השוואת שטחים במצולעים 3/3

-
-
כל תלמיד יבחר שלושה דפים ממניפת הצבעים.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את דפי האוריגאמי האם המידות של כל הדפים שקיבלתם זהות? באיזה אופן בחנתם את המידות? נמקו
-
מומלץ להניח נייר על נייר ולבחון האם הצורות חופפות.
-
-
תשובה: בהנחת נייר על נייר וסיבובו, מצאנו כי מידות האורך של כל הצלעות שוות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני דפים צלע לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בנייר נוסף קדקוד לקדקוד.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הנייר שקיפלתם לצורת משולש, ואת הנייר שקיפלתם לצורת מלבן. האם ניתן לומר ששטח המלבן זהה לשטח המשולש? נמקו
-
-
תשובה: השטח של המלבן לאחר קיפול הוא חצי משטחו של הריבוע.
-
-
תשובה: השטח של המשולש לאחר קיפול הוא חצי משטחו של הריבוע.
-
-
תשובה: כפי שבדקנו בקיפול השטח של המשולש שקיפלנו, ושטח המלבן שקיפלנו זהים מכיון שכל אחד מהם הוא חצי משטחו של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה בשני הדפים בצורת מלבן.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה לריבוע בשני הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים לפי המודגם באנימציה. (לקפל בשני הדפים).
-
ניתן לבקש מהתלמידים לסמן נקודה במפגש הישרים. דבר שיסייע להם לקפל מדויק.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את שני הקדקודים בנייר אחד בלבד.
-
-
שאלה לדיון: האם נוכל לומר שמידת השטח של שני המשולשים הם רבע משטחו של הריבוע הגדול? הסבירו
-
-
תשובה: שני המשולשים הכחולים ביחד יוצרים ריבוע קטן שהוא רבע מהריבוע הגדול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים בחזרה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הצלע. לפי הסימון באנימציה. (בשני הדפים)
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל קדקוד כפי שמודגם באנימציה כך שיתקבל משולש. (לקפל בשני הדפים).
-
לשים לב שהתלמידים קיפלו קדקוד בודד.
-
-
הוראת קיפול: כל יד מחזיקה בקדקוד ולפתוח לריבוע, כפי שמודגם באנימציה. (בשני הדפים)
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את כל ארבעת המשולשים. (בנייר אחד בלבד).
-
-
שאלה לדיון: קפלו ופתחו את ארבעת המשולשים. בחנו האם השטח של ארבעת המשולשים זהה לשטח של הריבוע הפנימי? הסבירו
-
-
תשובה 1: בקיפול ופתיחה ניתן לראות כי ארבעת המשולשים החיצונים מכסים את ארבעת המשולשים הפנימיים.
-
-
תשובה 2: מידת השטח של ארבעת המשולשים שקיפלנו ופתחנו שווה למידת השטח של הריבוע הפנימי.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בחזרה את ארבעת המשולשים.
-
בחינת השטח תעשה על ידי כיסוי
-
-
הוראת קיפול: לפתוח משולש אחד בלבד (בשני הדפים המקופלים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן כפי שמודגם באנימציה (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש הצבעוני כפי שמודגם באנימציה (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: להכניס את המשולש הלבן אל הכיס של המשולש הצבעוני כפי שמודגם באנימציה (בשני הדפים).
-
-
משימה בזוגות: הצמידו כל 2 משולשים ביחד וצרו את הצורות הבאות. (משולש ומקבילית.)
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על מידת גודל השטחים של המשולש והמקבילית? הסבירו
-
-
תשובה: מידת השטח של כל משולש זהה. כל אחד מהצורות יצרנו משני משולשים. לכן מידת השטח של המקבילית והמשולש הגדול זהה על אף ששתי הצורות אינן חופפות.
-
-
משימה בקבוצות: הצמידו כל 4 משולשים ביחד וצרו את הצורות הבאות.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על מידת השטחים של הריבוע והמקבילית? הסבירו
-
-
תשובה: מידת השטח של כל משולש זהה. כל אחד מהצורות יצרנו מארבעה משולשים. לכן מידת השטח של המקבילית והריבוע זהה על אף ששתי הצורות אינן חופפות.
-
-
משימה בקבוצות: הצמידו את המשולשים וצרו את המקבילית והמלבן כפי שמופיע באיור.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על מידת השטחים של המלבן והמקבילית? הסבירו
-
-
תשובה: מידת השטח של כל משולש זהה. אך את המלבן יצרנו מארבעה משולשים ואת המקבילית יצרנו משני משולשים. לכן מידת השטח של המקבילית והמלבן שונה.
-
שטח של המלבן פי 2 משטחה של המקבילית.
-
-
חידה בזוגות: צרו שתי צורות שונות ותנו לחברכם לבחון האם מידת גודל השטחים של שתי הצורות שוות?
-
-
שאלת סיכום: מה למדנו היום על מידת השטח והצורות?
-
-
לכל משולש בצלע הארוכה ישנו כיס. נכניס את דפי הספר אל הכיס.
-
-
סימניה לספר!
- מטרת הפעילות
- הכרת מושג של מדידת שטח על ידי השוואה ישירה של שטחים.
- השוואת שטחים על ידי כיסוי ופירוק.
- השוואת שטחים באמצעים מתווכים.
- השוואת שטחים של צורות מורכבות על ידי חלוקתם.
- שם הדגם
סימניה לספר
מספר סידורי: 2017
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים ילמדו שצורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.
התלמידים ילמדו לחשב שטח מלבן שאורכי צלעותיו הם מספרים שלמים.
במהלך השיעור התלמידים יקפלו את הנייר לצורות שונות ויבחנו את המידות והצורות השונות. בסוף השיעור הילדים יגיעו למסקנה שמידת השטחים אינה תלויה בצורתה. התלמידים יעבדו בזוגות וגם בקבוצות. ובסוף הפעילות תתקבלנה סימניות לספר.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ב – עמוד 35