נפח הפירמידה

-
-
כל תלמיד הוחר נייר אוריגאמי 15/15 ס”מ ממנפת הדפים ונייר אחד משובץ.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
פאון: גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסובב את הנייר ולקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח כך שיתקבל האלכסון הנוסף של הריבוע.
-
מומלץ להדגיש שדיוק יסייע מאוד ולכן מומלץ לא למהר. כשתלמיד שואל האם דייקתי מומלץ לומר לו מה דעתך, האם אתה חשוב שדייקת? ובמידה והוא אומר שלא, תבקשו ממנו לבדוק בעצמו מה הוא יכול לעשות. מתודה זו תחזק את האמונה הפנימית של התלמיד ביכולתו.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל קדקוד לנקודת מפגש האלכסונים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
הכיוון של הקיפולים חשוב עבור החיבור הסופי ולכן מומלץ לבדוק שהתלמידים קיפלו את כל המצלעים באותו כיוון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח משולש אחד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסמן את הקדקוד והקו כפי שמודגם באיור .
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולראות שסימנו את הקו נכון.
-
-
הוראת קיפול: לגזור את הקו שסימנו כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה כך שתתקבל מעטפת פירמידה מרובעת.
-
הבסיס של הפירצמידה מעניק לה את שמה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש פנימה ולהדק את קווי הקיפול כך שתתקבל מעטפת פירמידה מרובעת.
-
-
הוראת קיפול: קיבלנו מעטפת פירמידה מרובעת שלה בסיס ריבועי.
-
-
.שאלה לדיון: באיזה אופן ניתן למדוד את נפח הפירמידה?
-
-
שאלה לדיון: הניחו את הפירמידה על הדף המשובץ וחשבו את השטח של בסיס הפירמידה?
-
-
תשובה: השטח של בסיס הפירמידה הוא 36 סמ”ר
-
-
הוראת קיפול : לקפל בנייר המשובץ צלע לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול : לקפל שוב צלע לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול : לקפל במודד המשובץ בצלע הקצרה שתי משבצות ובצלע הקצרה השניה שלוש משבצות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול : הניחו את המודד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: : בחנו עם המודד מהו הגובה של הפירמידה המרובעת? הסבירו
-
-
תשובה: הגובה של הפירמידה לפי המודד המשובץ הוא 7 ס”מ
-
-
שאלה לדיון: : באיזה אופן ניתן לחשב את נפח הפירמידה? הסבירו
-
-
תשובה: למציאת נפח בפירמידה ג’וני תמשיך….
-
-
-
- מטרות הפעילות
גילוי וחקר סוגי פירמידות:
- יצירה והתבוננות במרכיבי הפירמידות ותיאורה, כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
- זיהוי וחקר הפירמידה, ומעטפת הפירמידה.
- שם הדגם
מעטפת פירמידה מרובעת
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יקפלו וירכיבו מעטפת פירמידה מרובעת ויחקרו את הקדקודים, הצלעות והפאות של המעטפת.
משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים.
- תכנית לימודים
כיתה ו- עמוד 43
- מידע למורה
-
פירמידה- גוף הבנוי ממצולע (הנקרא בסיס הפירמידה), נקודה מחוץ למישור המצולע (הנקראת ראש הפירמידה), ומכל המשולשים הנוצרים על ידי הנקודה וצלעות המצולע (מעטפת הפירמידה).
תיאור פחות פורמלי : הפירמידה בנויה ממעטפת שעשויה כולה ממשולשים בעלי קדקוד משותף, ומבסיס שהוא מצולע.
- חומרים
1 ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ + נייר משובץ