מרובעים
חקר מרובעים 2 – המלבן ותכונותיו
- מטרות הפעילות
הכרת התכונות של המלבן.
- שם הדגם
מסיכה
מספר סידורי 5002
- רצף מומלץ
מומלץ לעשות בדיקת ידע על המלבן ממה שלמדו בכתה ד’.
- על השיעור
לסכם את כל התכונות של המלבן, השוואתו עם תכונות של מרובעים אחרים בפרט הריבוע. גם להתרגל לבטא תכונות בעזרת אותיות. ,גם בכתיבה וגם בדיבור.
- ידע נדרש
חישוב שטח של מלבן כמכפלת אורכי צלעות של שתי צלעות סמוכות.
- חומרים
המלצה לחלק כ- 6 דפים משובצים לתלמיד. (כל משבצת 1 סמ”ר)
חקר מרובעים 3 – המעוין ותכונותיו
- מטרות הפעילות
להעמיק בהכרת תכונות המעוין.
- שם הדגם
משחק של מקור הציפור
מספר סידורי : 5003
- יוצר\ת הדגם
פול ג’קסון
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי סדר השיעורים
חקר מרובעים 1
חקר מרובעים 2
- על השיעור
בשיעור התלמידים יקפלו את המעוין תו כדי חקר תכונות המעוין. בסופו של השיעור התלמידים יצרו דגם קיפול מקור כמשחק.
- ידע נדרש
מומלץ ללמד על- פי סדר השעורים באתר. ואף לבחון שיעורים מכיתה ד בהתאם לרמתם של התלמידים.
- חומרים
מרובעים: ניתוח תכונות ומיון מרובעים- שיעור חזרה
- מטרות השיעור
התלמידים יחקרו את התכונות של הריבוע, המלבן, הדלתון, המעוין והטרפז.
התלמידים יחקרו את המרובעים: ניתוח תכונות, מיון מרובעים, קביעת קשרי הכלה.
- שם הדגם
ציפור ארנבת
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (המותאם לתכנית הלימודים)
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יחקרו את המרובעים שלהם שתי זוגות של צלעות מקבילות. ריבוע, מעוין ודלתון. ומרובע שלו זוג אחד של צלעות מקבילות, הטרפז. ויבחנו את האלכסונים והישרים המאונכים במרובעים. ובסוף הפעילויות יצרו ציפור שהיא גם ארנבת.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
ישרים מקבילים, ישרים מאונכים, זוויות.
מרובעים: ריבוע ומלבן – שונה ודומה
- מטרות הפעילות
- התלמידים יחקרו מרובעים: ריבוע, ומלבן ויבחנו את השונה והדומה בין שני המרובעים.
- התלמידים יחקרו את הקשר בין אורכי הצלעות וסוגי המרובעים .
- שם הדגם
מעטפה
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
במהלך קיפול הדגם התלמידים יחקרו את השונה והדומה בין הריבוע והמלבן על-ידי פירוק והרכבה.
ריבוע ומלבן- התלמידים מכירים, בשלב זה , את הריבוע והמלבן. בכיתה ד’ ילמדו את ההגדרות של ריבוע ומלבן ויחקרו את תכונותיהם.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מצולעים, זווית ישרה.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 35 | מילון מונחים בגיאומטריה
מצולעים ו: ריבוע ,דלתון,מעוין
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו מרובעים, בדגש על דלתון וריבוע.
- התלמידים יזהו את הקטעים המאונכים בריבוע ובמעוין.
- שם הדגם
ציפור מנקרת
מספר סידורי 1 /4021
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו התלמידים יזהו, יחקרו את המעוין והריבוע.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מרובעים.
- ציוני דרך
חקר מרובעים 5 – טרפז שווה שוקיים ותכונותיו
- מטרות הפעילות
הכרת התכונות המיוחדות של הטרפז שווה שוקיים שבנוסף לתכונה המשותפת לכל הטרפזים יש תכונות נוספות.
- שם הדגם
סירת דיג
מספר סידורי 5005
- רצף מומלץ
לימוד טרפז באופן כללי בשעורי כתה ד’ בלימוד נושאי המרובעים.
- על השיעור
לימוד התכונות המיוחדות של טרפז שווה שוקיים.
- ידע נדרש
הכרת המושגים מקבילות צלעות, קו סימטריה, זוויות סמוכות ואלכסונים של מרובע.
חקר מרובעים 6 – המקבילית ותכונותיה
- מטרות הפעילות
הכרת התכונות המיוחדות של המקביליות.
- שם הדגם
קופסה עגולה
מספר סידורי 1 /5006
- רצף מומלץ
לימוד מקבילית באופן כללי בשעורי כתה ה’ בלימוד נושאי המרובעים.
- על השיעור
לימוד התכונות המיוחדות של המקביליות.
- ידע נדרש
הכרת המושגים מקבילות צלעות, קו סימטריה, זוויות סמוכות ואלכסונים של מרובע.
- חומרים
נייר אוריגאמי חלק בגודל 15/15ס”מ
מצורף דף הרחבה ל
מרובעים – ריבוע ומלבן
- מטרות הפעילות
מטרת הפעילות
- התלמיד ידע להבחין בין המרובעים על-פי אורכי הצלעות והזוויות הישרות.
- התלמיד יחקור ויזהה את הריבוע והמלבן.
- התלמיד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- שם הדגם
ראש כלבלב או ראש של בעל חיים דמיוני
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יחקרו את המרובעים, את הריבוע ואת המלבן, ויתנסו בפירוק והרכבה של מרובעים. במהלך קיפול הדגם התלמידים יזהו גם מצולעים שאינם מרובעים ויבחנו אותם על פי מספר הצלעות והקדקודים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ב – עמוד 34
ישרים מאונכים
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו ישרים מאונכים ויסרטטו ישרים מקבילים.
- שם הדגם
דג שוחה
מספר סידורי: 4003
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יבחנו התלמידים ישרים מאונכים וישרים נחתכים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, צלעות.
- חומרים
נייר אוריגאמי בגודל 15/15, מודד, שני טושים בצבעים שונים.
ישרים מקבילים ומאונכים 1/2 – שיעור חזרה
- מטרות הפעילות
התלמידים יזהו במהלך הקיפולים מצבים שבהם יש מקבילות או מאונכות בין הקטעים.
- שם הדגם
ללא דגם.
מספר סידורי: 3012
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
זהו שיעור הכנה לפני השיעור ישרים מקבילים (דגם השמלה). במהלך קיפול הדגם בשיעור זה, התלמידים חוקרים ובוחנים ישרים מאונכים וישרים מקבילים המתהווים במהלך הקיפול. השיעור נותן לתלמיד כלים לבחינת הישרים המקבילים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, ריבוע.
- חומרים
דף אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, טושים בשני צבעים, מודד