כיתה א

קו השיקוף 2/2

קו השיקוף 2/2

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יצורו צורות בשיקוף על ידי פעילות בקיפולי נייר.
    • התלמידים יזהו האם שתי צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף.
    • התלמידים יגלו את תכונות השיקוף בתהליך קיפול הדגם.
    • התלמידים ימצאו את מקומו של קו השיקוף.
  • שם הדגם
  • לב השיקוף

    מספר סידורי: 1012

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה התלמידים יחקרו את  קווי השיקוף.

    בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו נבחן את קווי השיקוף על ידי קיפול ונבדוק האם חלק אחד מכסה את החלק השני.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת מצולעים

נושאים: כיתות > כיתה א

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

הזזה

הזזה

  • מטרת הפעילות
  • התלמידים יזהו את תכונות ההזזה.

  • שם הדגם
  • מכונית

    מספר סידורי: 1013

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • מומלץ לתת מספיק זמן למשחק והתנסות בפעילויות של הזזה.

    הזזה היא אחת משלושת הטרנספורמציות – שיקוף, הזזה, סיבוב – הנלמדות בבית הספר היסודי. בפעילות התלמידים יקפלו את דגם המכונית, ויבחנו באמצעות המודד את תכונות ההזזה: חפיפה, מרחק וכיוון.

    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

     

  • ידע נדרש
  • הכרת מצולעים, סימטריה שיקופית.

נושאים: כיתות > כיתה א

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

מדידות – השוואה ישירה והשוואה באמצעות מתווך 1/2

מדידות – השוואה ישירה והשוואה באמצעות מתווך 1/2

  • מטרות הפעילות  
    • התלמידים יחקרו ויגלו מדידות באמצעות השוואה ישירה של אורכים והשוואה באמצעות מתווך.
    • התלמידים יבחנו יחידות מדידה באוביקט מסוים.
    • מדידות אורכי קטעים ביחידות מידה שרירותיות כמו המודד.
  • שם הדגם
  • נחש על אצבע

    מספר סידורי: 1014

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • על השיעור
  • התלמידים יצרו את המודד ויבחנו את המודד את היקף וגובה השולחן בכיתה. בהמשך יבחנו שני אוביקטים וימדדו אותם בעזרת יחידת מידה זהה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • תכנית לימודים
  • כיתה א’ – עמוד 17

     מדידה ישירה: משמעותה היא שניתן להצמיד 2 עצמים אחד צמוד לשני.

    מדידה על ידי מתווך: מדידה על ידי המודד.

נושאים: כיתות > כיתה א

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קו השיקוף במרובעים

קו השיקוף במרובעים

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יצרו צורות בשיקוף על-ידי פעילות בקיפולי נייר.
    • התלמידים יזהו אם שתי צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף.
    • התלמידים יגלו את תכונות השיקוף במהלך קיפול הדגם.
    • התלמידים ימצאו את מקומו של קו השיקוף.
  • שם הדגם
  • ילדה \ כלבלב.

    מספר סידורי: 1011

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה יחקרו התלמידים את קווי השיקוף במרובעים המתהווים במהלך הקיפול, ויבחנו אם הם קווי השיקוף. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו נבחן את קווי השיקוף על-ידי קיפול, ונבדוק אם צד אחד מכסה את הצד השני.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת המצולעים.

נושאים: כיתות > כיתה א

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

הקטע הנמדד – דמות במצבי רוח 2/2

הקטע הנמדד – דמות במצבי רוח 2/2

  • מטרת הפעילות
  • מדידת אורכי קטעים ביחידת מידה מוסכמת (ס”מ).

  • שם הדגם
  • דמות במצבי הרוח.

    מספר סידורי: 1015

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יתנסו במדידה יחידת מידה מוסכמת (ס”מ) ויכירו עקרונות של סרטוט קטע ואורך לפי מידה נתונה.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • צלע של ריבוע

נושאים: כיתות > כיתה א

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קרנבל מצולעים

קרנבל מצולעים

  • מטרת הפעילות
  • התלמידים בוחנים מצולעים לפי מספר הצלעות, קו סימטריה שיקופית ומצולע קמור וקעור.

  • שם הדגם
  • מסכה לפורים

    מספר סידורי 3000/2

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)

  • על השיעור
    • השיעור מתמקד בנושא של מצולעים לפי מספר הצלעות.
    • כמו כן יש התייחסות למצולעים קמורים ולא קמורים.
    • יש התייחסות לקווי סימטריה שיקופית

    משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • מצולעים קמורים וקעורים(או שאינם קמורים)

    הגדרות פורמליות

    1. מצולע קמור-מצולע שכל אלכסוניו מוכלים בו.
    2. מצולע קמור-מצולע שכל אחת מהזוויות הפנימיות שלו קטנה -מ 180ᵒ
    3. מצולע קמור-מצולע שבו כל קטע המחבר שתי נקודות כלשהן של המצולע נמצא בתוך המצולע או על שפתו

    הערה: ההגדרה הראשונה הנשענת על אלכסונים היא הקלה ביותר לבדיקה.
    ההגדרה השלישית ניתן לסביר בצורה אינטואיטיבית מגיל הגן באופן הבא:  מעמידים (או מסמנים) שני ילדים בתוך המצולע (או ילד אחד או שניים על שפתו של המצולע). הילדים מותחים חבל או חוט ביניהם. קו הישר של החבל תמיד יהיה בתוך המצולע (או על שפת המצולע)

    מצולע קעור (או עדיף לומר שאינו קמור)

    לפי ההסבר האחרון של קמור יתכן מצב שהקו המחבר בין שני ילדים יוצא מתחום המצולע. בגן השתמשנו בגומי גדול ומשכנו את הגומי לקבל מצולע קעור. העמדנו שני ילדים וזרקו כדור אחד לשני וראו שהכדור יצא מתחום הגומי (או מקל מטאטא).

נושאים: כיתות > כיתה א

 

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

דגל המרובעים- שמחת תורה

דגל המרובעים- שמחת תורה

  • מטרות הפעילות
  • הילדים יצרו דגל ובתהליך היצירה יבחנו את המרובעים.

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

     © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
  • על הפעילות
  • במהלך הפעילות נקפל את הדגל ונבחן את המלבנים החופפים.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

     

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

     

  • ידע נדרש
  • מצולעים, מרובעים.

  • חומרים
  •  מספריים ו- 2 ניירות בגודל A4

נושאים: כיתות > כיתה א

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

דגל המרובעים- יום העצמאות

דגל המרובעים- יום העצמאות

  • מטרות הפעילות
  • הילדים יצרו דגל ובתהליך היצירה יבחנו את המרובעים.

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

     © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
  • על הפעילות
  • במהלך הפעילות נקפל את הדגל ונבחן את המלבנים החופפים.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

     

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

     

  • ידע נדרש
  • מצולעים, מרובעים.

  • חומרים
  •  מספריים ו- 2 ניירות בגודל A4

נושאים: כיתות > כיתה א

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

נרות לחנוכה- חקר מרובעים

נרות לחנוכה- חקר מרובעים

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יזהו מרובעים לפי מספר הצלעות.
  • שם הדגם
  • נר ולהבה

    מספר סידורי 1000

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון
    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה התלמידים יחקרו את המרובעים לפי מספר הצלעות. ומקפלים נר עם להבה
    מכיון שבגילאים האלו תלמידים רבים מתקשים לגזור מדויק על המורה להכין את השיעור ולגזור כל נייר בגודל 15/15 ל- 9 ריבועים כפי שמודגם בשיעור.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת המושגים: מרובעים

נושאים: כיתות > כיתה א

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה