נפח של תיבה

-
-
כל תלמיד יבחר 2 ניירות בצורת מלבן באותם צבעים.
-
במידה ואין לכם מלבן בערכת כיתה הזמינו את המלבנים. ניתן גם לגזור ריבוע לשני מלבנים.
-
-
הוראת קיפול: כל תלמיד יקבל נייר בצורת ריבוע ויגזור את הריבוע לשני מלבנים חופפים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה. (בשני המלבנים).
-
מומלץ להדגיש בפני התלמידים שאנחנו רוצים שהקוביה תהיה בצבע אחד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה. (בשני המלבנים)
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקיפול. (בשני הדפים)
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע קצרה לקו הסימטריה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה בכל הדפים ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: הכנה לפני הדבקה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את החלקים.
-
כל אחד מהחלקים הוא מעטפת קובייה.
-
-
הוראת קיפול: לסובב כפי שמסומן באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לחבר את שני החלקים כפי שמסומן באנימציה.
-
כל קובייה משמשת יחידת נפח אחת. בונים את התיבה הרצויה לפי יחידות נפח.
-
-
משימה בקבוצות: לפנינו תיבה בנויה מקוביות עם מידות 2,3,4. על כל קבוצה לבנות את התיבה לפי שכבות על פאה אחת.
-
מחלקים את הכיתה לקבוצות.
-
-
לפנינו פריסת התיבה עם כל הפאות.
-
להפנות את תשומת התלמידים למספר הפאות, כמה ריבועים בכל פאה, וכמה זוגות של פאות. הכרה זו מהווה הבסיס לחישוב שטח הפנים של התיבה-3 זוגות של פאות כל אחת עם שטחו.
-
-
משימה בקבוצות: התיבה נפתחת ורואים את כל הפאות. על הפאה המוצגת יש לשים קוביות בשכבה אחת.
שאלה: כמה קוביות שמתם?
-
-
תשובה: שמנו 6 קוביות על הפאה.
-
-
משימה בקבוצות: יש לשים קוביות בשכבה השנייה.
שאלה: כמה קוביות שמתם בשכבה השנייה וכמה קוביות יש ביחד על הפאה?
-
-
תשובה: שמנו עוד 6 קוביות ויש ביחד 12 קוביות על הפאה.
-
-
משימה בקבוצות: יש לשים קוביות בשכבה השלישית..
שאלה: כמה קוביות שמתם בשכבה השלישית וכמה קוביות יש ביחד על הפאה?
-
-
תשובה: שמנו עוד 6 קוביות ויש ביחד 18 קוביות על הפאה.
-
-
משימה בקבוצות: יש לשים קוביות בשכבה הרביעית.
שאלה: כמה קוביות שמתם בשכבה הרביעית וכמה קוביות יש ביחד על הפאה?
-
.
.
-
-
תשובה: שמנו עוד 6 קוביות ויש ביחד 24 קוביות על הפאה.
-
-
כעת נוכל לסגור את כל הפאות סביב לקוביות ולראות את התיבה.
-
-
שאלה: רואים את התיבה עם המידות 2,3,4. איך נוכל להיעזר במידות אלו על מנת לדעת מהו הנפח של התיבה?
-
-
תשובה: אם נכפיל את המספרים 2,3,4 שהם המידות של 3 צלעות הנפגשות בקדקוד אחד נקבל את הנפח 2x3x4=24.
-
-
משימה בקבוצות: לפנינו תיבה חדשה עם מידות 2,3,5. התיבה נפתחת ורואים את כל הפאות.
-
-
משימה בקבוצות: התיבה נפתחת ורואים את כל הפאות. על הפאה המוצגת יש לשים קוביות בשכבה אחת.
שאלה: כמה קוביות שמתם?
-
-
תשובה: שמנו 10 קוביות על הפאה.
-
-
משימה בקבוצות: יש לשים קוביות בשכבה השנייה
שאלה: כמה קוביות שמתם בשכבה השנייה וכמה קוביות יש ביחד על הפאה?
-
-
תשובה: שמנו 10 קוביות וכעת יש 20 קוביות על הפאה.
-
-
משימה בקבוצות: יש לשים קוביות בשכבה השלישית.
שאלה: כמה קוביות שמתם בשכבה השלישית וכמה קוביות יש ביחד על הפאה?
-
-
תשובה: שמנו 10 קוביות וכעת יש 30 קוביות על הפאה.
-
-
כעת נוכל לסגור את כל הפאות סביב לקוביות ולראות את התיבה.
-
-
שאלה: רואים את התיבה עם המידות 2,3,5. איך נוכל להיעזר במידות אלו על מנת לדעת מהו הנפח של התיבה?
-
-
תשובה: אם נכפיל את המספרים 2,3,5 שהם המידות של 3 צלעות הנפגשות בקדקוד אחד נקבל את הנפח 2x3x5=30.
-
שמנו 10 קוביות בכל שכבה 2×5, ויש 3 שכבות של 10 קוביות.
- מטרת הפעילות
התלמידים יכירו את נושא הנפח.
התלמידים יכירו את הקובייה כיחידת מידה של נפח ובעזרת בניית שכבה שכבה של קוביות יכירו את משמעות הנפח והקשר בין 3 המידות של התיבה וחישוב נפח התיבה.
- שם הדגם
תיבה
מספר סידורי: 4015
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
העבודה בקבוצות- בעזרת הקוביות שהתלמידים שהרכיבו ישימו שכבות של קוביות על מנת להשלים את נפח התיבה וסגירת התיבה עם כל הפאות.
- ציוני דרך
כיתה ו – עמוד 54