כיתה ד
פריסות ושטח פנים של תיבות
- מטרת הפעילות
התלמידים יתנסו וילמדו שלאותה תיבה עם אותן מידות יכולות להיות פריסות שונות.
- שם הדגם
תיבה
מספר סידורי: 4014
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות התלמידים יכירו פריסות שונות של אותה תיבה.
ההתנסות המשותפת בכיתה כשלתלמידים שונים יתקבלו פריסות שונות תסייע לתלמידים להבין שלאותה תיבה יכולות להיות פריסות שונות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 39
פריסות של קובייה
- מטרת הפעילות
התלמידים יתנסו וילמדו שלאותה קובייה יכולות להיות פריסות שונות.
- שם הדגם
קובייה
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות התלמידים יכירו פריסות שונות של אותה קובייה – תיבה.
ההתנסות המשותפת בכיתה כשלתלמידים שונים יתקבלו פריסות שונות תסייע לתלמידים להבין שלאותה תיבה יכולות להיות פריסות שונות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 39
השוואת מידות הריבוע והמלבן והרכבת קובייה
- מטרת הפעילות
- התלמידים ילמדו לבחון היקף ושטח הנייר בתהליך יצירת הקובייה.
- התלמידים יכירו את מבנה הקובייה.
- התלמידים ילמדו לבחון את שטח הפנים של הקובייה.
- שם הדגם
קובייה
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יצרו את חלקי הקובייה ובמהלך הקיפול יבחנו את מידת השטח וההקיף של הנייר המשתנה. והשוואת שטחים, בסיום יבחנו את מרכיבי הקובייה כולל שטח הפנים של הקובייה.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 38
טרנספורמציות – קו השיקוף 1/3
- מטרות הפעילות
- התלמידים יצורו צורות בשיקוף על ידי פעילות בקיפולי נייר.
- התלמידים יזהו האם שתי צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף.
- התלמידים יגלו את תכונות השיקוף בתהליך קיפול הדגם.
- התלמידים ימצאו את מקומו של קו השיקוף.
- שם הדגם
לב השיקוף
מספר סידורי: 1012
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו את קווי השיקוף.
בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו נבחן את קווי השיקוף על ידי קיפול ונבדוק האם חלק אחד מכסה את החלק השני.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים
- חומרים
2 ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, שני טושים בצבעים שונים ומודד
דף תרגול: משימת קווי סימטריה
תכנון וקיפול של תיבות
- מטרות הפעילות
כלים לתכנון תיבות.
- שם הדגם
תיבה
מספר סידורי: 4011
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים ילמדו לתכנן תיבות שונות על-פי נתונים, הפעילות תסייע לתלמידים להכיר את המבנה של התיבות.
- ידע נדרש
מרובעים, מצולעים, פירמידה, מנסרות ותיבות.
- חומרים
המלצה לחלק כ- 6 דפים משובצים לתלמיד. (כל משבצת 1 סמ”ר)
טרנספורמציות – סימטריה סיבובית 2/3
- מטרת הפעילות
- התלמידים יבחינו אם צורה אחת התקבלה מהשנייה על-ידי שיקוף או סיבוב.
- התלמידים יקפלו ויזהו צורות בעלות סימטריה סיבובית, וגם יבחינו בדרגת הסימטריה הסיבובית.
- התלמידים יבחינו בין צורות בעלות סימטריה שיקופית לבין צורות בעלות סימטריה סיבובית או שתיהן.
- התלמידים יכירו תכונות סימטריה של צורות תוך כדי פעילות.
- שם הדגם
כלבלב
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
במהלך קיפול הדגם בשיעור זה, יחקרו התלמידים את תכונות הסיבוב ותכונות השיקוף (אין הכוונה לניסוח פורמלי). בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים, וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, טושים.
טרנספורמציות -סימטריה במשולשים 3/3
- מטרות הפעילות
- התלמידים יחקרו ויזהו את קווי הסימטריה השיקופית במשולש שווה צלעות.
- התלמידים יחקרו את מרכז הסימטריה הסיבובית במשולש שווה צלעות.
- שם הדגם
ציפור מנפנפת
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד על פי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו משולש שווה צלעות ותכונת הסימטריה השיקופית של משולש זה. התלמידים יגלו שיש שלושה קווי סימטריה שיקופית במשולש שווה צלעות הנפגשים בנקודה המרכזית של הסימטריה הסיבובית במשולש שווה צלעות.
- שימו לב ישנם קיפולים בשיעור זה הדורשים מיומנות קיפול ולכן מומלץ ללמד את השיעור לאחר שהתלמידים קיפלו והתנסו בשיעורי אוריגאמטריה נוספים.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: קו סימטריה שיקופית, משולש שווה צלעות.
חלק מהשלם 1/5- חלק א
- מטרת הפעילות
- הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
- הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי:1/ 4050
- רצף מומלץ
שיעור זה הוא ראשון בסדרה בכיתה ד
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
שיעור 1 מתוך 3 בסדרה של 7 שיעורים בנושא השברים.
התלמידים יקפלו 3 דפים ובכל שלב יחקרו את החלקים מתוך השלם. כשהשלם בגדלים שונים.
פעילות זו היא תשתית עבור הוראת שברים בהמשך.השיעור מתמקד בחלק מהשלם.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
חלק מהשלם 1/5- חלק ב
- מטרת הפעילות
- הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
- הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי:4050/2
- על השיעור
בשיעור התלמידים יקפלו שני ניירות בגודל זהה אך הקיפולים יהיו שונים בכל נייר.
התלמידים ילמדו לזהות את החלק מהשלם לפי גודל שטחו ביחס לשלם.
פעילות זו היא תשתית עבור הוראת שברים בהמשך.משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
חלק מהשלם 1/5- חלק ג
- מטרת הפעילות
- הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
- הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
- שם הדגם
עץ.
מספר סידורי: 4050/3
- רצף מומלץ
שיעור חלק מהשלם 1/5 חלק ג הוא חלק מהסדרה של השיעורים בנושא השלם.
השיעור הבא יהיה חלק מהשלם 2/5מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יקפלו שני ניירות בגודל 15 ס”מ
התלמידים יחקרו את החלקים מתוך השלם.פעילות זו היא תשתית עבור הוראת שברים בהמשך.
.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.