העשרה-כיתות ג-ד
מרובעים – ספארי של נייר
- מטרות הפעילות
- פיתוח הדמיון והיכולת לתיאור מילולי וחזותי.
- למידה חוויתית באמצעות גילוי וחקר.
- פיתוח מיומנויות מוטוריות.
- התלמיד ימיין סוגי מרובעים
- שם הדגם
פילפילון
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על הפעילות
בתהליך קיפול הדגם התלמידים יחקרו את המרובעים. בסיום הקיפול התלמידים יעצבו ויצרו את סביבת החיים של הפיל.
בפעילות נרחיב על נושא הכחדה ושימור של הפילים.
- משך זמן הפעילות
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- מידע למורה
הפיליים מתוך ויקיפדיה
הצעות לפעילויות:
1. לבקש מכל תלמיד לעצב את הפיל שלו ולהוסיף סמל קבוצתי – בפעילות זו ניתן לשוחח על השונה והדומה בחברה שלנו.
2. לבקש מהתלמידים לעצב את הפיל בהשראת הספר של פאול קור ולשוחח על החשיבות של חברה בעלת גוונים שונים ועל הקבלה של מי שאנחנו גם אם מבחוץ הפיל נשאר אפור, הבנו מהסיפור שבתוך תוכו של הפיל השאיפות, החלומות שלו מלאים בגוונים וצבעים.
הפיל שרצה להיות הכי – פאול קור
הסיפור עוסק בפיל צעיר שחש דכדוך כיוון שצבעו האפור לא מצא-חן בעיניו. ציפור שפגש הסבירה לו כי הצבע האפור הוא המתאים ביותר לפילים, אולם דבריה לא שכנעו אותו. הפיל רצה, במקום צבעו, להיות צבעוני. הציפור, על מנת למלא את בקשתו, השיגה מגוון של צבעים כאשר את האדום תרמה לה חיפושית משה רבנו נדיבה. פעולת הצביעה נעשתה בעזרת נוצה מזנבה של הציפור וכאשר הושלמה המשימה הפיל היה שבע רצון מאוד. כשראו שאר הפילים את הפילון הצבעוני הם טענו שהוא לא נראה כמו פיל, אלא כמו ליצן. הפילון שחש צער על טעותו, ביקש לשוב לצבעו המקורי. כדי לאפשר את הדבר, הפילים שטפו אותו בעזרת מים ששאבו לתוך חדקם. כששב הפילון לצבעו האפור הוא הבין שדבריה של הציפור כי הצבע האפור של הפילים מתאים להם – נכונים.
שימו לב שוב הצבע מתאים להם בטבע אבל הפיל בתוכו מלא בגוונים ורעיונות וזה המסר החשוב בסיפור זה.
משחק הקובייה – קוביית ג’קסון
- מטרות הפעילות
התלמידים ישחקו ויכירו את מבנה הקובייה.
- התלמידים ייחקרו את מבנה הקובייה.
- למידה חוויתית באמצעות גילוי וחקר.
- פיתוח מיומנויות מוטוריות.
- התלמיד ימיין סוגי מרובעים
- שם הדגם
קובייה
- על השיעור
שיעור חדש
בפעילות זו התלמידים יצרו קובייה ויכירו את המבנה של הקובייה.
- ידע נדרש
מרובעים.
טרנספורמציות -סימטריה במשולשים 3/3
- מטרות הפעילות
- התלמידים יחקרו ויזהו את קווי הסימטריה השיקופית במשולש שווה צלעות.
- התלמידים יחקרו את מרכז הסימטריה הסיבובית במשולש שווה צלעות.
- שם הדגם
ציפור מנפנפת
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד על פי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו משולש שווה צלעות ותכונת הסימטריה השיקופית של משולש זה. התלמידים יגלו שיש שלושה קווי סימטריה שיקופית במשולש שווה צלעות הנפגשים בנקודה המרכזית של הסימטריה הסיבובית במשולש שווה צלעות.
- שימו לב ישנם קיפולים בשיעור זה הדורשים מיומנות קיפול ולכן מומלץ ללמד את השיעור לאחר שהתלמידים קיפלו והתנסו בשיעורי אוריגאמטריה נוספים.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: קו סימטריה שיקופית, משולש שווה צלעות.
חלל – הלווין
- מטרות הפעילות
- התלמידים יכירו מהו לווין מעשה ידי אדם.
- התלמידים יכירו את השימושים של הלווין בחיי יום יום.
- התלמידים יצרו לווין ויכירו את חלקי הלווין המפעילים אותו.
- שם הדגם
לווין מעשה אדם – יצירה וחקר דגם הלווין
- יוצר הדגם
פול גקסון
- אוכלוסיית יעד
כיתות ג-ו
- על הפעילות
ניתן לתכנן את הפעילות בהתאם לזמן העומד לרשותכם.
לפעילות זו מספר שלבים:
שלב 1 שאלה לדיון: בפתיח הפעילות מומלץ לבחון עם התלמידים מהו לווין? מהו לווין טבעי? מהו לווין מלאכותי?
שלב 2 דיון בקבוצות : כל קבוצה תקבל כרטיס עם שאלה לדיון
1. תארו איך היו נראים חייכם ללא הלווין . (על מה הייתם צריכים לוותר ומדוע)
2. תארו על פי דמיונכם איך יראו הלווינים העתידים ובאיזה אופן הם ישנו את העתיד.
כל קבוצה תסכם את השאלה שניתנה ותציג בפני המליאה את תשובתה
הקבוצות יוכלו להשתמש בטלפן ובמחשב הכיתתי בכדי לגבש את תשובתם.
שלב 3 קיפול מודל הלווין | 40 דקות
מהלך הפעילות: נציין בפני התלמידים, כפי שאדריכלים יוצרים מודל של הבניין עתידי כך גם אנחנו ניצור את מודל הלווין. התלמידים יצרו את מודל הלווין מקיפולי נייר עם גזירה והדבקה.
שלב 4 – מערכות ההפעלה של הלווין | 20 דקות
התלמידים יתבקשו ליצור על פי דמיונם את המערכות המפעילות את הלווין
בסעיף זה התלמידים יכולים לאייר על הלווין שיצרו או להשתמש בדפים נוספים כדי להוסיף את המערכות.
שלב 5 – סיכום | 10 דקות
התלמידים יציגו את המערכות של הלווין שהם יצרו ויסכמו את השיעור
- חומרים
דבק סטיק, דבק נוזלי, מספריים, 2 ניירות בגודל A4