חקר מרובעים 1 – הדלתון ותכונותיו

-
-
כל תלמיד בוחר 2 ניירות אוריגאמי מתוך מניפת הדפים.
-
-
הוראות קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח בחזרה לריבוע (בנייר אחד בלבד).
-
-
הוראות קיפול: לקפל את הצלע המסומנת לאלכסון כפי שמודגם באנימציה (בנייר אחד בלבד).
-
-
הוראות קיפול: לקפל את הצלע המסומנת לאלכסון כפי שמודגם באנימציה (בנייר אחד בלבד).
-
-
הוראות קיפול:להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה (בנייר אחד בלבד).
-
-
שאלה לדיון: מהו המרובע שהתקבל לאחר שהפכנו את הקיפול? ומהן התכונות המיוחדות של מרובע זה?הסבירו
-
כאן מתייחסים לדלתון קמור. ניתן להראות דלתון קעור כאשר מקפלים את החלק הלבן של הדף על החלק הצבעוני-אז רואים דלתון קעור צבעוני.
-
-
תשובה1: המרובע הוא דלתון.
-
-
תשובה2: תכונות הדלתון, 1. שני זוגות של צלעות שוות אורך. 2. זוג אחד של זוויות צדדיות שוות בגודלן. 3. האלכסונים מאונכים זה לזה. 4.האלכסון הראשי חוצה את האלכסון המשני. 5. האלכסון הראשי חוצה זווית. 6. אלכסון אחד הוא גם קו הסימטריה השיקופית.
-
חשוב להדגיש כל תכונה בנפרד. בעזרת קיפולים ניתן להראות שני האלכסונים, האנכות שלהם, שתי זוגות של צלעות סמוכות שוות אורך, וחציית זוויות. הנושא גם טופל בשעורים של כתה ד’.
-
-
טבלה מסכמת.
-
-
כל תלמיד יקפל בנייר נוסף את השלבים הבאים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע נגדית ולפתוח בחזרה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת בצבע צהוב אל חלק מהצלע המסומנת בירוק ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: הדגמה של הקיפול משלב קודם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: כך צריך להראות הנייר משלב קודם אחרי הקיפול ולפתוח בחזרה.
-
במדיה והקיפול של התלמידים אינו זהה למודגם באיור אפשר שוב להציג להם את השלב הקודם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת בצבע צהוב אל חלק מהצלע המסומנת בירוק ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: כך נראה הקיפול משלב קודם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: בשלב הבא נקפל את שני הקדקודים המסומנים בנקודה אדומה כפי שמסומן.
-
הקו המקווקו הוא בעצם הקיפול והוא מסומן לתלמידים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים המסומנים בנקודה אדומה במקביל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: כך צריך להראות הדגם לאחר שקיפלתם.
-
חוסר דיוק יצור מסכה קצת שונה וזה בסדר גמור.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את האף של המסכה כפי שמודגם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולשים ליצירת העיניים של המסכה.
-
זו ההזדמנות לתת לתלמידים הרגשה שהם יכולים לעצב את המסכה שלהם. ושהשוני בקיפול יתן לכל מסכה את האופי שלהם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה, ניתן להוסיף לעצב ולשנות את המסכה שתראה כפי שאתם אוהבים.
-
-
שאלת סיכום: מה מיוחד בצלעות הסמוכות של צורת הדלתון במסכה? הסבירו
-
עם לימוד תכונות הדלתון מקודם יוכלו לזהות את התכונות של הדלתון בצורת מסיכה שהוא שונה מהצגת הדלתון המוכר יותר.
-
-
תשובה: המסכה בצורת דלתון יש שתי זוגות של צלעות סמוכות שוות אורך.
-
-
שילחו לנו את תמונות המסכה שלכם לפוסטר המסכות. miri@origametria.com
- מטרות הפעילות
הכרת תכונות הדלתון וזיהוי התכונות המיודות של מרובע זה.
- שם הדגם
מסכה
יוצר הדגם: פול ג’קסון
מספר סידורי: 5001
- רצף מומלץ
לפני הפעלת השעור לחזור על נושא הדלתון שנלמד גם בכתה ד.
- על השיעור
בלימוד תכונות הדלתון יכלו התלמידים לזהות תכונות המשותפות למספר מרובעים. אנכות של אלכסונים משותף גם לריבוע ומעוין.
- ידע נדרש
הכרה ראשונה עם מגוון המרובעים הנלמדים בכתה ד’.
- ציוני דרך
כיתה ה– עמודים 114-115