מתודות להוראת התכנית בגן
מתודות חשובות להוראת התכנית
1.חלוקת הילדים – בקבוצות של 4-6 ילדים.
2.צורת ישיבה- מסביב לשולחן

3.שילוב ילדים מתקשים מומלץ לעבוד בקבוצות של 2-3 ואף לעיתים פרטני עם ילד אחד.
4.יתכן ויהיו שינויים בהרכב של קבוצת הילדים במהלך עבודה בגן.
5.כשיש ילד עם בעיית קשב וריכוז או קשיים נוספים, מומלץ לעבוד באופן אישי עם הילד ורק לאחר שהילד רכש ביטחון ביכולתו אפשר לצרף לקבוצה.
6. ילד המסרב לקפל – ייתכן ילד שיסרב לקפל בשל ניסיון העבר שלו והחששות מכישלון. מומלץ לומר לילד “אני מניחה את הנייר על השולחן אבל אתה לא חייב לקפל”. במרבית המקרים הילד יתחיל לקפל. כשהילד יחווה חוויה חיובית הוא ישתתף ויבין שבפעילות שלך הוא “כן מצליח” חשוב גם לשתף אותו בדיון על הגיאומטריה.
7.ההמלצות יכולות להשתנות מגן לגן בהתאם לתובנת הגננת וקבוצות הילדים.
8. חלוקת הנייר : מומלץ ליצור את מניפת הדפים, ולתת לילדים לבחור את הצבע על פי בחירתם.

במידה ואין מספיק זמן נהפוך את המניפה לצד הלבן ונבקש מהילדים לקחת נייר בדומה להגרלה, מה שיוצא זה בסדר, ניתן גם לבקש מהילדים לבחור צבע ולומר מהו.
9. הדגמה : מומלץ להתאמן בבית מול המראה ומול בני המשפחה. חשוב להחזיק ולהדגים בצורה ברורה.
להחזיק את הנייר כמו הילדים, הם אינם יודעים ולא צריכים לדעת את היפוך הקיפול.
10. הוראות ברורות וקצרות: מעבר בין הילדים לאחר כל הוראה, מתן חיזוקים חיוביים.
11.מילים שמומלץ לדעת: איצ´י באן – אתה אלוף ביפנית.
סוגוי– מדהים נהדר ביפנית.
סוגוי– מדהים נהדר ביפנית.
מומטאז´– מצוין בערבית.
12.משפטים שמומלץ לוותר עליהם ´לא ככה, לא נכון, תדייק , לא טוב´ …
משפטים שנאמר במקום: ´ יפה מאוד, תפתח את המשולש ותקפלו´….
13.אסור בתכלית האיסור לגעת בעבודה של הילד. לא נתקן ! ולא נשפר!
הדגמה רק עם הנייר שלכן!
תיקון ושיפור יוצר חוסר בטחון ותחושה שהילד אינו מספיק טוב. עלינו להראות לילד שהוא יכול לבד ושהעבודה שלו טובה, גישה זו יוצרת מוטיבציה בקרב הילד.
להצלחה יש טעם של עוד… חשוב להיפרד לנצח מהנטייה מהרפלקס לגעת או לתקן!


חשוב להיפרד לנצח מהנטייה מהרפלקס לגעת או לתקן!
נדגים אך ורק כמו בתמונה המסומנת כ- ג´

14.מוטוריקה: חשוב לעבוד בהתאם לטווח ההתפתחות של הילד, כל פעילות עם האצבעות חשובה מאוד בגיל הזה.
15.חשוב מאוד לבדוק בגן מידי שבוע את המספריים בגן ולזרוק את המספריים שאינן טובות!
ילד שמנסה לגזור ולא יצליח בשל מספריים שאינן טובות, לא ינסה שוב לגזור ובכך נפגע ביכולת שלו לשפר את המיומנויות המוטוריות.

16. .דיוק: ככול שנקפיד ונלחץ את הילד לדייק כך נפגע ביכולתו למצות את היכולת שלו לדייק.
מומלץ לא לציין את המילה דיוק בגן ! (בפעילות קיפולי נייר)



18. .שפת ההוראות: חשוב להשתמש במונחים בגיאומטריה כשפת הוראות.
בתהליך הקיפול ננחה בשפה המתארת את המצולעים דבר המסייע רבות בלימוד ובהכרת מושגים בסיסיים בגיאומטריה.
נתאר: “צלע במקום קו (במידה ומדברים על הצלע) ´קדקוד´ במקום פינה, דלתון במקום עפיפון, גם אם הילדים אינם מבינים מהו דלתון, חשוב לקרוא לו בשמו.
19.דמיון : שימוש בדמיון מאפשר לילדים ללמוד את הצורות הגיאומטריות, לחקור למיין אותם ולשייך את המצולעים גם לעולם הדמיוני.


20. פירוק והרכבה: פירוק והרכבה של מצולעים מסייע לילדים לפתח תפיסה מרחבית וכיוונית ולזהות את המצולעים גם בטרנספורמציה.
לפני תחילת הקיפולים, לאחר שהילדים יצרו צורה דמיונית מהמשולשים נבקש מילדים ליצור מצולע ממספר משולשים בהתאם לנושא הפעילות.

20. תוצאה סופית: כל ילד קובע בסיום הפעילות מהו הדגם הסופי שהוא יצר.



21.הלמידה מתבצעת על ידי הפעלת מספר יכולות: תחושתי, “חזותי”, “מילולי” ו”שמיעתי.” דבר המסייע לילדים לזכור את המושגים שלמדו בפעילות.
22. תוצאה מידית: תהליך דינמי של למידה והתנסות אישית חיובית.