כיתה ב- אוריגאמטריה - אורנים
הכנה למורה: כלים ומתודות לפני שמתחילים ללמד
- פירוט מבנה השיעור
-
הפעילות המתוקשבת מציגה בכל שלב:שאלה לדיון: המבקשת מהתלמידים למצוא את התשובה בעזרת הנייר המקופל.תשובה: אותה מומלץ להציג לאחר שהתלמידים ענו על השאלה ונערך דיון בכיתה.משימה: עבודה בזוגות או בקבוצות.הוראת הקיפול: מוצגת באנימציה המסייעת ללמד באמצעות קיפולי-נייר מבלי להיות מומחה באוריגאמי.
- שם הדגם:
הכנה לשעורים מספר סידורי 111
- כיתה א|
- כיתה ב|
- כיתה ג|
- כיתה ד|
- כיתה ה|
- כיתה ו|
- מתי"א - חינוך מיוחד|
- השתלמויות בפסגות 2021|
- מכללת אורנים|
- כיתה א אוריגאמטריה|
- כיתה ב- אוריגאמטריה - אורנים|
- כיתה ג - אוריגאמטריה|
- כיתה ד - אוריגאמטריה|
- כיתה ה - אוריגמטריה|
- כיתה ו - אוריגאמטריה|
- פסגה באר שבע|
- פסגה נתניה|
- מרכז פסגה עכו- מעלות 'נתיב מאיר'|
- מרכז פסגה צפת|
- פסג"ה דימונה|
- פסגה קרית גת|
- פסגה נתיבות|
- פסגה אשדוד|
- פסגה באר שבע \ קרית גת \ כיתות א-ב|
- פסגה באר שבע ג-ד|
- פסגה ירושלים \ נתיבות ה-ו|
- פסגה ראשון לציון|
- פסגה מתיא חפר - שלמי|
- פסגה אשקלון ג-ו|
- פסגה הרצליה|
- פסגה רחובות|
- פסגה אריאל - הקניית מושג הזווית|
- פסגה אריאל - מרובעים|
- השתלמות מורים למתמטיקה|
- השתלמות מתי''א|
- פסגה קרית שמונה א-ב|
- מרכז פסגה קרית שמונה ג-ו|
- כיתה ב - אוריגאמטריה|
- העשרה - כיתה ה-ו|
הכנה לפעילויות בנושא הריבוע
- נושא הפעילות
ריבוע
- שם הדגם
הילד מחליט מהי התוצאה הסופית.
מספר סידורי: 0-016
- תכנית לימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41)
מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34
ראו פעילות אקדמיה ברשת פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/טרום nאוריגאמטריה הורים וילדים
- חומרים
נחלק שני ניירות אוריגאמי לכל ילד.
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.
סיכום מצולעים: פירוק והרכבה 1/2
- מטרות הפעילות
התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.
התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
ללא דגם – הכנה לפני ארנב מצולעים.
מספר סידורי: 1005
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילויות של פירוק והרכבה התלמידים יוצרים מצולעים שונים בעזרת קיפולי נייר. בהצמדת המשולשים התלמידים מקבלים מצולעים חדשים. עצם הבנייה של מצולעים חדשים מחזקת את הבנת התכונות של כל מצולע שהתלמידים השתמשו בו בהרכבה. דרך תשובות התלמידים לשאלות, ניתן להיווכח ביתרונות של פעילויות אלו להתפתחות החשיבה הגאומטרית.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלע, קדקוד.
סיכום מצולעים: פירוק והרכבה 2/2
- מטרת הפעילות
התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.
התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
ארנבון על אצבע
מספר סידורי: 1006
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
המלצה: במקרים שתלמיד אינו מקפל מדויק והמצולע השתנה בעקבות הקיפול, נשתמש בזה כיתרון ונבדוק את ההבדלים בין המצולעים של התלמידים.
הכרת המושגים: צלע, וקדקוד.
- חומרים
- 2 דפי אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ
- מודד וטוש אדום
דפי תרגול להורדה:
קו השיקוף 2/2
- מטרות הפעילות
- התלמידים יצורו צורות בשיקוף על ידי פעילות בקיפולי נייר.
- התלמידים יזהו האם שתי צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף.
