מדידות
מדידות – מעגל מקוטר להיקף 3/5
- מטרות השיעור
התלמידים יכירו את הקשר המספרי בין אורך ההיקף של כל מעגל וקוטרו הוא מספר קבוע הנקרא פי
.
בחישובי היקף מעגל לפי קוטרו ישתמשו בקירוב של פי 3.14.
- שם הדגם
עיגול
מספר סידורי:6013
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
התלמידים ילמדו את הקשר המספרי הקבוע בין היקף כל מעגל וקוטרו שסימנו הוא
(פי)
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מושגי היקף מעגל, קוטר של מעגל ורדיוס של מעגל.
- חומרים
נייר בגודל A4 (נייר מדפסת), 3 ניירות משובצים, נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ עפרון ומספריים.
מדידות – מעגל מקוטר להיקף 4/5
- מטרות השיעור
התלמידים יכירו דרך נוספת להראות שהיקף המעגל הוא קצת יותר מ-3 פעמים אורך קוטר אותו מעגל.
התלמידים יכירו את נוסחת חישוב היקף מעגל בעזרת הרדיוס, הקוטר ו המספר
.
- שם הדגם
מעגל
מספר סידורי:6014
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
על ידי הרכבת מספר של משולשים שווה שוקיים ושווה שטח הבסיסים מהווים קרבה להיקף העיגול. ככל שהחלוקה גדולה יותר הבסיסים מתקרבים להיקף המעגל.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מושגי היקף, רדיוס, קוטר, עיגול ומעגל.
עיגול מורכב ממשולשים שווה שוקיים ושווה שטח כאשר אורך השוק הוא רדיוס המעגל.
- חומרים
3 ניירות בגודל A4 (נייר מדפסת), מספריים, נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ
שברים יסודיים 3/3
- מטרת הפעילות
- הכרת השברים היסודיים 1/5, 1/10
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- שם הדגם
שקית נייר למטבעות או סוכריות
מספר סידורי: 3025
- על השיעור
שיעור 3 מתוך 3
בקיפול התלמידים יכירו את השברים היסודיים 1/5, 1/10.
- ציוני דרך
-
הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:
- קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
- החלקים לא חייבים להיות חופפים.
- כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
- חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
- כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
- השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול יותר משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.
.
מדידות – שטח העיגול 5/5
- מטרות השיעור
התלמידים יכירו את נוסחת חישוב שטח של מעגל כאשר הרדיוס הוא מסומן באות r.
- שם הדגם
ללא דגם.
מספר סידורי: 6015
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
על ידי יצירת מקבילית בקירוב של חלקי העיגול וחישוב השטח יכירו תלמידים את נוסחת חישוב שטח העיגול.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
נוסחת חישוב היקף מעגל.
נוסחת חישוב שטח מקבילית.
- חומרים
16 משולשים יוצרים את העיגול
ניתן לעבוד בקבוצות 5 תלמידים 4 תלמידים יקפלו 3 ניירות ותלמיד אחד יקפל מ- 4 ניירות.
נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ
חקר מצולעים – סביבון
- מטרות השיעור
התלמידים יזהו ויחקרו את תכונות המצולעים.
התלמידים יחשבו את סכום הזוויות במחומש ובמשושה.
- שם הדגם
סביבון
מספר סידורי:4056
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות התלמידים יחקרו את המרובעים ויחשבו את סכום הזוויות במשחומש ובמשושה. בסוף הפעילות יתקבל סביבון.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרה וחישוב זוויות.
- חומרים
- נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, וקיסמים (קיסם שיניים)
מדידות – השוואה ישירה והשוואה באמצעות מתווך 1/3
- מטרות הפעילות
- התלמידים יחקרו ויגלו מדידות באמצעות השוואה ישירה של אורכים והשוואה באמצעות מתווך.
- התלמידים יבחנו יחידות מדידה באוביקט מסוים.
