קו השיקוף 2/2

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
לפעילות זו הכינו את המודד ו- 2 טושים צבעוניים.
-
בפעילות זו נקפל שני ניירות אוריגאמי.
ניתן לחלק לתלמידים שני ניירות מראש, או לחלק את הנייר השני בהמשך.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה ולפתוח.
-
מומלץ להסביר לתלמידים הצעירים להדק את הקיפול באמצעות המושג: “אצבע נוסעת על הקיפול”.
-
-
שאלה לדיון: מה השתנה בנייר לאחר שקיפלתם ופתחתם אותו?
-
-
תשובה: בנייר בצורת ריבוע נוצר קו ושני מלבנים.
-
-
שאלה לדיון: האם הקו שנוצר על הנייר לאחר הקיפול הוא קו השיקוף? נמקו.
-
מומלץ להציג את התשובה לשקופית זו רק לאחר שהתקיים דיון.
-
-
תשובה: בקיפול, שני המלבנים משני צידי הקו מכסים זה את זה.
לכן, הקו הוא קו השיקוף של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה, כך שנקבל מלבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה אל הצלע המקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הנייר בחזרה לריבוע הגדול.
-
-
משימה: סרטטו בטושים בצבעים שונים את שני הקווים שקיבלתם.
האם אלו קווי שיקוף של הריבוע ? נמקו.
-
יש להיעזר במודד כסרגל בעת הסרטוט, כדי שהקווים יהיו ישרים.
מומלץ להציג את התשובה לשקופית זו רק לאחר שהתקיים דיון.
-
-
תשובה: שני הקווים בצבעים השונים הם קווי השיקוף של הריבוע, מכיוון שכל קו מחלק את הריבוע לשני מלבנים המכסים זה את זה בקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים סמוכים אל מפגש קווי השיקוף המסומנים.
-
-
שאלה לדיון: אילו מקווי הקיפול הם קווי השיקוף של המחומש? נמקו.
-
מומלץ להציג את התשובה לשקופית זו רק לאחר שהתקיים דיון.
-
-
תשובה: קו השיקוף של המחומש הוא קו הקיפול המפריד בין שני המרובעים.
-
שני המרובעים הם טרפז ישר זווית. בכיתה א מומלץ להתיחס אליהם כמרובעים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את קדקוד המחומש המקופל אל הצלע שמולו לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את צלעו הקצרה של המלבן אל קו השיקוף.
-
-
שאלה לדיון: האם הקו המסומן באדום באנימציה הוא עדיין קו השיקוף של המלבן? נמקו.
-
-
תשובה: קו הקיפול אינו קו השיקוף של המלבן מכיון ששני חלקי המלבן אינם מכסים זה את זה בדיוק בקיפול.
-
-
שאלה לדיון: איזה קיפול יהפוך את הקו האדום לקו ההשיקוף של הצורה?
-
-
תשובה: קיפול כפי שמופיע באנימציה, יהפוך את הקו האדום לקו השיקוף של הצורה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים לאחור.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים פנימה.
-
-
הוראת קיפול: הדגמה נוספת באנימציה של קיפול ארבעת הקדקודים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
-
קיבלנו לב!
-
יש לחלק לתלמידים את נייר האוריגאמי השני, אם לא חולק קודם.
-
-
משימת סיכום: קפלו בנייר האוריגאמי החדש 4 קיפולים ברצף, על-פי בחירתכם, באופן חופשי.
בחנו, לאילו צורות הנראות בקיפול יש קווי שיקוף.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יצורו צורות בשיקוף על ידי פעילות בקיפולי נייר.
- התלמידים יזהו האם שתי צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף.
- התלמידים יגלו את תכונות השיקוף בתהליך קיפול הדגם.
- התלמידים ימצאו את מקומו של קו השיקוף.
- שם הדגם
לב השיקוף
מספר סידורי: 1012
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו את קווי השיקוף.
בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו נבחן את קווי השיקוף על ידי קיפול ונבדוק האם חלק אחד מכסה את החלק השני.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים
- ציוני דרך לפי כיתות
- חומרים
2 ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, שני טושים בצבעים שונים
דף תרגול: משימת קווי סימטריה
חלי (רחל) לוי
ינואר 23, 2019רפלקציה
השיעור התקיים בכיתת החינוך שלי- כיתה ב’.
זהו השיעור השלישי שלימדתי, הראשון היה אודות מצולעים והשני אודות מרובעים.
