מרובעים
פירוק והרכבה: המלבן
- נושא
המלבן
- שם הדגם
הילד מחליט מהי התוצאה הסופית.
מספר סידורי: 0-017
- תכנית לימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41)
מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34
ראו פעילות אקדמיה ברשת פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/טרום nאוריגאמטריה הורים וילדים
- חומרים
נחלק שני ניירות אוריגאמי לכל ילד.
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.
הכנה לפעילות בנושא:דגם דמיוני – המלבן
- נושא
ריבוע ומלבן
- שם הדגם
הילד מחליט מהי התוצאה הסופית.
מסםר סידורי:0-018
- תכנית הלימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41)
מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34
ראו פעילות אקדמיה ברשת פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/טרום nאוריגאמטריה הורים וילדים
- חומרים
נחלק נייר אוריגאמי לכל ילד בגודל 15/15 ס”מ.
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.
פעילות בנושא:דגם דמיוני – המלבן
- נושא
המלבן
- תיאור הפעילות
הילדים יקפלו את הנייר ובתהליך הקיפול יחקרו את המלבנים.
פירוק והרכבה: ריבוע ומלבן – שונה ודומה
- נושא הפעילות
ריבוע ומלבן – שונה ודומה
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי 0-020
- תכנית לימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41)
מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34
ראו פעילות אקדמיה ברשת פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/טרום nאוריגאמטריה הורים וילדים
- חומרים
נחלק שני ניירות אוריגאמי לכל ילד.
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.
מצולעים ה: ריבוע, מעוין, מקבילית וטרפז שווה שוקיים
- מטרות הפעילות
חקר תכונות המרובעים.
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי 1 /4020
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר ( המותאם לפי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יתנסו בפירוק והרכבה ובבחינת תכונות ההכלה של המרובעים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מומלץ ללמד לאחר מרובעים ניתוח תכונות, מיון מרובעים, קביעת קשרי הכלה.
- חומרים
מצולעים ה: ריבוע, מעוין, מקבילית וטרפז שווה שוקיים
- מטרות הפעילות
חקר תכונות המרובעים.
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי 2 /4020
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר ( המותאם לפי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יתנסו בפירוק והרכבה ובבחינת תכונות ההכלה של המרובעים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מומלץ ללמד לאחר מרובעים ניתוח תכונות, מיון מרובעים, קביעת קשרי הכלה.
- חומרים
פעילות בנושא: דגם דמיוני – ריבוע ומלבן שונה ודומה
- נושא הפעילות
ריבוע ומלבן – שונה ודומה
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נציג את הפירוט של שלבי הקיפול והחקר בהקבלה בין הריבוע והמלבן.(שונה ודומה)
מצולעים ו: ריבוע ,דלתון,מעוין
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו מרובעים, בדגש על דלתון וריבוע.
- התלמידים יזהו את הקטעים המאונכים בריבוע ובמעוין.
- שם הדגם
ציפור מנקרת
מספר סידורי 2 /4021
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו התלמידים יזהו, יחקרו את המעוין והריבוע.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מרובעים.
- ציוני דרך
כיתה ה – ציוני דרך
חקר מרובעים – המלבן ותכונותיו – שיעור חזרה
- מטרות הפעילות
הכרת התכונות של המלבן.
- שם הדגם
מסיכה
מספר סידורי 5002
- רצף מומלץ
מומלץ לעשות בדיקת ידע על המלבן ממה שלמדו בכתה ד’.
- על השיעור
לסכם את כל התכונות של המלבן, השוואתו עם תכונות של מרובעים אחרים בפרט הריבוע. גם להתרגל לבטא תכונות בעזרת אותיות. ,גם בכתיבה וגם בדיבור.
- ידע נדרש
חישוב שטח של מלבן כמכפלת אורכי צלעות של שתי צלעות סמוכות.
- חומרים
המלצה לחלק כ- 6 דפים משובצים לתלמיד. (כל משבצת 1 סמ”ר)
חקר מרובעים 1 – הדלתון ותכונותיו
- מטרות הפעילות
הכרת תכונות הדלתון וזיהוי התכונות המיודות של מרובע זה.
- שם הדגם
מסכה
יוצר הדגם: פול ג’קסון
מספר סידורי: 5001
- רצף מומלץ
לפני הפעלת השעור לחזור על נושא הדלתון שנלמד גם בכתה ד.
- על השיעור
בלימוד תכונות הדלתון יכלו התלמידים לזהות תכונות המשותפות למספר מרובעים. אנכות של אלכסונים משותף גם לריבוע ומעוין.
- ידע נדרש
הכרה ראשונה עם מגוון המרובעים הנלמדים בכתה ד’.