פירוק והרכבה – מצולעים 1/2

-
-
כל תלמיד יקבל שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
לפעילות זו הכינו את המודד.
-
יש לפרוס את מניפת הצבעים ולחלק לכל תלמיד שני ניירות.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם?מה מיוחד במצולע הזה? הסבירו.
-
יש לבחון את הריבוע תוך הסתייעות במודד.
מומלץ לא להראות את השקף הבא אלא לאחר דיון.
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
יש להציג את התשובה בשקופית זו רק לאחר שנערך דיון כיתתי.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי ב- 2 הניירות שקיבלתם.
-
במהלך הקיפולים מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן ולא לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע קיבלתם לאחר הקיפול? נמקו.
-
-
תשובה: קיבלנו משולש.
למשולש ישנם 3 קדקודים ו- 3 צלעות.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג משולש התקבל? נמקו.
-
-
תשובה: למשולש שהתקבל לאחר הקיפול ישנן שתי צלעות שוות באורכן. לכן, הוא נקרא משולש שווה-שוקיים.
למשולש יש זווית ישרה. לכן, הוא גם משולש ישר זווית.
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים כך שהצלע של כל משולש תהיה צמודה במלואה לצלע של המשולש האחר. בחנו, אילו מצולעים קיבלתם? הסבירו.
-
יש לציין בפני התלמידים שעליהם להקפיד להצמיד שצלע אחת תהיה צמודה במלואה לצלע של המשולש האחר.
-
-
תשובה: מהצמדת 2 משולשים קיבלנו: מקבילית, משולש גדול וריבוע.
-
מקבילית – מרובע שכל שתי צלעות נגדיות בו שוות זו לזו.
משולש – מצולע בן 3 צלעות ו- 3 קדקודים.
ריבוע – מרובע שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים יתקבלו מהצמדת שלושה משולשים? נמקו.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים ליצור את המצולעים תוך עבודה בזוגות.
-
-
תשובה: מהצמדת 3 משולשים יצרנו: טרפז שווה-שוקיים, טרפז ישר- זווית ומחומש.
-
טרפז – מרובע שיש לו זוג אחד בלבד של צלעות מקבילות.
טרפז שווה-שוקיים – טרפז ששוקיו שוות זו לזו.
טרפז ישר זווית – טרפז ששוק אחת שלו מאונכת לבסיסים.
מחומש – מצולע בן 5 צלעות וחמישה קדקודים.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים יתקבלו מהצמדת 4 משולשים? נמקו.
-
-
תשובה: מארבעה משולשים קיבלנו: טרפז שווה-שוקיים, ריבוע, מלבן, מקבילית, משולש גדול ומשושה.
-
-
שאלה לדיון: במה דומים המצולעים הבאים? נמקו.
-
-
תשובה: כל המצולעים מורכבים ממשולשים ישרי זווית שווה שוקיים שהם חופפים. בנוסף כל המצולעים הם מרובעים.
-
לשים לב שבקיפולים של התלמידים כל המשולשים הם חופפים. לכן מורה יכול להתיחס לשוני בשטח.
-
-
שאלה לדיון: במה שונים מצולעים אלו? נמקו.
-
-
תשובה: שניים מהמרובעים, המקבילית והמלבן מורכבים מארבעה משולשים ישרי זווית שווה שוקיים. הריבוע מורכב משני משולשים ישרי זווית שווה שוקיים בלבד.
-
לשים לב שבקיפולים של התלמידים כל המשולשים הם חופפים. לכן מורה יכול להתיחס לשוני בשטח.
-
-
שאלה לדיון: במה דומים המצולעים הבאים? נמקו.
-
ניתן להציג את שני המצולעים כמרובעים עם זוג אחד של צלעות מקבילות בלבד.
-
-
תשובה: שני המצולעים הם בצורת טרפז. שניהם מרובעים.
-
לשים לב שבקיפולים של התלמידים כל המשולשים הם חופפים. לכן מורה יכול להתיחס לשוני בשטח.
