מצולעים ז: טרפז ומקבילית

-
-
כל תלמיד יבחר נייר אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
התלמידים יעבדו בזוגות.
לפעילות זו נצטרך את המודד וקלמר.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה כך שיתקבל מלבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
שאלה לדיון: בחנו כמה מרובעים חופפים אתם מזהים בנייר.
-
שתי צורות הן חופפות אם אפשר לשים צורה אחת על האחרת, באופן שתכסה אותה בדיוק.
-
-
תשובה: מצאנו בנייר 4 ריבועים חופפים.
-
שתי צורות הן חופפות אם אפשר לשים צורה אחת על האחרת, באופן שתכסה אותה בדיוק.
-
-
תשובה: מצאנו בנייר 4 מלבנים חופפים.
-
שתי צורות הן חופפות אם אפשר לשים צורה אחת על האחרת, באופן שתכסה אותה בדיוק.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לקו הסימטריה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל הקו המסומן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה כך שיתקבל טרפז ישר זווית. (לכל תלמיד יתקבל טרפז ישר זווית אחד).
-
-
משימה בזוגות: הצמידו את שני הטרפזים שלכם ובחנו אילו מרובעים יתקבלו.
-
-
תשובה: המרובעים שהתקבלו מהצמדת שני טרפזים הם מקבילית, מלבן וטרפז.
-
-
שאלה לדיון: איזה מהמרובעים יוצא דופן? הסבירו
-
-
תשובה 1: הטרפז הוא יוצא דופן מכיון שיש לו זוג אחד של צלעות מקבילות. למקבילית והמלבן שתי זוגות של צלעות מקבילות.
-
-
תשובה 2: המלבן הוא יוצא הדופן מכיון שהוא המרובע היחיד בקבוצה שיש לו 4 זוויות ישרות. למקבילית ולטרפז זוויות קהות וחדות.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה את הטרפז ישר הזווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע כך שיתקבל מטוס מנייר.
-
-
כדי שהמטוס שבניתם יצליח להמריא, עליכם לדעת איך להחזיק ולהטיס אותו נכון. ככול שתנסו כך תשפרו את יכולת ההטסה שלכם.
- מטרות הפעילות
•התלמידים יקפלו ויחקרו מצולעים שלהם 4 צלעות.
•התלמידים יצרו מרובעים בפירוק והרכבה.
- שם הדגם
מטוס
מספר סידורי 4022/1
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יצרו טרפזים ישרי זווית ובפירוק והרכבה יבחנו מרובעים כמו: מלבן, מקבילית וטרפז.
במהלך השיעור התלמידים יחקרו את ההבדלים בין המרובעים השונים.
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים, ישרים מאונכים וזוויות.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ד – עמוד 36