סיכום מצולעים: פירוק והרכבה 1/2

- מטרות הפעילות
התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.
התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
ללא דגם – הכנה לפני ארנב מצולעים.
מספר סידורי: 1005
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילויות של פירוק והרכבה התלמידים יוצרים מצולעים שונים בעזרת קיפולי נייר. בהצמדת המשולשים התלמידים מקבלים מצולעים חדשים. עצם הבנייה של מצולעים חדשים מחזקת את הבנת התכונות של כל מצולע שהתלמידים השתמשו בו בהרכבה. דרך תשובות התלמידים לשאלות, ניתן להיווכח ביתרונות של פעילויות אלו להתפתחות החשיבה הגאומטרית.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלע, קדקוד.
אביבה הינדי
מרץ 5, 2018ה”פירוק והרכבה מצולעים”- כיתה א.
בתחילת השנה הילדים נחשפו לאוריגמטריה בשיעור המודד.
השיעור שבחרתי הינו הפירוק והרכבה מצולעים”, שיעור זה הינו התנסות מוחשית של התלמידים עם פירוק והרכבה של מצולעים, זאת לאחר שכבר למדנו את המושגים”צלע”,”קודקוד”.
מטרת הפעילות הייתה לבחון האם התלמידים הבינו את המושגים ולבסס את הידע הקודם שלהם.
חילקתי לילדים שני דפי כרומו, קיפלנו אותם לקדקודים נגדיים ויצרנו משולשים.
הילדים הניחו את המשולשים על השולחן וניסו להרכיב מצולעים שונים עפי הנחיה של צלע גדולה לצלע גדולה וצלע קטנה לצלע קטנה.
הילדים שיימו את שמות המצולעים שהם בנו עפי התכונות שלהם.
הילדים נהנו מאוד ולמדו לשיים את שמות המצולעים עפי תכונותיהם וכל זה מתוך התנסות אישית.
למדתי שאפשר לגוון את למידה ולצאת מהספר והחוברת ולהנגיש לתלמידים את החומר באופן שהם מגלים את הנושא והעניין.
לאחר הפעילות גיליתי שכאשר התלמידים מיישמים בעצמם ולא לומדים כמו “תוכי”, החומר נקלט היטב ונשמר גם לטווח יותר ארוך.
שיח מתמטי של התלמידים-“בניתי משולש אחד גדול”
“איך אתה יודע?”
“כי יש לו 3 קדקודים ו3 צלעות”
שיח מתמטי מורה תלמיד– מ-“מי יכול להרכיב ריבוע?”
ת- “הינה הצלחתי”
מ- “לפי מה אתה יודע?”
ת- “יש לו 4 צלעות שוות ו4 זוויות ישרות שאותן מדדתי עם המודד”
נתנו דוגמא על דף משלנו אך לא נגענו בדף של התלמידים, גם במידה והילד התקשה הדגמנו שוב על הדף שלנו”
נהנתי לראות את התלמידים בלמידה פעילה ועם תוצר בסיומה ובמיוחד שלאחר מספר שיעורים כאשר ערכתי משוב נוכחתי בידיעה מצוינת של התלמידים.
הפעילות באתר הייתה ממש נגישה וברורה ועזרה לי להעביר את השיעור בצורה מיטבית
מרינה בבייב
ינואר 19, 2020שם המורה: מרינה ב.
כיתה: ב.
נושא השיעור: סיכום מצולעים.
האם לימדתם את הנושא לפני כן? נושא מצולעים נלמד בכיתה א.
מהם המושגים שנלמדו בשיעור? סוגי מצולעים, פירוק, הרכבה, מחומש, משושה, צלע, קודקוד, משולש, מרובע, מתומן, משובע.
האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי?
הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי, התלמידים למדו ליצור מצולעים חדשים באמצעות התכונות והידע שנוסף הוא מה הבדל בין מצולע לצורה שאינה מצולע, התייחסות לתכונות המצולעים ולהגדרה שמצולע היא קו שבור סגור. עצם הבניה של מצולעים חדשים מחזקת את הבנת התכונות של כל מצולע שהתלמידים השתמשו בו בהרכבה.
מה למדת על תובנה הגאומטרית של התלמידים? למדתי שתלמידים מאוד יצירתיים, ולומדים באופן משמעותי דרך התנסות בהרכבת מצולעים אופן עצמאי.
האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי?
כן, למדתי לראות כל תלמיד כלומד עצמאי תוך זיהוי נקודות החוזק והתורפה ומתן מענה בהלימה לקשיים.
האם סייעתם לתלמידים? אם כן באיזה אופן? עזרתי לתלמידים, הסברתי, הדרכתי, תמכתי בתהליך הלמידה, הייתי גורם מתווך במשימות, כיוונתי ועודדתי למידה משמעותית.
האם היה שיח מתמטי בכיתה?
היה שיח מתמטי תוך התייחסות לשאלות מנחות: מה בנית? האם זה מצולע? על סמך מה הגעת למסקנה? מה שם המצולע? אילו שמות המצולעים אתה מכיר? האם אפשר לבנותם?
מה היה החלק משמעותי עבורכם בפעילות? נמקו
הילדים התנסו בפעילות באופן מוחשי, באמצעות דפים בצבעים שונים, הרכבת מצולעים ויכולת להסביר מה הם בנו יצרו, למידה תוך כדי התנסות.
מה היה חסר בפעילות? הייתה חסרה עבודה בקבוצות, פעילות צוות.
האם האתר המתוקשב סייע לך? סייע לי ולתלמידים להבין מה מהות הפעילות.
אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב את הפעילות.
יציאה מחוץ לכיתה, חיפוש מצולעים ומתן שמות: חלון- מרובע, דלת – מלבן, בלטות – מחומשים, משולשים. התלמידים מחפשים מצולעים בבית הספר ובחצר, ומציגים מה הם מצאו. שם המצולע והסבר, על סמך מה קבעו, תוך ניהול שיח מתמטי.