גאומטריה לחטיבת ביניים
אוריגאמטריה – מערכת דיגיטלית מתקדמת להוראת גאומטריה באמצעות אוריגאמי – חטיבה
- מהי אוריגאמטריה
- אוריגאמטריה – הוראת גאומטריה באמצעות קיפולי נייר.
זוויות: עיגול (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 2/3
- מטרות השיעור
התלמידים יצרו עיגול בעזרת המודד, המאפשר סימון נקודות במרחקים שווים.
- שם הדגם
עיגול
- רצף מומלץ
עכבר, עיגול, זווית – מידת הסיבוב.
- על השיעור
זוהי פעילות שניה בסדרה של 3 שיעורים, בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי נייר. חוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.
בפעילות זו מומלץ לאפשר לתלמידים ליצור מספר עיגולים.
- ידע נדרש
אין
זוויות: עכבר (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 1/3
- מטרות השיעור
פעילות הכנה להקניית מושג הזווית, העכבר ישמש אותנו ככלי עזר הנייר.
- שם הדגם
עכבר
- יוצרי הדגם
פול ג’קסון ומירי גולן
- רצף מומלץ
עכבר, עיגול, זווית – מידת הסיבוב.
- על השיעור
הכרת מושג הזווית : הקניית ידע משמעות מושג הזווית הגדרתה ומדידה.
זוהי פעילות ראשונה בסדרה של 3 שיעורים בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי נייר. חוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.
- ידע נדרש
אין
זוויות: מידת הסיבוב (ייצוג ויזואלי של הזווית ) 3/3
- מטרות הפעילות
התלמידים יכירו את גודל הזווית לפי מידת הסיבוב.
- שם הדגם
משחק העכבר המחפש את הגבינה.
- רצף מומלץ
עכבר, עיגול, ייצוג ויזואלי של הזווית- מידת הסיבוב
- על השיעור
זוהי פעילות שלישית בסדרה של 3 שיעורים, בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי נייר. חוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש, כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.
בפעילות זו נבקש מהתלמידים להוציא מהתיקיה את העיגול ואת העכבר, ונלמד לבחון ולזהות את מידת הסיבוב בזווית שונות.
- ידע נדרש
אין
מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות) לחטיבה
- מטרות הפעילות
- התלמידים ימיינו משולשים לפי זוויות.
- התלמידים יכירו וישתמשו במונחים: משולש ישר-זווית, משולש קהה-זווית ומשולש חד-זוויות.
- התלמידים ימיינו משולשים לפי צלעות.
- התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- שם הדגם
ציפור זוויות.
- רצף מומלץ
מודד, פירוק והרכבה בנושא מצולעים (ג’-ו’), מצולעים ג‘, ישרים מאונכים וצלעות מאונכות, ישרים מאונכים (דג שוחה), עיגול, עכבר, ייצוג ויזואלי של הזווית- מידת הסיבוב, ציפור זוויות.
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המשולשים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על סוגי המשולשים.
- ידע נדרש
הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.
פירוק והרכבה, זיהוי זוויות ומציאת הזווית הנסתרת
- מטרות הפעילות
התלמידים יבחנו את הזוויות של המצולעים באמצעות פעילויות של פירוק והרכבה.
- שם הדגם
ללא דגם
- רצף מומלץ
עכבר, עיגול, זווית – מידת הסיבוב.פירוק והרכבה, זיהוי זוויות ומציאת הזווית הנסתרת
- על השיעור
התלמידים יתנסו בפירוק והרכבה ובבחינת הזוויות של המצולעים, וימצאו את הזוויות הנסתרות.
- ידע נדרש
הכרת מושג הזווית.
חקר זוויות בקטעים בריבוע
- מטרות הפעילות
חקר זוויות בקטעים בריבוע
- שם הדגם
ברבור
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד על-פי הרצף באתר המותאם לתכנית הלימודים.
