מצולעים

ישרים מקבילים ומאונכים 2/2

ישרים מקבילים ומאונכים 2/2

  • מטרות השיעור
  • התלמידים יזהו במהלך הקיפולים ישרים המאונכים זה לזה וישרים המקבילים זה לזה.

  • שם הדגם
  • שמלה

    מספר סידורי: 3013

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • זהו שיעור המשך לשיעור ישרים מקבילים 1/2 פעילות הכנה. בשיעור זה התלמידים יבחנו סוגים שונים של ישרים – מקבילים ומאונכים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • זווית, זווית ישרה, ריבוע.

נושאים: מצולעים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

סיכום מצולעים: פירוק והרכבה 2/2

סיכום מצולעים: פירוק והרכבה 2/2

  • מטרת הפעילות
  • התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.

    התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.

  • שם הדגם
  • ארנבון על אצבע

    מספר סידורי: 1006

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

     © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).

  • על השיעור
  • בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

     

  • ידע נדרש
  • המלצה: במקרים שתלמיד אינו מקפל מדויק והמצולע השתנה בעקבות הקיפול, נשתמש בזה כיתרון ונבדוק את ההבדלים בין המצולעים של התלמידים.

    הכרת המושגים: צלע, וקדקוד.

נושאים: מצולעים

   

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

זוויות א : עכבר (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית)

זוויות א : עכבר (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית)

  • מטרות השיעור
  • פעילות הכנה להקניית מושג הזווית, העכבר ישמש אותנו ככלי עזר הנייר.

  • שם הדגם
  • עכבר

    מספר סידורי: 3003

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • זוהי פעילות ראשונה בסדרה של 3 שיעורים בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי ניירחוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.

    בפעילות זו התלמידים יקפלו שני עכברים – אחד יכניסו לתיקייה ואת השני יקחו הביתה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • אין

נושאים: מצולעים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

זוויות ב: עיגול (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית)

זוויות ב: עיגול (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית)

  • מטרות השיעור
  • התלמידים יצרו עיגול בעזרת המודד, המאפשר סימון נקודות במרחקים שווים.

  • שם הדגם
  • עיגול

    מספר סידורי: 3004

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • זוהי פעילות שניה בסדרה של 3 שיעורים, בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי ניירחוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.

    בפעילות זו מומלץ לאפשר לתלמידים ליצור מספר עיגולים.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

     

  • ידע נדרש
  • אין

נושאים: מצולעים

   

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

זוויות ג: מידת הסיבוב (ייצוג ויזואלי של הזווית )

זוויות ג: מידת הסיבוב (ייצוג ויזואלי של הזווית )

  • מטרות הפעילות
  • התלמידים יכירו את גודל הזווית לפי מידת הסיבוב.

  • שם הדגם
  • משחק העכבר המחפש את הגבינה.

    מספר סידורי: 3005

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • זוהי פעילות שלישית בסדרה של 3 שיעורים, בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי ניירחוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש, כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.

    בפעילות זו נבקש מהתלמידים להוציא מהתיקיה את העיגול ואת העכבר, ונלמד לבחון ולזהות את מידת הסיבוב בזווית שונות.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • אין

  • חומרים
  • יש להצטייד בעיגול ובעכבר – התוצרים של השיעורים הקודמים, דבק סטיק.

נושאים: מצולעים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

אלכסון וקווי סימטריה במרובעים 2/2

אלכסון וקווי סימטריה במרובעים 2/2

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים ישתמשו במושג אלכסון. התלמידים יבנו ויזהו אלכסונים במצולע.
    • התלמידים יזהו אלכסונים במאוזן ובמאונח ואלכסונים מחוץ למצולע.

     

  • שם הדגם
  • חזרה על הדגם כלבלב וילדה

    מספר סידורי: 4005

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן
    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יזהו ויבחנו את האלכסונים שיופיעו במהלך הקיפול. התלמידים יבחינו בין אלכסונים שהם גם קווי סימטריה לבין אלכסונים שאינם קווי הסימטריה. ויזהו אלכסונים במאוזן ובמאונח ואלכסונים מחוץ למצולע. (לפעילות זו דף עבודה שמומלץ להדפיס ולחלק לתלמידים)

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • קדקודים סמוכים ונגדיים, מצולעים, סוגי משולשים, סוגי מרובעים.

נושאים: מצולעים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

מרובעים ג : ריבוע ומלבן

מרובעים ג : ריבוע ומלבן

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יזהו את המרובעים: ריבוע, מלבן, ויבחנו את השונה והדומה בין שני המרובעים.
    • התלמידים יקפלו מנייר מרובעים ומלבנים, ויחקרו את הקשר בין אורכי הצלעות וסוגי המרובעים.
  • שם הדגם
  • ראש כלבלב על מלבן

    מספר סידורי: 2006

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • במהלך קיפול הדגם התלמידים יקפלו את הכלבכלב ויחקרו את השונה והדומה בין הריבוע והמלבן, על-ידי פירוק והרכבה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: מצולעים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

ריצוף בריבועים  1/6

ריצוף בריבועים 1/6

  • מטרות הפעילות
  • מצולעים חופפים משוכללים – בצורת ריבוע

    • התלמידים יקפלו ריבועים וירצפו איתם.
    • הריצוף המוצג מקיים את הכלל של ריצוף בלי רווחים המכסים זה את זה.
    • בריצוף מסוג זה סכום הזוויות של הריבועים  הנפגשים בנקודה המשותפת הוא תמיד 360°.

