לווין – יצירה וחקר – סדנה להורים וילדים

-
-
שאלה לדיון: מהו לווין טבעי ומהו לווין מעשה אדם?
-
המורה תציג את הלווין מקיפולי נייר.
בשאלה זו נאפשר לתלמידים לבטא את הידע הקיים אצלם בנושא הלווין.
-
-
תשובה: לווין הוא גוף הנמצא בחלל ונע במסלול שמקיף גוף אחר. בדרך כלל המסלול מקיף כוכב לכת.
-
בתמונה מוצג הירח
-
-
תשובה: לווין טבעי הוא לווין שלא הגיע למסלולו מפעולה של האדם(כמו הירח).
-
-
תשובה: לווין מלאכותי הוא כל גוף שנשלח למסלולו על ידי האדם.
-
-
שאלה לדיון: תארו איך היו נראים חייכם ללא הלווין (על מה הייתם צריכים לוותר ומדוע).
-
שאלה זו מאפשרת לתלמידים לחקור ולהרחיב את הידע בנושא הלווין.
-
-
תשובה: אילו לא היו לוויני תקשורת, היינו צריכים לוותר על הטלפונים הניידים, ולא היינו יכולים לצפות בתכנית טלווזיה המשודרת בכל מקום בעולם.
-
-
תרומת הלווין: הלווין ונוס למשל שפותח בשיתוף של תעשיית החלל הישראלית והצרפתית, מצויד במצלמה מיוחדת שיכולה לקלוט פרטים חשובים, ובהם כאלה שאינם נראים לעין. על ידי ניתוח והשוואה של התמונות זוֹ לזוֹ יהיה אפשר להעריך מה מצב הקרקע ולדעת איך הצמחייה מתפתחת, וכן לזהות התפשטוּת של נגע או זיהוּם בשדה ולהעביר את המידע במהירוּת כדי לתקן את הנזק.
-
-
יצירת דגם הלווין: כפי שאדריכלים יוצרים מודל של בניין שאותו הם מתכוונים לבנות, כך גם אנחנו ניצור את מודל הלווין. כל תלמיד קח שני ניירות בגודל של A4
-
-
הוראת קיפול :לקפל צלע ארוכה לצלע ארוכה ולפתוח במלבן אחד.
-
נחלק לתלמידים: שני מלבנים וריבוע .
-
-
הוראת קיפול :לקפל כל צלע ארוכה לקו הסימטריה במלבן אחד.
-
מומלץ לא לתקן, לסדר או לנסות לשפר את עבודת התלמיד. גם אם קיפלו לא מדויק, יתקבל תוצר סופי.
-
-
הוראת קיפול: לגזור לפי הסימון במלבן אחד.
-
-
הוראת קיפול :לקפל בכל אחד מהמלבנים שגזרנו כל צלע קצרה לצלע מקבילה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול :לקפל בכל אחד מהמלבנים שגזרנו כל צלע קצרה לקו הסימטריה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול : קיבלנו שני מלבנים שיתחברו זה לזה.
-
-
הוראת קיפול: נהדק את הקיפולים כמו באיור.
-
-
הוראת קיפול: נחבר את שני החלקים נכניס צלע לכיס.
-
-
הוראת קיפול: גוף הלווין מוכן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל במלבן אחד צלע ארוכה לצלע ארוכה.
-
-
הוראת קיפול :לקפל צלע קצרה לצלע קצרה.
-
-
הוראת קיפול :לגזור לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: קיבלנו שני מלבנים קטנים.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את המלבן שגזרנו לכיס המסומן.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את המלבן השני לכיס הנוסף.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל אחד מהמלבנים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: הלווין מוכן, נמשיך ונקפל את הצלחת.
-
-
הוראת קיפול: להתחיל ולקפל כאשר הצד הצבעוני מונח על השולחן.
לקפל קדקוד לקדקוד נגדי, לאחר קבלת המשולש לקבפל קדקוד לקדקוד ולפתוח בחזרה לריבוע.
ל
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח.
כך שיתקבלו כל קווי הסימטריה של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לגזור את ארבעת הקדקודים של הריבוע כך שיתקבל מתומן.
-
-
הוראת קיפול: לגזור את אחד מקווי הקיפול לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: נמרח דבק בשני מרובעים מסומנים. ונדביק כך שתתקבל צלחת קעורה.
-
-
הצלחת מוכנה.
-
-
הוראת קיפול: נמרח דבק בגוף הלווין.
לא חייבים להדביק את הצלחת החליטו על כך לאחר המשימה הבאה.
-
ההדבקה יכולה להיות בחירת התלמידים בהמשך.
