פעילות בנושא: חקר וזיהוי מצולעים – מצולעים – ה
-
-
נחלק לכל ילד נייר אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
לשים לב שהילדים קיפלו קדקוד אחד.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
בשלב זה כדאי להדגים מקרוב. זהו קיפול החדק של הפיל.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח צלע אחת בלבד כפי שמודגם באנימציה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. ולציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה, שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות המסומנות באדום. מה גיליתם?
-
-
תשובה: מנינו 6 צלעות ולכן המצולע נקרא משושה.
-
נשאל את הילדים איזה מספר שומעים המילה משושה. ונשיים את מספר הצלעות עם שם המצולע.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות המסומנות באדום. מה גיליתם?
-
-
תשובה: מנינו 5 צלעות ולכן המצולע נקרא מחומש.
-
נשאל את הילדים איזה מספר שומעים המילה מחומש. ונשיים את מספר הצלעות עם שם המצולע.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות המסומנות באדום.
-
-
תשובה: מנינו 4 צלעות ולכן המצולע נקרא מרובע. שם המצולע הוא מרובע בשם טרפז.
-
נשאל את הילדים איזה מספר אנחנו שומעים במילה מרובע. נשיים את המילה מרובע עם מספר הצלעות.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות המסומנות באדום.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: מנינו 4 צלעות ולכן המצולע נקרא מרובע.
-
המצולע הוא טרפז ישר זווית.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
נשאל את הילדים איזה מספר אנחנו שומעים במילה מרובע. נשיים את המילה מרובע עם מספר הצלעות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הנקודה המסומנת.
-
אין חשיבות לדיוק כל ילד יקפל את הקדקוד המסומן אך חשוב שישאר מרווח לבן לאחר הקיפול
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הנקודה המסומנת.
-
אין חשיבות לדיוק כל ילד יקפל משולש קטן מאוד.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המצולעים המסומנים באדום. מה גיליתם? הסבירו.
-
-
תשובה: לכל אחד משלושת המצולעים יש 3 צלעות ו-3 קדקודים. כולם משולשים.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המצולע המסומן באדום. מה גיליתם ?הסבירו.
-
-
תשובה: למצולע המסומן באדום 6 צלעות ולכן הוא משושה.
-
חשוב שהילדים יחשפו למשושים שונים.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המצולע המסומן באדום. מה גיליתם ?הסבירו.
-
יש לשקול האם הילדים שלכם בשלים לזהות את המצולע בשלב זה.
-
-
תשובה: למצולע המסומן באדום 6 צלעות ולכן הוא משושה.
-
-
הוראת קיפול: לצייר עין לדג ולהפוך את הקיפול לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נסתכל על הדם דרך האור ונראה את הדג.
-
הילדים יכולים לעצב את הדג בצד השני ולראות את העיצוב שלהם משתקף.
- נושא הפעילות
זיהוי וחקר מצולעים
- תיאור הפעילות
בפעילות הילדים יקפלו ויחקרו את המצולעים המתהווים במהלך הקיפול, בסוף הפעילות יתקבל דג משתקף.
- תכנית לימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגאומטריה – מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
ראו פעילות אקדמיה ברשת פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/טרום אוריגאמטריה הורים וילדים
- חומרים
-
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.