כיתה א
הכנה למורה: כלים ומתודות לפני שמתחילים ללמד
- פירוט מבנה השיעור
-
הפעילות המתוקשבת מציגה בכל שלב:שאלה לדיון: המבקשת מהתלמידים למצוא את התשובה בעזרת הנייר המקופל.תשובה: אותה מומלץ להציג לאחר שהתלמידים ענו על השאלה ונערך דיון בכיתה.משימה: עבודה בזוגות או בקבוצות.הוראת הקיפול: מוצגת באנימציה המסייעת ללמד באמצעות קיפולי-נייר מבלי להיות מומחה באוריגאמי.
- שם הדגם:
הכנה לשעורים מספר סידורי 111
- כיתה א|
- כיתה ב|
- כיתה ג|
- כיתה ד|
- כיתה ה|
- כיתה ו|
- מתי"א - חינוך מיוחד|
- השתלמויות בפסגות 2021|
- מכללת אורנים|
- כיתה א אוריגאמטריה|
- כיתה ב- אוריגאמטריה - אורנים|
- כיתה ג - אוריגאמטריה|
- כיתה ד - אוריגאמטריה|
- כיתה ה - אוריגמטריה|
- כיתה ו - אוריגאמטריה|
- פסגה באר שבע|
- פסגה נתניה|
- מרכז פסגה עכו- מעלות 'נתיב מאיר'|
- מרכז פסגה צפת|
- פסג"ה דימונה|
- פסגה קרית גת|
- פסגה נתיבות|
- פסגה אשדוד|
- פסגה באר שבע \ קרית גת \ כיתות א-ב|
- פסגה באר שבע ג-ד|
- פסגה ירושלים \ נתיבות ה-ו|
- פסגה ראשון לציון|
- פסגה מתיא חפר - שלמי|
- פסגה אשקלון ג-ו|
- פסגה הרצליה|
- פסגה רחובות|
- פסגה אריאל - הקניית מושג הזווית|
- פסגה אריאל - מרובעים|
- השתלמות מורים למתמטיקה|
- השתלמות מתי''א|
- פסגה קרית שמונה א-ב|
- מרכז פסגה קרית שמונה ג-ו|
- כיתה ב - אוריגאמטריה|
- העשרה - כיתה ה-ו|
ספר המרובעים
- מטרות הפעילות
הילדים יצרו ספר ובתהליך היצירה יבחנו את המרובעים.
- שם הדגם
ספר המרובעים
מספר סידורי: 555
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על הפעילות
במהלך הפעילות נקפל את הספר ונבחן את המלבנים החופפים.
בפעילות זאת נלמד אותם לבחון שני גדלים על פי המושגים ארוך וקצר.משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים.
- חומרים
מספריים מודד, נייר בגודל A4 ונייר אוריגאמי
המודד: כלי להשוואת אורכים וזוויות ישרות
- מטרת הפעילות
התלמידים ישתמשו במודד ככלי להשוואת אורכים ובחינת הזוויות הישרות.
- שם הדגם
מודד -מומלץ לקפל ולשמור בתיקייה
מספר סידורי 333
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
בנוסף לקיפול המודד מצורפות המלצות לפעילויות הכוללות משימות בכיתה ומשימות בחצר ולכן מומלץ לערוך את הפעילות בשיעור כפול.
- על-פי תכנית הלימודים של משרד החינוך, (עד כיתות ב ) הילדים לומדים לזהות את הזווית הישרה על-פי התפיסה האינטואיטיבית.
- נושא הזווית מתחיל בכיתה ג’
- המודד מסייע לבדוק האם הזווית היא ישרה גם כשהיא אינה מופיעה במצב של אב-טיפוס.
- ניתן לקפל את המודד ולהכניס אותו לתיקייה. המודד ישמש אותנו בשיעורים רבים.
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת הזווית הישרה ברמה אינטואיטיבית.
