מדידות – שינוי ברדיוס המעגל 2/5

-
-
בחרו נייר אוריגאמי משובץ, ושלושה ניירות בגודל A4 מספרים ועפרון או טוש סימון.
-
-
הוראת קיפול: להניח את הנייר המשובץ כשהצד הלבן פונה אליכם ולקפל צלע לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע הארוכה אל הצלע המקבילה ולסמן בנקודה את מרכז המלבן (סיפרו 6 משבצות וסמנו נקודה כך שתתקבל נקודה במרכז המלבן).
-
לספור שש משבצות ולסמן בנקודה.
-
-
הוראת קיפול: הוסיפו שתי נקודות נוספות במודד כפי שמודגם באנימציה.
-
הנקודות יסייעו לתלמידים ליצור את המעגל.
-
-
הוראת קיפול: לסמן נקודה בנייר בצורת A4 ולהצמיד את הנקודה שעל המודד עם הנקודה שבנייר בצורת A4 כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לאחר שהצמדנו את הנקודה שעל המודד והנקודה שעל הנייר נסמן נקודות בנייר בצורת A4 כפי שמודגם בשלבים הבאים.
-
-
הוראת קיפול: ליצירת המעגל בכל פעם נסובב במעט את המודד ונסמן שתי נקודות לקבלת המעגל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
קבלנו היקף של מעגל בעזרת נקודות. אורך הקוטר 12 ס”מ ואורך הרדיוס 6 ס”מ.
-
-
-
כאן רואים את היקף המעגל יחד ים מרכז אותו מעגל.
-
-
הוראת קיפול: לגזור עם מספריים שתי משבצות מהמודד.
-
-
הוראת קיפול: לסמן בנקודה את חציו של המודד כפי שמודגם באיור (לספור 5 משבצות ולסמן נקודה).
-
-
הוראת קיפול: הוסיפו שתי נקודות נוספות במודד כפי שמודגם באנימציה.
-
הנקודות יסייעו לתלמידים ליצור את המעגל.
-
-
הוראת קיפול: לסמן נקודה בנייר בצורת A4 ולהצמיד את הנקודה שעל המודד עם הנקודה שבנייר בצורת A4 כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: ליצירת המעגל בכל פעם נסובב במעט את המודד ונסמן שתי נקודות לקבלת המעגל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
קבלנו היקף של מעגל עם מספר קטן יותר של נקודות. אורך הקוטר 10 ס”מ ואורך הרדיוס 5 ס”מ.
-
המעגלים נבנים מהקוטר אבל חשוב להדגיש שהרדיוס מציין את המרחק הקבוע בין מרכז המעגל והיקפו.
-
-
כאן רואים גם את הקוטר, היקף המעגל ומרכז אותו מעגל.
-
-
הוראת קיפול: לגזור עם מספריים ארבע משבצות מהמודד ולסמן בנקודה את מרכז המודד (לספור 3 משבצות ולסמן נקודה).
-
-
הוראת קיפול: הוסיפו שתי נקודות נוספות במודד כפי שמודגם באנימציה.
-
הנקודות יסייעו לתלמידים ליצור את המעגל.
-
-
הוראת קיפול: לסמן נקודה בנייר בצורת A4 ולהצמיד את הנקודה שעל המודד עם הנקודה שבנייר בצורת A4 כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: ליצירת המעגל בכל פעם נסובב במעט את המודד ונסמן שתי נקודות לקבלת המעגל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שרטטנו מעגל עם קוטר באורך 6 ס”מ ורדיוס באורך 3 ס”מ.
-
-
כאן רואים גם את קוטר המעגל, היקפו ומרכז אותו מעגל.
-
-
כאן רואים את שלושת המעגלים עם מרכזים. לשלושת המעגלים היקפים שונים. כאשר מספר הנקודות על ההיקף קטן יותר היקף קטן יותר וגם הקוטר קטן יותר.
-
כאן ניתן להתייחס להגדרת מעגל-כל נקודות המישור שמרחקיהן מנקודה קבועה שווים זה לזה. הנקודה הקבועה נקראת מרכז המעגל. מרכז המעגל הוא לא חלק מהמעגל.
-
-
סיכום: המעגל הקטן ביותר עם קוטר 6 ס”מ, המעגל הבינוני עם קוטר 10 ס”מ, והמעגל הגדול ביותר עם קוטר 12 ס”מ.
-
בשעורים הבאים מתייחסים לקשר בין אורך הקוטר והיקף המעגל. כל זמן שאנו עוסקים בהיקף וקוטר בלבד אנו משתמשים במונח מעגל. בהמשך שמתייחסים לשטח נשתמש במונח עיגול שהדגש הוא על אורך הקוטר.
-
-
משימה: בחנו מתוך הציוראת המושגים הבאים: מעגל, עיגול, רדיוס, מיתר, קוטר, קשת, משיק, גיזרה, מקטע.
-
מומלץ לתת לתמידים דף עבודה שבו גם הגדרות של כל אחד מהמושגים.
- מטרות השיעור
התלמידים יצרו שלושה מעגלים שונים על ידי שלושה מודדים ויבחנו את קוטר המעגלים.
- שם הדגם
מעגל- שינוי ברדיוס המעגל
מספר סידורי: 6012
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
התלמידים יקפלו מודד בכל פעם יקצרו את המודד וכך ויכירו את התכונות של קוטר ורדיוס של המעגל. גם יתייחסו למונחים של חלקי המעגל.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
אין
- ציוני דרך
-
- חומרים
3 ניירות בגודל A4 (נייר מדפסת), מספריים, נייר אוריגאמי משובץ לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