- על השיעור
בשיעור התלמידים יקפלו את הנייר כך שיווצרו זוויות כתוצאה מחלוקת זווית ישרה לשש זוויות שוות גודל.
- ידע נדרש
ישרים מאונכים, ישרים מקבילים, מושג הזוויות.
זוויות מתאימות ומתחלפות בין ישרים מקבילים
- מטרות הפעילות
זיהוי והכרת הזוויות המתאימות והמתחלפות.
- שם הדגם
מעטפה לתמונה אישית
- רצף מומלץ
ישרים מאונכים ישרים מקבילים ומאונכים 1/2, ישרים מקבילים ומאונכים 2/2 , זוויות מתאימות ומתחלפות בישר החותך את הישרים המקבילים.
- על השיעור
בשיעור התלמידים יקפלו את הנייר כך שיווצרו ישרים מקבילים וישר החותך את הישרים המקבילים. התלמידים יצטרכו לזהות את הזוויות המתאימות והמתחלפות בין שני הישרים המקבילים. בהמשך התלמידים יקבלו משימת קיפול ומציאת הזוויות המתחלפות והמקבילות.
- ידע נדרש
ישרים מאונכים, ישרים מקבילים, מושג הזוויות.
משפט פיתגורס: הוכחות גיאומטריות והוכחות אלגבראיות עם קיפולי נייר
- מטרות הפעילות
- התלמידים יתנסו ויכירו את היחס של הנייר המקופל לנייר לפני הקיפול.התלמידים יכירו והתנסו במשפט פיתגורס על ידי פירוק והרכבה.
- שם הדגם
סימניות לספרים.
- רצף מומלץ
זוויות:
עכבר (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 1/3
עיגול (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 2/3
מידת הסיבוב (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 3/3
פירוק והרכבה משני משולשים, מארבעה משולשים ומטרפזים ישרי זווית ומציאת הזווית הנסתרת.
מיון משולשים (על פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויו) לחטיבה.
ישרים מקבילים ומאונכים, ביסוס הידע מהיסודי:
ישרים מאונכים – דג שוחה (כהכנה לשיעורים בנושא ישרים מקבילים)
ישרים מקבילים ומאונכים – 2/2 – דגם השמלה
זוויות מתאימות ומתחלפות:
.זוויות מתאימות ומתחלפות בין ישרים מקבילים.
תרגול בנושא זוויות- ישרים מקבילים- ישרים מאונכים.
גופים:
מיון גופים- פאונים -מנסרות -תיבות לחטיבה
גופים – תיבות ומנסרה מרובעת לחטיבה
גופים- מעטפת מנסרות לחטיבה (מנסרה מרובעת, מחומשת, משושה)
מרובעים:
גובה, תיכון וחוצה זווית במשולשים.
גובה, תיכון וחוצה זווית במשולש שווה שוקיים.
מרובעים- פירוק והרכבה, מעוין, ריבוע, מקבילית ודלתון.
- על השיעור
התלמידים יכירו והתנסו בפירוק והרכבה במשפט פיתגורס ויכירו הוכחות גיאומטריות והוכחות אלגבראיות עם קיפולי נייר
- ידע נדרש
משולש ישר זווית, גובה במשולשים ויחס של שטחים.
ישרים מאונכים לחטיבה
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו ישרים מאונכים ויסרטטו ישרים מקבילים.
- שם הדגם
דג שוחה
- רצף מומלץ
ישרים מקבילים ומאונכים 1/2, ישרים מאונכים 2/2 זוויות מתחלפות ומתאימות בישרים מקבילים, זוויות עכבר, זוויות עיגול, זוויות מידת הסיבוב, זוויות פירוק והרכבה, מיון משולשים, גופים תיבה ומנסרה, גופים מעטפת מנסרות, תכנון וקיפול של תיבות, קוביית ג’קסון לחטיבה.
- על השיעור
בשיעור זה יבחנו התלמידים ישרים מאונכים וישרים נחתכים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, צלעות.