דגל המרובעים

דגל המרובעים
  • פעילות ל- 70 שנה למדינה
  • מטרות הפעילות
  • הילדים יצרו דגל ובתהליך היצירה יבחנו את המלבנים.

  • שם הדגם
  • דגל

  • על הפעילות
  • הפעילות מתאימה לכבוד 70 שנה למדינה. במהלך הפעילות נקפל את הדגל ונבחן את המלבנים. ובנוסף נלמד ליצור מגן דוד ונתייחס לספרה 70.

  • ידע נדרש
  • מצולעים, מרובעים.

  • רפלקציה
  • ניתן לכתוב רפלקציה חופשית על פי בחירתכם, מזכה בבונוס בהשתלמות.

  • חומרים
  •  מספריים ונייר בגודל A4

15 תגובות על הכרת “ דגל המרובעים ”

  1. נירית מרחבי
    מרץ 21, 2018

    דגל המרובעים

    נושא הפעילות: יצירת דגל לכבוד 70 שנה למדינה

    מס’ המשתתפים: 4
    גיל הילדים: 4
    המקום: גן ממ”ד סחלב קרית-מלאכי
    גודל הנייר, טושים, דגם משולש ליצירת מגן דוד ומספריים A4חומרים:

    רפלקציה על הפעילות:

    תחילת הפעילות:
    אמרתי לילדים שהיום אנחנו נעשה משהוא אחר ומעט שונה לכבוד יום הולדת 70 למדינת ישראל. מיד לאחר חלוקת הדפים שמעתי את הילדים אומרים ” זה לא הדפים האלה”. הסברתי שבפעילות זו נשתמש בדפים הלבנים האלה שהילדים בדרך כלל מציירים עליהם.
    שוחחנו כמובן על שם הצורה. הילדים מיד ענו שזה “מרובע”. והסבירו שיש לדף ארבע צלעות, ארבע קודקודים וארבע זויות ישרות.

    מהלך הפעילות:

    על מנת להקל הדגשתי את הנלמד על צלע ארוכה וצלע קצרה והתחלנו במלאכת הקיפול . הילדים התקשו בכך והיה צורך להאט את הקצב ולהסביר שוב לילדים שקשה להם.
    מנינו את הריבועים שנוצרו מקיפול הנייר והמשכנו לקפל. היה צורך בהדגמות מרובות אך לבסוף יצא לילדים דגל. תוך כדי הפעילות אני שומעת את הילדים שרים את השיר “הדגל שלי הוא כחול ולבן…”

    סיום הפעילות:
    שאלתי: “איך אתם רוצים לקשט את הדגל שלכם לכבוד יום הולדת 70 למדינה?”
    הילדים הציעו רעיונות שונים ויצירתיים. למשל: “נצייר בתים על הדגל”, “נצייר עצים”, “נכתוב את המספר 70”, “נצייר עוגת יום הולדת”, “נצייר מגן דוד”. הרעיונות של הילדים היו מגוונים ומעניינים.
    הנחתי טושים על השולחן וכל ילד צייר את הדגל המיוחד שלו.
    עזרתי רק בדברים הנחוצים. למשל: כתבתי את המספר 70 וילד העתיק אותו, גזרתי משולש כדי שהילדים יוכלו לעבור על הקווים וליצור מגן דוד.
    הפעילות היתה חווייתית ומהנה.
    “יום הולדת שמח”

  2. מוניק פלפל
    אפריל 1, 2018

    דגל המרובעים
    נושא הפעילות: יצירת דגל לכבוד 70 נשנה למדינה.
    מס’ המשתתפים:4
    גיל הילדים: 5-6

    הפעילות:
    בתחילת הפעילות אמרתי לילדים שאנחנו הולכים לעשות היום משהו שקשור למדינת ישראל.
    והפעם זה יהיה מדף לבן רגיל.
    דיברנו על המרובע שאני מחזיקה, על זה שהוא מלבן כי יש לו 2 צלעות קצרות ו-2 ארוכות.
    לאורך כל הפעילות ותוך כדי קיפולי הנייר , הם ניסו לנחש מה אנחנו עושים אך רק לקראת הסוף הם הבינו שעשינו דגל.
    שאלתי את הילדים מה צריך להשלים בדגל כדי שהוא יהיה של מדינת ישראל, והם ענו שני פסים, אחד למעלה ואחד למטה ומגן דוד באמצע.
    שאלתי אותם : מאיזה מצולעים עושים את המגן דוד והם ידעו לענות: “שעושים אותו ממשולש רגיל ומשולש הפוך”.
    דיברנו על יום ההולדת של המדינה ועל גילה ואמרתי להם שבמקום מגן דוד באמצע אנו נכתוב את הספרה 70 ונקשט את הדגל.
    נתתי לילדים טושים וצבעים וכל אחד בחר לקשט את דגלו כראות עיניו: לדוג’: פרחים, הספרה 70, פס למעלה ששימש כשמים, אחרת בחרה לקשט את הדגל בשלל צבעים ובאמצע את הספרה 70.

  3. אורטל מדר בושרי
    אפריל 2, 2018

    שלום רב,
    נושא הפעילות- דגל המרובעים.
    בהצגתי את הפעילות אמרתי כי היום ניצור יחד דגל. אחד הילדים קפץ ואמר “דגל ישראל, יש לה יום הולדת”. שמחתי ואמרתי שנכון הדבר וישראל תחגוג 70 שנה. אחת הבנות הצביעה על לוח המאה המוצב בגן ובקשה להראות לנו היכן המספר 70 ואכן אפשרתי לה והיא הצביעה על המספר ודנו עליו. לאחר מכן, חזרנו לפעילות והגשתי להם דפים לבנים המוכרים להם כדפי הצביעה בגן וציינתי כי כעת נקפל אותם. שוחחנו על המוצלע ומספר צלעותיו וקודוקודיו וילד אחר באופן עצמאי ניגש להביא את המודד. יפה היה לראות זאת ויתר הילדים גם עשו אחריו. מדדנו יחד את הזוויות והם אמרו כי הזוויות הישרות ובחנו את אורכי הצלעות. ציינו כי 2 צלעות זהו באורכן ו2 צלעות נוספות שוות באורכן. אמרו כי זהו מלבן.
    בפעילות הקיפול עשו זאת ללא קושי לאחר ההדגמה שלי. כמובן, שהייתי איתם בקצב ההדגמה והקיפול.לאחר מכן, בגזירה. הילדים הגיבו בשמחה כשראו את יצירת הדגל שעשו לבדם. אחד הילדים אמר כי חסר המגן דוד. חשפתי בפניהם את המשולשים שווי השוקיים אשר הכנתי מראש והם הניחו באופן עצמאי על הדף. הילדה הצליחה לבד, ונראה כי השאר העתיקו ממנה על ידי התבוננות בתוצר הסופי שלה.
    לאחר שבחנו את המספר 70 בתחילת הפעילות הם לא גילו קושי בכתיבת המספר. כל אחד כתב את המספר במקום אחר על הדגל. אחד על המגן דוד, השניה בצידי המגן, השלישי כתב כאשר כל מספר מצד אחר של המגן, הרביעית קשטה את כל הדגל במספר 70. מכיוון שתלוי לנו בפינת הלאום דגל ישראל הם הבינו כי יש להשלימו על ידי הוספתם של שני פסים כחולים.
    הילדים עצמם בקשו טושים על מנת להוסיף את הפסים ולעטר את הדגל. הם ציירו עצים, בתים, פרחים, ציפורים ועוד דברים מקסימים ונפלאים.
    חג שמח!

  4. אורטל מרגלית
    אפריל 8, 2018

    דגל המרובעים
    אמרתי לילדים שהיום אנחנו נעשה משהו שונה, משהו שקשור למדינת ישראל.
    הסברתי לילדם כיצד לקפל את הדף A4 והם עשו זאת יחד עימי.
    בזמן הקיפול שתי הבנות בקבוצה התחילו לנחש וצדקו שאננו עושים דגל.
    שאלתי את הילדים מה יש לנו במרכז הדגל שלנו והם ענו מגן דוד.
    שר=אלתי אות מאילו מצולעים מגן הדוד מורכב – משולשים כמה?- 2.
    אמרתי להם נכון מאוד
    שאלתי אותם האם המשולשים זהים או שונים והם ענו בפה אחד זהים.
    הסברתי לילדים שהמשולשים האלה מאוד מיוחדים בגלל שכל הצלעות שלהן שוות.
    יצרנו את המשולש השווה צלעות- כאן היה לנו קושי כי גם אני הסתבכתי, מצד אחד נבהלתי אך מצד שני שמחתי שהילדים רואים שגם אני לא תמיד מצליחה ואני לא מוותרת.
    שהצלחנו לשתות מהבאר קיפלנו את המשולש השוה צלעות ומנינו את הקודקודים.
    הילדים עיטרו וקישטו את הדגל לכבוד המדינה וחלקם ניסו לכתוב את המספר 70.

  5. איריס לוי
    אפריל 10, 2018

    קבוצה- ילדי גן חובה

    מהלך פעילות- שאלתי מהי צורת הדף? הילדים ענו מרובע בעל 4 צלעות ו-4 קודקודים, רציתי שידייקו יותר ואמרתי שכעת נתייחס לאורכי הצלעות. הילדים גילו מהר מאוד 2 צלעות ארוכות ו-2 צלעות קצרות ואמרו יחד ” מלבן”. במהלך הפעילות השתדלתי להיצמד למונחים בקיפולי הנייר (צלע קצרה לצלע קצרה, וארוכה לארוכה) הילדים קיפלו בהנאה, הקיפולים היו פשוטים ולא מסובכים.

    תובנות הילדים- לאחר הקיפול הראשון הילדים לבדם אמרו שקיבלנו 4 מלבנים והצביעו עליהם תוך כדי מנייתם, הם גם נימקו על פי אורך הצלעות, נהניתי מאוד לראות את ההבנה.

    קשיים צפויים- בגזירה נתקלתי בקושי כיוון שבקשתי לגזור לפי הסימן, חלק מהילדים גזרו נכון במקביל לצלע הארוכה וחלק גזרו במקביל לצלע הקצרה, חששתי שזה יקשה על הגדרת הקיפולים הבאים לכן נתתי דף חדש והסברתי במלל מדוייק יותר היכן לגזור, על מנת שכולנו נמשיך בצורה אחידה את רצף הפעילות.

    החלק המשמעותי- נהניתי בכל קיפול נוסף של ידית הדגל לשמוע מחדש את קריאת ההתפעלות של הילדים ” מלבן חדש” ” יותר צר”.

    סיוע- הילדים חיכו בכיליון עיניים לקשט את הדגל, עזרתי לחלק מהם ליצור מגן-דוד על ידי כך שגזרתי משולש שווה שוקיים כדגם והם העתיקו אותו

    סוף טוב- הכל טוב- הילדים קישטו בצבעי כחול ותכלת, בפרחים לבבות.. וכתבו את המספר 70 בהתלהבות רבה על הדגל שקופל על ידם.

  6. חי'ה מושקא סוסן
    אפריל 11, 2018

    נושא הפעילות דגל המרובעים
    מס’ המשתתפים:6
    תחילת הפעילות:כל ילדה לקחה דף לבן,מנינו את הצלעות וכבר ראינו שהם לא שוות באורכם,2 קצרות ו2 ארוכות. הדף בצורת מלבן.
    גוף הפעילות: קיפלנו וגזרנו לפי ההוראות, ב”ה הפעילות זרמה וכמעט לא בקשו עזרה, הקיפולים קלילים והדרך ברורה
    סיום:קישוט הדגל.
    לסיכום: הדגם ממש קליל ותאם לקבוצת הגיל.תןדה

  7. שרונה ולוטקר
    אפריל 11, 2018

    דגל מרובעים!
    נושא הפעילות: יצירת דגל 70 שנה למדינת ישראל.
    הפעילות נעשתה עם 6 ילדים
    ילדיי גן חובה.(4 קבועים +2 מיצטרפים)
    מהלך הפעילות:
    (הילדים מאוד מתרגשים לפני כל פעילות).
    היום אנו ניגש לפעילות שקשורה ל70 שנה למדינה.
    אבל הפעם נעבוד דווקא בדפים לבנים ולא צבעוניים כפי שאנו רגילים.
    מישהו מנחש מה הכי מתאים ליצור בדפים לבנים?וקשור לנושא של 70 שנה למדינה?
    הילדים ענו-דגל.
    נכון אנו ניגשים ליצור דגל ישרל מנייר אוריגמי.
    אבל הפעם לא נצייר דגל, אלא ניצור דגל.
    כל ילד קיבל דף לבן חלק,והם ראו את צורתו -הבינו כי הנו מלבן.
    ידעו להגדיר היטב.
    4 צלעות
    4 קודקודים
    ו4 זויות.
    הילדים הבחינו ובדקו במודד שני צלעות ארוכים,ושני צלעות קצרים.
    תוך כדיי הקיפולים שעשינו יחד.
    (לא כולם הצליחו ממש לעשות מדוייק מדוייק ,אך ניראה בסופו של עניין דגל)
    היתקדמו אט אט עד שייצרנו דגם של דגל ,הילדים נורא התרגשו שזה דגל יצירה מנייר ולא ציור כפי שאנו מכירים מאיירים וציירים.
    שאלתי מה חסר? ומה יש פנימה בתוך המלבן ?
    ענו-משולשים.
    יצרנו משולשים ובעצם ראינו שמשולש הינו שווה צלעות.
    והם חייבים להיות זהים.
    כשסיימנו הם עיטרו סביב וקישטו מאוד יפה ובצורה בוגרת.(כל אחד צייר ויצר מחומרים שהיתחבר אליהם)
    היה מהנה ומאוד כייפי.
    חן חן.
    תודה בה!

