ללמד גיאומטריה וממש מגוונת ומגייסת ללמידה. האוריגמי מזמן שיח ולמידה על מלא סוגי משלושים, זוויות ומצולעים. למדנו כל כך הרבה מהשיעור. היה ממש מעולה.

קשיים שצפו: לתלמידה מהכיתה היה ממש קשה להבין את היא עושה את הקיפולים- לראות וליישם. הייתי קצת מופתעת כי ישד לך כישרון באומונות וחשבתי שיהיה לה יותר קל אבל מתסבר שלא.
כשבישקתי להראות לי הם לרוב הראו לעצמם (תיאוריית מיינד).
החוסר הצלחה והדויק גרם לתסכול.
במצגת מציינים משולשים שהם חלק מצורה וצריך לדבר רק עליהם. היה לתלמידם מאוד קשה להפריד את המשולש מהצורה המקופלת. התלמדים קצת התקשו עם המדידה בעזרת המד זווית של האתר.

______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה: אורטל י.

רפלקציה-שיעור ראשון -כיתה ג
נושא השיעור בגאומטריה– משפחת המרובעים
זהו שיעור ראשון שאנו משוחחים ולומדים על משפחת המרובעים בשנה זו.
המושגים הנלמדים בשיעור זה- ישרים מקבילים, מאונכים. מלבן, ריבוע מקבילית.
הפעילות חידדה לתלמידים את ההבדל בין מרובע לריבוע. ע”י קיפולי הנייר התלמידים השוו את אורכי הצלעות בריבוע ולאחר מכן שמו לב שלא בכל מרובע כל הצלעות שוות באורכן.

ע”י קיפולי הנייר התלמידים למדו על תכונות המרובעים השונים והצליחו חלקית לזהות את סוגי המרובעים.
*חשוב לציין שע”י הקיפול, התלמידים הבינו יותר את סוגי הישרים.

סיוע לתלמידים במהלך השיעור– מכיוון שזהו השיעור האוריגמטריה הראשון, עזרתי מעט לתלמידים בקיפול הנייר, אך בעיקר הפנתי את תשומת ליבם לאנימציה.

שיח מתמטי– זיהוי מרובע, 4 קודקודים ו-4 צלעות, ההבדל בין ריבוע למרובע, ישרים מקבילים ומאונכים.

החלק המשמעותי עבורי בפעילות– שכלל התלמידים היו חלק מהפעילות כולל המאתגרים. התלמידים למדו בדרך חווייתית ומאתגרת ואף בסוף השיעור שאלו מתי נעשה שיעור דומה שוב.
האתר סייע רבות– חלק מהתלמידים התקשו בהבנת דרך הקיפול וכאשר הפנתי את תשומת ליבם לאנימציה והם צפו מספר פעמים וחוו הצלחה.

השיעור היה מאתגר עבורי מכיוון שזוהי הפעם הראשונה שהעברתי שיעור גאומטריה ע”י קיפולי נייר, אך יחד עם זאת מהנה מאוד. שמחתי לראות את השתתפות כלל תלמידי הכיתה ועוד יותר את הציפייה שלהם למהלך השיעור.

______________________________________________________________________________________________

 

שם המרה: שמרית מ.

הנושא הנלמד: מרובעים וישרים מקבילים
שכבת גיל: כיתה ג’
נושא השיעור: ישרים מקבילים
לימדתי את הנושא בעבר.
מושגים שנלמדו בשיעור- ישרים מקבילים וסוגי מרובעים- תכונות שונות של סוגי מרובעים
מטרת השיעור: לרכוש מושגים חדשים ולמידה על ישרים מקבילים
הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי תוך כדי עשייה בשיעור ולמידה בצורה חוויתית ומעניינת
התובנה הגיאומטרית שלמדתי מהתלמידים שבצורה מעניינת ומאתגרת קל לתלמידים להבין את הנושא הנלמד
הפעילות חידשה ידע פדגוגי בכך שבעזרת קיפולי הנייר הם הבינו לעומק והגיעו לתובנה ולהבנה של ישרים מקבילים במרובעים
סייענו לתלמידים בכך שהראנו להם כיצד לקפל את הנייר על מנת שיצאו עם תוצר- חללית
היה שיח מתמטי בכיתה והשתמשנו בכל המושגים שהוזכרו לעי”ל והיה שיח מפרה ופורה בין כל התלמידים
החלק המשמעותי שהיה בפעילות שהתלמידים היו במומים ומופתעים שבעזרת הכנת חללית הגענו לתובנות גאומטריות רבות.
והתלמידים גם יצאו עם תוצר וגם למדו רבות.
האתר המתוקשב מאוד סייע לנו והאנימציה הייתה מצויינת ומובנת לכולם.

