הכנה לפעילות בנושא: מדידות – השוואה ישירה – ארוך וקצר 1/5

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
בגילאי הגן אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול. אי הדיוק לא ישפיע על התוצר הסופי.
-
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפול הוא תהליך שאין להתערב בו.
-
-
לחלק לכל ילד שני ניירות אוריגאמי
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראות קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה (בשני הדפים).
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח קדקוד על קדקוד ואז להדק את הקפל בעזרת המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’.
מומלץ להדגים רק עם הנייר שלך. מומלץ לא לגעת בנייר של הילד ולא לתקן ולא לסדר!
-
-
משימה קבוצתית: הילדים יצמידו את המלבנים, כך שתתקבל צורה דמיונית.
-
חשוב לאפשר לילדים לשחק עם המלבנים ולמצוא את הצורה הדמיונית שלהם.
-
-
משימה קבוצתית: כל ילד יביט על הצורה מכיוון אחר ויאמר למה הצורה דומה.
-
התמונה כדוגמה חשוב לאפשר לילדים ליצור צורות משלהם. חשוב לתת ביטוי לכל ילד. הפעילות מפתחת תפיסה מרחבית ודמיון.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הקדקודים של הצורה.
-
נבקש מהילדים למנות את מספר הקדקודים.
-
-
תשובה: מנינו 4 קדקודים ולכן המצולע הוא מרובע.
-
נשאל את הילדים איזה מספר הם שומעים במילה מרובע.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות של הצורה.
-
חשוב שהילדים יעברו עם האצבע על הצלעות וישיימו את המצולע.
-
-
תשובה: מנינו 4 צלעות ולכן המצולע הוא מרובע.
-
-
הוראות קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה. (לקפל בנייר אחד בלבד).
-
-
שאלה לדיון: בחנו את שני המלבנים, במה הם דומים? הסבירו
-
בבחינת שני המלבנים, חשוב להשתמש במושגים, ארוך וקצר (ולהמנע מהשימוש בגדול וקטן).
-
-
תשובה: המלבנים דומים, לשני המלבנים 4 צלעות. בשני המלבנים הצלעות הארוכות שוות בגודלן.
-
הילדים ישוו בין שני המלבנים. את מספר ואורכי הצלעות.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את שני המלבנים, במה הם שונים? הסבירו
-
-
תשובה: הצלעות הקצרות במלבנים שונות באורכן.
-
יש חשיבות להטמעת המושג ארוך וקצר, לרוב ילדים משתמשים במושג גדול וקטן דבר המקשה עליהם כשהם נדרשים לתאר ולהשוות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
לקפל במלבן שצלעותיו הקצרות ארוכות יותר.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
אין חשיבות לדיוק של הקיפול מומלץ לשים לב שהקיפול זהה לדוגמא באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
אין חשיבות לגודל ודיוק הקיפול, ככול שהילדים יקפלו כך תשתפר רמת הדיוק שלהם על פי הבשלות המוטורית שלהם.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את שני הקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נכניס אצבע לתוך הכיס כפי שמודגם באנימציה.
-
-
כל ילד יעצב את הדגם שלו ויספר מהו התוצר הסופי.
-
בשלב זה מומלץ להציע לילדים טושים ולאפשר להם לעצב על פי דמיונם מהו התוצר. חשוב מאוד שהגננת לא תצייר על הדגם שלה. מומלץ לא לתת לילדים מדבקות של עיניים או כל מדבקות.
-
-
דוגמא לעיצוב של הילדים.
-
חשוב שהגננת בשום מצב לא תצייר אות תעצב את הדגם שהיא קיפלה. וזאת כדי שהילדים ירגישו חופשיים לעצב עם רעיונות משלהם.
-
-
כל ילד יעצב את הדגם שלו ויספר מה הוא יצר.
-
מומלץ לאפשר לילדים לתאר ולספר מהו התוצר.
- נושא הפעילות
השווה ישירה בין שני מלבנים.
- מטרות הפעילות
- הילדים יחקרו ויגלו מדידות באמצעות השוואה ישירה.
- הילדים יבחנו יחידות מדידה באוביקט מסוים.
- מדידות אורכי קטעים ביחידות מידה שרירותיות כמו המודד.
- שם הדגם
מפלצת אצבע
מספר סידורי: 0-024
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על הפעילות
הילדים יקפלו שני מלבנים שונים ישוו אותם ויבחנו את ההבדלים בין שני המלבנים על ידי המושגים ארוך, קצר בסופה של הפעילות הילדים יצרו דמות על אצבע , כל ילד יעצב את הדמות שלו ויספר על התוצר.
- תכנית לימודים
כיתה א’ – עמוד 18
מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34
ראו פעילות אקדמיה ברשת פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/טרום nאוריגאמטריה הורים וילדים
מדידה ישירה: משמעותה היא שניתן להצמיד 2 עצמים אחד צמוד לשני.
מדידה על ידי מתווך: מדידה על ידי המודד.