  8. נעמה מלכיור
    אפריל 12, 2018

    לכבוד הפעילות האחרונה,וגם מכיוון שנושא הפעילות מאוד רלוונטי למה שנלמד עכשיו בגן (בדיוק יום לפני כן למדנו על דגלים שונים ברחבי העולם, לקראת יום העצמאות), הרשיתי לכל אחד מילדי הקבוצה להזמין חבר. חשבתי שזאת תהיה הזדמנות של ילדי הקבוצה לממש את הידע והתובנות שהם רכשו, באמצעות הוראת עמיתים ושיתוף חברים.
    במהלך השיח המתמטי שהיה לפני הקיפולים, הילדים הסבירו יפה מאוד וענו מיד על השאלות לגבי ריבועים – מרובעים, מצולעים, קודקודים, צלעות. ניכר היה שהלמידה נטמעה בהם.
    לא הפניתי את השאלות לילדים ה”אורחים” אלא ציפיתי מהילדים הקבועים לענות וכך היה, כשבעצם התגובות שלהם שימשו כהסבר לחבריהם.
    הילדים לקחו אחריות יפה וגם חילקו את הדפים לחברים. מה שנהניתי מאוד לראות היה שהם למדו שלא מקפלים לחברים, אלא מראים להם כיצד לקפל, וזאת מבלי שאמרתי. למשל, אם אחד האורחים אמר שאינו מצליח, החבר הראה לו שוב את הקיפול. הם גם משתמשים במושגים שלמדנו כמו: “אצבע נוסעת על הכביש” וכו’.
    מבחינתם הייתה בכך העצמה שלהם כ”ילדי האוריגאמי” של הגן :-).
    הקיפולים עצמם היו מצוינים ולא מסובכים, והילדים התלהבו לראות דגל, כמובן שקישרו זאת מיד ליום העצמאות. אחת הילדות מיד ניגשה להביא טושים. אמרתי להם שאפשר לצייר איזה דגל שרוצים. הם לא יצרו דגלים דמיוניים, אלא חלק מהילדים ציירו את דגל ישראל, ואחרים ציירו דגלים אחרים ונעזרו באטלס דגלים שיצרנו יום קודם לכן (למשל – פינלנד, בריטניה, רוסיה, אוסטרליה, גרמניה והדגל הישן של לוב…).

    אחד הילדים הזמין שני חברים לפעילות. ילדה נוספת גם רצתה ולא איפשרתי, אז אמרתי גם לאותו ילד שהוא צריך לוותר על אחד החברים. הצעתי להשאיר בפעילות את החבר שאינו נשאר לצהרון אחר כך, ושבצהרון אעשה את הפעילות שוב לחברים נוספים שרוצים (בימי רביעי אני עובדת בצהרון כך שזו הבטחה לגמרי ברת קיימא). מה שהיה יפה הוא שלאחר ארוחת הצהריים בצהרון, במקום לקרוא לכל מי שרוצה ולהראות להם שוב, אמרתי לאותו ילד שעכשיו יש לו הזדמנות ללמד את החבר שלא היה איתו בפעילות את מה שלמדנו היום. כך הוא לקח אותו ולימד אותו לבד את כל הקיפולים. ילדה נוספת מהקבוצה הקבועה הזמינה חברה שלא הייתה בפעילות, ולימדה אותה דף ליד דף מה לעשות. אמנם הם לא הרחיבו בעניין מושגים מתמטיים, אלא רק התעסקו באוריגאמי עצמו, אך גם זה היה מרנין בעיניי לראות – הוראת עמיתים שבאה לגמרי בהם ובהנהגה שלהם!

    למידה נוספת שהתרחשה בעיניי הייתה כאשר סיימנו את הדגל. הפריע לילדים שהדף המקופל בצורת הדגל עצמו קצת יוצא מהמקל ומתנופף. הצעתי להם לסגור את הדף עם מכלב (“מהדק סיכות”), והם הלכו לעשות זאת לבד, ולפני שהספקתי להגיד ג’ק רובינזון, גיליתי שהם התאהבו במכלב והידקו את הדף מכל כיוון בערך. ואז…הדגל היה לא יציב…הסברתי להם שהסיכות הוסיפו משקל רב יותר על הדף ולכן צריך רק קצת, והם ראו איך הדגל מתייצב מחדש ברגע שאנחנו מוציאים (במאמץ) את הסיכות.

    נהניתי מאוד מהקניית הפעילות, ושמחתי לראות את הילדים ממשיכים אותי ומקנים אותה הלאה לחבריהם.
    אני מרגישה שהילדים (כולם ילדי גן חובה. שתיים היו בנות 6 בינואר, שלושה יהיו באפריל ובמאי וילד אחד יהיה בן 6 ביולי והוא החד מכולם) למדו מושגי יסוד בגיאומטריה שלא הייתי מוצאת דרך ללמד אותם בגן אלמלא האוריגאמי. אני מרגישה שרכשתי כלי להקניית גיאומטריה בגן באופן יצירתי, הגם שלמדנו את המושגים בצורה בסיסית.

