כיתה ב

הכרת הקובייה

הכרת הקובייה

  • מטרת הפעילות
  • התלמידים ילמדו את מרכיבי הקובייה.

     

     

  • שם הדגם
  • קובייה

    מספר סידורי: 2014

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בפעילות התלמידים יקפלו ויצרו קוביות ויזהו את הפאות הקדקודים והמקצועות של הקובייה.

    בנוסף יצמידו מספר קוביות שיצרו להרכבת תיבות שונות. גם באילו יבחנו את הפאות, הקדקודים והמקצועות של התיבה.

    ההתנסות המשותפת בכיתה כשלתלמידים שונים יתקבלו פריסות שונות תסייע לתלמידים להבין שלאותה תיבה יכולות להיות פריסות שונות.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ב

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

גופים – תיבות א

גופים – תיבות א

  • מטרות הפעילות
    • התלמיד יכיר את התיבה, יתאר אותם, ימיין וישיים .
    • התלמיד יכיר את המונחים – קדקוד, צלע (מקצוע , ) פאה – וישתמש בהם .
  • שם הדגם
  • יצירה וקיפול של תיבה.

    מספר סידורי: 2015

  • יוצרת הדגם
  • מיוקי קוואמורה – יפן

    © כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • הפעילות מאפשרת לתלמידים ליצור תיבה, לחקור ולהכיר את מרכיבי מעטפת התיבה.  בפעילות זו התלמידים יקפלו ויחקרו את הקדקודים, הצלעות והפאות של המעטפת.

    *מומלץ לקפל את הדגם לאחר שהתלמידים יתנסו בקיפולים, לדיוק יש חשיבות בדגם זה.

    כפעילות סיכום בסוף השיעור מומלץ לבקש מהתלמידים להביא לשיעור הבא תיבות מהבית. ולמיין את התיבות.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע בנושא המרובעים.

  • חומרים
  • שני ניירות אוריגאמי בגודל 15/15 ס״מ ומספריים.

נושאים: כיתות > כיתה ב

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

מדידות – השוואה ישירה והשוואה באמצעות מתווך 1/3

מדידות – השוואה ישירה והשוואה באמצעות מתווך 1/3

  • מטרות הפעילות  
    • התלמידים יחקרו ויגלו מדידות באמצעות השוואה ישירה של אורכים והשוואה באמצעות מתווך.
    • התלמידים יבחנו יחידות מדידה באוביקט מסוים.
    • מדידות אורכי קטעים ביחידות מידה שרירותיות כמו המודד.
  • שם הדגם
  • נחש על אצבע

    מספר סידורי: 1004

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • על השיעור
  • התלמידים יצרו את המודד ויבחנו את המודד את היקף וגובה השולחן בכיתה. בהמשך התלמידים יעבדו בזוגות ויצרו מודד ארוך  ויבחנו את ההבדל בין יחידות המידה. ולסיום יבחנו שני אוביקטים וימדדו אותם בעזרת יחידת מידה זהה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • תכנית לימודים
  • כיתה ב – עמוד 35

     מדידה ישירה: משמעותה היא שניתן להצמיד 2 עצמים אחד צמוד לשני.

    מדידה על ידי מתווך: מדידה על ידי המודד.

נושאים: כיתות > כיתה ב

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

השוואת שטחים במצולעים  (יחידת מדידת שטח)  2/3

השוואת שטחים במצולעים (יחידת מדידת שטח) 2/3

  • מטרת הפעילות
    • הכרת המושג יחידת מדידת שטח.
    • התנסות במדידת שטח באמצעות יחידות מדידה שונות ואוביקטים בגדלים שונים.
    • השוואת שטחים באמצעים מתווכים.
  • שם הדגם
  • קיפול שני בתים תלת ממדים בגדלים שונים (יצירת יחידות מדידת שטח)

    מספר סידורי: 2016

  • שם היוצר/ת
  • פול ג’קסון ומירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יקפלו שתי יחידות מדידה ויבחנו את מידת השטח של מחברת, וספר באמצעות מתווך. (באמצעות יחידות מדידת שטח שיצרנו)

    התלמידים ישוו שני אוביקטים באמצעות אותה יחידת מדידת שטח, וילמדו להתאים את יחידות מדידת שטח לגודל האוביקט הנמדד.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ב

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

השוואת שטחים במצולעים 3/3

השוואת שטחים במצולעים 3/3

  • מטרת הפעילות
    • הכרת מושג של מדידת שטח על ידי השוואה ישירה של שטחים.
    • השוואת שטחים על ידי כיסוי ופירוק.
    • השוואת שטחים באמצעים מתווכים.
    • השוואת שטחים של צורות מורכבות על ידי חלוקתם.
  • שם הדגם
  • סימניה לספר

    מספר סידורי: 2017

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים ילמדו שצורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.

    התלמידים ילמדו לחשב שטח מלבן שאורכי צלעותיו הם מספרים שלמים.

    במהלך השיעור התלמידים יקפלו את הנייר לצורות שונות ויבחנו את המידות והצורות השונות. בסוף השיעור הילדים יגיעו למסקנה שמידת השטחים אינה תלויה בצורתה. התלמידים יעבדו בזוגות וגם בקבוצות. ובסוף הפעילות תתקבלנה סימניות לספר.

    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ב

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

חישוב מספר יחידות שטח והיקף במלבן

חישוב מספר יחידות שטח והיקף במלבן

  • מטרת הפעילות
    • התלמיד יכיר יחידות למדידת אורך ויחידות למדידת שטח.
    • התלמיד ילמד לחשב את מספר יחידות השטח במלבן על ידי כפל מספר הריבועים לאורך צלע אחת , ומספר הריבועים לאורך הצלע המאונכת לה.
    • התלמידים יווכחו על ידי פעילויות שונות כי צורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.
  • שם הדגם
  • כלבלב על גדר

    מספר סידורי: 2018

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יקבלו שני דפים משובצים ויחלקו את הדף לארבעה מצולעים ששלושה מהם הם מלבנים בעלי שטח של 36 יחידות שטח. כשאורכי הצלעות הסמוכות שונות. בסוף הפעילות יתקבל כלבלב על גדר שמורכב מיחידות שטח זהות, אך בעלות צורה שונה.

    משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ב

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קרנבל מצולעים

קרנבל מצולעים

  • מטרת הפעילות
  • התלמידים בוחנים מצולעים לפי מספר הצלעות, קו סימטריה שיקופית ומצולע קמור וקעור.

  • שם הדגם
  • מסכה לפורים

    מספר סידורי 3000/2

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)

  • על השיעור
    • השיעור מתמקד בנושא של מצולעים לפי מספר הצלעות.
    • כמו כן יש התייחסות למצולעים קמורים ולא קמורים.
    • יש התייחסות לקווי סימטריה שיקופית

    משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • מצולעים קמורים וקעורים(או שאינם קמורים)

    הגדרות פורמליות

    1. מצולע קמור-מצולע שכל אלכסוניו מוכלים בו.
    2. מצולע קמור-מצולע שכל אחת מהזוויות הפנימיות שלו קטנה -מ 180ᵒ
    3. מצולע קמור-מצולע שבו כל קטע המחבר שתי נקודות כלשהן של המצולע נמצא בתוך המצולע או על שפתו

    הערה: ההגדרה הראשונה הנשענת על אלכסונים היא הקלה ביותר לבדיקה.
    ההגדרה השלישית ניתן לסביר בצורה אינטואיטיבית מגיל הגן באופן הבא:  מעמידים (או מסמנים) שני ילדים בתוך המצולע (או ילד אחד או שניים על שפתו של המצולע). הילדים מותחים חבל או חוט ביניהם. קו הישר של החבל תמיד יהיה בתוך המצולע (או על שפת המצולע)

    מצולע קעור (או עדיף לומר שאינו קמור)

    לפי ההסבר האחרון של קמור יתכן מצב שהקו המחבר בין שני ילדים יוצא מתחום המצולע. בגן השתמשנו בגומי גדול ומשכנו את הגומי לקבל מצולע קעור. העמדנו שני ילדים וזרקו כדור אחד לשני וראו שהכדור יצא מתחום הגומי (או מקל מטאטא).

נושאים: כיתות > כיתה ב

 

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

דגל המרובעים- שמחת תורה

דגל המרובעים- שמחת תורה

  • מטרות הפעילות
  • הילדים יצרו דגל ובתהליך היצירה יבחנו את המרובעים.

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

     © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
  • על הפעילות
  • במהלך הפעילות נקפל את הדגל ונבחן את המלבנים החופפים.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

     

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

     

  • ידע נדרש
  • מצולעים, מרובעים.

  • חומרים
  •  מספריים ו- 2 ניירות בגודל A4

נושאים: כיתות > כיתה ב

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

דגל המרובעים- יום העצמאות

דגל המרובעים- יום העצמאות

  • מטרות הפעילות
  • הילדים יצרו דגל ובתהליך היצירה יבחנו את המרובעים.

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

     © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
  • על הפעילות
  • במהלך הפעילות נקפל את הדגל ונבחן את המלבנים החופפים.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

     

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

     

  • ידע נדרש
  • מצולעים, מרובעים.

  • חומרים
  •  מספריים ו- 2 ניירות בגודל A4

נושאים: כיתות > כיתה ב

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

נרות לחנוכה- חקר מרובעים

נרות לחנוכה- חקר מרובעים

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יזהו מרובעים לפי מספר הצלעות.
  • שם הדגם
  • נר ולהבה

    מספר סידורי 1000

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון
    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה התלמידים יחקרו את המרובעים לפי מספר הצלעות. ומקפלים נר עם להבה
    מכיון שבגילאים האלו תלמידים רבים מתקשים לגזור מדויק על המורה להכין את השיעור ולגזור כל נייר בגודל 15/15 ל- 9 ריבועים כפי שמודגם בשיעור.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת המושגים: מרובעים

נושאים: כיתות > כיתה ב

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה