מעטפת פירמידה משולשת

-
-
כל תלמיד יבחר 3 ניירות אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי (לקפל שלושה דפים).
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הנייר שקיפלתם, מה גיליתם עליו?
-
-
תשובה: מצאנו שהנייר שקיפלנו הוא בצורת מצולע עם 3 קדקודים ו-3 צלעות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד, לפי הסימון באנימציה (בשלושת הדפים). מומלץ להדק היטב את הקיפולים.
-
בשלב זה חשוב שהתלמידים יהדקו את הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: להניח את המשולשים המקופלים לפי הסימון באנימציה. יש לשים לב שהצלעות הארוכות ביותר מונחות על השולחן.
-
-
הוראת קיפול: להניח את המשולשים המקופלים לפי הסימון באנימציה. לשים לב, שהצלעות הארוכות ביותר מונחות על השולחן.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד את המשולשים. שימו-לב שבכל פאה נראה צבע אחד בלבד.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים, ולבדוק ששלושת הצבעים של המעטפת נראים.
-
-
הוראת קיפול: הרכבת שלושת המשולשים המקופלים.
-
פירוק והרכבה
-
-
שאלה לדיון: מה לדעתכם התקבל? נמקו.
-
-
תשובה: קיבלנו מעטפת פירמידה משולשת, העשויה כולה ממשולשים בעלי קדקוד משותף. כל המשולשים חופפים.
-
-
שאלה לדיון: מדוע לדעתכם זו אינה פירמידה, אלא מעטפת פירמידה?
-
-
תשובה: זו מעטפת פירמידה, מכיון שזו מעטפת משולשים בעלי קדקוד משותף. זו אינה פירמידה מכיון שחסרה לה פאה.
-
שימו לב שיש רק שלוש פאות, בזמן שלפירמידה יש 4 פאות.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את קדקודי מעטפת הפירמידה המשולשת? נמקו.
-
אף על-פי שהתלמידים יצרו מעטפת פירמידה ולא פירמידה, המעטפת תסייע להם לבחון את הפאות, הקדקודים והצלעות. לכן מומלץ בשלבים הבאים לעודד את התלמידים לבחון את התשובות עם מעטפת הפירמידה שלהם.
-
-
תשובה: למעטפת פירמידה משולשת ארבעה קדקודים.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את הצלעות של מעטפת הפירמידה המשולשת? נמקו.
-
מומלץ לעודד את התלמידים, לבחון את הצלעות עם מעטפת הפירמידה שלהם.
-
-
תשובה: מנינו במעטפת הפירמידה המשולשת, שש צלעות.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את הפאות של המעטפת?
-
-
תשובה: למעטפת הפירמידה המשולשת שלוש פאות, אך לגוף הנקרא פירמידה משולשת יש 4 פאות (כמו באנימציה).
-
מומלץ להדגיש שבמעטפת הפירמידה שלהם חסרה פאה אחת. האנימציה מציגה פירמידה משולשת עם 4 פאות.
מומלץ להכין דוגמה של פירמידה משולשת עם 4 פאות.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי פירמידות אתם מכירים מלבד הפירמידה המשולשת.
-
-
תשובה: פירמידה מרובעת שבה הבסיס בצורת ריבוע. פירמידה מחומשת שבה הבסיס בצורת מחומש. הבסיס של הפירמידה נותן לפירמידה את שמה.
-
סוגי פירמידות נוספות: פירמידה משושה, ופירמידה ישרה.
-
-
סוגי פירמידות
-
-
שאלה לדיון: במקסיקו, בני המאיה בנו פירמידות, האם המבנה בתמונה הוא פירמידה? נמקו.
-
-
תשובה: אכן זו פירמידה במקסיקו, אך אינה פירמידה בגאומטריה.
-
-
שאלה לדיון: אילו מהפירמידות הן גם פירמידות בגאומטריה? נמקו.
-
-
תשובה: שתיהן פירמידות, אך רק הפירמידה הבנויה ממעטפת משולשים עם קדקוד משותף ומבסיס בצורת מצולע, היא אכן פירמידה בגאומטריה (מסומנת ב-B).
-
הפירמידה המסומנת ב- B היא פירמידה מרובעת.
-
-
התמונות משיעור אוריגאמטריה בבית הספר אלומות בתל-אביב.
- מטרות הפעילות
הכרה וחקר הפירמידה:
- התבוננות בפירמידה ותיאורה, כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
- פירוק והרכבת מעטפת הפירמידה.
- זיהוי וחקר הפירמידה, ומעטפת הפירמידה.
- שם הדגם
מעטפת פירמידה משולשת.
מספר סידורי: 444
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יקפלו וירכיבו מעטפת פירמידה משולשת, יחקרו את הקדקודים, הצלעות והפאות של המעטפת. התלמידים יבחינו בין פאון בצורת פירמידה משולשת לבין מעטפת הפירמידה.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
משולשים.
- מידע למורה
-
פירמידה- גוף הבנוי ממצולע (הנקרא בסיס הפירמידה), נקודה מחוץ למישור המצולע (הנקראת ראש הפירמידה), ומכל המשולשים הנוצרים על ידי הנקודה וצלעות המצולע (מעטפת הפירמידה).
תיאור פחות פורמלי : הפירמידה בנויה ממעטפת שעשויה כולה ממשולשים בעלי קדקוד משותף, ומבסיס שהוא מצולע.
רינה אברהם
אפריל 15, 2020שלום,
כיצד אוכל לקבל את המערך של השיעור?
תודה