    אשמח לקחת חלק בקורס שיעזור לי ללמד בצורה חווייתית פריסת גופים, כי זה נושא שמעולם לא באמת הצלחתי להגיע אליו מתוך תכנית הלימודים.

  9. עדנה דוידי
    אפריל 12, 2018

    נושא הפעילות: דגל מרובעים
    מספר המשתתפים: 5 בנות קבועות
    מהלך הפעילות: לפני שהתחלנו את פעילות האוריגאמי, הסברתי לבנות שנעסוק הפעם בנושא יום העצמאות ו-70 שנה למדינת ישראל.
    הנחנו דגל ישראל על השולחן ודקלמנו: “יפה דגלי עת בו אביט, באמצע לו מגן דוד. יש לו 2 פסים כחולים, עולים יורדים כמו גלים”.
    שוחחנו על דגל ישראל- על מראהו, ומדוע דווקא סמל זה נבחר להיות על דגלה של מדינת ישראל.
    הבנות העלו אסוציאציות שונות בנוגע למראה הדגל (אמרו שהוא מזכיר את הטלית, הפסים הכחולים מזכירים את קריעת ים סוף וכו’..) ודרך זה סיכמנו את הבחירה בדגל.
    חילקתי לכל בת דף A4. הנחתי על השולחן דבקיות, צבעים, טושים, פלסטלינה- בצבעי כחול, לבן ותכלת. הבנות מיד הבינו שאנחנו הולכות ליצור דגל ישראל בעזרת קיפולי נייר ומאד שמחו.
    שיח מתמטי: לפני שהתחלנו בקיפול, שאלתי את הבנות לגבי צורת הדף. הן ידעו להגיד שזהו מרובע (בעל ארבע צלעות וארבעה קודקודים). כל בת מנתה בדף שלה את מספר הצלעות והקודקודים.
    אחת מהבנות אמרה: “יש לו גם זווית ישרה”. עניתי: “נכון מאד!” ובת אחרת הוסיפה: “יש כאן ארבע זוויות ישרות”.
    שאלתי את הבנות לגבי אורכי הצלעות והן ענו לי פה אחד שיש לו 2 קצרות שוות ו-2 ארוכות שוות, ומכך הסיקו שזהו מלבן.
    קיפלנו על-פי ההוראות. הבנות עשו זאת בקלות, היה ניתן לראות את המיומנות שרכשו במהלך הפעילויות הקודמות. כיף לשמוע אותן מדקלמות יחד את הנחיות הקיפול- ‘צלע אל צלע ומחליקים עם האצבע’, אף מבלי שאומר להן.
    לאחר שקיפלנו את הדף פעמיים- לאורך ולרוחב ופתחנו, שאלתי את הבנות כמה מרובעים הן מזהות. התשובה הראשונה שעלתה מפי כולן הייתה “ארבע”. ביקשתי מהן להסתכל שוב ולנסות למצוא עוד מרובעים. אחת הבנות אמרה שהיא הצליחה למצוא חמש- ארבע קטנים והמרובע הגדול (כל הדף). לאחר-מכן, בהדרגה, הבנות מצאו בעצמן עוד מרובעים והן השלימו אחת את השניה, עד שמצאו סה”כ 9 מרובעים.
    התוצר הסופי: המשכנו לגזור ולקפל על-פי ההוראות עד שנוצר דגל.
    הבנות ממש התלהבו לראות את התוצר והחלו לנופף בדגלן ולשיר “הדגל שלי”. הן קישטו את הדגלים, ציירו מגן דוד וכתבו את המספר 70. חלק מהבנות ביקשו נייר אוריגאמי כחול, יצרו ממנו 2 משולשים שמהם הכינו מגן דוד והדביקו על הדגל.
    הבנות ביקשו ממני לקחת את הדגל הבייתה.
    בעקבות כך ערכתי פעילות לכל בנות הגן ובה הכנו דגל ישראל. הבנות מהפעילות עזרו לי להדריך את שאר בנות הגן. היה יפה לראות כיצד הן מסבירות לבנות האחרות את המושגים הגאומטריים שרכשו בעקבות הפעילויות.
    היה מקסים! יישר כוח ותודה רבה.

  10. זמיר שמואליאן
    אפריל 12, 2018

    פעילות דגל מרובעים
    פעילות:
    מס’ הילדים :6
    לפני שהתחלתי את הפעילות עם האוריגמי לימדתי על הדגל ומשמעותו, סמלו, צורתו ואיך זה קשור אלינו ולמדינתנו..

    לאחר מכן עשיתי קבוצה של ילדים,
    אך הסברתי להם שהפעם לא נעשה בדפים הרגילים שאנו עושים אלא בדף לבן שיש בגן.(היה להם קצת שונה ממה שהם רגילים).
    לימדתי בהרגלי על הצלעות וקודקודים וכדומה, הילדים ידעו לענות ולראות לי איפה נמצא כל צלע קצרה/צלע ארוכה.
    בשלבי הקיפול, ביקשתי לקפל צלע קצרה מול צלע קצרה וכן להפך.. הם גם ספרו כמה מלבנים יש לנו ואמרו ארבע.

