גופים – תיבה ומנסרות מרובעות

-
-
שאלה לדיון: אילו מהגופים שבתמונה בוודאות אינם פאונים? נמקו מהו פאון?
-
פאון: גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים.
-
-
תשובה: פֵּאוֹן הוא גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים בלבד. בתמונה הגופים המסומנים ב- B בוודאות אינם פאונים.
-
לגבי הגופים המסומנים ב-A לא נוכל לומר שהם פאונים עד שנראה את כל הפאות של הגופים בתמונה.
-
-
כל תלמיד יבחר 2 ניירות אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא צורת הנייר שלפניכם? נמקו.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לבחון את הריבוע עם המודד.
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה לריבוע (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלעות המסומנות של הנייר בצורת ריבוע לקו הסימטריה. לפתוח את הנייר בחזרה לצורת ריבוע (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע שממנה יוצאים הישרים אל הצלע המקבילה (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון ולפתוח (בשני הדפים).
-
מומלץ לבדוק שהתלמידים מקפלים בשני הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לגזור לפי הסימון (בנייר אחד בלבד).
-
לשים לב שהתלמידים גוזרים רק נייר אחד.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד אל הקצה השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד אל הקצה השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: קיפלתם מעטפת. מהו שם הגוף עם מעטפת זו?
-
-
תשובה: קיבלנו מעטפת תיבה העשויה כולה ממלבנים.
-
-
שאלה לדיון: מאילו מצולעים מורכבת המעטפת של התיבה, נמקו?
-
-
תשובה: מעטפת התיבה שיצרנו כולה בנויה ממלבנים.
-
במנסרה- מספר המלבנים במעטפת (החל מ-3) יקבעו את צורת הבסיסים. בהמשך נוכל להשלים את הפריסה בתוספת לבסיסים ולבנות את הגוף.
-
-
הוראת קיפול: נגזור את החלק המסומן ב- 2 כפי שמודגם באנימציה.
-
זהו החלק הגזור משלב 10.
-
-
הוראת קיפול: נגזור שני ריבועים, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון.
-
-
הוראת חיבור: להכניס למעטפת התיבה את הנייר שקיפלנו, לפי המודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהו הפאון שהתקבל? נמקו.
-
-
תשובה: קיבלנו תיבה. פאות התיבה הן 4 מלבנים ו- 2 ריבועים.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על שני הריבועים של התיבה?
-
-
תשובה: התיבה היא גם מנסרה ישרה שבה פאות המעטפת הם מלבנים. למנסרה המרובעת שני מרובעים חופפים ומקבילים הנקראים בסיסים.
-
המנסרה היא פאון שלו שני מצולעים חופפים ומקבילים, הנקראים בסיסים. שאר הפאות הן מקביליות, המחברות בין הבסיסים והן מהוות את המעטפת.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את מספר הצלעות והקדקודים של התיבה?
-
-
תשובה: לתיבה שהיא גם מנסרה מרובעת 8 קדקודים, 12 צלעות, 4 מלבנים, 2 ריבועים (בסיסים).
-
-
שאלה לדיון: מהו המשותף לכל הפאונים, ואיזה פאון יוצא דופן?נמקו.
-
-
תשובה: המשותף לכל הפאונים שכולם מנסרות. מרובעות פרט לפאון אחד שהיא מנסרה משולשת.
-
-
משימת סיכום: לשיעור הבא הביאו מהמטבח, מנסרות ותיבות.
-
משימת הסיכום מבקשת מהתלמידים למצוא בסביבתם מנסרות ותיבות בהתאם לנלמד בשיעור. כהמשך ניתן למיין עם התלמידים את המנסרות והתיבות שיביאו מהבית. מומלץ להיעזר בתמונה המצורפת.
- מטרות הפעילות
הכרת תיבה שהיא גם מנסרה מרובעת.
התבוננות במנסרה, ובתיבה כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
זיהוי וחקר התיבה, מעטפת המנסרה ומעטפת התיבה.
- שם הדגם
מנסרה מרובעת.
- יוצרת הדגם
מיוקי קוואמורה – יפן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
למנסרה ישרה שני בסיסים שהם מצולעים חופפים. מעטפת של מנסרה ישרה בנויה ממלבנים. למנסרה מרובעת יש שני בסיסיים שהם מרובעים. מנסרה מרובעת עם בסיסים שהם מלבנים כוללים: קובייה ותיבה.
בשיעור זה אנו מתמקדים בהכרת המעטפת והפריסה של התיבה.
כפעילות סיכום בסוף השיעור מומלץ לבקש מהתלמידים להביא לשיעור הבא מנסרות ותיבות מהבית. ולמיין את המנסרות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע בנושא המצולעים.
מידע למורה- המלצה למיון גופים:
א. פאון לעומת לא פאון.
ב. פאונים שהם מנסרות ופאונים שאינם מנסרות.
ג. מנסרות ישרות לעומת מנסרות לא ישרות.
ד. מנסרות ישרות המקבלים את השם לפי הבסיס בצורת משולש, מרובע, מחומש, וכו’
ה. מקרים פרטיים של מנסרות מרובעות שהן תיבה וקובייה.
- ציוני דרך
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי בגודל 15/15 ומספריים.