השתלמויות-בפסגות-2021
אלכסון וקווי סימטריה במרובעים 1/2
- מטרות הפעילות
- התלמידים ישתמשו במושג אלכסון. התלמידים יבנו ויזהו אלכסונים במצולע.
- התלמידים יחקרו תכונות של מרובעים על פי תכונות הסימטריה.
- שם הדגם
כלבלב וילדה
מספר סידורי: 4004
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יזהו ויבחנו את האלכסונים שיופיעו במהלך הקיפול. התלמידים יבחינו בין אלכסונים שהם גם קווי סימטריה לבין אלכסונים שאינם קווי הסימטריה במרובעים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. לאחר שיעור זה מומלץ ללמד את שיעור הסיכום.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
קדקודים סמוכים ונגדיים, מצולעים, סוגי משולשים, סוגי מרובעים
- חומרים
נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ מודד ושני טושים בצבעים שונים.
אלכסונים כקווי סימטריה (מומלץ להדפיס דף עבודה לכל תלמיד)
יחידת נפח מקובלת
- מטרת הפעילות
התלמידים יכירו את נושא הנפח.
התלמידים יכירו את הקובייה כיחידת מידה של נפח.
התלמידים ייווכחו שמידה אחת (למשל: גובה) של גוף אינה קובעת חד משמעית את נפחו.
התלמידים יבצעו פעילויות שיבהירו את שימור הנפח.
- שם הדגם
מבנים בנויים מיחידת נפח מקובלת.
מספר סידורי: 3020
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יקפלו קוביות בשני גדלים ויתנסו במילוי קופסה בעזרת הקוביות בשני גדלים. ילמדו שמידת הנפח של הקופסה תלוי בגודל של הקובייה שנבחר כמידת יחידת נפח. במדידת גובה של מבנים שנבנו יבינו שמידת הגובה אינה מספיקה לקבוע את הנפח של כל מבנה מאחר שבבניית המבנים השתמשו באותה כמות של קוביות מאותו גודל. בהמשך ילמדו על הצורך של שלושה ממדים של תיבה על מנת לקבוע את נפח התיבה. בפעילות של בנייה יבינו את המושג של שימור הנפח מאחר שהשתמשו באותה כמות של קוביות מאותו גודל על אף שהמבנים נראים שונים.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ג – עמוד 35
מנסרות – מעטפת ופריסה
- מטרות הפעילות
סיכום התכונות של מנסרות כולל מעטפת ופריסה של מנסרות ישרות.
- שם הדגם
יצירה וקיפול של מנסרה משולשת, מרובעת, משושה ותכנון מעטפת מנסרה מחומשת.
מספר סידורי: 6002
- יוצר/ת הדגם
מיוקי קוואמורה – יפן
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יצרו מעטפת מנסרות: משולשת, מרובעת ומשושה. ויקבלו משימה לתכנן את המנסרה המחומשת.
התלמידים יחקרו את מרכיבי המנסרות: מספר פאות, הצלעות ומספר הקדקודים.
הפעילות כוללת את חקר פריסת המנסרה.
*מומלץ לקפל את הדגם לאחר שהתלמידים התנסו בקיפולים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים, גופים.
- חומרים
7 ניירות אוריגאמי בגודל 15/15, מספריים.
מודד