נושא השיעור– שיקוף: קו הסימטריה. זהו השיעור הראשון שלימדתי בנושא זה. בשיעור התלמידים זיהו קווי סימטריה, יצרו קווי סימטריה, זיהו האם 2 צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף, איתרו את מיקום קו הסימטריה וגילו את תכונות השיקוף בתהליך הקיפול.
סיוע לתלמידים- במהלך השיעור היו מספר תלמידים שהתקשו בקיפול ורצו שאעשה להם אותו או שחבר יסייע להם. לא איפשרתי להם דבר זה, התעקשתי שינסו לבד תוך העזרות בהמחשת האנימציה ובהמחשה שלי בנייר שלי. לאחר מספר נסיונות התלמידים הצליחו לבצע את הקיפול כנדרש והתרצו מכך.
האנימציה הציגה את השאלות באופן בהיר וסייעה בהוראת הנושא. כאשר תלמידים ענו על שאלה מסוימת אמרתי להם שנבדוק האם האנימציה מעידה שצדקו, דבר שעורר סקרנותם. כאשר ראו שצדקו הדבר יצר אצלם התלהבות.
המושגים שנלמדו– קו הסימטריה, שיקוף.
הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי אודות המושג סימטריה. הם הבינו כי קו הסימטריה מחלק את הצורה לשני חלקים חופפים.
שיח מתמטי- התלמידים דנו ביניהם לגבי נכונות תשובתם, הם חיכו לראות האם צדקו בזיהוי קו הסימטריה בצורה.
החלק המשמעותי- ההבנה כי קו הסימטריה מחלק את הצורה לשני חלקים שווים.
לסיכום התלמידים יצאו מהשיעור עם ידע חדש שרכשו על ידי חקר. בנוסף, הם יצאו מרוצים מהתוצר לב שיצרו.
מור מויאל
ינואר 27, 2019רפלקציה שלישית
נושא הלימוד הנבחר: קו הסימטריה
כיתה: ב’.
נושא השיעור בגיאומטריה: קו הסימטריה.
נושא זה נלמד לפני כן בכיתה. נושא זה נלמד כהטרמה לנושא בכיתה. התלמידים למדו בכיתה א’ את נושא השיקוף, אך בשנת הלימודים הנוכחית הנושא הוזכר רק כמה פעמים בנושא “הגופים” ו “מצולעים”.
המושגים שנלמדו בשיעור: התלמידים יצרו צורות בשיקוף, וגילו את קו הסימטריה.
הפעילות ביססה ידע מתמטי בקרב התלמידים, ביססה מושגים מתמטיים ופיתחה שיח מתמטי כמו: קו סימטריה, שיקוף, מלבן, קו, מחומש, קודקוד, צלע.
הפעילות חידשה וחידדה ידע מתמטי כגון קו הסימטריה- כיצד הוא מחלק את הצורה לשני חלקים שווים. אם אני יקפל שוב את הדף, האם קו הסימטריה ישמר? רבים מהתלמידים טעו בכך.
האתר מראה ומסביר את זה מקסים!
התובנה הגיאומטרית של התלמידים התחדדה לי בעיקר, באופן “משחק” הילדים בנייר ובתחושה שלהם. היכולת של ניסוי ותהייה, מה יקרה עכשיו? כל כך מלמד! ומוחשי!
הפעילות חידשה לי בעיקר, זהו השיעור השלישי שאני מעבירה באוריגמטריה, אומנם זה לא חדש לי, אבל בהחלט מעצים.
שכאשר הילדים, מנסים ונוגעים- הם כל כך הרבה יותר חושבים ומשתתפים.
עצם כך שלכל ילד יש דף, וכל ילד רוצה להגיע לתוצר הסופי, כל ילד מנסה, נוגע ומשתתף!!!
סייעתי לתלמידים בכך שעברתי בין השולחנות, והדגמתי כיצד לקפל על גבי הנייר שלי והפנתי את תשומת ליבם לאתר.
השיח מתמטי בכתה עלה בכמה רמות, השפה המתמטית שלי הייתה מדויקת וגבוה לפי הנכתב בפעילות, והילדים ממש “נדבקו” מכך ואף הוסיפו מושגים מהשעורים הקודמים. שמחתי שלמרות גילם הקטן של התלמידים הם נחשפים למושגים מתמטיים נכונים.
החלק המשמעותי עבורי בפעילות, הוא האמונה בתלמידים, והראייה כי כל ילד מנסה, משתתף ומקפל.
