השתלמות מתי''א
הכנה למורה: כלים ומתודות לפני שמתחילים ללמד
- פירוט מבנה השיעור
-
הפעילות המתוקשבת מציגה בכל שלב:שאלה לדיון: המבקשת מהתלמידים למצוא את התשובה בעזרת הנייר המקופל.תשובה: אותה מומלץ להציג לאחר שהתלמידים ענו על השאלה ונערך דיון בכיתה.משימה: עבודה בזוגות או בקבוצות.הוראת הקיפול: מוצגת באנימציה המסייעת ללמד באמצעות קיפולי-נייר מבלי להיות מומחה באוריגאמי.
- שם הדגם:
הכנה לשעורים מספר סידורי 111
- כיתה א|
- כיתה ב|
- כיתה ג|
- כיתה ד|
- כיתה ה|
- כיתה ו|
- מתי"א - חינוך מיוחד|
- השתלמויות בפסגות 2021|
- מכללת אורנים|
- כיתה א אוריגאמטריה|
- כיתה ב- אוריגאמטריה - אורנים|
- כיתה ג - אוריגאמטריה|
- כיתה ד - אוריגאמטריה|
- כיתה ה - אוריגמטריה|
- כיתה ו - אוריגאמטריה|
- פסגה באר שבע|
- פסגה נתניה|
- מרכז פסגה עכו- מעלות 'נתיב מאיר'|
- מרכז פסגה צפת|
- פסג"ה דימונה|
- פסגה קרית גת|
- פסגה נתיבות|
- פסגה אשדוד|
- פסגה באר שבע \ קרית גת \ כיתות א-ב|
- פסגה באר שבע ג-ד|
- פסגה ירושלים \ נתיבות ה-ו|
- פסגה ראשון לציון|
- פסגה מתיא חפר - שלמי|
- פסגה אשקלון ג-ו|
- פסגה הרצליה|
- פסגה רחובות|
- פסגה אריאל - הקניית מושג הזווית|
- פסגה אריאל - מרובעים|
- השתלמות מורים למתמטיקה|
- השתלמות מתי''א|
- פסגה קרית שמונה א-ב|
- מרכז פסגה קרית שמונה ג-ו|
- כיתה ב - אוריגאמטריה|
- העשרה - כיתה ה-ו|
המודד: כלי להשוואת אורכים וזוויות ישרות
- מטרת הפעילות
התלמידים ישתמשו במודד ככלי להשוואת אורכים ובחינת הזוויות הישרות.
- שם הדגם
מודד -מומלץ לקפל ולשמור בתיקייה
מספר סידורי 333
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
בנוסף לקיפול המודד מצורפות המלצות לפעילויות הכוללות משימות בכיתה ומשימות בחצר ולכן מומלץ לערוך את הפעילות בשיעור כפול.
- על-פי תכנית הלימודים של משרד החינוך, (עד כיתות ב ) הילדים לומדים לזהות את הזווית הישרה על-פי התפיסה האינטואיטיבית.
- נושא הזווית מתחיל בכיתה ג’
- המודד מסייע לבדוק האם הזווית היא ישרה גם כשהיא אינה מופיעה במצב של אב-טיפוס.
- ניתן לקפל את המודד ולהכניס אותו לתיקייה. המודד ישמש אותנו בשיעורים רבים.
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת הזווית הישרה ברמה אינטואיטיבית.
הגשת עבודה השתלמות מורות למתמטיקה – תכנית אוריגאמטריה
- נושא
חומרים מתוך ההשתלמות
- תכנית לימודים
השתלמות מתי”א
- נושא
חומרים מתוך ההשתלמות
- תכנית לימודים
תאוריית ואן הילה \ ארבעה מרכיבים לפיתוח חשיבה גיאומטרית
- נושא
ארבעה מרכיבים לפיתוח חשיבה גיאומטרית
תאוריית ואן הילה
ידע בגיאומטריה ברמת המורה או הגננת
- נושא
חומרים מתוך ההשתלמות
ידע בגיאומטריה ברמת המורה או הגננת
- תכנית לימודים
- פירוט
פעילות זו עבור המורה או הגננת
הילדים או התלמידים אינם נדרשים ‘לזכור’ את ההגדרות או התכונות, מומלץ להתמקד בחקר.
בהקבלה בין שתי צורות מומלץ לשאול: במה צורה אחת דומה לצורה שניה ובמה היא שונה. (כמו בארבעה מרכיבים לפיתוח תובנה גיאומטרית)
מצולעים (היכרות גלובלית) פירוק והרכבה
- מטרות הפעילות
התלמיד יקפל ויזהה מצולעים לפי תכונות נתונות.
התלמיד יבנה ויזהה משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
התלמיד ישתמש בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
ללא דגם
- על השיעור
בפעילויות של פירוק והרכבה התלמידים יוצרים מצולעים שונים בעזרת קיפולי נייר. בהצמדת המשולשים התלמידים מקבלים מצולעים חדשים. עצם הבנייה של מצולעים חדשים מחזקת את הבנת התכונות של כל מצולע שהתלמידים משתמשים בו בהרכבה. דרך תשובות התלמידים לשאלות, ניתן להיווכח ביתרונות של פעילויות אלו להתפתחות החשיבה וההסקה הגאומטרית.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלע, קדקוד
המודד – כלי להשוואת אורכים וזוויות (לילדי הגן)
- נושא הפעילות
יצירת המודד (כלי להשוואת אורכי הצלעות ובחינת הזווית הישרה).
- שם הדגם
מודד (מומלץ לקפל ולשמור במגרה.)
מספר סידורי: 0-011
- תכנית לימודים
תכנית לימודים: עמוד 42 | מילון מונחים בגאומטריה
תחושה מרחבית וגאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
- חומרים
נחלק שני ניירות אוריגאמי לכל ילד.
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.
מצולעים ב
- מטרת הפעילות
- התלמידים יבנו מצולעים דרך קיפולי נייר, ימיינו את המצולעים שהתקבלו לפי מספר הצלעות (משולשים, מרובעים וכו’) וישיימו אותם.
- התלמידים יחקרו מצולעים בעזרת קיפולי נייר.
- שם הדגם
דמות על אצבע
מספר סידורי: 1003
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. המיון נעשה על-פי מספר הצלעות במצולע. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
אין
- חומרים
נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, מודד מקופל.
מרובעים ב : ריבוע ומלבן – שונה ודומה
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו את המרובעים: ריבוע, מלבן ויבחנו את השונה והדומה בין שני המרובעים.
- התלמידים יקפלו מנייר מרובעים ומלבנים ויחקרו את הקשר בין אורכי הצלעות וסוגי המרובעים .
- שם הדגם
מעטפה
מספר סידורי: 2005
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תוכנית הלימודים).
- על השיעור
במהלך קיפול הדגם התלמידים יחקרו את השונה והדומה בין הריבוע והמלבן על-ידי פירוק והרכבה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מצולעים.
- ציוני דרך
- כיתה א – עמוד 21 | כיתה ב – עמוד 34 | מילון מונחים בגיאומטריה