פירוק והרכבה, זיהוי זוויות ומציאת הזווית הנסתרת

-
-
כל תלמיד יבחר נייר אוריגאמי ממניפת הצבעים.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם? מה מיוחד במצולע זה? הסבירו
-
-
תשובה: צורת הנייר הוא מצולע הנקרא ריבוע. שכל צלעותיו שוות באורכן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לגזור את הריבוע לשני משולשים.
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת הזוויות במשולש?נמקו
-
מומלץ לאפשר לתלמידים להסביר איך הם הגיעו למסקנה לגבי מידת הסיבוב של הזווית.
-
-
תשובה: למשולש זווית ישרה ושתי זוויות של ° 45.
-
-
שאלה לדיון: באיזה אופן בחנתם את הזוויות של המשולש?
-
-
תשובה: שני משולשים יוצרים את הריבוע. קו הגזירה הוא חוצה הזווית הישרות בשני הקדקודים.
-
הסבר: קו הגזירה הוא חוצה זווית, ולכן שתי זוויות במשולש הן 45 מעלות. הזווית הנוספת, היא הזווית הישרה של הריבוע ולכן הזווית בת ° 90 .
הסבר נוסף: סכום הזוויות במשולש ° 180 זווית אחת זו הזווית של הריבוע ° 90 ולכן נחשב באופן הבא: 45=90:2=180-90
-
-
משימה: הצמידו שני משולשים באופנים שונים ומצאו את מידת הזוויות במצולעים שהרכבתם.
-
-
תשובה: מצאנו את הזוויות הישרות של הריבוע, את הזוויות של המקבילית ושל המשולש שהרכבתם.
-
לריבוע זוויות ישרות. למקבילית שתי זוויות של° 45 ושתי זוויות של 135°. למשולש זווית שטוחה המורכבת משתי זוויות של 45°, זווית ישרה המורכבת משתי זוויות בנות 45° ושתי זוויות בנות 45°.
-
-
הוראת קיפול: לקפל זווית חדה לזווית ישרה ולפתוח בחזרה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לגזור את המשולש לפי הסימון באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת הזוויות במצולעים שהתקבלו לאחר הגזירה?
-
-
תשובה: למציאת הזוויות נצמיד בחזרה את חלקי הריבוע.
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת הזווית של הזווית הקהה בטרפז ישר הזווית.
-
-
תשובה: הזווית הקהה בטרפז היא 135°
טרפז ישר זווית הוא מרובע שסכום הזוויות בו הן 360°.
135°=360-90-90-45
-
-
שאלה לדיון: מהו סכום הזוויות בנקודת החיתוך של שני קווי סימטריה המסומנים באנימציה.
-
-
תשובה: סכום הזוויות 360°
-
-
משימה בזוגות: הצמידו את המשולשים כפי שמוצג ובחנו מהי מידת הזווית הנסתרת?נמקו
-
-
משימה: הצמידו את הטרפזים ישרי הזווית כפי שמוצג ובחנו מהי מידת הזווית הנסתרת?נמקו
-
-
משימה: האם תוכלו להצמיד את המצולעים ולמצוא זוויות נסתרות נוספות?
- מטרות הפעילות
התלמידים יבחנו את הזוויות של המצולעים באמצעות פעילויות של פירוק והרכבה.
- שם הדגם
ללא דגם
- רצף מומלץ
עכבר, עיגול, זווית – מידת הסיבוב.פירוק והרכבה, זיהוי זוויות ומציאת הזווית הנסתרת
- על השיעור
התלמידים יתנסו בפירוק והרכבה ובבחינת הזוויות של המצולעים, וימצאו את הזוויות הנסתרות.
- ידע נדרש
הכרת מושג הזווית.
- חומרים
מספריים, נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ.