חקר מרובעים 2 – המלבן ותכונותיו

-
-
כל תלמיד בוחר נייר אוריגאמי מתוך מניפת הדפים.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הצלעות והזוויות של הנייר שקיבלתם?פרטו
-
-
תשובה 1: קיבלנו נייר בצורת ריבוע, לריבוע שתי זוגות של צלעות מקבילות.
-
-
תשובה 2: בריבוע כל הזוויות ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מה שם הצורה שהתקבלה לאחר הקיפול?
-
-
תשובה1: המרובע המתקבל הוא מלבן נסמן את קדקודי המלבן כפי שמודגם באיור A,B,C,D
-
-
תשובה2: למלבן שתי צלעות מקבילות ושוות אורך ו-4 זוויות ישרות.
-
,תכונות של המלבן נלמדות בכתה ד. בשעור זה יש רצון שהתלמידים יבטאו את התכונות כפי המקובל בגיאומטריה-כותבים את התכונות בעזרת אותיותA,B וכ’. גם ששואלים תלמיד לגבי תכונה מסויימת עליו לציין בדיבור את התכונה בעזרת אותן אותיות מתאימות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד שסומן ב- B בשלב הקודם, כך שיתקבל האלכסון של המלבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד שסומן ב-A בשלב הקודם, כך שיתקבל אלכסון נוסף של המלבן.
-
-
שאלה לדיון: מהן התכונות המיוחדות של שני האלכסונים של המלבן?
-
-
תשובה: במלבן האלכסונים חוצים זה את זה ושווים זה לזה.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את דרגת של הסימטריה הסיבובית של המלבן? הסבירו
-
-
תשובה: למלבן סימטריה סיבובית בדרגה 2 (180ᵒ,360ᵒ).
-
-
טבלת סיכום תכונות המלבן.
-
כאן המקום להתייחס לתכונות משותפות עם מרובעים אחרים. הרבה משותף עם הריבוע ולכן ניתן לומר שהריבוע הוא גם מלבן מאחר שכל תכונותיו של המלבן נמצאות בריבוע.
-
-
הוראת קיפול: פיתחו את הנייר כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: הניחו את הנייר בכיוון הדומה לזה המודגם באנימציה וקפלו צלע לצלע ממקבילה ופיתחו בחזרה.
-
שימו לב שהקיפול יוצר את קו הסימטריה הנוסף של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: הקיפול הבא יהיה לפי הקוים המסומנים בצהוב והם גם בנייר שלכם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסובב את הנייר המקופל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הצלעות שקיפלנו כפי שמודגם באנימציה.
-
-
ניתן לעצב את המסכה.
- מטרות הפעילות
הכרת התכונות של המלבן.
- שם הדגם
מסיכה
מספר סידורי 5002
- רצף מומלץ
מומלץ לעשות בדיקת ידע על המלבן ממה שלמדו בכתה ד’.
- על השיעור
לסכם את כל התכונות של המלבן, השוואתו עם תכונות של מרובעים אחרים בפרט הריבוע. גם להתרגל לבטא תכונות בעזרת אותיות. ,גם בכתיבה וגם בדיבור.
- ידע נדרש
חישוב שטח של מלבן כמכפלת אורכי צלעות של שתי צלעות סמוכות.
- ציוני דרך
כיתה ה- עמודים 114-115
- חומרים
המלצה לחלק כ- 6 דפים משובצים לתלמיד. (כל משבצת 1 סמ”ר)