הפעילות הייתה נהדרת ומפרה. התלמידים מאוד נהנו וגם אני כמורה
והתלמידים שאלו מתי נעשה שוב קיפולי נייר ונלמד גאומטריה וזה מראה עד כמה הם נהנו ולמדו בצורה חוויות ומשמעותית.

תודה רבה!

______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה : רינה ר.
כיתה א’
הנושא הנלמד : מרובעים ג’
מטרת השיעור : התלמידים ירכשו מושגים בתחום משפחת המרובעים.
המושגים שהשתמשנו בהם בשיעור : מצולעים , צלעות , קודקודים, מרובעים, מלבן , ריבוע.
הפעילות חידדה לתלמידים את המושג מרובע , ואת ההבדל בין מלבן , וריבוע.
החלק המשמעותי בשיעור היה שהתלמידים למדו את החומר בדרך חוויתית ומשמעותית.
לסיכום התלמידים למדו ונהנו מאוד בשיעור המיוחד.
האתר המתוקשב עזר מאוד להבנת החומר
______________________________________________________________________________________________

 

שם המורה:  ליבנה ב. א.

כיתה: ד’

נושא השיעור: מרובעים

סיימנו ללמוד בכיתה את משפחת המשולשים, קיימנו חזרה משנה שעברה והעמקה – שרטוט משולשים עם שתי התניות (ע”פ צלעות וע”פ זוויות). פתחתי את נושא מש’ המרובעים באמצעות חשיפה למרובעים שונים דרך אוריגמטריה.

המושגים שנלמדו בשיעור זה הם: סוגי משולשים (באמצעות מדידה בעזרת המודד), סימטריה, סוגי צלעות, סוגי קדקודים, שיום מרובעים ותכונות המרובעים.

הפעילות בהחלט חידשה לילדים ידע פדגוגי וגם חידדה והעמיקה בידע הקודם. פתחנו את נושא מש’ המרובעים בצורה נפלאה, הילדים נחשפו להגדרות המרובעים השונים ולתכונותיהם והצליחו לזהות ולשיים מרובעים שונים. כמו כן אפילו הצלחנו לדבר על ההקשרים בין המרובעים כהכנה לכיתה ה’.

למדתי שהתובנה הגיאומטרית של הילדים מתחדדת ומעמיקה כאשר הלמידה מתקיימת בדרך מוחשית ואף מתעצמת כאשר זה מתרחש בדרך חווייתית. בנוסף לכך גיליתי כי למרות שאנו מחדדים שוב ושוב להשתמש בשפה מתמטית תקינה, עדיין קשה להם מאוד להמשיג בעצמם ולהביא לידיי ביטוי המושגים שנלמדו.

היה חסר לי בפעילות יותר עמידה על תכונות המשולשים שהרי זה הנושא המקדים למש’ המרובעים וההקשר שבין משולשים למרובעים. כן עשיתי זאת בכיתה במהלך השיעור, אך לא בעזרת הכוונה של השיעור המובנה.

אני רוצה להוסיף ולומר שהילדים נהנו בצורה בלתי רגילה, הם הפעילו ופיתחו מיומנויות נוספות מעבר לאלו הקשורות לתחום המתמטיקה. למשל: אומנות, יצירתיות, מוטוריקה של קיפול נייר, דיוק וכדומה. הילדים לקחו כל כך הרבה ידע ותובנות מהשיעור שאני לא בטוחה שהייתי מצליחה להעביר באמצעות שיעור רגיל.

החשוב מכל הוא שזה שיעור מהסוג שהילדים לא ישכחו לעולם ועל כן הידע הנלמד בו ייטמע היטב בזיכרונם.

אהבתי מאוד.