גופים
חקר מעטפת פירמידה משולשת
- מטרות הפעילות
הכרת הפירמידה:
- התבוננות בפירמידה ותיאורה, כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
- זיהוי וחקר הפירמידה, ומעטפת הפירמידה.
- שם הדגם
מעטפת פירמידה משולשת.
מספר סידורי: 444
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
על פי תכנית הלימודים נושא הפירמידה נלמד בכיתה ב
אך בשל חג הפסח והפירמידות המוזכרות בו אפשרנו את השיעור גם לכיתות א (על פי שיקול המורה).
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יקפלו וירכיבו מעטפת פירמידה משולשת, יחקרו את הקדקודים, הצלעות והפאות של המעטפת. התלמידים יבחינו בין פאון בצורת פירמידה משולשת לבין מעטפת הפירמידה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, משולשים.
יחידת נפח מקובלת
- מטרת הפעילות
התלמידים יכירו את נושא הנפח.
התלמידים יכירו את הקובייה כיחידת מידה של נפח.
התלמידים ייווכחו שמידה אחת (למשל: גובה) של גוף אינה קובעת חד משמעית את נפחו.
התלמידים יבצעו פעילויות שיבהירו את שימור הנפח.
- שם הדגם
מבנים בנויים מיחידת נפח מקובלת.
מספר סידורי: 3020
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יקפלו קוביות בשני גדלים ויתנסו במילוי קופסה בעזרת הקוביות בשני גדלים. ילמדו שמידת הנפח של הקופסה תלוי בגודל של הקובייה שנבחר כמידת יחידת נפח. במדידת גובה של מבנים שנבנו יבינו שמידת הגובה אינה מספיקה לקבוע את הנפח של כל מבנה מאחר שבבניית המבנים השתמשו באותה כמות של קוביות מאותו גודל. בהמשך ילמדו על הצורך של שלושה ממדים של תיבה על מנת לקבוע את נפח התיבה. בפעילות של בנייה יבינו את המושג של שימור הנפח מאחר שהשתמשו באותה כמות של קוביות מאותו גודל על אף שהמבנים נראים שונים.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ג – עמוד 35
הגופים הנקראים פאונים- שיעור חזרה
- מטרות הפעילות
סיכום מושג הפאון כגוף תלת ממדי הבנוי ממצולעים בלבד.
שיעור הכנה לפני נושא הגופים.
- שם הדגם
ללא דגם – שיעור סיכום
מספר סידורי: 4009
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו נכיר גופים שונים, נחקור ונמיין את הגופים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, פירמידה, מנסרות ותיבות.
- ציוני דרך
גופים – תיבה ומנסרות מרובעות
- מטרות הפעילות
הכרת תיבה שהיא גם מנסרה מרובעת.
התבוננות במנסרה, ובתיבה כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
זיהוי וחקר התיבה, מעטפת המנסרה ומעטפת התיבה.
- שם הדגם
מנסרה מרובעת.
- יוצרת הדגם
מיוקי קוואמורה – יפן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
למנסרה ישרה שני בסיסים שהם מצולעים חופפים. מעטפת של מנסרה ישרה בנויה ממלבנים. למנסרה מרובעת יש שני בסיסיים שהם מרובעים. מנסרה מרובעת עם בסיסים שהם מלבנים כוללים: קובייה ותיבה.
בשיעור זה אנו מתמקדים בהכרת המעטפת והפריסה של התיבה.
כפעילות סיכום בסוף השיעור מומלץ לבקש מהתלמידים להביא לשיעור הבא מנסרות ותיבות מהבית. ולמיין את המנסרות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע בנושא המצולעים.
מידע למורה- המלצה למיון גופים:
א. פאון לעומת לא פאון.
ב. פאונים שהם מנסרות ופאונים שאינם מנסרות.
ג. מנסרות ישרות לעומת מנסרות לא ישרות.
ד. מנסרות ישרות המקבלים את השם לפי הבסיס בצורת משולש, מרובע, מחומש, וכו’
ה. מקרים פרטיים של מנסרות מרובעות שהן תיבה וקובייה.
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי בגודל 15/15 ומספריים.
קובייה
- מטרת הפעילות
- התלמידים ילמדו לבחון היקף ושטח הנייר בתהליך יצירת הקובייה.
- התלמידים יכירו את מבנה הקובייה.
- התלמידים ילמדו לבחון את שטח הפנים של הקובייה.
- שם הדגם
קובייה
מספר סידורי: 6000/1
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יצרו את חלקי הקובייה ובמהלך הקיפול יבחנו את מידת השטח וההקיף של הנייר המשתנה. והשוואת שטחים, בסיום יבחנו את מרכיבי הקובייה כולל שטח הפנים של הקובייה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
קוביית ג’קסון
- מטרות הפעילות
בניית קובייה יחודית ולא רק על ידי פריסה עם שישה ריבועים חופפים.
- שם הדגם
קוביית ג’קסון
מספר סידורי: 6000/2
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע בנושא המצולעים.
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יצרו קובייה ויכירו את המבנה של הקובייה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מרובעים.
נפח של תיבה
- מטרת הפעילות
התלמידים יכירו את נושא הנפח.
התלמידים יכירו את הקובייה כיחידת מידה של נפח ובעזרת בניית שכבה שכבה של קוביות יכירו את משמעות הנפח והקשר בין 3 המידות של התיבה וחישוב נפח התיבה.
- שם הדגם
תיבה
מספר סידורי: 4015
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
העבודה בקבוצות- בעזרת הקוביות שהתלמידים שהרכיבו ישימו שכבות של קוביות על מנת להשלים את נפח התיבה וסגירת התיבה עם כל הפאות.
- ציוני דרך
כיתה ו – עמוד 54
פריסות ושטח פנים של תיבות
- מטרת הפעילות
התלמידים יתנסו וילמדו שלאותה תיבה עם אותן מידות יכולות להיות פריסות שונות.
- שם הדגם
תיבה
מספר סידורי: 4014
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות התלמידים יכירו פריסות שונות של אותה תיבה.
ההתנסות המשותפת בכיתה כשלתלמידים שונים יתקבלו פריסות שונות תסייע לתלמידים להבין שלאותה תיבה יכולות להיות פריסות שונות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 39
מנסרות – מעטפת ופריסה
- מטרות הפעילות
סיכום התכונות של מנסרות כולל מעטפת ופריסה של מנסרות ישרות.
- שם הדגם
יצירה וקיפול של מנסרה משולשת, מרובעת, משושה ותכנון מעטפת מנסרה מחומשת.
מספר סידורי: 6002
- יוצר/ת הדגם
מיוקי קוואמורה – יפן
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יצרו מעטפת מנסרות: משולשת, מרובעת ומשושה. ויקבלו משימה לתכנן את המנסרה המחומשת.
התלמידים יחקרו את מרכיבי המנסרות: מספר פאות, הצלעות ומספר הקדקודים.
הפעילות כוללת את חקר פריסת המנסרה.
*מומלץ לקפל את הדגם לאחר שהתלמידים התנסו בקיפולים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים, גופים.
- חומרים
7 ניירות אוריגאמי בגודל 15/15, מספריים.
מודד
פריסות של קובייה
- מטרת הפעילות
התלמידים יתנסו וילמדו שלאותה קובייה יכולות להיות פריסות שונות.
- שם הדגם
קובייה
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות התלמידים יכירו פריסות שונות של אותה קובייה – תיבה.
ההתנסות המשותפת בכיתה כשלתלמידים שונים יתקבלו פריסות שונות תסייע לתלמידים להבין שלאותה תיבה יכולות להיות פריסות שונות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 39