-
-
שאלה לדיון: במה שונים מצולעים אלו? נמקו.
-
-
תשובה: אחד הטרפזים הוא שווה שוקיים שאין בו זווית ישרה. בטרפז ישר זווית יש שתי זוויות ישרות. בנוסף אחד הטרפזים מורכב משלושה משולשים ישרי חופפים ובשני מארבעה משולשים חופפים ישרי זווית.
-
לשים לב שבקיפולים של התלמידים כל המשולשים הם חופפים. לכן מורה יכול להתיחס לשוני בשטח.
-
-
הוראת קיפול: קפלו את המשולש ל- 2 קיפולים נוספים על-פי בחירתכם באופן חופשי.
-
-
הוראת קיפול: פיתחו את הנייר וסמנו את הקווים שנוצרו בנייר בעזרת המודד.
-
בשלב זה התלמידים יכולים לצייר את הקווים, או לחילופין לצבוע כל מצולע בצבע אחר, ולכתוב מהם המצולעים שהתקבלו.
שלב זה מסכם את הנלמד בשיעור.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המצולעים שקיבלתם, וכתבו את שמותיהם במקומות המתאימים.
-
מומלץ כי התלמידים ישרטטו את הקווים, או לחילופין יצבעו כל מצולע בצבע אחר, ויכתבו מהם המצולעים שקיבלו.
שלב זה הוא הכנה לשיעור מצולעים ג.
-
-
השיעור הבא: פירוק והרכבה- מצולעים 2/2.
-
נשמח לקבל משוב על השיעור.
- מטרת הפעילות
- התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.
- ההתלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר, כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
ללא דגם הכנה לפני שיעור ארנב מצולעים ג.
מספר סידורי: 3001
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילויות של פירוק והרכבה התלמידים יוצרים מצולעים שונים בעזרת קיפולי נייר. בהצמדת המשולשים התלמידים מקבלים מצולעים חדשים. עצם הבנייה של מצולעים חדשים מחזקת את הבנת התכונות של כל מצולע, שהתלמידים משתמשים בו בהרכבה. דרך תשובות התלמידים לשאלות, ניתן להיווכח ביתרונות של פעילויות אלו להתפתחות החשיבה הגאומטרית.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, צלעות מקבילות, זוויות.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ג – עמוד 35
שרון אלמליח
ינואר 29, 2017השיעור הועבר לתלמידי כיתה א.
כפתיחת שיעור לנושא מצולעים.
התלמידים קיבלו דף וקיפלו אותו לפי רצונם . לאחר הקיפול ביקשתי מהם שיפתחו אותו ויזהו מצולעים שונים. ( בדיקת ידע קודם)
התלמידים הצליחו לזהות: משולש, מרובע ומלבן.
הבאתי להם דף נוסף וביקשתי שיקפלו אותו בצורה שונה ושוב יפתחו ויצבעו את המצולעים שהם מוצאים בדף.
במהלך השיעור התלמידים התרגשו מהפעילות , שמחו מאוד לקפל ולפתוח והיו מסוקרנים לגלות אילו צורות התגלו בדף של חבריהם לקבוצה.
השיעור היה מאוד חוויתי , התלמידים יצאו עם דפי הקיפול הביתה והיה עליהם לחקור את המצולעים שמצאו ( מה משותף? כמה קודקודים? כמה צלעות?)
השיעור היה מאוד מוצלח , כל התלמידים השתתפו ונהנו ואני יכולה להגיד שהיתה למידה משמעותית .
יסמין בו לולו
מרץ 3, 2018משימה למפגש א סינכרוני אוריגאמטריה השתלמות פסגה רחובות 2.3.2018 .
נושא השיעור מצולעים לכיתה ג פירוק והרכבה שיעור 1 מתוך 2.
נושא המצולעים נלמד בעבר בכיתה עם המורה למתמטיקה כי הרוב הבינו על מה מדובר. הפעילות הראשונה להצמיד קודקוד לקודקוד בקיפול ידעו שזה משולש. הצורות היו מוכרות לכולם.
זוהי פעם ראשונה שלי בהעברת שיעור גיאומטריה בנושא המצולעים, לא העברתי שיעור בסגנון. בנוסף הסברתי להם על המודד בקצרה וכולם הכינו מודד.
המושגים שהודגשו: קודקוד- קודקודים, זוויות, צלע, מצולע, מקבילים, ריבוע, מרובעים , משולש ישר זווית, הצמדת משולשים, משולש ישר צלעות, מקבילית,טרפז, פירוק , הרכבה.
אני חושבת שהפעילות חידשה לתלמידים תוכן מתמטי אחר, כל הנושא של ניסוי וטעייה, להרכיב, לסובב, לפרק, לבדוק לנסות. אין שחור או לבן אלא כמה סגנונות וכמה רעיונות. המשמעות של חקר גם בגיאומטריה כמו כן גם במתמטיקה. ההוכחה שגם בגיאומטריה יש אפשרות לכמה דרכים . זוהי למידה משמעותית.
אני חושבת שהרבה מהתלמידים הגיעו עם ידע קודם שבעיקר היה בתחום המרובעים והמשולשים באופן ספציפי – משולש אחד וזהו, ריבוע אחד וזהו . זאת אומרת שהיה קשה להם להגיע למשהו כולל – כמו בהצמדת שלושה וארבעה משולשים. העבודה בקבוצות תרמה מאוד להפצת הידע לכולם. לתלמידים מסוימים היה קשה ודווקא העבודה בקבוצות הובילה אותם לגלות יחד על דמיון ושוני בין המצולעים.
מתוך ההצמדה של שני משולשים, שלושה וארבעה התלמידים הגיעו לתובנות שונות וכמו כן הבינו שלא הכל שחור לבן ואפשר ליצור מצולעים שונים בכל דרך כמעט. הפעילות האחרונה לקפל דף אחד איך שרוצים ולשרטט את הקווים שנוצרו העצימה אותם מאוד וגם את הידע שלהם על הנושא. הם גילו צורות חדשות, מצולעים חדשים שהם לא ראו לפני כן.
החלטתי לבחור בשיעור הזה כי אני גם מתכננת ללמד אותם בהמשך שיעור על משולשים ובשיעור הזה של מצולעים היה את כל הנושאים שיכינו אותם וגם אותי לשיעור משולשים ואני בטוחה שהשיעור הבא שיהיה על משולשים יותר קל עבורם.
השיח בין התלמידים היה בעיקר על נושא הקיפולים, לחלק מהם היה קשה והם נעזרו בחברים. בשלב מסוים אני ניגשתי וראיתי שהרוב מסתדרים. אבל היו תלמידים שהיה ממש קשה להם בערך ארבעה חמישה אז קצת סייעתי להם.
הפעילות עצמה הייתה עם פירוק והרכבה: משני משולשים לשלושה משולשים ועד לארבעה משולשים. היתרון של פירוק והרכבה הוא עצום, התלמידים שלנו בקושי מפרקים ומרכיבים דברים במהלך היום יום, פעם כולם היו משחקים עם לגו, היום פחות. עסוקים יותר בדברים אחרים ודווקא שיעור כזה בתחום לימודי שהוא קשה – גיאומטריה עושה שינוי בתפיסת הילדים. פירוק והרכבה זהו תחום מאתגר, הוא מאפשר ליצור ידע לימודי חדש , לראות עוד אפשרויות לחשוב מחוץ לקופסא , להפעיל ממש את הראש. הילדים התלהבו מכל הצורות שנוצרו ואהבו את העבודה יחד.
החלק המשמעותי עבורי היה פירוק והרכבה– הצמדת המשולשים שניים, שלושה וארבעה. הקיפול החופשי- צביעת הצורות וזיהוי הצורות. אלו הן הפעילויות שמהן הכי נהניתי וגם התלמידים.