האתר המתוקשב, מדהים, נראה כי חשבו על כל פרט ופרט. אופן הצגת התשובות באתר כל כך בהיר וברור. כשהתלמידים נתבקשו לזהות את קו הסימטריה, ולקפל-האתר מראה את התשובות כל כך ברור. התשובות חוזרות על עצמם ועל כן כמות השאלות יורדת. עצם זה שלכל ילד יוצא תוצר- גורמת להם להאמין בעצמם ולחכות לשיעור הבא!
לסיכום, הפעילות הייתה מהנה! חווייתית ואחרת!!!
התלמידים יצאו עם ידע חדש מהשיעור עם תחושת ביטחון ואהבה לנושא הנלמד.
מור גבריאל
ינואר 28, 2019כיתה ב’
קו הסימטריה
הילדים למדו את הנושא לקראת סוף שנה שעברה.
מושגים שנלמדו בשיעור: סימטריה.
הפעילות חידשה לילדים שלא הבינו מה זה קו הסימטריה, כיצד בעצם הוא מחלק את הדף לשני חלקים שווים. ברגע שחלק אחד מכסה את החלק האחר אז הקו הינו קו הסימטריה. ניתן היה לראות את זה היטב בדיון שהתקיים בכיתה בשלב שבו קו הסימטריה אינו מתאים לצורה שהתקבלה והם היו צריכים להראות איך אפשר לקפל את הצורה כדי שנקבל קו סימטריה במלבן החדש שהתקבל.
הילדים הבינו בזכות דפי האוריגמי באופן מוחשי את קו הסימטריה, במיוחד לאחר שצבענו בטושים בצבעים שונים את קווי הסימטריה.
בשיעור זה הרגשתי שאני צריכה לסייע קצת יותר מהשיעורים הקודמים מאחר והיו ילדים שהתקשו בכיווני הקיפול.
לצערי היו שני ילדים שאף נאלצתי לגעת בנייר שלהם כדי להראות להם את כיוון הקיפול.
בכיתה היה שיח מתמטי וחזרנו על מושגים שונים, הילדים זכרו מצולעים שונים שלמדנו בשיעורים קודמים כגון: טרפז, מלבן וכו.
החלק המשמעותי בשבילי היה לראות שהילדים לא ויתרו גם כשהיה להם קצת קשה עם כיווני הקיפול.
האתר המתוקשב מסביר היטב את הנושא הנלמד. סרטוני האנימציה ממחישים היטב את כל תהליך הקיפול.
לסיכום, הילדים מחכים בכל שבוע לשיעור אוריגמטריה חדש ומסתקרנים לראות מה איזו צורה נקבל הפעם.
מלכה שמש
ינואר 28, 2019בס”ד
כיתה א’
נושא: קו הסימטריה.
הפעילות חידשה: הילדים לא ידעו מהו”שיקוף” לפני כן.
מושגים נלמדים: תכונות השיקוף, מהו קו השיקוף וצורות סימטריות.
ידע מתמטי– שיקוף קו סימטריה חפיפה בין שתי צורות שוות.
החלק המשמעותי– במהלך הקיפולים הילדים גילו שכל פעם שעושים קיפול בצד א’ צריך לעשותו גם בצד ב’.
הסימון של קווי הסימטריה בטושים סייע רבות בהבנת המושגים.
בשיעור זה הילדים ציפו לתוצר סופי ומעט התאכזבו לגלות שהתוצר הוא לא תוצר שימושי.
האתר המתוקשב סייע בהחלט להשגת מטרות השיעור.
אודליה הדר
פברואר 3, 2019היום לימדתי את השיעור הזה בכיתת החינוך שלי.
נושא: קו סימטריה, שיקוף
השיעור נלמד לאחר הקדמה בנושא ולמידת המושגים סימטריה ושיקוף, והיה תרגול נוסף ומצוין להפנמת המושגים.
ידע מתמטי קודם: קו סימטריה, שיקוף.
השיעור היה מובנה בצורה נהדרת, הילדים ראו את הסימטריה בעזרת הקיפולים שלהם וסימון קו הסימטריה בטוש, מצאו הבדל בין קבוצות של קווים, התבקשו למצוא קווי סימטריה בכיתה וחלק מהילדים השתתפו נהדר בחלק הזה.
החלק המשמעותי: כאשר הילדים התבקשו לומר כיצד לדעתם יהפוך הקו הלא סימטרי לקו סימטריה. הם העלו כל מיני רעיונות איך ליצור קו סימטריה חדש, אך במשימה זאת נדרשה תובנה שעלינו ליצור את אותו שינוי בצד השני של הדף כדי לקבל שתי צורות שיכסו אחת את השנייה. אחד הילדים אמר את התשובה הנכונה והמחשנו זאת.
