מדידות
זוויות: מידת הסיבוב (ייצוג ויזואלי של הזווית ) 3/3
- מטרות הפעילות
התלמידים יכירו את גודל הזווית לפי מידת הסיבוב.
- שם הדגם
משחק העכבר המחפש את הגבינה.
- רצף מומלץ
עכבר, עיגול, ייצוג ויזואלי של הזווית- מידת הסיבוב
- על השיעור
זוהי פעילות שלישית בסדרה של 3 שיעורים, בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי נייר. חוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש, כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.
בפעילות זו נבקש מהתלמידים להוציא מהתיקיה את העיגול ואת העכבר, ונלמד לבחון ולזהות את מידת הסיבוב בזווית שונות.
- ידע נדרש
אין
מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות) לחטיבה
- מטרות הפעילות
- התלמידים ימיינו משולשים לפי זוויות.
- התלמידים יכירו וישתמשו במונחים: משולש ישר-זווית, משולש קהה-זווית ומשולש חד-זוויות.
- התלמידים ימיינו משולשים לפי צלעות.
- התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- שם הדגם
ציפור זוויות.
- רצף מומלץ
מודד, פירוק והרכבה בנושא מצולעים (ג’-ו’), מצולעים ג‘, ישרים מאונכים וצלעות מאונכות, ישרים מאונכים (דג שוחה), עיגול, עכבר, ייצוג ויזואלי של הזווית- מידת הסיבוב, ציפור זוויות.
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המשולשים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על סוגי המשולשים.
- ידע נדרש
הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.
אוריגאמטריה – מערכת דיגיטלית מתקדמת להוראת גאומטריה באמצעות אוריגאמי
- מהי אוריגאמטריה
- אוריגאמטריה – הוראת גאומטריה באמצעות קיפולי נייר.
פירוק והרכבה, זיהוי זוויות ומציאת הזווית הנסתרת
- מטרות הפעילות
התלמידים יבחנו את הזוויות של המצולעים באמצעות פעילויות של פירוק והרכבה.
- שם הדגם
ללא דגם
- רצף מומלץ
עכבר, עיגול, זווית – מידת הסיבוב.פירוק והרכבה, זיהוי זוויות ומציאת הזווית הנסתרת
- על השיעור
התלמידים יתנסו בפירוק והרכבה ובבחינת הזוויות של המצולעים, וימצאו את הזוויות הנסתרות.
- ידע נדרש
הכרת מושג הזווית.
ישרים מאונכים לחטיבה
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו ישרים מאונכים ויסרטטו ישרים מקבילים.
- שם הדגם
דג שוחה
- רצף מומלץ
ישרים מקבילים ומאונכים 1/2, ישרים מאונכים 2/2 זוויות מתחלפות ומתאימות בישרים מקבילים, זוויות עכבר, זוויות עיגול, זוויות מידת הסיבוב, זוויות פירוק והרכבה, מיון משולשים, גופים תיבה ומנסרה, גופים מעטפת מנסרות, תכנון וקיפול של תיבות, קוביית ג’קסון לחטיבה.
- על השיעור
בשיעור זה יבחנו התלמידים ישרים מאונכים וישרים נחתכים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, צלעות.
מרובעים- פירוק והרכבה מעוין ריבוע מקבילית וטרפז*
- מטרות הפעילות
חקר תכונות המרובעים.
- שם הדגם
ללא דגם
- על השיעור
התלמידים יתנסו בפירוק והרכבה ובבחינת הזוויות של המצולעים, וימצאו את הזוויות הנסתרות.
- ידע נדרש
הכרת מושג הזווית.
המודד: כלי להשוואת אורכים וזוויות ישרות
- מטרת הפעילות
התלמידים ישתמשו במודד ככלי להשוואת אורכים ובחינת הזוויות הישרות.
- שם הדגם
מודד -מומלץ לקפל ולשמור בתיקייה
מספר סידורי 333
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
בנוסף לקיפול המודד מצורפות המלצות לפעילויות הכוללות משימות בכיתה ומשימות בחצר ולכן מומלץ לערוך את הפעילות בשיעור כפול.
- על-פי תכנית הלימודים של משרד החינוך, (עד כיתות ב ) הילדים לומדים לזהות את הזווית הישרה על-פי התפיסה האינטואיטיבית.
- נושא הזווית מתחיל בכיתה ג’
- המודד מסייע לבדוק האם הזווית היא ישרה גם כשהיא אינה מופיעה במצב של אב-טיפוס.
- ניתן לקפל את המודד ולהכניס אותו לתיקייה. המודד ישמש אותנו בשיעורים רבים.
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת הזווית הישרה ברמה אינטואיטיבית.
הכנה לפעילות בנושא: מדידות – השוואה ישירה – ארוך וקצר 1/5
- נושא הפעילות
השווה ישירה בין שני מלבנים.
- שם הדגם
מפלצת אצבע
מספר סידורי: 0-024
- תכנית לימודים
כיתה א’ – עמוד 18
מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34
ראו פעילות אקדמיה ברשת פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/טרום nאוריגאמטריה הורים וילדים
מדידה ישירה: משמעותה היא שניתן להצמיד 2 עצמים אחד צמוד לשני.
מדידה על ידי מתווך: מדידה על ידי המודד.
פעילות בנושא: מדידות – השוואה ישירה – ארוך וקצר 1/5
- נושא
מדידות: מדידות – השוואה ישירה – ארוך וקצר
- על הפעילות
בפעילות זו הילדים יכירו את המושג ארוך וקצר ויתנסו בהשוואת שני מלבנים שונים.
הכנה לפעילות בנושא: מדידות – השוואה ישירה – ארוך וקצר 2/5
- נושא הפעילות
מדידת אורכים והכרת המושג, ארוך וקצר.
- שם הדגם
מודד אורכים
מספר סידורי: 0-025
- על הפעילות
הילדים יבחנו את אורכו של העפרון ועצמים שונים עם המודד ויכירו את המושג ארוך וקצר.
- חומרים