מדידות – מעגל ועיגול 1/5

-
-
בחרו נייר אוריגאמי ממניפת הדפים.בנוסף ל- 3 ניירות בגודל A4.
-
-
הוראת קיפול: בנייר האוריגאמי יש לקפל צלע אל הצלע המקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע הארוכה אל הצלע המקבילה. קיבלנו את המודד.
-
-
המודד: משמש אותנו ככלי לבדיקת זוויות ישרות ולהשוואת אורכים.
בפעילות זו ניעזר במודד ליצירת עיגול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה אל הצלע המקבילה ולפתוח. לסמן בטוש את הקו שנוצר.
-
יש לסרטט בטוש צבעוני את הישר שנוצר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל דף נייר בגודל A4 באופן הבא: צלע קצרה אל צלע קצרה ולפתוח, וצלע ארוכה אל צלע ארוכה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לסמן בנקודה את מפגש הישרים המאונכים ולהניח את המודד לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: להניח את המודד לפי הסימון, כאשר צלע המודד נפגשת בדיוק עם נקודת החיתוך של הישרים.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם מניחים את המודד בצורה הנכונה.
-
-
הוראת קיפול: להניח את המודד לפי הסימון באנימציה ולסובב אותו.
בכל פעם יש לסמן 2 נקודות על הדף.
-
יש לשים לב שהנקודות המסומנות הן דרך אותה הצלע של המודד.
-
-
שאלה: מהי הצורה שקיבלנו? הסבירו.
-
-
תשובה: קיבלנו נקודות שאם נחבר אותם נקבל מעגל. הנקודה האדומה נקראת מרכז מעגל.
-
תלמידים שהמרחק בין הנקודה במרכז המעגל לנקודות לא יהיה שווה בכל המעגל. המעגל יראה כעיגול משובש. במקרה זה מומלץ להציע לתלמידים ליצור מספר מעגלים.
-
-
שאלה לדיון: בידקו האם יצרתם מעגל?
-
מעגל – כל נקודות המישור שמרחקיהן מנקודה קבועה שווים זה לזה. הנקודה הקבועה נקראת מרכז המעגל.
הערה: מרכז המעגל הוא אינו חלק מהמעגל.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הרדיוס של המעגל עם המודד. (בחנו את הנקודה במרכז המעגל לנקודות שסרטטם)
-
רדיוס המעגל הוא קטע המחבר את מרכז המעגל עם נקודה על המעגל.
-
-
תשובה: הקטע המסומן הוא נקרא רדיוס המעגל. רדיוס המעגל הוא קטע המחבר את מרכז המעגל עם נקודה על המעגל.
-
-
משימה: סמנו במעגל חמישה רדיוסים נוספים.
-
-
דוגמא לרדיוס במעגל: האם שרטטתם רדיוסים כמו באיור? כל קטע שחיבר את מרכז המעגל עם נקודה על המעגל הוא נקרא רדיוס המעגל.
-
-
משימה: שרטטו את קוטר המעגל – מיתר העובר דרך מרכז המעגל. מידת האורך של הקוטר הוא פעמיים אורך הרדיוס של אותו מעגל.
-
קוטר המעגל: מיתר העובר דרך מרכז המעגל.
-
-
משימה: על המעגל סמנו מיתר נוסף שאינו קוטר המעגל. זיכרו מיתר הוא קטע המחבר בין שתי נקודות על היקף המעגל.
-
מיתר קטע המחבר שתי נקודות על המעגל.
-
-
דוגמא למיתרים על המעגל: האם כולכם סימנתם את אותו המיתר? כל קטע המחבר שתי נקודות על היקף המעגל הוא נקרא מיתר של אותו מעגל.
-
מיתר קטע המחבר שתי נקודות על המעגל.
שימו לב המעגל – הוא הקו בלבד (ההיקף) בעוד שהעיגול הוא המעגל עם המשטח התחום על ידו.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
להפוך לצד החלק בו אין את נקודות העיגול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה אל הצלע המקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה אל הצלע המקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לגזור לפי הנקודות. (נגזור את קשת המעגל)
-
קשת המעגל – חלק מהמעגל המוגבל על ידי שתי נקודות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את העיגול לשניים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שוב את חצי העיגול לשניים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את רבע העיגול לשניים.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את העיגול – כך שנראה רבע מהעיגול.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את העיגול – כך שנראה חצי עיגול.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את העיגול – כך שנראה עיגול שלם. עם מספר קוטרים מסומנים שנוצרו מהקיפולים.
- מטרות השיעור
התלמידים יצרו עיגול בעזרת המודד, המאפשר סימון נקודות במרחקים שווים.
התלמיד יכיר וישתמש במושגים הקשורים למעגל ולעיגול: מרכז המעגל,
רדיוס, קוטר, קשת, מיתר.
- שם הדגם
עיגול
מספר סידורי: 6010
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
התלמידים יקפלו מודד ובעזרתו, יתנסו בשרטוט וחקר המעגל.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
אין
- ציוני דרך
-
- חומרים
3 ניירות בגודל A4 (נייר מדפסת), מספריים, נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