שיח מתמטי: חזרנו על סוגי מצולעים, על ההגדה של “קו סימטריה” ו”שיקוף”. בכל פעם שהילדים היו צריכים לנמק אם הקו הוא קו סימטריה או לא, ממש חזרנו על ההגדרה המדוייקת, כי הרגשתי שרוב הילדים הבינו מהו קו סימטריה אך התקשו להמליל את ההסבר.
החלק המאתגר בשיעור: היה קשה לילדים לקפל אחורה. היו אמירות לכל אורך השיעור של ,אני לא מבין”, “זה קשה”. הראיתי לילדים שאני לא מתרגשת, חזרתי באופן ברור על הוראות בצורה תמציתית, חזרתי והדגמתי מספר פעמים. לילדים שהתקשו הדגמתי בעבודה שלי לידם וזה עזר להם מאוד. אין ספק ששיעור זה מבחינת הקיפולים וההבנה היה ברמה גבוהה יותר. אהבתי את האתגר ואני חושבת שגם הילדים יצאו בתחושה טובה שהצליחו לבצע שיעור ברמת קושי גבוהה יותר.
האתר המתוקשב עוזר מאוד, הילדים ממוקדים באנימציות וזאת דרך נהדרת להדגמה ולהסבר. גם לי כמורה הוא עזר מאוד ללמד את המושגים ולבדוק שלא פספסתי שום פרט חשוב. הילדים נהנו גם מהפעילות החופשית של קיפול וצביעה. עברתי בין הילדים, בדקתי אם הם יודעים לזהות קווי סימטריה, שאלתי מדוע קווים מסוימים הם אינם קווי סימטריה, מצאנו מצולעים שונים.
ליטל אגם
פברואר 9, 2019כיתה ב’.
שיקוף – קו הסימטריה.
הנושא נלמד מעט בסוף שנה שעברה.
בשיעור זה נלמדו המושגים – שיקוף, קו הסימטריה ותכונות השיקוף.
הפעילות הזכירה לילדים את המושגים שנלמדו בשנה שעברה.
הילדים הבינו שמשמעות קו הסימטריה זה שצד אחד מכסה את הצד השני.
המושגים כאמור נלמדו בשנה הקודמת אך כעת בעזרת קיפולי הנייר חשתי כי הילדים תפסו את המושגים יותר בצורה מוחשית וכך גם יזכרו לעתיד.
סייעתי לתלמידים: עברתי בין הילדים שהתקשו וקיפלתי לידם בנייר אוריגמי משלי וכך הם חיקו את הקיפול שלי והצליחו.
היה שיח מתמטי על המצולעים השונים ותכונותיהם לאחר כל קיפול ועל קו הסימטריה.
החלק המשמעותי עבורי בפעילות זה לראות את ההבדל בהקניית הנושא קו הסימטריה בשנה שעברה דרך ספר הלימוד לבין עכשיו דרך קיפולי הנייר. ההבדל הוא ההנאה של הילדים, הריכוז שלהם, המוכנות והסקרנות.
לא הרגשתי שהיה חסר משהו בפעילות זו.
האתר המתוקשב סייע בהחלט, הסרטונים הדגימו בבירור לילדים כיצד לקפל בכל שלב, וזה הקל עליי מאוד כשעברתי ביניהם.
התוצר של השיעור היה לב, הכנו את זה בסמוך ליום המשפחה, כל ילד רשם משהו קצר והעניק להוריו, זה היה מקסים.
חנה אלימלך צור
פברואר 9, 2019כיתה א
נושא: שיקוף-קו הסימטריה – אנו מלמדות בד”כ לקראת סוף השנה, הקדמתי את הלימוד.
המושגים: שיקוף קו הסימטריה, קיפלנו קיפולים שונים והם סימנו את קו הסמטריה ובתנאי שחלק אחד כיסה את החלק האחר, בדיוק.
הפעילות חדשה לילדים ידע מתמטי: מהו קו הסימטרי ושיקוף, איך נקבל חלקים שווים אם נקפל זה על זה חיזקה את נושא המצולעים.
התובנה הגיאומטרית: התלמידים למדו וגילו שבעזרת קו, אנו מקבלים גם חלקים שווים כאשר שמים חלק על חלק. כמו כן מצולעים שונים.