- מדידות אורכי קטעים ביחידות מידה שרירותיות כמו המודד.
- שם הדגם
נחש על אצבע
מספר סידורי: 1004
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
התלמידים יצרו את המודד ויבחנו את המודד את היקף וגובה השולחן בכיתה. בהמשך התלמידים יעבדו בזוגות ויצרו מודד ארוך ויבחנו את ההבדל בין יחידות המידה. ולסיום יבחנו שני אוביקטים וימדדו אותם בעזרת יחידת מידה זהה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- תכנית לימודים
כיתה ב – עמוד 35
מדידה ישירה: משמעותה היא שניתן להצמיד 2 עצמים אחד צמוד לשני.
מדידה על ידי מתווך: מדידה על ידי המודד.
השוואת שטחים במצולעים (יחידת מדידת שטח) 2/3
- מטרת הפעילות
- הכרת המושג יחידת מדידת שטח.
- התנסות במדידת שטח באמצעות יחידות מדידה שונות ואוביקטים בגדלים שונים.
- השוואת שטחים באמצעים מתווכים.
- שם הדגם
קיפול שני בתים תלת ממדים בגדלים שונים (יצירת יחידות מדידת שטח)
מספר סידורי: 2016
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון ומירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יקפלו שתי יחידות מדידה ויבחנו את מידת השטח של מחברת, וספר באמצעות מתווך. (באמצעות יחידות מדידת שטח שיצרנו)
התלמידים ישוו שני אוביקטים באמצעות אותה יחידת מדידת שטח, וילמדו להתאים את יחידות מדידת שטח לגודל האוביקט הנמדד.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ב – עמוד 35
השוואת שטחים במצולעים 3/3
- מטרת הפעילות
- הכרת מושג של מדידת שטח על ידי השוואה ישירה של שטחים.
- השוואת שטחים על ידי כיסוי ופירוק.
- השוואת שטחים באמצעים מתווכים.
- השוואת שטחים של צורות מורכבות על ידי חלוקתם.
- שם הדגם
סימניה לספר
מספר סידורי: 2017
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים ילמדו שצורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.
התלמידים ילמדו לחשב שטח מלבן שאורכי צלעותיו הם מספרים שלמים.
במהלך השיעור התלמידים יקפלו את הנייר לצורות שונות ויבחנו את המידות והצורות השונות. בסוף השיעור הילדים יגיעו למסקנה שמידת השטחים אינה תלויה בצורתה. התלמידים יעבדו בזוגות וגם בקבוצות. ובסוף הפעילות תתקבלנה סימניות לספר.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ב – עמוד 35
חלק מהשלם 5/5
- מטרת הפעילות
- הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
- הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי 4054
- על השיעור
השיעור עוסק במערכות השברים n/3,n/9 ושמות שונים לשברים.
השיעור משמש כהכנה לשיעור המשך העוסק במערכות שברים n/18,n/36.
.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ד –
הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:
- קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
- החלקים לא חייבים להיות חופפים.
- כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
- חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
- כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
- השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.
חישוב מספר יחידות שטח והיקף במלבן
- מטרת הפעילות
- התלמיד יכיר יחידות למדידת אורך ויחידות למדידת שטח.
- התלמיד ילמד לחשב את מספר יחידות השטח במלבן על ידי כפל מספר הריבועים לאורך צלע אחת , ומספר הריבועים לאורך הצלע המאונכת לה.
- התלמידים יווכחו על ידי פעילויות שונות כי צורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.
- שם הדגם
כלבלב על גדר
מספר סידורי: 2018
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יקבלו שני דפים משובצים ויחלקו את הדף לארבעה מצולעים ששלושה מהם הם מלבנים בעלי שטח של 36 יחידות שטח. כשאורכי הצלעות הסמוכות שונות. בסוף הפעילות יתקבל כלבלב על גדר שמורכב מיחידות שטח זהות, אך בעלות צורה שונה.
משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ב – עמוד 30