מיון והשוואת שטחי מצולעים
- מטרת הפעילות
התלמידים ימיינו ויישמנו מצולעים לפי מספר הצלעות.
- שם הדגם
מתן תורה
מספר סידורי 1020
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
- התלמידים יקפלו את הנייר וימיינו מלבנים לפי גודל שטחם ומיון מצולעים לפי מספר הצלעות.
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- חומרים
2 ניירות אוריגאמי בגודל 15/15 ס”מ
מעטפת המצולעים
- מטרת הפעילות
- התלמידים יבנו מצולעים דרך קיפולי נייר, ימיינו את המצולעים שהתקבלו לפי מספר הצלעות (משולשים, מרובעים וכו’) וישיימו אותם.
- התלמידים יחקרו מצולעים בעזרת קיפולי נייר
- זיהוי מצולעים כלולים במצולע אחר..
- שם הדגם
מעטפה וכרטיס ברכה.
מספר סידורי: 1003/1
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. המיון נעשה על-פי מספר הצלעות במצולע. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מושגי מצולע, מרובע, ריבוע, צלעות, קו שיקוף, נקודה, קדקוד.
- חומרים
2 ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, מודד מקופל.
דפי משימות: שיום והשלמת מצולעים
ילד המצולעים
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים שונים.
- התלמידים יזהו וישיימו את הטרפז שווה שוקיים וטרפז ישר זווית.
- שם הדגם
ילד המצולעים
מספר סידורי:1002/1
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד על פי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים יקפלו ויחקרו מצולעים ומרובעים שונים, ישיימו ויזהו טרפזים שונים.
בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים:
מצולעים, מרובעים, טרפז, טרפז ישר זווית, טרפז שווה שוקיים.
ילדת המצולעים
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים – משולשים, מרובעים מחומש, ודלתון.
- שם הדגם
ילדת המצולעים
מספר סידורי:1002/2
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד על פי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור התלמידים יזהו ויחקרו את המצולעים המתהווים במהלך הקיפול על פי מספר הצלעות.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: משולש, דלתון, טרפז ומרובע
משפחת המצולעים
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו מצולעים שונים בצורה המורכבת ממצולעים.
התלמידים יזהו מצולעים קמורים וקעורים.
- שם הדגם
דמות – סבתא – התלמידים יעצבו ויחליטו מי היא הדמות
מספר סידורי 1004-1
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
- השעור מתמקד בנושא של מצולעים לפי מספר הצלעות כאשר המצולעים מזוהים בנפרד וגם שהם מופיעים בצורה מורכבת.
- כמו כן יש התייחסות למצולעים קמורים ולא קמורים.
- מתייחסים לשמות של מצולעים לפי מספר הצלעות בנוסף למשולשים ומרובעים.
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.השיעור גם מומלץ לימי הקורונה – התלמידים יעצבו את הדמות ויבנו לה סיפור חיים, האם היא סבתא, דודה נפגשת עם הנכדים הילדים? זו פעילות רגשית מתחום הדעת (גאומטריה).
- ידע נדרש
- מושג הצלע, זווית ישרה ומצולע.
- שמות של מרובעים שונים.
- חומרים
נייר אוריגאמי בגודל 15/15 ס”מ.
עץ המצולעים
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו מצולעים שונים בצורה מורכב ממצולעים.
- שם הדגם
עץ המצולעים
מספר סידורי 333
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
- השעור מתמקד בנושא של מצולעים לפי מספר הצלעות כאשר המצולעים מזוהים בנפרד וגם שהם מופיעים בצורה מורכבת.
- כמו כן יש התייחסות למצולעים קמורים ולא קמורים.
- מתייחסים לשמות של מצולעים לפי מספר הצלעות בנוסף למשולשים ומרובעים.
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
- מושג הצלע, זווית ישרה ומצולע.
- שמות של מרובעים שונים.
- חומרים
2 דפי אוריגאמי בגודל 15/15 ס”מ בשני צבעים.