ידע פדגוגי: שבעזרת למידה חוויתית גם ילד שקשה לו מאוד הצליח ללמוד ולתרגל.
סייעתי לתלמידים בודדים שהיה להם קשה, בגיל הזה קשה להם לדייק בקיפול, אך חלק גדול הצליח בסופו של דבר. כמובן ללא נגיע בדגם של התלמיד, בכל פעם עמדתי וקיפלתי שוב ושוב עד שהוא תיקן.
השיח בכיתה היה: בכך שהם העלו את זיהוי החלקים השווים וציינו את צורות המצולעים השונות והופתעו מהתוצאה הסופית של הלב.
החלק המשמעותי עבור הילדים בשיעור היה הדיוק כדי לקבל את הקו הסימטרי וקבלת הלב בסופו של דבר.
לא חשתי שחסר משהו בפעילות הזו, היה מקל אם היתה איתי עוד מורה…
האתר המתוקשב מדהים, נוח, נגיש, משמש דוגמא בצורה ברורה ומודגשת, איטית ונוחה בדרך שלו להציג את השאלות התשובות וכן את האפשרות לחזור במידת הצורך.
חייבת לציין, כמה השיעור הזה כייפי לילדים ובטוחה שגם לומדים ממנו באותה מידה, גם בזכות האתר שמציג את המשימה בצורה כל כך טובה וגם מעצם ההתנסות בקיפול הנייר וההצלחה. אני מתרגשת מכך וגם מזה שתלמידים שלא מצליחים בשל קשיים במקצועות אחרים, כאן יש לי את ההזדמנות לראות ברק בעיניו כשהצליח וגם אפשרות להעצים אותו בפני חבריו, שהוא דווקא העוזר.
נדר סטאר
פברואר 10, 2019שיעור 3
שם המורה: נדר סטאר
כיתה : א’
נושא השיעור: שיקוף: קו הסימטריה 2/2
נושא זה הוא נושא חדש עבור התלמידים על אף שבשיעור השני הוזכר “קו הסימטריה” לא נעשו שיעורים אחרים בנושא זה בכיתה. גם בתחילת שיעור זה הילדים התרגשו ושמחו לקראת השיעור.
בשיעור זה נלמדו השיעורים החדשים: שיקוף, קו הסימטריה ותכונות השיקוף.
פעילות זו חדשה לתלמידים ידע מתמטי חדש וגם חזרנו על מצולעים: מלבן, מחומש, משולש, ריבוע ועל צלע וקדקוד. השיעור היה ברור ומובנה התלמידים נחשפו לקו הסימטריה ויצרו צורות וגילו את קו הסימטריה והאנימציה המחישה את קו הסימטריה לכלל התלמידים והראתה איך מלבן אחד מכסה את המלבן השני. התלמידים קיפלו וראו, כי אכן מלבן אחד מכסה את המלבן השני. גם בקיפול של צלע קצרה לצלע מקבילה התלמידים גילו שהריבוע הקטן שנוצר מכסה בשלמותו את הריבוע שמתחתיו ובכך אפשר לומר כי זהו קו הסימטריה. לאחר שהילדים סימנו בטוש את קווי הסימטריה שקיבלו מהקיפולים השונים עברתי ביניהם וביקשתי שיראו לי האם צד אחד אכן מכסה את הצד השני שלו? במטרה לראות האם הבינו את המשמעות של קו הסימטריה. הילדים קיפלו וראו כי אכן צד אחד מכסה את הצד השני ובכך שני הקווים שנוצרו ושהילדים סימנו בטוש אכן הם קווי הסימטריה של הריבוע הגדול.
התובנה הגאומטרית של התלמידים היתה גילוי קו הסימטריה דרך המחשה עם האוריגמי וכמו כן ההבנה שלהם מה זה קו הסימטריה? שצד אחד מכסה את הצד השני בשלמותו.
זהו השיעור השלישי שאני מעבירה באוריגמטריה וכמו בשיעורים הקודמים גם בשיעור זה ניתן לראות ולשמוע את ההתלהבות של התלמידים וההתרגשות לקראת השיעור, וכמו כן הנכונות שלהם ללמידה ועשייה גם יחד. התלמידים הגיעו לשיעור מוכנים ומזומנים להקשיב, ללמוד וליצור וההרגשה היתה רגועה ושלווה. אני הרגשתי את הנכונות שלהם ללמוד, להתנסות, לחוש, ולהתרגש מהתוצר הסופי.
