מצולעים
חקר מרובעים 2 ( ריבוע,דלתון,מעוין)
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו מרובעים, בדגש על ריבוע, מעוין ודלתון.
- התלמידים יחקרו את התכונות של הריבוע המעוין והדלתון.
- התלמידים ימיינו את התכונות המשותפות של הריבוע מעוין והדלתון.
- שם הדגם
ציפור מנקרת
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו התלמידים יזהו, יחקרו את המעוין הריבוע והדלתון.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מרובעים.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 35
מדידות – שטח העיגול 5/5
- מטרות השיעור
התלמידים יכירו את נוסחת חישוב שטח של מעגל כאשר הרדיוס הוא מסומן באות r.
- שם הדגם
ללא דגם.
מספר סידורי: 6015
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
על ידי יצירת מקבילית בקירוב של חלקי העיגול וחישוב השטח יכירו תלמידים את נוסחת חישוב שטח העיגול.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
נוסחת חישוב היקף מעגל.
נוסחת חישוב שטח מקבילית.
- חומרים
16 משולשים יוצרים את העיגול
ניתן לעבוד בקבוצות 5 תלמידים 4 תלמידים יקפלו 3 ניירות ותלמיד אחד יקפל מ- 4 ניירות.
נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ
חקר מצולעים – סביבון
- מטרות השיעור
התלמידים יזהו ויחקרו את תכונות המצולעים.
התלמידים יחשבו את סכום הזוויות במחומש ובמשושה.
- שם הדגם
סביבון
מספר סידורי:4056
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות התלמידים יחקרו את המרובעים ויחשבו את סכום הזוויות במשחומש ובמשושה. בסוף הפעילות יתקבל סביבון.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרה וחישוב זוויות.
- חומרים
- נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, וקיסמים (קיסם שיניים)
פעילות לפיתוח חשיבה גאומטרית: מצולעים וחפיפה
- מטרות הפעילות
לאפשר לתלמידים להכיר תכונות נוספות של מצולעים.
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי: 3025
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
הפעילות מאפשרת לתלמידים לקפל ולבחון את התכונות של המצולעים ולחשוב באופן יצירתי. בפעילות זו התלמידים אינם יוצרים דגם.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
היכרות מעמיקה עם מרובעים, משולשים וחפיפה.
- חומרים
נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, עיפרון , מחק, נייר משובץ ומודד
חוקרים את החנוכייה
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו טרפז ישר זווית.
- התלמידים יזהו את הדלתון.
- שם הדגם
חנוכיה
מספר סידורי 4055
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו את תכונות הדלתון את האלכסונים של הדלתון תוך כדי קיפול הלהבה של החנוכיה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: ישרים מאונכים, אלכסונים וקוי סימטריה.
- ציוני דרך
כיתה ה – עמוד 30
זוויות: עכבר (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 1/3
- מטרות השיעור
פעילות הכנה להקניית מושג הזווית, העכבר ישמש אותנו ככלי עזר הנייר.
- שם הדגם
עכבר
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
זוהי פעילות ראשונה בסדרה של 3 שיעורים בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי נייר. חוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.
בפעילות זו התלמידים יקפלו שני עכברים – אחד יכניסו לתיקייה ואת השני יקחו הביתה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
אין
זוויות: עיגול (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 2/3
- מטרות השיעור
התלמידים יצרו עיגול בעזרת המודד, המאפשר סימון נקודות במרחקים שווים.
- שם הדגם
עיגול
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
זוהי פעילות שניה בסדרה של 3 שיעורים, בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי נייר. חוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.
בפעילות זו מומלץ לאפשר לתלמידים ליצור מספר עיגולים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
אין
נרות לחנוכה- חקר מרובעים
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו מרובעים לפי מספר הצלעות.
- שם הדגם
נר ולהבה
מספר סידורי 1000
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו את המרובעים לפי מספר הצלעות. ומקפלים נר עם להבה
מכיון שבגילאים האלו תלמידים רבים מתקשים לגזור מדויק על המורה להכין את השיעור ולגזור כל נייר בגודל 15/15 ל- 9 ריבועים כפי שמודגם בשיעור.משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: מרובעים
- ציוני דרך
כיתה א- עמוד 22
כיתה ב- עמוד 34
- חומרים
- נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ ובנוסף 3 ניירות בגודל 15/15 – המורה מכינה את הריבועים הקטנים של הלהבה מראש.