השתלמות גננות
הכנה לגננת – לפני שמתחילים
- מתודות מומלצות
מומלץ להכיר את המתודות של תכנית אוריגאמטריה בגן.
הפעילות מומלצת מגיל 4 ומעלה.
- קישורים
פיתוח תפיסה גאומטרית בגן, באמצעות קיפולי נייר
הרצאת אורח של הגב’ מירי גולן בחוג לחינוך במכללת גליל מערבי. ההרצאה עוסקת בהקניית מושגים בגאומטריה לגיל הרך באמצעות קיפולי נייר. במסגרת ההרצאה יוצגו כלים המסייעים להבניית מושגים בגיאומטריה ולהימנעות מבניית תפיסות מוטעות. ההרצאה תלווה בדוגמאות מתוך ‘אוריגאמטריה דיגיטלית’ ותכלול הדגמה והתנסות בקיפולי נייר.
סרטוני אקדמיה ברשת
- לגננת
קישור: הרצאת אורח של הגב’ מירי גולן בחוג לחינוך. ההרצאה עוסקת בהקניית מושגים בגאומטריה לגיל הרך באמצעות קיפולי נייר. במסגרת ההרצאה יוצגו כלים המסייעים להבניית מושגים בגיאומטריה ולהימנעות מבניית תפיסות מוטעות. ההרצאה תלווה בדוגמאות מתוך ‘אוריגאמטריה דיגיטלית’ ותכלול הדגמה והתנסות בקיפולי נייר.
- להורים וילדי הגנים
השתלמות גננות
- נושא
חומרים מתוך ההשתלמות
- תכנית לימודים
תאוריית ואן הילה \ ארבעה מרכיבים לפיתוח חשיבה גיאומטרית
- נושא
ארבעה מרכיבים לפיתוח חשיבה גיאומטרית
תאוריית ואן הילה
ידע בגיאומטריה ברמת המורה או הגננת
- נושא
חומרים מתוך ההשתלמות
ידע בגיאומטריה ברמת המורה או הגננת
- תכנית לימודים
- פירוט
פעילות זו עבור המורה או הגננת
הילדים או התלמידים אינם נדרשים ‘לזכור’ את ההגדרות או התכונות, מומלץ להתמקד בחקר.
בהקבלה בין שתי צורות מומלץ לשאול: במה צורה אחת דומה לצורה שניה ובמה היא שונה. (כמו בארבעה מרכיבים לפיתוח תובנה גיאומטרית)
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – משולשים א – השתלמות גננות
- נושא
משולשים
- מטרת הפעילות
מטרות הפעילות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על-פי מספר הצלעות והקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- הכרת סביבת התוכן המתוקשבת אוריגאמטריה, ומיומנויות בפעילויות תלויות מחשב.
- שלבי הפעילות
1. עליכם להכנס לפעילות באתר ולהכין את הפעילות.
2. העבירו את הפעילות בגן (מומלץ להקליט את הפעילות).
3. לאחר שהעברתם את הפעילות בגן, כיתבו את הרפלקציה שלכן מהפעילות, במשוב עמיתים באתר על-פי המבנה המוצע.
4.הרישום באתר מהווה חלק מרכזי בציון של ההשתלמות.
- מועד להגשה
31.1.2018 (לא יאוחר מתאריך זה).
- שלבי הפעילות
1. עליכם להכנס לפעילות באתר ולהכין את הפעילות.
2. העבירו את הפעילות בגן (מומלץ להקליט את הפעילות).
3. לאחר שהעברתם את הפעילות בגן, כיתבו את הרפלקציה שלכן מהפעילות, במשוב עמיתים באתר על-פי המבנה המוצע.
4.הרישום באתר מהווה חלק מרכזי בציון של ההשתלמות.
- תכנית הלימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
ראו פעילות אקדמיה ברשת – הנחיה לגננות/ פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/ טרום אוריגאמטריה הורים וילדים
- מועד סופי להגשה
14.2.2018 (לא יאוחר מתאריך זה).
- פירוט הרפלקציה
עליכם לכתוב במשוב עמיתים לפי הפירוט הבא בלבד:
(משוב עמיתים נמצא בהמשך לעמוד זה)
הקשיבו להקלטה של הפעילות שקיימתם בגן וענו על השאלות הבאות:
1.פרטו את נושא הפעילות.
2. מהם המושגים שהודגשו בפעילות הסבירו כל אחד מהם בקצרה.
3. מה למדתם על הדמיון של הילדים מתוך הפעילות?הסבירו
4. האם הפעילות חידשה לילדים ידע, תוכן מתמטי?פרטי
5. האם הפעילות חידשה לכם ידע פדגוגי (על דרכי הוראה) ? פרטי
6. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של הילדים, לאחר הפעילות?
7. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בין הילדים?
8. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בינך לבין הילדים?
9. האם היה לילדים קושי ליצור בפירוק והרכבה את המצולעים? פרטו
10. האם סייעתם לילדים בפעילות? פרטו באיזה אופן התבטא הסיוע במידה וסייעתם.
11. מה היה החלק המשמעותי ביותר עבורך בפעילות?
12. מה היה חסר לכם בפעילות? נמקו
13. האם הפעילות שמוצגת באתר המתוקשב סייעה לכם להתכונן לפעילות?
14. אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב על הפעילות.
- שם המרצה
מירי גולן origami@netvision.net.il
ניתן לפנות אלי בכל שאלה במייל או בטלפון – 052-4267484
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים א – השתלמות גננות
- נושא הפעילות
מצולעים
- מטרות הפעילות
מטרות הפעילות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על-פי מספר הצלעות והקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- הכרת סביבת התוכן המתוקשבת אוריגאמטריה, ומיומנויות בפעילויות תלויות מחשב.
- שלבי הפעילות
1. עליכם להכנס לפעילות באתר ולהכין את הפעילות.
2. העבירו את הפעילות בגן (מומלץ להקליט את הפעילות).
3. לאחר שהעברתם את הפעילות בגן, כיתבו את הרפלקציה שלכן מהפעילות, במשוב עמיתים באתר על-פי המבנה המוצע.
4.הרישום באתר מהווה חלק מרכזי בציון של ההשתלמות.
- מועד סופי להגשה
7.3.2018 (לא יאוחר מתאריך זה).
- פירוט הרפלקציה
עליכם לכתוב במשוב עמיתים לפי הפירוט הבא בלבד:
(משוב עמיתים נמצא בהמשך לעמוד זה)
הקשיבו להקלטה של הפעילות שקיימתם בגן וענו על השאלות הבאות:
1.פרטו את נושא הפעילות.
2. מהם המושגים שהודגשו בפעילות הסבירו כל אחד מהם בקצרה.
3. מה למדתם על הדמיון של הילדים מתוך הפעילות?הסבירו
4. האם הפעילות חידשה לילדים ידע, תוכן מתמטי?פרטי
5. האם הפעילות חידשה לכם ידע פדגוגי (על דרכי הוראה) ? פרטי
6. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של הילדים, לאחר הפעילות?
7. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בין הילדים?
8. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בינך לבין הילדים?
9. האם היה לילדים קושי ליצור בפירוק והרכבה את המצולעים? פרטו
10. האם סייעתם לילדים בפעילות? פרטו באיזה אופן התבטא הסיוע במידה וסייעתם.
11. מה היה החלק המשמעותי ביותר עבורך בפעילות?
12. מה היה חסר לכם בפעילות? נמקו
13. האם הפעילות שמוצגת באתר המתוקשב סייעה לכם להתכונן לפעילות?
14. אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב על הפעילות.
- שם המרצה
מירי גולן origami@netvision.net.il
ניתן לפנות אלי בכל שאלה במייל או בטלפון – 052-4267484
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים ב – השתלמות גננות
- נושא הפעילות
מצולעים
- מטרת הפעילות
מטרות הפעילות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על-פי מספר הצלעות והקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- הכרת סביבת התוכן המתוקשבת אוריגאמטריה, ומיומנויות בפעילויות תלויות מחשב.
- שלבי הפעילות
1. עליכם להכנס לפעילות באתר ולהכין את הפעילות.
2. העבירו את הפעילות בגן (מומלץ להקליט את הפעילות).
3. לאחר שהעברתם את הפעילות בגן, כיתבו את הרפלקציה שלכן מהפעילות, במשוב עמיתים באתר על-פי המבנה המוצע.
4.הרישום באתר מהווה חלק מרכזי בציון של ההשתלמות.
- מועד סופי להגשה
25.4.2018 (לא יאוחר מתאריך זה).
- פירוט הרפלקציה
עליכם לכתוב במשוב עמיתים לפי הפירוט הבא בלבד:
(משוב עמיתים נמצא בהמשך לעמוד זה)
הקשיבו להקלטה של הפעילות שקיימתם בגן וענו על השאלות הבאות:
1.פרטו את נושא הפעילות.
2. מהם המושגים שהודגשו בפעילות הסבירו כל אחד מהם בקצרה.
3. מה למדתם על הדמיון של הילדים מתוך הפעילות?הסבירו
4. האם הפעילות חידשה לילדים ידע, תוכן מתמטי?פרטי
5. האם הפעילות חידשה לכם ידע פדגוגי (על דרכי הוראה) ? פרטי
6. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של הילדים, לאחר הפעילות?
7. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בין הילדים?
8. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בינך לבין הילדים?
9. האם היה לילדים קושי ליצור בפירוק והרכבה את המצולעים? פרטו
10. האם סייעתם לילדים בפעילות? פרטו באיזה אופן התבטא הסיוע במידה וסייעתם.
11. מה היה החלק המשמעותי ביותר עבורך בפעילות?
12. מה היה חסר לכם בפעילות? נמקו
13. האם הפעילות שמוצגת באתר המתוקשב סייעה לכם להתכונן לפעילות?
14. אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב על הפעילות.
המודד – כלי להשוואת אורכים וזוויות (לילדי הגן)- השתלמות גננות
- נושא הפעילות
יצירת המודד (כלי להשוואת אורכי הצלעות ובחינת הזווית הישרה).
- תיאור הפעילות
בפעילות זו ניצור את המודד ובעזרתו הילדים יזהו את הזווית הישרה במרחבי הגן. המודד ישמש ככלי להשוואת אורכי הצלעות ובחינת הזווית הישרה בפעילויות נוספות בנושא המרובעים.
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד במיוחד לפני שמלמדים על הריבוע והמלבן.
משולשים א | משולשים ב | מצולעים א (הכירות גלובלית בגן הילדים) | מצולעים ב (הכירות גלובלית בגן הילדים) | מצולעים ג | מרובעים א | המודד | מרובעים ב – ריבוע | מרובעים ג- ריבוע ומלבן | מרובעים ד – ריבוע ומלבן שונה ודומה| סימטריה שיקופית א (פעילות מקדימה) | סימטריה שיקופית ב
- תכנית לימודים
תכנית לימודים: עמוד 42 | מילון מונחים בגאומטריה
תחושה מרחבית וגאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
6. הכנה לפעילויות בנושא: דגם דמיוני – שונה ודומה במרובעים
- נושא הפעילות
מרובעים- שונה ודומה.
- מטרות הפעילות
מטרות הפעילות
- הילד יבחן את השונה והדומה בין מרובעים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- הכרת סביבת התוכן המתוקשבת אוריגאמטריה, ומיומנויות בפעילויות תלויות מחשב.
- פירוט הרפלקציה
1. עליכם להכנס לפעילות באתר ולהכין את הפעילות.
2. העבירו את הפעילות בגן (מומלץ להקליט את הפעילות).
3. לאחר שהעברתם את הפעילות בגן, כיתבו את הרפלקציה שלכן מהפעילות, במשוב עמיתים באתר על-פי המבנה המוצע.
4.הרישום באתר מהווה חלק מרכזי בציון של ההשתלמות.
- תכנית לימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
- פירוט הרפלקציה
עליכם לכתוב במשוב עמיתים לפי הפירוט הבא בלבד:
(משוב עמיתים נמצא בהמשך לעמוד זה)
הקשיבו להקלטה של הפעילות שקיימתם בגן וענו על השאלות הבאות:
1.פרטו את נושא הפעילות.
2. מהם המושגים שהודגשו בפעילות הסבירו כל אחד מהם בקצרה.
3. מה למדתם על הדמיון של הילדים מתוך הפעילות?הסבירו
4. האם הפעילות חידשה לילדים ידע, תוכן מתמטי?פרטי
5. האם הפעילות חידשה לכם ידע פדגוגי (על דרכי הוראה) ? פרטי
6. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של הילדים, לאחר הפעילות?
7. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בין הילדים?
8. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בינך לבין הילדים?
9. האם היה לילדים קושי ליצור בפירוק והרכבה את המצולעים? פרטו
10. האם סייעתם לילדים בפעילות? פרטו באיזה אופן התבטא הסיוע במידה וסייעתם.
11. מה היה החלק המשמעותי ביותר עבורך בפעילות?
12. מה היה חסר לכם בפעילות? נמקו
13. האם הפעילות שמוצגת באתר המתוקשב סייעה לכם להתכונן לפעילות?
14.פרטו קשיים שעלו במהלך הפעילות?
- שם המרצה
מירי גולן origami@netvision.net.il
ניתן לפנות אלי בכל שאלה במייל או בטלפון – 052-4267484