    הילדים עשו את היצירה בקלות למעט אחד שהתקשה בקיפול בין הצלע הארוכה לצלע הקצרה. עזרתי לו עם הדף שלי.
    אציין שהיה ממש כיף לראות את השינוי שחל בהם מהפעם הראשונה להיום.

    לאחר שסיימו הם ישר הרימו את הדגל וניפנפו ואמרו זה הדגל!!!
    לאחר מכן כל ילד קישט בפנים משהו שקשור למדינה, בין אם זה מגן דוד, מספר 70, קישוט המדינה וכדומה..
    תודה רבה רבה לך מירי על לימוד פורה ומעמיק!!!

  11. מיטל דוד
    אפריל 13, 2018

    דגל מרובעים
    הרכב הקבוצה : בפעילות זו הוספתי לראשונה ילדים שלא עבדו איתי בקבוצה הקבועה לאורך השנה.( רק אז שמתי לב כמה ידע נוסף ומושגים גאומטריים מדוייקים יותר , יש לחברי הקבוצה הקבועה ביחס לשאר החברים.)
    חילקתי לילדים דף לבן, מנינו את הצלעות והם מיד אמרו שהדף מלבן כי יש שתי צלעות קצרות .
    קיבלנו את הדף- הילדים אמרו שעכשיו זה דומה לספר.
    קיפלנו שוב ומנינו כמה מלבנים נוצרו.
    היה קושי קטן הגזירה( חלק גזרו את הסימון שנוצר בקיפול הקצר ולא הסימון הנכון) . הבאתי דף אחר לאותו ילד וליתר הראתי בדיוק מאיפה לגזור.
    ילדי הקבוצה הקבועה קפלו לפי ההוראות ללא קושי. לחדשים הדגמתי שוב.
    הילדים מיד ראו שזה דגל ומאוד מאוד התלהבו.
    הם הציעו להוסיף מגן דוד פסים לבבות עם המספר 70.
    הפעילות היתה חוויתית מאוד !!

  12. מיטל הברמן
    אפריל 13, 2018

    נושא הפעילות: דגל המרובעים
    כינסתי את הקבוצה הקבועה והתחלתי לחלק דפים לבנים A4 , הילדים לא הבינו וחשבו שהתבלבלתי, הסברתי שהיום אנחנו מכינים דגל, הילדים שמחו מאוד ומיד אמרו גדל ישראל.
    הסברתי שישראל חוגגת יומולדת והיא בת 70 שנה ואנחנו מכינים לכבודה את הדגל.
    התחלנו את הפעילות בחזרה על המושגים: צלע, קודקוד, מלבן, מודד, זווית והתחלנו בקיפול.
    לילדים היה חשוב מאוד לקפל מדוייק ונראה היה שהם משתדלים יותר מכל פעילות אחרת, הם רצו להראות לילדי הגן. היה מעט קושי לאחד הילדים בגזירה והייתי צריכה מעט לעזור בכדי לא ליצור תסכול, באופן כללי אותו ילד מתקשה באחיזת המספרים ואיכות הגזירה.
    תוך כדי הקיפול הילדים ניהלו שיח בניהם והשתמשו במושגים מבלי שהזכרתי אותם, הם בעיקר דיברו על אורך הצלעות והמלבן.
    לאחר הדגמה שלי הילדים קיפלו ללא קושי, וממש חיכו לשלב בו יוכלו לקשט את הדגל
    שאלתי אם הם רוצים ליצור גם מגן דוד והם נענו בשמחה, גם בקיפול המגן דוד הקיפול זרם ללא קושי, הילדים קיפלו בקלות קודקוד לקודקוד ויצרו משולשים, בשלב ההרכבה של המשולשים למגן דוד הילדים קצת ניסו אבל תוך כחמש דקות כולם יצרו מגן דוד.
    הילדים קישטו בטושים צבעוניים וציירו עצים ובתים ושמש, ואחת הבנות כתבה בתוך השמש 70
    הייתה פעילות מהנה חוויתית ביותר והכנה טובה ללמידת נושא יום העצמאות בגן.

