מדידות – שטח המקבילית 5/8

-
-
כל תלמיד מקבל 6 דפים עם רשת נקודות
-
המרחקים בין הנקודות 1 ס”מ
-
-
משימה: שרטטו את ריבוע ומשולש ישר זווית על נייר משבצות וחשבו את השטח של כל צורה.
-
-
משימה: בעזרת המשולש והמלבן הרכיבו טרפז ישר זווית ומקבילית וחשבו את שטחם כסכום של המשולשים והמלבנים.
-
-
תשובה: שטח הטרפז ישר זווית הוא 25 סמ”ק (5+20), ושטח המקבילית 30 סמ”ק (5+5+20).
-
-
שאלה: האם ניתן לחשב את שטח של המקבילית בצורה אחרת?
-
-
משימה: בכדי למצוא דרך אחרת לחישוב גודל שטח של מקבילית נתחיל בשרטוט של מקבילית כפי המודגם על נייר נקודות.
-
-
משימה: סמנו קטעי הגובה של המקבילית מהקדקוד לצלע הארוכה של המקבילית.
-
-
משימה: צבעו את המשולשים שנוצרו.
-
-
משימה: בנייר חדש שרטטו משולש אחד וטרפז ישר זווית נפרדים כפי שמודגם באיור.
-
-
משימה: הצמידו את שני המשולשים יחד כפי שמודגם. איזה סוג מצולע נוצר?
-
-
תשובה: נוצר מלבן.
-
-
משימה: שרטטו את המקבילית והמלבן וסמנו את הגובה והצלע שמולו.
-
-
משימה: שרטטו את המקבילית והמלבן וסמנו גובה והצלע שמולו.
-
-
סיכום: שטח המלבן A=bxh Aשטח המלבן,b בסיס המלבן, h גובה המלבן.
-
-
סיכום: שטח המקבילית A=bxh A שטח המקבילית,b בסיס המקבילית, h גובה המקבילית.
-
-
משימה: שרטטו את המלבן על דף חדש.
-
-
משימה: סמנו את גובה המקבילית כפי שמודגם.
-
-
משימה: צבעו את הטרפז הקטן.
-
-
משימה: הצמידו את הטרפז הקטן ליד הטרפז הגדול איזה מצולע התקבל?הסבירו
-
-
תשובה: נקבל מלבן ששטחו זהה לשטח המקבילית.
-
-
סיכום: שטח המלבן A=bxh שטח המלבן A, בסיס המלבן b, גובה המלבן h.
-
-
סיכום: שטח המקבילית A=bxh שטח המקבילית A, בסיס המקבילית b, גובה המקביליתן h.
-
-
משימה: שרטטו מקבילית כפי שמודגם באיור.
-
-
משימה: סמנו את הגובה של המקבילית כפי שמודגם באיור.
-
-
משימה: צבעו את המשולש שנוצר לאחר שסימנתם את הגובה.
-
-
משימה: העבירו את המשולש לצלע הטרפז.
-
-
שאלה: איזה סווג מצולע נוצר? לאחר שהעברנו את המשולש לצלע של המקבילית, האם שטחו זהה לשטח המלבן?
-
-
תשובה:לאחר שהעברנו את המשולש אל הצלע של המקבילית קיבלנו צורת מלבן.
-
-
סיכום: שטח המקבילית H1XB1 זהה לשטח המלבן H2XB2.
-
-
סיכום: שטח המקבילית 1XB1 זהה לשטח המלבן H2XB2.
- מטרות הפעילות
להרחיב את הקשר בין היקף ושטח של מלבן.
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי: 5044
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד קודם את השיעור מדידות -שטח המלבן 1/3
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים ילמדו לתכנן צורות מלבן על רשת נקודות לפי נתונים שונים.
- ידע נדרש
חישוב שטח של מלבן כמכפלת אורכי צלעות של שתי צלעות סמוכות.
- ציוני דרך
כיתה ה- עמודים 114-115
- חומרים
המלצה לחלק כ- 6 דפים משובצים לתלמיד. (כל משבצת 1 סמ”ר)