עבודה להשתלמות גננות בתכנית: אוריגאמטריה לגני- ילדים

השתלמות גננות – עבודת הגשה להשתלמות
טרום אוריגאמטריה – אמנות האוריגאמי כדרך לטיפוח תובנה גיאומטרית
בחרי נושא מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי:
- הכיני לנושא זה פעילות המטפחת תובנה גיאומטרית המסתמכות על קיפולי נייר (אוריגאמי).
- העבירי את הפעילות שתכננת בגן
- מומלץ ורצוי לתעד את הפעילות בגן בתמונות/סרט.
- הציון יורכב מהמערך שהצגת במסגרת ההשתלמות ומהעבודה שתוגש.
על תכנון הפעילות לכלול
- רקע תיאורטי: תוכן מתמטי, דרישות של תכנית הלימודים, התייחסות לתיאוריה של ואן-הילה.
- רקע דידקטי-מחקרי: שיקולים דידקטיים לבחירת הפעילות כאן עליך להסתמך על חומר מחקרי מתוך הביבליוגרפיה של הקורס או, במידת הצורך, על ביבליוגרפיה נוספת על פי בחירתך ובתיאום עם מנחה הקורס.
- פעילויות לילדים: עליך להציג בעבודה פעילויות המטפחות תובנה גיאומטרית, בהתאם לפעילות שבחרת ובהתאם למסגרת התיאוריה על התפתחות החשיבה הגיאומטרית (תיאוריה של ואן-הילה).
- צייני מהם מדדי הצלחה בטיפוח תובנה גאומטרית בהתאם לפעילויות שבחרת ולדרישות של תכנית הלימודים.
- ערכי סיכום רפלקטיבי למערך שהכנת לאחר העברתו בגן.
על העבודה לכלול:
שער
מבוא – כמה מילים על עצמך, האני מאמין שלך, פירוט על הגן בו את עובדת.
רקע תאורטי – חלק זה לא צריך להיות יותר מעמוד וצריך לכלול אמירה מהתאוריה על הנושא שבחרת, ועל דרכי ההנחיה שבחרת, הסתמכי על חומר
מחקרי מתוך הביבליוגרפיה של הקורס או על ביבליוגרפיה נוספת על פי בחירתך ותיאום עם מנחה הקורס.
פרוט הפעילות – תכנון, ביצוע, רפלקציה.
תמונות/תיעוד – למלא את משאלון הרפלקציה באתר המתוקשב.
סיכום – מילה אישית לסיכום התהליך בגן ורפלקציה על הקורס
בהצלחה
ד”ר ג’וני אוברמן ומירי גולן
לשאלות או פרטים: origami@netvision.net.il
ביבליוגרפיה:
יפעת אילוז
פברואר 13, 2018מגישה: יפעת אילוז – פסגה באר שבע
שמי יפעת אילוז ואני גננת בשנה החמישית למקצוע. עובדת שנה שלישית בחטיבה הצעירה בגן חובה. בגן בו אני עובדת – חטיבה צעירה זהו בעצם גן שנמצא יחד עם כיתה א באותו המתחם. חלק מהפעילויות במהלך היום משותפות לילדי הגן ולילדי כיתה א. אני מאמינה כי הילדים בגן לומדים בצורה משמעותית ומיטבית כאשר הם לומדים תוך כדי משחק וכאשר הלמידה חוויתית ומהנה להם וכך אני משתדלת ללמש גם בגני.
תיאור הפעילות: עשיתי עם הילדים את הפעילות שנקראת דגם דמיוני – משולשים א’.
1. בפעילות זו היו איתי קבוצה של 4 ילדים 2 בנים ו 2 בנות. קבוצה די חזקה של ילדים מבחינה לימודית.
על הילדים היה ליצור משולש לפי הנחיה שלי שהיתה לקפל את הנייר קודקוד אל קודקוד נגדי. לאחר מכן, בזוגות, הילדים צריכים להצמיד את המשולשים כך שתתקבל צורה דימיונית.לאחר שסיימו ביקשתי מכל ילד לתאר לי מילולית את הצורה הדמיונית שיצר (בהתחלה היה מאוד קשה לילדים להסביר – אפרט בהמשך.
2. המושגים שהודגשו בפעילות זו הם בעיקר מושגים שחשפתי את הילדים כגון קודקוד, צלעות.