האתר המתוקשב כמו בשיעורים הקודמים תרם ועזר מאוד לשיעור. גם השאלות המובנות היו ממוקדות ועזרו לי בשיח המתמטי מול התלמידים. גם אני הסתובבתי ועברתי בין הילדים וביקשתי שיראו לי עם היד איפה קו הסימטריה שהם סימנו בטוש והאם הוא מכסה את הצד השני שלו בשלמותו?
אכן התקיים שיח מתמטי בכיתה בשיעור זה התלמידים רכשו ידע חדש, חקרו, התנסו וגילו את קו הסימטריה.
החלק המשמעותי ביותר בפעילות זו הוא שהתלמידים למדו דרך חוייה משמעותית מהו קו הסימטריה.
לא היה חסר דבר בשיעור.
האתר עזר מאוד וכיוון את התלמידים ואותי מרגע הקיפול, דרך השיח המתמטי ועד לתוצר הסופי. התלמידים מאוד התרגשו ושמחו לקבל את התוצר הסופי , לב. מה שגם שימח אותם היה שהשיעור התקיים ביום שבו חגגנו את יום המשפחה והילדים כל כך שמחו והתרגשו להעניק להורים שלהם את הלב בערב יום המשפחה שהתקיים בבית הספר.
הפעילות כמו הפעילויות הקודמות היתה מאוד חווייתית ומשמעותית עבורי ועבור התלמידים וכמו כן גם העצימה תלמידים שקשה להם יותר להתרכז מול החומר ה”יבש”.
לירז
פברואר 11, 2019רפלקציה מס’ 3 -לירז משי, כיתה ב’.
נושא: שיקוף-קו הסימטריה. הנושא נלמד בסוף שנה שעברה בכיתה א’ ונמשך גם השנה בכיתה ב’.
המושגים שנלמדו: קו, קו הסימטריה, שיקוף. הילדים קיפלו וסימנו את קו הסימטריה, כאשר קו אחד כיסה בדיוק את החלק האחר.
הידע המתמטי: הפעילות חידשה מהו קו סימטריה ושיקוף, כיצד נקבל חלקים שווים כאשר נקפל חלק על חלק ונכסה את הצורה. יש לציין,כי חשתי כי הקיפול עוזר לתלמידים לזכור טוב יותר את נושא קו הסימטריה.
התובנה הגאומטרית: התלמידים חקרו,למדו וגילו שבעזרת קו הסימטריה, כאשר אנו מכסים חלק על חלק, אנו מקבלים חלקים שווים, כמו כן מתקבלים מצולעים שונים.
הידע הפדגוגי ניכר בשיעור, גם הילדים המתקשים הצליחו ללמוד בצורה חווייתית. כמורה בכיתה סייעתי לתלמידים אע”פ שהיה לחלקם קשה לדייק בקיפול, הצלחתי להתאפק והתגברתי על הרצון לגעת להם בנייר. הדגמתי לתלמידים ע”י קיפול הנייר שלי, שוב ושוב, עד שהם הצליחו בעצמם לתקן.
השיח בכיתה בא לידי ביטוי בכך שהתלמידים זיהו את החלקים השווים וציינו את צורות המצולעים שהתקבלו. התלמידים הופתעו מקבלת התוצר הסופי בקיפול, “הלב”.
החלק המשמעותי עבור הילדים היה הניסיון שלהם לדייק, על מנת לקבל את הקו הסימטרי שהביא בסופו של דבר לתוצר הסופי-קבלת “הלב”.
הדבר שהיה לי חסר, כפי שציינתי ברפלקציות הקודמות, הוא כוח עזר נוסף בכיתה (מורה/סיעת) כדי שהילדים לא יצטרכו להמתין יותר מידיי זמן עד שאגש לסייע להם.
האתר המתוקשב עזר לי מאד בכך שהיה נגיש, נוח, הדגים והמחיש היטב מבחינה ויזואלית לתלמידים את הקיפול בצורה ברורה ואיטית, תוך הצגת התשובות המתקבלות וכן נתינת האפשרות לחזור שוב אחורנית על ההדגמה, במידת הצורך.
השיעור היה מהנה לתלמידים וכמורה בכיתה הרגשתי שהשיעור היה משמעותי עבורם. חשתי שהילדים חקרו, עשו ונהנו הן בזכות האתר והן מעצם ההתנסות של התלמידים בקיפול הנייר. שמחתי שניתנה לי הזדמנות לראות את ניצוץ הילדים כשהצליחו ועמדו במשימה, בייחוד כשעמדתי בניסיון ולא נגעתי להם בעבודות.