הפעילות באתר המתוקשב סייעה לי מאוד, יכולתי לחזור כמה פעמים ולבדוק היכן אני יכולה לחזק את עצמי לפני השיעור. הן מבחינת הקיפולים והן מבחינת ההסברים לגבי המושגים. אין ספק שהאתר מסייע למהלך מאורגן של השיעור ומאפשר להישען עליו גם לפני השיעור וגם במהלך השיעור. היכולת לחזור אחורה וקדימה בשקפים מאפשרת שליטה בשיעור.
יסמין
שרית שמש
מרץ 4, 20181. נושא הפעילות: פירוק והרכבה של מצולעים
כיתת הלימוד: ד’
2. הנושא נלמד כחלק מהעשרה בסיום יחידת לימוד של מלבן וריבוע.
3. המושגים שהודגשו בפעילות:
– מצולע
– צלעות מקבילות
– זווית ישרה
4. הפעילות היחידה שנלמדה במסגרת שיעורי אוריגמטריה היא השיעור של המודד
5. הפעילות חידשה לתלמידים ידע בזיהוי טרפז
6. למדתי שישנם ילדים בכיתה אשר מבינים את המושגים הנלמדים לעומקם וקיימת אצלם תובנה גאומטרית ולעומתם ישנם תלמידים אשר התובנה הגאומטרית עדיין חלשה וצריך לחזק אצלם את המושגים כך לדוגמא: כאשר תלמיד חיבר ארבעה משולשים יחד ויצר ריבוע הוא קרא למרובע מעוין שאלתי אותו מה הוא יודע בנוגע לסוג הזוויות והצלעות הוא ענה שהם שוות המשכתי שאלתי אם כך איזה מרובע זה חלק מהתלמידים ענו ריבוע אך הוא התעקש שזה מעוין שאלתי אותו למה? והוא ענה כי הוא מונח כך (על הקדקוד).
7. שיח מתמטי בין תלמידים וביני לבין תלמידים עסק בעיקרו סביב זיהוי מרובעים אותם יצרו ולא זיהו בצורה נכונה וכך נפתח שיח כיתתי שכל תלמיד הביע את דעתו ונימק.
8. בשיעור שלי היה פירוק והרכבה של מצולעים זה למעשה הנושא הנלמד.
לדעתי היתרון של פירוק והרכבה הוא בכך שהוא מסייע לתלמיד לפתח את התובנה הגאומטרית שלו ומחזק אצל התלמיד את הבנת תכונות המצולע.
9. במהלך השיעור סייעתי לתלמיד אחד אשר לא ידע להשתמש נכון במודד לצורך בדיקת זווית ישרה.
10. החלק המשמעותי עבורי בפעילות היה לשמוע את התלמידים משתתפים בשיעור ומשתפים בידע שלהם. כך לדוגמא עלו מושגים שונים שילדים הסבירו כמו צלעות מקבילות, שיום מצולעים, שיום מרובעים, תכונות מרובעים
דנה כהן
מרץ 27, 2019בשקף 10 אפשר להוסיף גם מעוין (למרות היותו ריבוע)
רון ביסמוט
פברואר 13, 2021נושא השיעור היה: פירוק והרכבה – מצולעים
תלמידים בשיעור: מכוון שאנחנו עדיין לא חזרנו ללימודים אז השיעור הועבר לילדי בבית(1 כיתה ד, 1 כיתה ו, 2 כיתה ח)
הילדים מכירים ולמדו בעבר את המושגים של קודקודים, צלעות, סוגי זוויות, סוגי משולשים, סוגי מרובעים, כמובן שכל אחד ברמה אחרת עקב הפער בגילים).
התחלתי את השיעור בשאלות לבדיקת רקע לבדוק שהם מכירים את המושגים הבסיסים כגון: צלע, קודקוד, סוגי זוויות.
