ישרים מאונכים וצלעות מאונכות – שיעור חזרה

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
לפעילות זו הכינו את המודד.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שקיבלתם?
מה מיוחד במצולע הזה?
-
מומלץ לתת לתלמידים לבחון את הריבוע באמצעות המודד: להשוות בין אורכי הצלעות ולבחון את זוויותיו.
מומלץ להראות את התשובה, רק לאחר שנערך דיון וחקר.
-
-
תשובה: הנייר בצורת ריבוע. בריבוע כל הצלעות שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר כך שקדקוד אחד בריבוע יתלכד עם הקדקוד הנגדי לו.
-
מומלץ להכיר את המתודות של תכנית אוריגאמטריה, בכדי להכיר את הגישות המומלצות להוראת אוריגאמטריה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר בצורת משולש, כך ששני הקדקודים יתלכדו.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המשולש המקופל בחזרה לריבוע.
-
מומלץ לא לתקן או לסדר את עבודת הקיפול של התלמיד.
-
-
הוראת קיפול: צבעו בצבעים שונים את קווי הקיפול וסמנו את נקודת החיתוך.
-
מומלץ לתת לתלמידים לסמן את הקטעים בעזרת המודד.
במקרים שתלמיד אינו מקפל מדויק ולכן לא התקבל אלכסון או לא נוצרו קטעים מאונכים, נשתמש בחוסר דיוק כיתרון ודוגמה.
-
-
שאלה לדיון: אילו זוויות אתם מזהים בנקודת החיתוך של האלכסונים (קווי הקיפול)? נמקו.
-
יש להיעזר במודד כדי לבחון את הזוויות הישרות.
-
-
תשובה: בנקודת החיתוך של האלכסונים נוצרו 4 זוויות.
כל אחת מהזוויות שנוצרו היא זווית ישרה.
-
-
שאלה לדיון: איך נכנה את הישרים כאשר הם חותכים זה את זה ויוצרים זוויות ישרות?
-
-
תשובה: כאשר הזווית בין שני ישרים היא זווית ישרה, נוכל לומר שהישרים מאונכים זה לזה.
-
בין הישרים נוצרו 4 זוויות ישרות.
כדאי לבחון את הסימונים בנייר באמצעות המודד, על מנת להחליט אם הישרים מאונכים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שוב את הנייר, כך שקדקוד אחד בריבוע יתלכד עם הקדקוד הנגדי לו.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים אל קו הסימטריה של המשולש.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
בשלב זה מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שכולם הפכו את הנייר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הצלע. (קדקוד אחד בלבד).
-
יש לשים לב שהתלמידים קיפלו קדקוד אחד בלבד.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את קווי הקיפול שבריבוע הלבן.
-
מומלץ לאפשר לתלמידים לזהות את הישרים ואף לסמן אותם בעזרת המודד. לפני הצגת התשובה, מומלץ לומר: “בואו נראה מה מראה האנימציה”. כך יוכל כל תלמיד לבחון את תשובתו.
-
-
תשובה: קווי הקיפול בריבוע הלבן הם ישרים מאונכים, מכיון שהישרים חוצים זה את זה ויוצרים זווית ישרה.
-
בשלב זה אפשר לבדוק כיצד בחנו התלמידים את הישרים המאונכים, תוך שימוש במודד.
-
-
משימה: בחנו את הזוויות של הצלעות הסמוכות בריבוע הלבן.
-
התלמידים מכירים את הריבוע היטב.
כעת, במטרה למצוא צלעות מאונכות, הדגש הוא על האנכיות של הצלעות, והשימוש במודד לבחינת הזוויות.
-
-
תשובה: הזוויות של הצלעות הסמוכות בריבוע הלבן הן זוויות ישרות, ולכן כל שתי צלעות סמוכות הן מאונכות זו לזו.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הצורה המקופלת לפניכם. איזו צורה קיבלתם? האם ניתן לזהות זוג צלעות המאונכות זו לזו במצולע? נמקו.
-
לאחר מספר פעמים בהם מצאו התלמידים ישרים מאונכים, הם יהיו בשלים לחקור גם את הצלעות המאונכות.
שאלה זו מבקשת מהם לבחון זאת.
-
-
תשובה: הצורה המקופלת היא מחומש.
במחומש הזה ישנן 3 זוגות של צלעות המאונכות זו לזו.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים שיעברו באצבע על הצלעות של המחומש. אפשר גם להניח את הצורה על דף לבן ובעזרת המודד לצייר את המחומש.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם הפכו את הנייר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע של הנייר המקופל אל קו הסימטריה.
-
מומלץ לא לגעת או לתקן את עבודת התלמיד, אלא להדגים עם הנייר של המורה. הדגמים של תכנית אוריגאמטריה פותחו בכדי לסייע לתלמידים ליצור ולהנות מהשיעור גם אם הם אינם מקפלים מדויק.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הישרים הנחתכים.
-
-
שאלה לדיון: אילו מהזוגות של הישרים מאונכים זה לזה? נמקו.
-
כאן מופיעים הישרים כתמונה, במטרה לעודד את התלמידים להסתייע במודד לבדיקת הזוויות בין הישרים.
זוג הישרים שיצרו זווית ישרה, הם הישרים המאונכים.
-
-
תשובה: הישרים המאונכים הם אלו שביניהם נוצרת זווית ישרה.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לבחון את הישרים המאונכים בעזרת המודד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד של המחומש לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקופסה בעזרת האצבעות.
-
-
קיבלנו קופסה לסוכריות!
-
-
משימת סיכום: קפלו שני קיפולים בנייר, על-פי בחירתכם.
פתחו את הנייר בחזרה לריבוע.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הישרים שנוצרו בנייר שלכם.
האם מצאתם זוג או זוגות של ישרים מאונכים?
כיצד בחנתם אותם?
- מטרת הפעילות
- התלמידים יכירו את התכונות של הישרים המאונכים והצלעות המאונכות.
- התלמידים ישוו בין זוויות לפי גודלן.
- התלמידים יחקרו זוויות בדרך להסקת מסקנות, האם הישרים מאונכים והאם הצלעות מאונכות.
- שם הדגם
קופסה לסוכריות
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יבחנו התלמידים סוגים שונים של ישרים נחתכים, ישרים מאונכים וצלעות מאונכות. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, ריבוע, מחומש.
- ציוני דרך
כיתה ג : ציוני דרך בתכנית הלימודים עמוד 30
כיתה ה : ציוני דרך בתכנית הלימודים עמוד 30
כיתה ד: חזרה על החומר
כיתה ו : חזרה על החומר
- חומרים