קו השיקוף 2/2

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
לפעילות זו הכינו את המודד ו- 2 טושים צבעוניים.
-
בפעילות זו נקפל שני ניירות אוריגאמי.
ניתן לחלק לתלמידים שני ניירות מראש, או לחלק את הנייר השני בהמשך.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה ולפתוח.
-
מומלץ להסביר לתלמידים הצעירים להדק את הקיפול באמצעות המושג: “אצבע נוסעת על הקיפול”.
-
-
שאלה לדיון: מה השתנה בנייר לאחר שקיפלתם ופתחתם אותו?
-
-
תשובה: בנייר בצורת ריבוע נוצר קו ושני מלבנים.
-
-
שאלה לדיון: האם הקו שנוצר על הנייר לאחר הקיפול הוא קו השיקוף? נמקו.
-
מומלץ להציג את התשובה לשקופית זו רק לאחר שהתקיים דיון.
-
-
תשובה: בקיפול, שני המלבנים משני צידי הקו מכסים זה את זה.
לכן, הקו הוא קו השיקוף של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה, כך שנקבל מלבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה אל הצלע המקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הנייר בחזרה לריבוע הגדול.
-
-
משימה: סרטטו בטושים בצבעים שונים את שני הקווים שקיבלתם.
האם אלו קווי שיקוף של הריבוע ? נמקו.
-
יש להיעזר במודד כסרגל בעת הסרטוט, כדי שהקווים יהיו ישרים.
מומלץ להציג את התשובה לשקופית זו רק לאחר שהתקיים דיון.
-
-
תשובה: שני הקווים בצבעים השונים הם קווי השיקוף של הריבוע, מכיוון שכל קו מחלק את הריבוע לשני מלבנים המכסים זה את זה בקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים סמוכים אל מפגש קווי השיקוף המסומנים.
-
-
שאלה לדיון: אילו מקווי הקיפול הם קווי השיקוף של המחומש? נמקו.
-
מומלץ להציג את התשובה לשקופית זו רק לאחר שהתקיים דיון.
-
-
תשובה: קו השיקוף של המחומש הוא קו הקיפול המפריד בין שני המרובעים.
-
שני המרובעים הם טרפז ישר זווית. בכיתה א מומלץ להתיחס אליהם כמרובעים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את קדקוד המחומש המקופל אל הצלע שמולו לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את צלעו הקצרה של המלבן אל קו השיקוף.
-
-
שאלה לדיון: האם הקו המסומן באדום באנימציה הוא עדיין קו השיקוף של המלבן? נמקו.
-
-
תשובה: קו הקיפול אינו קו השיקוף של המלבן מכיון ששני חלקי המלבן אינם מכסים זה את זה בדיוק בקיפול.
-
-
שאלה לדיון: איזה קיפול יהפוך את הקו האדום לקו ההשיקוף של הצורה?
-
-
תשובה: קיפול כפי שמופיע באנימציה, יהפוך את הקו האדום לקו השיקוף של הצורה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים לאחור.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים פנימה.
-
-
הוראת קיפול: הדגמה נוספת באנימציה של קיפול ארבעת הקדקודים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
-
קיבלנו לב!
-
יש לחלק לתלמידים את נייר האוריגאמי השני, אם לא חולק קודם.
-
-
משימת סיכום: קפלו בנייר האוריגאמי החדש 4 קיפולים ברצף, על-פי בחירתכם, באופן חופשי.
בחנו, לאילו צורות הנראות בקיפול יש קווי שיקוף.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יצורו צורות בשיקוף על ידי פעילות בקיפולי נייר.
- התלמידים יזהו האם שתי צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף.
- התלמידים יגלו את תכונות השיקוף בתהליך קיפול הדגם.
- התלמידים ימצאו את מקומו של קו השיקוף.
- שם הדגם
לב השיקוף
מספר סידורי: 1011
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו את קווי השיקוף.
בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו נבחן את קווי הסימטריה על ידי קיפול ונבדוק האם חלק אחד מכסה את החלק השני.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים
- ציוני דרך לפי כיתות
- חומרים
2 ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, שני טושים בצבעים שונים