זוויות במשולשים מיוחדים 2/2

-
-
שיעור זה מתחיל משני המשולשים שיצרתם בשיעור זוויות במשולשים מיוחדים 1/2.
-
-
שאלה לדיון: יש להניח את שני המשולשים השונים לפניכם, בחנו במה שונים ובמה דומים התכונות של שני המשולשים?
-
-
תשובה: שני המשולשים הם משולשים ישרי זווית. משולש 1 הוא משולש ישר זווית שווה שוקיים. משולש 2 הוא משולש ישר זווית עם 3 זוויות שונות בגודלן.
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים כפי שמודגם באנימציה, מהי מידת הזווית? איזה סוג זווית קיבלתם?הסבירו
-
חשוב לבחון עם התלמידים את מידת הזווית וסוג הזווית, קהה, חדה, ישרה.
-
-
תשובה: בהצמדת שני המשולשים קיבלנו זווית קהה מידת הזווית הקהה שנוצרה 105ᵒ.
105°=45ᵒ+60ᵒ -
כאן תלמידים לומדים את המושג של חיבור זוויות בגודלן. יש להדגיש שהקדקוד חייב להיות משותף לשתי הזוויות. בנוסף שוק אחת של כל זווית צמודים. מאחר שהתלמידים למדו מושג של זווית כמידת סיבוב יש להסביר ששוק אחת מתחיל להסתובב, עוצר ויוצר שוק נוספת ואחר כך ממשיך להסתובב ויוצר שוק נוספת- כמו מחוגות השעון..
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים כפי שמודגם באנימציה, מהי מידת הזווית? איזה סוג זווית קיבלתם?הסבירו
-
חשוב לבחון עם התלמידים את מידת הזווית וסוג הזווית, קהה, חדה, ישרה.
-
-
תשובה: בהצמדת שני המשולשים קיבלנו זווית קהה מידת הזווית הקהה שנוצרה 120ᵒ.
120°=30ᵒ+90ᵒ
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים כפי שמודגם באנימציה, מהי מידת הזווית? איזה סוג זווית קיבלתם?הסבירו
-
חשוב לבחון עם התלמידים את מידת הזווית וסוג הזווית, קהה, חדה , ישרה.
-
-
תשובה: בהצמדת שני המשולשים קיבלנו זווית קהה מידת הזווית הקהה שנוצרה 135ᵒ.
135ᵒ=90ᵒ+45ᵒ
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים כפי שמודגם באנימציה, מהי מידת הזווית? איזה סוג זווית קיבלתם?הסבירו
-
חשוב לבחון עם התלמידים את מידת הזווית וסוג הזווית, קהה, חדה , ישרה.
-
-
תשובה: בהצמדת שני המשולשים קיבלנו זווית שטוחה מידת הזווית השטוחה שנוצרה 180ᵒ.
180°=90ᵒ+90ᵒ
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים כפי שמודגם באנימציה, מהי מידת הזווית? איזה סוג זווית קיבלתם?הסבירו
-
חשוב לבחון עם התלמידים את מידת הזווית וסוג הזווית, קהה, חדה , ישרה.
-
-
תשובה: בהצמדת שני המשולשים קיבלנו זווית קהה מידת הזווית הקהה שנוצרה 105ᵒ.
105°=60ᵒ+45ᵒ
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים כפי שמודגם באנימציה, מהי מידת הזווית? איזה סוג זווית קיבלתם?הסבירו
-
חשוב לבחון עם התלמידים את מידת הזווית וסוג הזווית, קהה, חדה , ישרה.
-
-
תשובה: בהצמדת שני המשולשים קיבלנו זווית קהה מידת הזווית הקהה שנוצרה 150ᵒ.
150°=60ᵒ+90ᵒ
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני המשולשים כפי שמודגם באנימציה, מהי מידת הזווית המסומנת בצהוב?
-
חשוב לבחון עם התלמידים את מידת הזווית וסוג הזווית, קהה, חדה, ישרה.
-
-
תשובה: בהצמדת שני המשולשים מידת הזווית היא 105ᵒ. זווית שטוחה היא 180° ולכן הזווית המסומנת בצהוב היא 75°
105°=60ᵒ+45ᵒ
°75 =180ᵒ-105ᵒ
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים כפי שמודגם באנימציה, מהי מידת הזווית? איזה סוג זווית קיבלתם?הסבירו
-
חשוב לבחון עם התלמידים את מידת הזווית וסוג הזווית, קהה, חדה, ישרה.
-
-
תשובה: בהצמדת שני המשולשים מידת הזווית בינהם היא 45°.
-
יש לשים לב שבמצב הזה מרובע(כתום) ומשולש (כחול) צמודים. במרובע שסכום הזוויות הוא 360° אנו רואים זוויות 30°, 60°,135° (השלמה לזוויות שטוחה) 135°=45° -180°
אנו נמצא שהזווית הרביעית הוא 135°. ומכאן עם הזווית השטוחה הזווית החסרה היא 45°.
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני המשולשים כפי שמודגם. בחנו את גודל הזווית המסומנת? רמז-העזרו באחד מהמשולשים של תלמיד נוסף על מנת למדוד את הזווית.
-
חשוב לבחון עם התלמידים את מידת הזווית וסוג הזווית, קהה, חדה, ישרה.
-
-
תשובה: בהצמדת שני המשולשים מידת הזווית בינהם היא 15°
15°=45°-60°. -
חיסור זוויות הוא דבר חדש לתלמידים. במקרה כאן המשולש הכחול,° 45 מכסה חלק מזווית ° 60 של המשולש הכתום. לכן החישוב הוא: 15°=45° -60°
-
-
הוראת קיפול: נהפוך את המשולש הכתום לצד השני (הקיפולים הבאים יהיו בנייר הכתום).
-
-
הוראת קיפול: לפתול את המצולע הכתום כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל זווית חדה לזווית ישרה, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד שזוויתו חדה למשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נחזיק את הברבור כפי שמודגם באנימציה ונפתח את צוואר הברבור והמקור.
-
-
שאלה: כמה נוצות יש לברבור?
-
-
תשובה: לברבור יש 25,216 נוצות.
- מטרות הפעילות
- התלמידים ילמדו לחבר ולחשב סכום שתי זווית עם קדקוד משותף.
- התלמידים יכירו שני משולשים מיוחדים °45° ,45° ,90 ו- 60 ,30° ,90°.
- התלמידים יחקרו זוויות שטוחות, חדות, קהות וישרות.
- התלמידים ילמדו שחיבור של זוויות אינה פעולה חשבונית של חיבור מספרים אלא חייב להיות מצב של קדקוד משותף עם שוק משותפת.
- התלמידים ילמדו שבחיבור זוויות מבוסס על הבנת מושג הזווית כמידת סיבוב וניתן להמשיך לסובב ולהוסיף זוויות.
- שם הדגם
ברבור – זהו שיעור שני בסדרה
מספר סידורי: 4026
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יקפלו שני משולשים מיוחדים ובהרכבתם הם יצרו זוויות חדשות שלא הכירו מקודם.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות-פעמיים
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה. אנו ממליצים שבשלב הראשון יקפלו את שני המשולשים המיוחדים ויכירו את התכונות של אותם משולשים. בשיעור נוסף להתחיל עם הפעילויות של חיבור זוויות.
- ידע נדרש
הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.
- ציוני דרך
ציוני דרך בתכנית הלימודים עמוד 39
- חומרים
שני מדי זווית מנייר שקיפלנו בשיעור: זוויות במשולשים מיוחדים 1/2