  13. קרן דהטבקר שלום
    אפריל 14, 2018

    השתלמות אוריגמטריה בגן הילדים
    שם הדגם: דגל.
    נושא הפעילות : דגל מרובעים.
    1. המושגים שהודגשו בפעילות –
    קודקוד – נקודות המפגש בין כל שתי צלעות של המצולע. (להניח קודקוד על קודקוד נגדי – קודקוד שאינו שייך לאותה הצלע).
    צלע – הקטעים המרכיבים את המצולע.
    קיפול – כופף כך שיצר שתי שכבות או יותר.
    ניסיון (ניסיתי, תנסה, תנסי, מנסים) – מעשה שתוצאותיו לא ידועות.
    הצלחה – (הצלחתי, הצלחת, הצלחנו, מצליחים) – השיג את המבוקש, התבצע היטב, עלה יפה.
    צבע – אורך קו הנקלט על ידי העין, גוון.
    מושגים חדשים:
    מרובע – מצולע בעל ארבע צלעות וארבעה קודקודים.
    אורך – המרחק הכולל.
    ארוך – בעל מרחק גדול בין שתי קצותיו.
    קצר – אורך מועט, המרחק בין קצותיו מועט

    2. מהלך הפעילות:

    בתחילת הפעילות הנחתי על השולחן חבילת דפים לבנים A4. מייד אחד הילדים “שאל איפה חבילת הדפים הצבעונית?”. ועניתי שהיום אנחנו מקפלים עם הדפים האלה. ילדה אחת שאלה “אנחנו מקפלים מטוס?” ועניתי לה שהיא תכף תקפל ותדע מה יצא בסוף.

    שאלתי את הילדים לכבוד מי הגן מקושט כך (בדגלים וציורים בכחול לבן) והם ענו שלכבוד המדינה. הסברתי להם שאת הפעילות הזו אנחנו גם עושים לכבוד המדינה. אחת הילדות שאלה “אנחנו עושים דגל?, כי אני כבר ציירה דגל.” השארתי את השאלה שלה פתוחה והתחלתי בפעילות.

    ביקשתי מהם שיבדקו מה היא הצורה שקיבלנו. ילדה אחת אמרה מלבן וילדה אחת מנתה את הצלעות והקודקודים ואמרה ארבע צלעות וארבעה קודקודים זה מרובע עניתי להן ששתיהן צודקות. ושאר הילדים בדקו גם הם. הם אמרו יש צלעות קצרות וצלעות ארוכות. “הזויות – איזה זוויות אתם רואים” שאלתי. ילד אחד ענה ישרות. ואחת הילדות זו שבדקה את הצלעות ורק אז ענתה מרובע ניגשה למגירה הוציאה את המודד ובדקה . כל הזוויות ישרות אמרה לי לאחר שבדקה.

    קיפלנו צלע ארוכה לצלע ארוכה ואחד הילדים שאל אותי אם אנחנו מקפלים מודד ארוך יותר ואמרתי לו שזה רעיון ונעשה את זה אח”כ (לאחר הפעילות הם לא שכחו והכנו מודד מ A4 וסימנו בו זווית ישרה). וקיפלנו צלע קצרה לצלע קצרה.

    כשפתחנו הפניתי את תשומת ליבם למרובעים שנוצרו ע”י הקיפול. ילד אחד אמר שבתוך המלבן יש ארבעה מרובעים קטנים. (קצת הזכיר לי את התשובות שלהם מפירוק והרכבה לראות את השלם וחלקיו)

    הילדים לא האמינו שהוצאתי את המספריים שהסתתרו בתוך קופסא אטומה (התגובה שלהם הזכירה לי את הפעילות הראשונה שהוצאתי את הטושים והם התרגשו כי זה גן שלא משתמש הרבה בטושים רק בימי הולדת).. הם גזרו ולא ייחסתי חשיבות אך כשגזרתי אני אמרתי להם תוך כדי גזירה שאני משתדלת לגזור רק על הקו. חלקם הצליחו ממש על הקו ולחלק זה יצא גלים או זיגזג.

    המשכנו לקפל החלק של הקיפול היה מאתגר, הדגמתי שוב ושוב שלעיטים חזרתי על ההדגמה מספר פעמים.

    כשסיימנו לקפל הם מייד זיהו ואמרו יצא לנו דגל של ישראל. שאלתי אותם : לפי מה אתם מזהים שזה דגל ישראל?. אחד הילדים ענה “כי הוא מתנפנף” אחת הילדות אמרה לי: “חסר לדגל…”. “מה חסר לדגל?” שאלתי. “חסר לו משולש ועוד משולש” אמר אחד הילדים “שני משולשים” אמרה ילדה אחרת. שאלתי אותם עם יש עוד משהו שחסר לנו וילדה אחת ענתה “פסים”.
    לאחר מכן הוצאתי את הטושים והיה יש!!!! כזה שנזרק לאוויר אמרתי להם שהם יכולים ליצור כל אחד ואחת את הדגל שלהם כפי שהם רוצים.

