חלק מהשלם – 3/5 חלק ג

-
-
כל תלמיד יבחר שני דפים
-
כל תלמיד יקבל שני ניירות בגודל 15ס”מ/ 15ס”מ
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח (לקפל בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח כך שיתקבלו שני קוי הסימטריה של הריבוע (לקפל בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע אל קו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה ולפתוח (לקפל ולפתוח בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לסובב את הנייר כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: איזה שבר יסודי מציין את החלק של כל אחד מהמלבנים? הסבירו.
-
-
תשובה : בנייר המקופל יש 8 מלבנים והם שווים בשטחם. נוכל לסמן כל שמינית עם השבר היסודי
.
-
-
משימה בדף העבודה: לפניכם צורת ריבוע מחולק ל- 16 חלקים שווי שטח בחלוקה שונה מהנייר המקופל שלכם. איזה חלק מהריבוע צבוע? האם לחלק זה יש שמות שונים?
-
-
תשובה: החלק הצבוע של הריבוע הוא
שהוא גם
של הריבוע.
-
רצוי שיהיה ביד המורה נייר אחד מחולק לשמיניות כך שהתלמידים יוכלו לראות את החלק הצבוע 6/16 כ 3/8.
-
-
שאלה לדיון: לפניכם נייר בצורה ריבוע מחולק ל 16 חלקים שאינם חופפים בצורתם. האם כל החלקים שווי שטח? הסבירו.
-
נקודה זו מאד חשובה כי תלמידים חושבים לפעמים שהחלקים חייבים להיות חופפים. יש רק להוכיח שהם שווי שטח אפילו שאינם חופפים.
-
-
תשובה: כל החלקים הם שווי שטח אבל אינם חופפים. כל ריבוע קטן ומשולש הוא החלק השש עשרה של הריבוע. כל ריבוע קטן ומשולש צבוע כחול הוא חצי של השמינית הצבוע בכתום.
-
יש להראות שוב חלוקת מלבן לשני חלקים לא חופפים אבל שווי שטח בעזרת קו סימטריה שיקופית או חלוקה לפי האלכסון.בלי סימני פעולה יש להסביר שחצי של 1/8 הוא 1/16.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה (לקפל ולפתוח בשני הניירות).
-
-
שאלה לדיון: איזה שבר יסודי מציין את החלק של כל אחד מהריבועים? הסבירו.
-
-
תשובה :בנייר המקופל יש 16 ריבועים השווים בשטחם. נוכל לסמן כל ריבוע עם השבר היסודי
.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע כפי שמודגם באנימציה. בשני הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה בשני הדפים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני בשני הדפים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שתי הצלעות לקו הסימטריה בשני הדפים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המלבן הלבן בשני הדפים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני בשני הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקיפול בשני הדפים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הקיפול בנייר אחד בלבד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המלבן הלבן בנייר אחד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שולחן התלמיד מוכן.
-
-
הוראת קיפול: להכנת הספסל לשולחן התלמיד נהפוך את הנייר המקופל הנוסף כך שיוכל להיות ספסל לשולחן.
-
-
השולחן והספסל מוכנים.
- מטרת הפעילות
- הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- שם הדגם
שולחן תלמיד וספסל
בשיעור זה התלמידים יכינו את הקיפולים. ובשיעור הבא יקפלו מהם הדגם של עץ.
מספר סידורי: 4052/3
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
שיעור 3/5 חלק ג
התלמידים יקפלו 2 דפים בגדלים זהים ודף אחד שהוא רבע מהדפים הגדולים. בכל שלב יחקרו את החלקים מתוך השלם.
כאן הדגש בהכרת חלוקה שווה לחלקים שאינם חופפים ובכל זאת שווה שטח.
- ציוני דרך
-
הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:
- קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
- החלקים לא חייבים להיות חופפים.
- כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
- חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
- כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
- השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול יותר משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.