מדידות – שטח העיגול 5/5

-
-
בחרו נייר אוריגאמי ממניפת הדפים (16 ניירות יוצרים את העיגול השלם).
-
אפשר לחלק את התלמידים ל- קבוצות של 5 תלמידים, כל תלמיד יקפל 3 ניירות ואחד מהם יקפל 4) כל שלכל קבוצה יהיו 16 משולשים היוצרים את המעגל.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח בכל הניירות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע של הריבוע אל האלכסון, בכל הניירות, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע הסמוכה לצלע שקיפלנו אל האלכסון, בכל הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בדלתון את הצלע הקצרה של המשולש הלבן אל הצלע הארוכה של המשולש הלבן, ולפתוח בכל הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
.
-
-
הוראת קיפול: במשולש הלבן נוצר קו קיפול. קפלו את הקו שנוצר בכל הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להביא את המשולש קדימה בכל הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול:לקפל בכל הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח את המשולש הקטן בכל הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח את המשולש הקטן בכל הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח בכל הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח בכל הניירות כפי שמודגם באנימציה.
-
מעגל – כל נקודות המישור שמרחקיהן מנקודה קבועה שווים זה לזה. הנקודה הקבועה נקראת מרכז המעגל.
הערה: מרכז המעגל הוא אינו חלק מהמעגל.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשניים בכל הניירות כך שיתקבל משולש.
-
רדיוס המעגל הוא קטע המחבר את מרכז המעגל עם נקודה על המעגל.
-
-
משימה: הניחו את המשולשים שלכם כפי שמודגם באנימציה וצרו את העיגול.
-
קוטר המעגל: מיתר העובר דרך מרכז המעגל.
-
-
שאלה לדיון: כמה משולשים יצרו את המעגל? הסבירו.
-
מיתר קטע המחבר שתי נקודות על המעגל.
-
-
תשובה: 16משולשים חופפים שווה שוקיים.
-
שוק המשולש הוא רדיוס של המעגל-בקירוב.
-
-
משימה: הניחו את המשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
סכום כל בסיסי המשולשים הוא הוא בקירוב היקף העיגול. בשיעור הקודם למדו שהיקף העיגול הואr
x2.
-
-
משימה: הצמידו את המשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה: מה שם הצורה לאחר הצמדת המשולשים, מה אורך בסיס הצורה ומה גובה הצורה?
-
-
תשובה: שם הצורה מקבילית שאורך בסיסו הוא r
, וגובה המקבילית הוא r.
-
r הוא רדיוס של המעגל בקירוב. אם היינו מחלקים את העיגול למספר גדול יותר של משולשים הקירוב היה מדויק יותר.
-
-
שאלה: מהו גודל שטחו של המקבילית?
-
-
תשובה: גודל שטח של המקבילית הוא
שהוא בקירוב שטח העיגול.
-
-
סיכום: חישוב שטח של עיגול עם רדיוס r הוא בעזרת הנוסחה
- מטרות השיעור
התלמידים יכירו את נוסחת חישוב שטח של מעגל כאשר הרדיוס הוא מסומן באות r.
- שם הדגם
ללא דגם.
מספר סידורי: 6015
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
על ידי יצירת מקבילית בקירוב של חלקי העיגול וחישוב השטח יכירו תלמידים את נוסחת חישוב שטח העיגול.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
נוסחת חישוב היקף מעגל.
נוסחת חישוב שטח מקבילית.
- ציוני דרך
-
- חומרים
16 משולשים יוצרים את העיגול
ניתן לעבוד בקבוצות 5 תלמידים 4 תלמידים יקפלו 3 ניירות ותלמיד אחד יקפל מ- 4 ניירות.
נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