בשיעור למדנו את הנושאים הבאים: קודקודים, צלעות, סוגי זוויות, משולש שווה שוקיים, משולש ישר זווית, ריבוע, מלבן, טרפז, מקבילית, מרובע, מחומש, משושה.
לאחר מכן המשכנו עם המצגת (באתר שסייע לנו רבות) , כל אחד ואחת קבלו 2 דפי אוריגמי צבעונים והתחלתי לעבוד לפי ההנחיות של המצגת. את השלבים הראשונים כולם ידעו לעשות ולענות על התשובות. שהגעתי לשלב של הרכבה של 3 משולשים התחלתי לגלות קצת בעיות במושגים (לדוגמא: הבת שלי לא ידעה שהטרפז ישר זווית הוא נקרא טרפז מבחינתה רק טרפז שווה שוקים זה טרפז).
שהגענו להרכבה של 4 משולשים כבר היה קשה לכולם למצוא את כל האפשרויות, קושי נוסף שהבחנתי זה שלפעמים הם עשו את אותה צורה רק מסובבת או מהופכת ולא זיהו שזו למעשה אותה צורה.
השיח מתמטי היה פשוט נפלא , השתמשו כל הזמן במושגים של קודקוד, צלע, זווית ישרה, משולש, ריבוע, טרפז, מלבן, מחומש, משושה.
מבחינת ידע מתמטי ופדגוגי אני חושב שהשיעור הטמיע את המושגים בצורה יותר , אבל היתרון הגדול היה דווקא בתחום התובנה הגיאומטרית , המשחק עם המשולשים , הניסיון להפוך אותם, לסובב ולחפש צורות חדשות, ההבנה שריבוע זה עדיין ריבוע גם שהוא מסובב (ונראה כמו מעוין). מעבר לזה היה בהחלט לימוד חוויתי , אפילו קצת תחרותי (לראות מי ימצא עוד צורות חדשות ).
לא הייתי צריך לסייע לילדים הם הסתדרו לבד די יפה. החלק המשמעותי בשיעור עבורי היה עצם הדיון איתם בנושא ושימוש במונחים גיאומטרים וגם הפעלת החשיבה בחיפוש פתרונות נוספים כאשר הם משתפים פעולה ביניהם.
ישי טויסטר
פברואר 16, 2021נושא השיעור – פרוק והרכבה של מצולעים .
* השיעור הועבר בכיתה ג , התלמידים הכירו חלק נרחב מהמצולעים ומהמושגים ההנדסיים .
* בתחילה נעשתה חזרה על המושגים שהתלמידים מכירים כגון קודקוד , קו שבור סגור, צלעות , סוגי זוויות ומצולעים שתלמידים מכירים ולאחמ”כ הכרנו מצולעים חדשים כגון טרפז ומקבילית.
* חידוש ידע מתמטי -פעילות זו הנעשית ע”י התנסות עצמית של הלומד , היא משמעותית יותר ומאפשרת חיבור של התלמידים לחומר הנלמד , הם ראו שמדובר בצורות שנפגשים בהם ביום -יום ולא חומר תאורטי.
*תובנה – התלמידים נחשפו למצולעים בדרך מוחשית וכך פיתחו את ראייתם הגאומטרית .
*סיוע לתלמידים- היו תלמידים שהתקשו בקיפול ורצו שחבר יקפל עבורם. לא אפשרתי את זה ולאחר מספר נסיונות הצליחו והיו מרוצים מעבודתם
*שיח מתמטי- קודם כל התלמידים השתמשו לאורך הפעילות במושגים גאומטרים . קודקוד , צלע , זוית בנוסף, הפעילות זימנה שיח ויצרה עניין בקרב התלמידים לגלות האם זיהו נכון את המצולעים והאם זיהו את כל סוגי המצולעים המסתתרים שאפשר ליצור מהריבועי נייר
*החלק המשמעותי- החלק בו הילדים נחשפו למצולעים עליהם לא חשבו
* משוב על הפעילות- האתר המתוקשב סייע רבות ללמידה והמחשת הנושא באופן בהיר