    הפעילות נערכה פעמיים בכל גן בפעם הראשונה היצירה עם הטושים הייתה חופשית בפעם השנייה היא הייתה חופשית עם אביזרים נלווים הנחתי על השולחנות משולשים שווה צלעות שיצרתי מקיפולי נייר ומודדים שהילדים יצרו ואת המספר 70. התוצאות היו מיוחדות.
    הסייעת צילמה טרם שלחה לי אשתף בהמשך.
    אין לי ספק שאמשיך לקפל עם הילדים הם כבר מחכים לדגם הבא שאביא…

  14. יעל ניר טלמון
    אפריל 14, 2018

    דגל המרובעים
    קבוצה קבועה של 5 בנות בגילאי 4.5-5.5
    לאחר שחילקתי את דפי הA4, שוחחנו על ההבדלים ביניהם לבין דפי האוריגאמי, שמשמשים אותנו בד”כ בפעילויות. הסברתי שהיום נשתמש בדפים אלו ושאלתי במה הם דומים ובמה הם שונים מהדפים שבהם השתמשנו עד עתה? חלק מהילדות מיד הניחו אצבעות על הקודקודים ואחרות נסעו עם האצבעות לאורך הצלעות. הגענו למסקנה שלשני הדפים יש צלעות וקודקודים ולכן שניהם מצולעים, לשניהם יש 4 צלעות ו4 קודקודים ולכן הם מרובעים, אך בדף A4 הצלעות אינן באותו אורך (שתיים קצרות ושתיים ארוכות). חלק מהילדות אמרו שזהו מלבן ולא ריבוע כמו נייר האוריגמי. הסברתי שוב את ההבדלים בין ריבוע למלבן, למרות ששניהם מרובעים, וניגשנו לפעילות הקיפול. נראה, שהילדות כבר ממש מיומנות בקיפול, לא ניכרו קשיים מיוחדים והפעילות זרמה בקלות ובנועם. בכל שלב עצרנו ובדקנו אילו מצולעים ניתן למצוא, בעזרת מניית הצלעות והקודקודים (משושה, 3 מלבנים ועוד). בסיום הקיפול, זיהו בשמחה שנוצר דגל, נופפו בו וביקשו לקשטו. הכנתי שבלונות של משולשים שווי צלעות והצעתי להן לצייר מגן- דוד בעזרתם, או לכתוב את הספרה 70. הילדות קישטו את הדגל משני הצדדים ורובן יצרו מגן דוד מהמשולשים וגם כתבו 70. ילדה אחת הדגימה (על עבודתה) לאחרת כיצד ליצור מגן דוד מהמשולשים וזו מיד הצליחה. הצבעים העיקריים בהם השתמשו היו כחול ולבן, מבלי שנתתי הוראה כזו ונראה שנהנו מאד מהעבודה ומהתוצאה. ילדים נוספים שצפו בעבודת הקבוצה, בקשו גם הם להכין את הדגל וכך קרה שבאותו יום כל ילדי הגן הכינו את דגל המרובעים, חזרו על מושגים בגיאומטריה, שנלמדו בגן, ונהנו מאד.
    ההשתלמות הייתה מעניינת ומהנה מאד. תמיד התעניינתי באומנות האוריגמי ושילבתי אותה מדי פעם בגן, אך בזכות ההשתלמות למדתי איך ללמד בעזרתה מושגים גיאומטריים, שהם חלק מתכנית הליבה בגן, בדרך חווייתית ויוצאת דופן.

  15. גלית בובלי
    אפריל 22, 2018

    נושא הפעילות: דגל המרובעים.
    מספר הילדים: קבוצה של ארבעה.
    גילאים: 5-6 .
    גן: חינוך מיוחד, עיכוב התפתחותי.
    הפעילות בוצעה עם אותם ילדים שהשתתפו בפעילויות הקודמות. מיד כשהזמנתי אותם הם התרגשו וחיכו לראות את הדפים הצבעוניים.
    כאשר ראו על השולחן את הדפים הלבנים הם שאלו איפה הדפים ואמרתי שהיום אנחנו מכינים משהו שונה (ולכן יש גם מספריים) לכבוד יום הולדת 70 למדינה. שאלתי מה אפשר להכין למדינה ואחד מן הילדים ענה מיד דגל.
    חילקתי לילדים את הדפים. נתתי הוראות מילוליות והסברים על הקיפול. הילדים השתדלו מאוד לקפל בצורה מדוייקת. ישנם ילדים שהחלק של הגזירה היה קשה להם, ונזקקו לתיווך פיזי.
    חזרנו על המושגים שנלמדו במהלך הפעילויות: צלע, קודקוד, מלבן, מנינו והעברנו אצבע על הצלעות.
    הם נהנו מאוד מן הפעילות ובסיומה ביקשו לקחת את הדגל ולשים אותו בתיק על מנת לקחת אותו הביתה. הילדים בחרו לקשט באופן חופשי את מרכז הדגל.

משוב מעמיתים

שדה חובה*

You must be logged in to post a comment.