     

     

  • שם הדגם
  • ריצוף בריבועים.

    מספר סידורי: 5030

  • רצף מומלץ
  • הרצף המומלץ ללימוד ריצוף הוא:

    1. ריצוף במצולעים חופפים משכוללים – מצולע מסוג אחד. (משולש שווה צלעות, ריבוע, משושה משוכלל).
    2. ריצוף במצולעים חופפים מסוגים שונים.
  • על השיעור
  • התלמידים ירצפו בריבוע יחקרו ויעמיקו בתכונות של הריבוע.

    התלמידים יגלו שסביב לקדקוד משותף  לארבעה ריבועים סכום הזוויות הוא 360°.

    התלמידים יגלו שסביב לנקודה משותפת לשלושה ריבועים כאשר צלע של ריבוע שלישי מונח על קדקוד של שני ריבועים אחרים, סכום הזוויות הוא 360°.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
    • הכרה וחקר מצולע משוכלל  שכל צלעותיו שוות זו לזו וכל זוויותיו שוות זו לזו.
    • הכרת הזוויות של הריבוע – גודל כל זווית 90°.
נושאים: מצולעים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

ריצוף במלבנים  2/6

ריצוף במלבנים 2/6

  • מטרות הפעילות
  • מצולעים חופפים משוכללים – בצורת ריבוע

    • התלמידים יקפלו ריבועים וירצפו איתם.
    • הריצוף המוצג מקיים את הכלל של ריצוף בלי רווחים המכסים זה את זה.
    • בריצוף מסוג זה סכום הזוויות של הריבועים  הנפגשים בנקודה המשותפת הוא תמיד 360°.

     

     

  • שם הדגם
  • ריצוף במלבנים.

    מספר סידורי: 5031

  • רצף מומלץ
  • הרצף המומלץ ללימוד ריצוף הוא:

    1. ריצוף במצולעים חופפים משכוללים – מצולע מסוג אחד. (משולש שווה צלעות, ריבוע, משושה משוכלל).
    2. ריצוף במצולעים חופפים מסוגים שונים.
  • על השיעור
  • התלמידים ירצפו בריבוע יחקרו ויעמיקו בתכונות של הריבוע.

    התלמידים יגלו שסביב לקדקוד משותף  לארבעה ריבועים סכום הזוויות הוא 360°.

    התלמידים יגלו שסביב לנקודה משותפת לשלושה ריבועים כאשר צלע של ריבוע שלישי מונח על קדקוד של שני ריבועים אחרים, סכום הזוויות הוא 360°.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
    • הכרה וחקר מצולע משוכלל  שכל צלעותיו שוות זו לזו וכל זוויותיו שוות זו לזו.
    • הכרת הזוויות של הריבוע – גודל כל זווית 90°.
נושאים: מצולעים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

ריצוף בריבועים ובמשולשים שווה צלעות 5/6

ריצוף בריבועים ובמשולשים שווה צלעות 5/6

  • מטרות הפעילות
  • מצולעים חופפים משוכללים – מצולעים מסוגים שונים.

    • התלמידים יקפלו ריבוע ומשולש שווה צלעות ירצפו עם צורות אלו.
    • הריצוף המוצג מקיים את הכלל של ריצוף בלי רווחים המכסים זה את זה.
    • בריצוף מסוג זה סכום הזוויות של המצולעים הנפגשים בקדקוד משותף הוא תמיד 360°.

     

     

  • שם הדגם
  • ריצוף במשולשים שווה צלעות וריבועים.

    מספר סידורי: 5034

  • רצף מומלץ
  • הרצף המומלץ ללימוד ריצוף הוא:

    1. ריצוף במצולעים חופפים משכוללים – מצולע מסוג אחד. (משולש שווה צלעות, ריבוע, משושה משוכלל).
    2. ריצוף במצולעים חופפים מסוגים שונים.
  • על השיעור
  • התלמידים ירצפו ובמשולש שווה צלעות וריבוע, יחקרו ויעמיקו בתכונות הצורות.

    ריצוף של שני מצולעים משוכללים יגלו לתלמידים שסכום הזוויות הפנימיות של כל הצורות סביב הקדקוד המשותף הם 360°

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
    • הכרה וחקר מצולע משוכלל  שכל צלעותיו שוות זו לזו וכל זוויותיו שוות זו לזו.
    • הכרת הזוויות של הריבוע – גודל כל זווית 90°.
    • הכרת משולש שווה צלעות גודל כל זווית הוא 60°.
נושאים: מצולעים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה