גאומטריה לחטיבת ביניים
ישרים מקבילים ומאונכים 1/2 (חטיבת ביניים)
- מטרות הפעילות
התלמידים יזהו במהלך הקיפולים מצבים שבהם יש מקבילות או מאונכות בין הקטעים.
- שם הדגם
ללא דגם.
- רצף מומלץ
מודד, ישרים מאונכים וצלעות מאונכות , ישרים מאונכים, שיעור הכנה בנושא ישרים מקבילים – א, ישרים מקבילים,
- על השיעור
זהו שיעור הכנה לפני השיעור ישרים מקבילים (דגם השמלה). במהלך קיפול הדגם בשיעור זה, התלמידים חוקרים ובוחנים ישרים מאונכים וישרים מקבילים המתהווים במהלך הקיפול. השיעור נותן לתלמיד כלים לבחינת הישרים המקבילים.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, ריבוע.
ישרים מקבילים ומאונכים 2/2 (חטיבת ביניים)
- מטרות השיעור
התלמידים יזהו במהלך הקיפולים ישרים המאונכים זה לזה וישרים המקבילים זה לזה.
- שם הדגם
שמלה
- יוצר הדגם
האמן פול ג’קסון
- רצף מומלץ
מודד, ישרים מאונכים וצלעות מאונכות , ישרים מאונכים, שיעור הכנה בנושא ישרים מקבילים – א, ישרים מקבילים א.
- על השיעור
זהו שיעור המשך לשיעור ישרים מקבילים 1/2 פעילות הכנה. בשיעור זה התלמידים יבחנו סוגים שונים של ישרים – מקבילים ומאונכים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, ריבוע.
תרגול בנושא זוויות – ישרים מקבילים- ישרים מאונכים
- מטרות הפעילות
תרגול בנושא זוויות – ישרים מקבילים- ישרים מאונכים
- רצף מומלץ
ישרים מאונכים ישרים מקבילים ומאונכים 1/2, ישרים מקבילים ומאונכים 2/2 , זוויות מתאימות ומתחלפות בישר החותך את הישרים המקבילים.
- ידע נדרש
ישרים מאונכים, ישרים מקבילים, מושג הזוויות.
גובה, תיכון וחוצה זווית במשולשים
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו שני סוגים של משולשים, קהה זווית שונה צלעות ומשולש ישר זווית שונה צלעות.
- התלמידים יקפלו ויסמנו את הגובה, חוצה הזווית ובתיכון בשני סוגי המשולשים.
- שם הדגם
ציפורניים מלאכותיות.
- על השיעור
התלמידים יצרו שני סוגים של משולשים, משולש קהה זווית שונה צלעות ומשולש ישר זוות שונה צלעות. יקפלו ויסמנו את הגובה, התיכון וחוצה הזווית במשולשים. פעילות זו היא הכנה לפעילות הבאה בה יבחנו את שלושת הקטעים במשולש שווה שוקיים.
- ידע נדרש
הכרת סוגי המשולשים.
גובה, תיכון וחוצה זווית במשולשים שווה שוקיים*
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו שני סוגים של משולשים, קהה זווית שונה צלעות ומשולש ישר זווית שונה צלעות.
- התלמידים יקפלו ויסמנו את הגובה, חוצה הזווית ובתיכון בשני סוגי המשולשים.
- שם הדגם
ציפורניים מלאכותיות.
- על השיעור
התלמידים יצרו שני סוגים של משולשים, משולש קהה זווית שונה צלעות ומשולש ישר זוות שונה צלעות. יקפלו ויסמנו את הגובה, התיכון וחוצה הזווית במשולשים. פעילות זו היא הכנה לפעילות הבאה בה יבחנו את שלושת הקטעים במשולש שווה שוקיים.
- ידע נדרש
הכרת סוגי המשולשים.
מרובעים- פירוק והרכבה מעוין ריבוע מקבילית וטרפז*
- מטרות הפעילות
חקר תכונות המרובעים.
- שם הדגם
ללא דגם
- על השיעור
התלמידים יתנסו בפירוק והרכבה ובבחינת הזוויות של המצולעים, וימצאו את הזוויות הנסתרות.
- ידע נדרש
הכרת מושג הזווית.
מרובעים – חקר הדלתון לחטיבה*
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו מרובעים, בדגש על דלתון וריבוע.
- התלמידים יזהו את הקטעים המאונכים בריבוע ובמעוין.
- שם הדגם
ציפור מנקרת
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו התלמידים יזהו, יחקרו את המעוין והריבוע.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מרובעים.
- ציוני דרך
הגופים הנקראים פאונים לחטיבה
- מטרות הפעילות
חזרה על נושא הגופים שנלמדו ביסודי: מיון
מיון גופים, פאונים, מנסרות ותיבות.
- שם הדגם
ללא דגם
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע במצולעים. מצולעים, מרובעים, גופים– מנסרה ותיבה מרובעת, גופים- מעטפת מנסרות, מיון גופים תיבות ומנסרות.
- על השיעור
בפעילות זו נחזור על נושא הגופים שנלמדו ביסודי.
- ידע נדרש
מצולעים, פירמידה, מנסרות ותיבות.
גופים – תיבה ומנסרה מרובעת לחטיבה
- מטרות הפעילות
הכרת תיבה שהיא גם מנסרה מרובעת.
התבוננות במנסרה, תיבה ותיאורה, כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
זיהוי וחקר התיבה, מעטפת המנסרה ומעטפת התיבה.
- שם הדגם
יצירה וקיפול של מנסרה מרובעת.
- יוצרת הדגם
מיוקי קוואמורה מיפן. Miyuki Kawamura
- על השיעור
שיעור חדש
הפעילות מאפשרת לתלמידים ליצור מנסרה שהיא גם תיבה, לחקור ולהכיר את מרכיבי המנסרה, התיבה והמעטפת. בפעילות זו התלמידים יקפלו וירכיבו את מעטפת התיבה, מנסרה מרובעת, יחקרו את הקדקודים, הצלעות והפאות של המעטפת. התלמידים יבחינו בין מנסרות שהן תיבות לבין מנסרה משולשת.
*מומלץ לקפל את הדגם לאחר שהתלמידים יתנסו בקיפולים, לדיוק יש חשיבות בדגם זה.
כפעילות סיכום בסוף השיעור מומלץ לבקש מהתלמידים להביא לשיעור הבא מנסרות ותיבות מהבית. ולמיין את המנסרות והתיבות.
- ידע נדרש
מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע במצולעים.
גופים – מעטפת מנסרות לחטיבה
- מטרות הפעילות
הכרה וחקר של המנסרות
התבוננות במעטפת המנסרה המשולשת, מרובעת ומחומשת , כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
- שם הדגם
יצירה וקיפול של מנסרה משולשת, מרובעת משושה ותכנון מעטפת מנסרה מחומשת.
- יוצרת הדגם
מיוקי קוואמורה מיפן. Miyuki Kawamura
- על השיעור
שיעור חדש
בפעילות זו התלמידים יצרו מעטפת מנסרה משולשת, מרובעת, משושה ויקבלו משימה לתכנן את המנסרה המחומשת. התלמידים יחקרו את מרכיבי המנסרות.
*מומלץ לקפל את הדגם לאחר שהתלמידים יתנסו בקיפולים, לדיוק יש חשיבות בדגם זה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים, גופים.