מצולעים
ריצוף בריבועים ובמשושים 6/6
- מטרות הפעילות
מצולעים חופפים משוכללים – מצולעים מסוגים שונים.
- התלמידים יקפלו ריבוע ומשושה משוכלל וירצפו עם צורות אלו.
- הריצוף המוצג מקיים את הכלל של ריצוף בלי רווחים המכסים זה את זה.
- בריצוף מסוג זה סכום הזוויות של המצולעים הנפגשים בקדקוד משותף הוא תמיד 360°.
- שם הדגם
ריצוף בריבועים ומשושים
מספר סידורי: 5035
- רצף מומלץ
הרצף המומלץ ללימוד ריצוף הוא:
- ריצוף במצולעים חופפים משכוללים – מצולע מסוג אחד. (משולש שווה צלעות, ריבוע, משושה משוכלל).
- ריצוף במצולעים חופפים מסוגים שונים.
- על השיעור
התלמידים יקפלו ריבוע ומשושה יחקרו את הצורות וירצפו איתם תוך כדי העמקה בתכונות של משושה משוכלל.
בריצוף שני מצולעים משוכללים יגלו לתלמידים שסכום הזוויות הפנימיות של כל הצורות סביב הקדקוד המשותף הם 360°.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
- קדקודים סמוכים ושאינם סמוכים.
- הכרה וחקר מצולע משוכלל שכל צלעותיו שוות זו לזו וכל זוויותיו שוות זו לזו.
- הכרת הזוויות של הריבוע – גודל כל זווית 90°.
- הכרת משולש שווה צלעות גודל כל זווית הוא 60°.
מודד זוויות – קיפול מד זווית מנייר
- מטרות הפעילות
- התלמידים יחקרו את הזוויות על ידי הצמדת שני מודדים מנייר
- התלמידים יכירו זוויות שטוחות, קהות וחדות.
- התלמידים יחקרו זוויות מקבילות במקבילית
- התלמידים יחקרו את הזוויות והתכונות של המקבילית, המעוין והדלתון.
- שם הדגם
מודדי זוויות – מד זווית מנייר
מספר סידורי: 5039
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
על ידי הצמדת מודדי זוויות בצורות שונות התלמידים יכירו זוויות נוספות כמו זווית שטוחה זוויות קהות וחזרה על תכונות של מקבילית ודלתון בעזרת הצמדת המודדים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי בגודל 15/15 ס”מ.
ומודד
ישרים מאונכים
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו ישרים מאונכים ויסרטטו ישרים מקבילים.
- שם הדגם
דג שוחה
- רצף מומלץ
מודד, פירוק והרכבה בנושא מצולעים (ג-ו), מצולעים ג, ישרים מאונכים (דג שוחה), ישרים מאונכים וצלעות מאונכות.
- על השיעור
בשיעור זה יבחנו התלמידים ישרים מאונכים וישרים נחתכים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, צלעות.
מרובעים ד
- מטרות הפעילות
•התלמידים יקפלו ויחקרו מצולעים שלהם 4 צלעות.
•התלמידים יצרו מרובעים בפירוק והרכבה.
- שם הדגם
מטוס
מספר סידורי: 2007
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יצרו טרפזים ישרי זווית ובפירוק והרכבה יבחנו מרובעים כמו: מלבן, מקבילית וטרפז.
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים, זווית ישרה.
מרובעים ב – ריבוע ומלבן
- מטרות הפעילות
מטרת הפעילות
- התלמיד ידע להבחין בין המרובעים על-פי אורכי הצלעות והזוויות הישרות.
- התלמיד יחקור ויזהה את הריבוע והמלבן.
- התלמיד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- שם הדגם
ראש כלבלב או ראש של בעל חיים דמיוני
מספר סידורי: 1008
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יחקרו את המרובעים, את הריבוע ואת המלבן. ויתנסו בפירוק והרכבה של מרובעים. במהלך קיפול הדגם התלמידים יזהו גם מצולעים שאינם מרובעים ויבחנו אותם על פי מספר הצלעות והקדקודים.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה א – עמוד 21
מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות)
- מטרות הפעילות
- התלמידים ימיינו משולשים לפי זוויות.
- התלמידים יכירו וישתמשו במונחים: משולש ישר-זווית, משולש קהה-זווית ומשולש חד-זוויות.
- התלמידים ימיינו משולשים לפי צלעות.
- התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- שם הדגם
ציפור זוויות.
מספר סידורי: 4024
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המשולשים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על סוגי המשולשים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.
ישרים מאונכים וצלעות מאונכות
- מטרת הפעילות
- התלמידים יכירו את התכונות של הישרים המאונכים והצלעות המאונכות.
- התלמידים ישוו בין זוויות לפי גודלן.
- התלמידים יחקרו זוויות בדרך להסקת מסקנות, האם הישרים מאונכים והאם הצלעות מאונכות.
- שם הדגם
קופסה לסוכריות
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יבחנו התלמידים סוגים שונים של ישרים נחתכים, ישרים מאונכים וצלעות מאונכות. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, ריבוע, מחומש.
ישרים מקבילים ומאונכים 1/2- שיעור חזרה
- מטרות הפעילות
התלמידים יזהו במהלך הקיפולים מצבים שבהם יש מקבילות או מאונכות בין הקטעים.
- שם הדגם
ללא דגם.
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
זהו שיעור הכנה לפני השיעור ישרים מקבילים (דגם השמלה). במהלך קיפול הדגם בשיעור זה, התלמידים חוקרים ובוחנים ישרים מאונכים וישרים מקבילים המתהווים במהלך הקיפול. השיעור נותן לתלמיד כלים לבחינת הישרים המקבילים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, ריבוע.
ישרים מאונכים- שיעור חזרה
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו ישרים מאונכים ויסרטטו ישרים מקבילים.
- שם הדגם
דג שוחה
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
בשיעור זה יבחנו התלמידים ישרים מאונכים וישרים נחתכים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, צלעות.
חקר המקבילית
- מטרות השיעור
התלמידים יחקרו את התכונות של הריבוע, המלבן, הדלתון, המעוין והטרפז.
התלמידים יחקרו את המרובעים: ניתוח תכונות, מיון מרובעים, קביעת קשרי הכלה.
- שם הדגם
ציפור ארנבת
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יחקרו את המרובעים שלהם שתי זוגות של צלעות מקבילות. ריבוע, מעוין ודלתון. ומרובע שלו זוג אחד של צלעות מקבילות, הטרפז. ויבחנו את האלכסונים והישרים המאונכים במרובעים. ובסוף הפעילויות יצרו ציפור שהיא גם ארנבת.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
ישרים מקבילים, ישרים מאונכים, זוויות.