- התלמידים יגלו את תכונות השיקוף בתהליך קיפול הדגם.
- התלמידים ימצאו את מקומו של קו השיקוף.
- שם הדגם
לב השיקוף
מספר סידורי: 1011
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו את קווי השיקוף.
בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו נבחן את קווי הסימטריה על ידי קיפול ונבדוק האם חלק אחד מכסה את החלק השני.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים
- חומרים
2 ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, שני טושים בצבעים שונים
קו השיקוף 1/2
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו האם שתי צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף.
- התלמידים יגלו את תכונות השיקוף.
- התלמידים ימצאו את מקומו של קו השיקוף.
- שם הדגם
ללא דגם (שיעור הכנה).
מספר סידורי: 1010
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
שיעור זה מקנה את הידע הראשוני בנושא הסימטריה (שיקוף). השיעור ללא דגם סופי והוא פעילות הכנה לשיעור הבא בנושא: לב הסימטריה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים
- חומרים
מודד , נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, שני טושים בצבעים שונים.
דף תרגול: השלמת צורות סמטריה שיקופית
הזזה
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו את תכונות ההזזה.
- שם הדגם
מכונית
מספר סידורי: 1013
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
מומלץ לתת מספיק זמן למשחק והתנסות בפעילויות של הזזה.
הזזה היא אחת משלושת הטרנספורמציות – שיקוף, הזזה, סיבוב – הנלמדות בבית הספר היסודי. בפעילות התלמידים יקפלו את דגם המכונית, ויבחנו באמצעות המודד את תכונות ההזזה: חפיפה, מרחק וכיוון.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- חומרים
הכרת הקובייה
- מטרת הפעילות
התלמידים ילמדו את מרכיבי הקובייה.
- שם הדגם
קובייה
מספר סידורי: 2014
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות התלמידים יקפלו ויצרו קוביות ויזהו את הפאות הקדקודים והמקצועות של הקובייה.
בנוסף יצמידו מספר קוביות שיצרו להרכבת תיבות שונות. גם באילו יבחנו את הפאות, הקדקודים והמקצועות של התיבה.
ההתנסות המשותפת בכיתה כשלתלמידים שונים יתקבלו פריסות שונות תסייע לתלמידים להבין שלאותה תיבה יכולות להיות פריסות שונות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ב – עמוד 34
מדידות – השוואה ישירה והשוואה באמצעות מתווך 1/3
- מטרות הפעילות
- התלמידים יחקרו ויגלו מדידות באמצעות השוואה ישירה של אורכים והשוואה באמצעות מתווך.
- התלמידים יבחנו יחידות מדידה באוביקט מסוים.
- מדידות אורכי קטעים ביחידות מידה שרירותיות כמו המודד.
- שם הדגם
נחש על אצבע
מספר סידורי: 1004
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
התלמידים יצרו את המודד ויבחנו את המודד את היקף וגובה השולחן בכיתה. בהמשך התלמידים יעבדו בזוגות ויצרו מודד ארוך ויבחנו את ההבדל בין יחידות המידה. ולסיום יבחנו שני אוביקטים וימדדו אותם בעזרת יחידת מידה זהה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- תכנית לימודים
כיתה ב – עמוד 35
מדידה ישירה: משמעותה היא שניתן להצמיד 2 עצמים אחד צמוד לשני.
מדידה על ידי מתווך: מדידה על ידי המודד.
השוואת שטחים במצולעים (יחידת מדידת שטח) 2/3
- מטרת הפעילות
- הכרת המושג יחידת מדידת שטח.
- התנסות במדידת שטח באמצעות יחידות מדידה שונות ואוביקטים בגדלים שונים.
- השוואת שטחים באמצעים מתווכים.
- שם הדגם
קיפול שני בתים תלת ממדים בגדלים שונים (יצירת יחידות מדידת שטח)
מספר סידורי: 2016
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון ומירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יקפלו שתי יחידות מדידה ויבחנו את מידת השטח של מחברת, וספר באמצעות מתווך. (באמצעות יחידות מדידת שטח שיצרנו)
התלמידים ישוו שני אוביקטים באמצעות אותה יחידת מדידת שטח, וילמדו להתאים את יחידות מדידת שטח לגודל האוביקט הנמדד.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ב – עמוד 35