-
-
הוראת קיפול: נדביק את הצלחת מעל.
לא חייבים להדביק את הצלחת החליטו על כך לאחר המשימה הבאה.
-
ההדבקה יכולה להיות בחירת התלמידים בהמשך.
-
-
הלווין המקופל מוכן!
-
-
המערכות המפעילות את הלווין: תת-מערכת תקשורת – מנהלת את כל תפקודי הקליטה והשידור מכדור הארץ.
-
התמונה לווין עמוס 4
-
-
המערכות המפעילות את הלווין: מערכת בקרת טמפרטורה ושמיכות טרמיות.
-
בדוגמא לווין עמוס 4 של התעשיה האוירית.
זהו קישור לסרט על לווינים
-
-
מערכות הלווין: כל הלווין עטוף בשמיכות טרמיות כדי שלא יקפא.
-
-
משימת סיכום: המשיכו לעבוד בבית על עיצוב הלווין, והמערכות. והביאו לכיתה לתערוכת הלווינים.
-
מומלץ לערוך תחרות של עיצוב הלווין חשוב לציין בפני התלמידים שהם יכולים לעצב בכל דרך שיבחרו גם אם ירצו לשנות וליצור את הלוון העתידי.
-
-
-
אתם מוזמנים להכנס לאתר של סוכנות החלל הישראלית.
- תחום תוכן
אוריגאמי חלל ומדע
- ציוד
דבק סטיק
מספריים
ניירות בגודל A4
- שם הסדנה
לווין מעשה אדם – יצירה וחקר דגם הלווין
- אוכלוסיית יעד
כיתות ה, ו
- מטרת הפעילות
– התלמידים יכירו מהו לווין מעשה ידי אדם.
– התלמידים יכירו את השימושים של הלווין בחיי יום יום.
– התלמידים יצרו לווין ויכירו את חלקי הלווין המפעילים אותו.
- פירוט מבנה הפעילות
לפעילות זו מספר שלבים:
שלב 1 שאלה לדיון: בפתיח הפעילות מומלץ לבחון עם התלמידים מהו לווין? מהו לווין טבעי? מהו לווין מלאכותי?
שלב 2 דיון בקבוצות : כל קבוצה תקבל כרטיס עם שאלה לדיון
1. תארו איך היו נראים חייכם ללא הלווין . (על מה הייתם צריכים לוותר ומדוע)
2. תארו על פי דמיונכם איך יראו הלווינים העתידים ובאיזה אופן הם ישנו את העתיד.
כל קבוצה תסכם את השאלה שניתנה ותציג בפני המליאה את תשובתה
הקבוצות יוכלו להשתמש בטלפן ובמחשב הכיתתי בכדי לגבש את תשובתם.
שלב 3 קיפול מודל הלווין | 40 דקות
מהלך הפעילות: נציין בפני התלמידים, כפי שאדריכלים יוצרים מודל של הבניין עתידי כך גם אנחנו ניצור את מודל הלווין. התלמידים יצרו את מודל הלווין מקיפולי נייר עם גזירה והדבקה.
שלב 4 – מערכות ההפעלה של הלווין | 20 דקות
התלמידים יתבקשו ליצור על פי דמיונם את המערכות המפעילות את הלווין
בסעיף זה התלמידים יכולים לאייר על הלווין שיצרו או להשתמש בדפים נוספים כדי להוסיף את המערכות.
שלב 5 – סיכום | 10 דקות
התלמידים יציגו את המערכות של הלווין שהם יצרו ויסכמו את השיעור
- תכנית הלימודים וקישורים
-
- מידע למורה
מידע על לווינים:
לווין הוא גוף הנמצא בחלל ונע במסלול שמקיף גוף אחר בדרך כלל המסלול מקיף כוכב לכת. לווין מלאכותי הוא כל גוף שנשלח למסלולו על ידי האדם. לווין טבעי הוא לווין שלא הגיע למסלולו מפעולה של האדם שיגורם של לווינים החל בסוף שנות ה- 50 של המאה העשרים. הלווין המלאכותי הראשון שנשלח לחלל היה ספוטניק 1, ששוגר על ידי ברית המועצות בשנת 1957 ובישר את תחילתו של עידן החלל .
סוגי לווינים: לויני חישה מרחוק, לוויני ניווט, לוויני תקשורת ולוויני מחקר.
כחמישים מדינות בעולם מפעילות לווינים מסוגים שונים 11 מדינות גם בונות וגם משדרות אותם לחלל באופן עצמאי
ישנם לווינים במספר צורות ומשקלים – הזעירים שבהם שוקלים מאת גרמים, והכבדים ביותר – מעל ל- 10 טון.
- חלל|