3.תוך כדי הפעילות למדתי על הדמיון של הילדים שבתחילה, היה להם מאוד קשה להבין למה אני מתכוונת בדמיון ואף לתאר אותו. ילד אחד הבין למה הכוונה וממש דמיין שראה עפיפון, תוך כדי שאלות ששאלתי אותו כגון: תראה לי החוט של העפיפון ועוד שאר הילדים התחילו להבין את הכוונה של הדמיון והתחילו לומר דברים אחרים שהיה להם. ניכר כי היה מאוד קשה לילדים לדמיין!!
4. פעילות זו חידשה לילדים ידע בעיקר של מושגים כגון צלעות וקודקים. חלקם לא ידעו.
5. פעילות זו חידשה לי באופן אישי בדרך ההוראה על ידי כך שנתתי לילדים להתנסות לבד ולא לתקן אותם כי אם לא הצליחו לקפל נכון. התאפקתי ונתתי להם להתנסות לבד. ההתנסות עבור הילדים היתה חוויתית ומהנה.
6. למדתי על התובנה הגאומטרית של הילדים לאחר הפעילות שעלינו להיות מאוד מדויקות במונחים שאנו מלמדות את הילדים כי זה מה שהם זוכרים והולכים איתו הלאה. הילדים צמאים לידע וצריך לדעת איך ללמד ולהסביר להם את נושא הגאומטרי בדרך חוויתית.
7. ציטוט של שיח:
אגם: עידו ככה לא עושים משולש תסתכל
עידו: אבל אני לא מצליח לחבר אותם.
אגם: תסתכל מה עשיתי , זה משולש, תסתכל, יצא לך בכלל ריבוע. אתה מבולבל
עידו: רגע, אני אנסה לעשות משולש כמו שלך.
אגם: הנה, תבדוק כמו שיפעת אמרה, צריך שיהיה 3 קודקודים ו 3 צלעות.
8. ציטוט שיח ביני לבין הילדים
יפעת: מישל תתארי לי מה יצרת?
מישל: עפיפון
יפעת: איפה החוט שלו?
מישל: הנה פה (מראה לי עם היד שלה)
יפעת: מה יש עליו
מישל: יש עליו הרבה נצנצים והוא עף גבוה.
9. לשני ילדים היה קושי ליצור פירוק והרכבה של משולשים. לאחר הסבר של אחת הבנות בקוצה הם הצליחו לבד.
10. ממש התאפקתי וזה היה מאוד קשה לא לסייע לילדים במהלך הפעילות. לרוב, בעצם עד שאמרת לנו להימנע מזה הייתי עוזרת. הפעם התאפקתי ונתתי לילדים להתנסות לבד.
11. החלק המשמעותי עבורי היה שהילדים הבינו שצריך למנות את מספר הקודקודים והצלעות על מנת להבין שמתקבל משולש, בנוסף, את העזרה של אגם לעידו. נראה כי היא הפנימה והבינה ואף הסבירה בצורה ברורה ונכונה לעידו כאשר לא הצליח.
12. לא יודעת להגיד בשלב זה מה היה חסר לי.
13. הפעילות באתר עזרה לי בצורה מעולה להעביר את הפעילות כראוי. ההסבר והתמונות עזרו מאוד גם הם. תודה
14. וואו. נהנתי מאוד להעביר את הפעילות בגן. אני בטוחה שגם הילדים. ההסברים והתמונות למהלך הפעילות ממש עזרו שהפעילות תועבר כמו שצריך. הילדים בעיקר אהבו את זה שהם קישטו בסוף ויצרו משהו.
גלית פלד
פברואר 18, 2018נושא הפעילות-משולשים
מושגים שהודגשו-משולש, קודקוד, צלע.
דמיון הילדים, הילדים הרכיבו כל מיני דברים
מהמשולשים, כנפיים, פפיון, פרפר, פייה.
הילדים, לא תמיד ראו את כל המשולשים,
ולא זכרו את השם קודקוד וזוית, הא אמרו שפיצים.
הידע הפדגוגי שחודש, שימוש במושגים חדשים, ללהבין שהמשולש נישאר משולש גם אם הוא לא ישר.
למדתי שהילדים מקובעים במחשבה שלהם וצריך לעודד אותם להפעיל את החשיבה והדימיון.
הילדים ניסו להרכיב משולש גדול ולא כל כך הצליחו, הם אמרו אחד לשני אבל זה לא משולש.
אני ניסיתי כל הזמן לדבר בשפה מתמטית, וללמד אותם מושגים כגון: צלע, קודקוד, משולש, מצולע.
הילדים התקשו במיוחד בחיבור המשולשים למשולש גדול. בסוף עזרתי להם כי הם כמעט הצליחו.
הרגשתי שצריך לתת להם יותר זמן להתנסות.
הפעילות בסרטון עזרה לי מאוד להעביר את הפעילות.