כיתה ו
קובייה
- מטרת הפעילות
- התלמידים ילמדו לבחון היקף ושטח הנייר בתהליך יצירת הקובייה.
- התלמידים יכירו את מבנה הקובייה.
- התלמידים ילמדו לבחון את שטח הפנים של הקובייה.
- שם הדגם
קובייה
מספר סידורי: 6000/1
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יצרו את חלקי הקובייה ובמהלך הקיפול יבחנו את מידת השטח וההקיף של הנייר המשתנה. והשוואת שטחים, בסיום יבחנו את מרכיבי הקובייה כולל שטח הפנים של הקובייה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
קוביית ג’קסון
- מטרות הפעילות
בניית קובייה יחודית ולא רק על ידי פריסה עם שישה ריבועים חופפים.
- שם הדגם
קוביית ג’קסון
מספר סידורי: 6000/2
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע בנושא המצולעים.
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יצרו קובייה ויכירו את המבנה של הקובייה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מרובעים.
מנסרות – מעטפת ופריסה
- מטרות הפעילות
סיכום התכונות של מנסרות כולל מעטפת ופריסה של מנסרות ישרות.
- שם הדגם
יצירה וקיפול של מנסרה משולשת, מרובעת, משושה ותכנון מעטפת מנסרה מחומשת.
מספר סידורי: 6002
- יוצר/ת הדגם
מיוקי קוואמורה – יפן
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יצרו מעטפת מנסרות: משולשת, מרובעת ומשושה. ויקבלו משימה לתכנן את המנסרה המחומשת.
התלמידים יחקרו את מרכיבי המנסרות: מספר פאות, הצלעות ומספר הקדקודים.
הפעילות כוללת את חקר פריסת המנסרה.
*מומלץ לקפל את הדגם לאחר שהתלמידים התנסו בקיפולים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים, גופים.
- חומרים
7 ניירות אוריגאמי בגודל 15/15, מספריים.
מודד
גופים- מעטפת פירמידה משולשת, מרובעת ומחומשת
- מטרות הפעילות
גילוי וחקר סוגי פירמידות:
- יצירה והתבוננות במרכיבי הפירמידות ותיאורה, כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
- זיהוי וחקר הפירמידה, ומעטפת הפירמידה.
- שם הדגם
מעטפת פירמידות: משולשת, מרובעת ומחומשת/
מספר סידורי:6001
- יוצר/ת הדגם
מיוקי קוואמורה -יפן
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יקפלו וירכיבו מעטפת פירמידה מרובעת ויחקרו את הקדקודים, הצלעות והפאות של המעטפת.
משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים.
- תכנית לימודים
כיתה ו- עמוד 43
איור תיבות – איזומטרי
- מטרות הפעילות
שרטוט תיבות בנייר איזומטרי המאפשר שרטוט ב 3 ממדים ושמירה על מידות המיתיות.
בשרטוט בנייר איזומטרי התלמיד יפתח תחושה מרחבית ויגיע להבנת נוסחת חישוב נפח של תיבה.
- שם הדגם
ללא דגם, איור תיבות על נייר מיוחד
מספר סידורי 6005
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים ילמדו לתכנן תיבות שונות על-פי נתונים, הפעילות תסייע לתלמידים להכיר את המבנה של התיבות.
- ידע נדרש
תכונות של תיבות. נוסחת חישוב נפח תיבה..
- חומרים
חלוקת נייר איזומטרי
תכנון וקיפול של תיבות
- מטרות הפעילות
כלים לתכנון תיבות.
- שם הדגם
תיבה
מספר סידורי: 4011
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים ילמדו לתכנן תיבות שונות על-פי נתונים, הפעילות תסייע לתלמידים להכיר את המבנה של התיבות.
- ידע נדרש
מרובעים, מצולעים, פירמידה, מנסרות ותיבות.
- חומרים
המלצה לחלק כ- 6 דפים משובצים לתלמיד. (כל משבצת 1 סמ”ר)
מדידת מנסרה משולשת ומרובעת
- מטרות הפעילות
הרכבה של מנסרות משולשות ומנסרות מרובעות וחישוב שטח הפנים ונפח אותן מנסרות.
- שם הדגם
מנסרה משולשת ומנסרה מרובעת.
מספר סידורי: 6006
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
השיעור מנצל קיפול של ניירות עם רשת של נקודות וריבועים המאפשרים מדידת שטחי הבסיס ושטחי פאות וגובה. בעזרת הגופים המקופלים ניתן לחשב שטח הפנים ונפח של מנסרות משולשות ומרובעות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
נוסחאות לחישוב שטח משולש ושטח מרובעים. נוסחה של חישוב נפח מנסרה ישרה לפי שטח הבסיס.
- ציוני דרך
-
- חומרים
4 ניירות בגודל 15/15 ס”מ משורטטים בריבועים – כל ריבוע 1 סמ”ק (מצורפים לערכת הכיתה).
חישובי נפחים א
- מטרת הפעילות
- התלמיד יכיר את יחידות המידה הסטנדרטיות סמ”ק
- התלמיד יצור תיבות ויחשב את נפחם
- שם הדגם
שלוש תיבות
מספר סידורי: 6007
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יצרו על פי נתונים שינתנו בשיעור תיבות ויבחנו את הנפח של התיבות. כמשימת סיכום יצרו את התיבה השלישית.
סוגי התיבות: תיבה שמידת שלושת הצלעות היוצאות מהקדקוד שונות באורכן. תיבה שמידת אורכי שתי צלעות היוצאות מהקדקוד שוות וצלע נוספת היוצאת מאותו קדקוד שונה באורכה. ותיבה שלה שלוש צלעות היוצאות מקדקוד זהות באורכן.
משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
- חומרים
2 ניירות משובצים לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ,
דבק או שדכן סיכות
גובה הפירמידה
- מטרת הפעילות
- התלמיד יכיר את יחידות המידה הסטנדרטיות סמ”ק
- התלמיד יצור תיבות ויחשב את נפחם
- שם הדגם
שלוש תיבות
מספר סידורי: 6007
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יצרו על פי נתונים שינתנו בשיעור תיבות ויבחנו את הנפח של התיבות. כמשימת סיכום יצרו את התיבה השלישית.
סוגי התיבות: תיבה שמידת שלושת הצלעות היוצאות מהקדקוד שונות באורכן. תיבה שמידת אורכי שתי צלעות היוצאות מהקדקוד שוות וצלע נוספת היוצאת מאותו קדקוד שונה באורכה. ותיבה שלה שלוש צלעות היוצאות מקדקוד זהות באורכן.
משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
מדידות – מעגל ועיגול 1/5
- מטרות השיעור
התלמידים יצרו עיגול בעזרת המודד, המאפשר סימון נקודות במרחקים שווים.
התלמיד יכיר וישתמש במושגים הקשורים למעגל ולעיגול: מרכז המעגל,
רדיוס, קוטר, קשת, מיתר.
- שם הדגם
עיגול
מספר סידורי: 6010
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
התלמידים יקפלו מודד ובעזרתו, יתנסו בשרטוט וחקר המעגל.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
אין
- חומרים
3 ניירות בגודל A4 (נייר מדפסת), מספריים, נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