משולשים
המודד: כלי להשוואת אורכים וזוויות ישרות
- מטרת הפעילות
התלמידים ישתמשו במודד ככלי להשוואת אורכים ובחינת הזוויות הישרות.
- שם הדגם
מודד -מומלץ לקפל ולשמור בתיקייה
מספר סידורי 333
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
בנוסף לקיפול המודד מצורפות המלצות לפעילויות הכוללות משימות בכיתה ומשימות בחצר ולכן מומלץ לערוך את הפעילות בשיעור כפול.
- על-פי תכנית הלימודים של משרד החינוך, (עד כיתות ב ) הילדים לומדים לזהות את הזווית הישרה על-פי התפיסה האינטואיטיבית.
- נושא הזווית מתחיל בכיתה ג’
- המודד מסייע לבדוק האם הזווית היא ישרה גם כשהיא אינה מופיעה במצב של אב-טיפוס.
- ניתן לקפל את המודד ולהכניס אותו לתיקייה. המודד ישמש אותנו בשיעורים רבים.
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת הזווית הישרה ברמה אינטואיטיבית.
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני -משולשים א
- נושא
משולשים
- תיאור הפעילות
הפעילות מאפשרת לגננת ללמד את הילדים קיפולי נייר ולחקור את המשולש.
- שם הדגם
הילד מחליט על-פי דמיונו מהי התוצאה הסופית.
מספר סידורי: 0-003
- מטרות הפעילות
- הילד יזהה ויחקור את המשולשים על פי מספר צלעות והקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- רצף מומלץ
פעילות זו מומלצת לאחר הפעילויות:
פעילות מקדימה – משחק דמיוני עם משולשים
פעילות מקדימה -משולשים פירוק והרכבהראו פעילות אקדמיה ברשת – פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/ טרום אוריגאמטריה הורים וילדים
- תכנית הלימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
- חומרים
נחלק שני ניירות אוריגאמי לכל ילד.
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.
פעילות בנושא: דגם דמיוני- משולשים א
- נושא הפעילות
משולשים
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נציג את הפירוט של שלבי הקיפול והחקר
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – משולשים ב
- נושא הפעילות
משולשים
- שם הדגם
הילד מחליט מהי התוצאה הסופית.
מספר סידורי: 0-004
- רצף מומלץ
משחק דמיוני עם משולשים – הכנה לגננת
פעילות מקדימה -משולשים פירוק והרכבה
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – משולשים א
פעילות בנושא: דגם דמיוני – משולשים א
- תכנית הלימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
ראו פעילות אקדמיה ברשת – הנחיה לגננות/ פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/ טרום אוריגאמטריה הורים וילדים
- חומרים
נחלק שני ניירות אוריגאמי לכל ילד.
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.
פעילות בנושא: דגם דמיוני -משולשים ב
- נושא הפעילות
משולשים
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נציג את הפירוט של שלבי הקיפול והחקר
משולשים א
- מטרות הפעילות
התלמידים יזהו ויחקרו את המשולשים על-פי מספר הקדקודים ומספר הצלעות.
- שם הדגם
עכבר
מספר סידורי: 1001
- יוצר הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו יחקרו התלמידים את המשולשים המתהווים במהלך קיפול הדגם. המיון נעשה על-פי מספר הצלעות. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
אין
- חומרים
סכום הזוויות במשולש
- מטרות הפעילות
- התלמידים ימיינו משולשים לפי זוויות.
- התלמידים יכירו וישתמשו במונחים: משולש ישר-זווית, משולש קהה-זווית ומשולש חד-זוויות.
- התלמידים ימיינו משולשים לפי צלעות.
- התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי: 555
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המשולשים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על סוגי המשולשים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.
גובה במשולשים 1/3
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו משולש ישר זווית שונה צלעות.
- התלמידים יזהו את הזווית הישרה בכל משולש.
- התלמידים ילמדו למצוא גובה במשולשים: קטע היוצא מהקדקוד ומגיע לצלע שמול הקדקוד ומאונך לה.
- התלמידים יכירו את המונחים: ניצב, יתר במשולש ישר זווית.
- שם הדגם
3 ציפורניים
מספר סידורי: 5020
- על השיעור
התלמידים יקפלו משולש ישר זווית שונה צלעות וילמדו למצוא את הגובה במשולש: אנך היורד מהקדקוד אל הצלע שממול. התלמידים ילמדו לזהות את הניצב והיתר. בסוף הקיפול יתקבלו 3 ציפורניים. בכדי לקבל את כל הציפורניים יש ללמוד את השיעורים הבאים.
- ידע נדרש
הכרת סוגי המשולשים, זוויות, ישרים מאונכים.
- חומרים
3 ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 10ס”מ \10ס”מ
מומלץ להדפיס לכל תלמיד דף משימות: גובה במשולשים ולחלק אותו בסוף השיעור.
זוויות א : עכבר (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית)
- מטרות השיעור
פעילות הכנה להקניית מושג הזווית, העכבר ישמש אותנו ככלי עזר הנייר.
- שם הדגם
עכבר
מספר סידורי: 3003
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
זוהי פעילות ראשונה בסדרה של 3 שיעורים בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי נייר. חוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.
בפעילות זו התלמידים יקפלו שני עכברים – אחד יכניסו לתיקייה ואת השני יקחו הביתה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
אין
- חומרים
מספריים, נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ.
זוויות ב: עיגול (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית)
- מטרות השיעור
התלמידים יצרו עיגול בעזרת המודד, המאפשר סימון נקודות במרחקים שווים.
- שם הדגם
עיגול
מספר סידורי: 3004
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
זוהי פעילות שניה בסדרה של 3 שיעורים, בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי נייר. חוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.
בפעילות זו מומלץ לאפשר לתלמידים ליצור מספר עיגולים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
אין
- חומרים
3 ניירות בגודל A4 (נייר מדפסת), מספריים, נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